[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:58

Ja, hier dus ook goede ervaringen met een c singel. Mooie uitleg Phillipa!
Ik heb de kieffer comfort, maar de rossner comfort is volgens een aantal zachter en ik dacht ook nog voordeliger. Vaak zijn ze ook tweedehands voor een leuke prijs te krijgen.

Het werkt echt perfect voor mijn bolle buik pony.

Lous

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:59

Mijn haf is heeft nogal een b9l buikje,dus de singel schuift steeds naar voren. Welke singel kan ik dan het beste nemen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:39

Mijn dikkiedik heeft een anatomisch model. Van Profirider.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:48

Hinke schreef:
gaia schreef:
Zou een anti slip matje niet iets helpen? Dat is natuurlijk niet de eerste keus, maar als je alles geprobeerd hebt, en je paard heeft er verder geen last van...

Misschien wel! Doe je tussen je shabrak en de rug of tussen het zadel en het shabrak? Ik heb er nog wel 1 liggen.

Ik denk direct op de paardenrug, maar ik heb er zelf nooit mee gereden, dus misschien moet je het gewoon eens proberen. Kijken wat werkt.

Zelf heb ik sinds kort een banaansingel (van per mi cavallo), voor mijn tinkermerrie. Hij ligt heel mooi en is van mooi zacht leer. Ze krijgt snel last van plekjes, maar tot nu toe nog nergens last van met deze singel!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:40

Er werd laatst geschreven over het bezoek van de osteopaat. Ik heb gisteren een osteo bij mijn paard gehad en juist het gedeelte waar ik zat mankeerde eigenlijk niets. Ze weet dat ik boomloos rijdt maar zei daar verder niets over. Paardje zat wel op aardig wat punten vast, maar het merendeel zou voortkomen uit een slecht werkende lever en dat wordt verweten aan het hooi wat bij ons op stal gevoerd wordt. Het is doorgaans voordroog maar er zit wel eens kuil tussen. Het gedeelte achter onder het zadel wat kaal geschuurd was is ook precies het gedeelte waar een slechte lever zich uit, dus wellicht dat daar ook een verband tussen zit. Voor nu een leverreinigingskuur, stappen aan de hand en daarna weer rustig opbouwen. Haar zere voet (steentje) gaat ook beter dus met een beetje mazzel rijden we volgende week weer vrolijk rond :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:48

Oei......... Zat net op de Bokt Markt te kijken O:) , staat er ineens een Freeform Enduro op..... :9 .
Heb natuurlijk helemaal geen zadel nodig, maar heeft er iemand hier ervaring met dat model?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:52

Heb je al eens bloed laten onderzoeken, Akke_sSpring ?
Dat lijkt mij een duidelijker beeld geven over de lever dan dit verhaal :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:55

@turtlelito; Ik heb er een tijdje mee proefgereden :j
Voor mij was het zadel, door de opbouw, echt veel te breed. De zweetbladen (als je daar al van kan spreken) zijn dan wel heel kort, maar de opbouw zelf en de enduro zitting zijn beiden erg breed. Ik heb nog geprobeerd om met de dressuur zitting (elite, dat is de smalste zitting) ipv de enduro zitting te rijden, daar werd het wel beter van maar niet goed genoeg.
Als je het vergelijkt met een barefoot bijvoorbeeld, dan vind ik de enduro veel breder zitten. Dat terwijl de classic en de elite wel heel fijn zitten, die zijn veel smaller :j

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:09

Blijheid: super bedankt voor je antwoord! Dan kan ik die met een gerust hart uit mijn hoofd zetten: ik vind de Barefootjes al breed zat. Mijn portemonnee haalt opgelucht adem :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:22

Hoi allemaal, even drukke week gehad hier i.v.m. Open Huizen Dag, ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik wat over / onderbelichting van foto's netjes weg kan werken maar dat valt niet mee zeg, pfoei.... eerst even hier wat reacties bijwerken, excuses hoor als 1 en ander een beetje mosterd na de maaltijd is, ik begin gewoon bovenaan :P

jomaro schreef:
Zo heb je geen zadel en zo heb je er ineens twee :D

Cherokee met l pommel
[ Afbeelding ]

Cheyenne met m pommel
[ Afbeelding ]

Cherokee (of eigenlijk L pommel) staat mooier inderdaad!

Beestje staat er wel flink uitbuikend-na feestmaal bij zeg :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:23

Hoi allemaal, even drukke week gehad hier i.v.m. Open Huizen Dag, ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik wat over / onderbelichting van foto's netjes weg kan werken maar dat valt niet mee zeg, pfoei.... eerst even hier wat reacties bijwerken, excuses hoor als 1 en ander een beetje mosterd na de maaltijd is, ik begin gewoon bovenaan :P

jomaro schreef:
Zo heb je geen zadel en zo heb je er ineens twee :D

Cherokee met l pommel
[ Afbeelding ]

Cheyenne met m pommel
[ Afbeelding ]

Cherokee (of eigenlijk L pommel) staat mooier inderdaad!

Beestje staat er wel flink uitbuikend-na feestmaal bij zeg :')

Ik zou zeker eens kijken naar een langere singel en dan meteen in C-model :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:24

thirzanaomi schreef:
Oeh, ik ben nog steeds verliefd op die bruine cherokee...
Bianca, had jij de rood met zwart/bruine cherokee eigenlijk nog?

Nope, is al best een poosje geleden verkocht :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:25

Appelmoes_11 schreef:
:wave:

Ik heb weer eens een vraag. Weet iemand of er niet-leren fenders zijn die aan een cheyenne kunnen? Ik weet om eerlijk te zijn niks van fenders of van zadels :+ Kan ik er zomaar alles aanhangen? Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Poeh.... waarom zou je per-sé niet-leren fenders willen? :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:29

Is hier iemand bekend met een easytrek comfort dressuurzadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:30

_Deniise_ schreef:
Zou het een namaak kunnen zijn? We hebben hem in het echt gezien en er zitten geen wrongen onder het zweetblad. Ze zitten er echt in, of op.. en de kleur bruin is maar 1 kleur bruin. Verder staat er nergens Hidalgo. Ik geloof namelijk dat zelfs de ringen goud waren, maar er is nergens een beslagje op de achterkant, wat ik wel heb bij mijn Special. Dus... Ik vind het gek :)

Ohja en dan nog een vraag, ik weet niet hoe die dingen heten. Maar die knopjes vooraan, bovenop het zadel. Aan beide kanten 1, zit daar nog een hidalgo-paardje op?

Misschien handig om een onderscheid te maken tussen kniewrongen en kniestukken?
Kniewrong is de vaak verplaatsbare knobbel onder het zweetblad, het kniestuk is het stuk zacht gevuld leer dat op het zweetblad zit :)

Er zijn best veel merkloze zadeltjes zoals de Hidalgo te koop.
Ik denk dat een verkoper best kan denken: het is geen Startrekk of Trekker ofzo, dan noemen we het maar Hidalgo.

Net zoals mensen vaak alles dat grofweg op een Barefoot lijkt, dan maar meteen BF noemt -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:36

M_hartje_M schreef:
_Deniise_ schreef:
Jep :)

Die heb ik ook :D ben jij er ook blij mee?

Vind alleen dat die lichtelijk slordig is afgewerkt waar de seatsaver zit bevestigd. Maar als dat ooit los zou gaan laat ik het professioneel vast zetten :)

Wat bedoel je precies?

Ik vond degene die ik hier had liggen er wel heel acceptabel uitzien :)

Natuurlijk zie je wel dat er wat bespaard is op materiaal en afwerking, maar voor die prijs vond ik hem heel okee.

Zelf ga ik i.v.m. duurzaamheid liever voor Barefoot, ik heb de fork even uitgenomen om te kijken of er 1 van Barefoot in paste (past prima +:)+ ) maar dan zie je toch ook wel dat het gebruikte materiaal (en leer van het zadel) best kwetsbaar is...

Maar ik vind hem verder wel echt heel leuk om te zien :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:40

Mayflower_ schreef:
Is hier iemand bekend met een easytrek comfort dressuurzadel?

Filmpje en info op de site van per per mi cavallo bekeken. Concept lijkt goed, maar ik ik vind de cantle zo hoog en de zweetbaden heel lang. Maar dat is cosmetisch. Voor mij zou flexibele pommel wel handig zijn. Alle modellen van barefoot pasten op mijn paard niet vanwege de pommel. Pasconsult gehad en we kwamen een niet uit. Barefoot was voor mij het ideaal. Jaren mee gereden, maar op mijn nieuwe paard ging het gewoon niet. Nu heb ik een chezz zadel. Ook zonder harde delen erin. Was voor ons de oplossing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:46

Hinke schreef:
_Deniise_ schreef:
Zit er bij de Hidalgo Venice II altijd een embleem met 'Hidalgo' op de achterkant? En staat er altijd wat gegraveerd in de zweetbladen en zijn de ringen e.d. alleen maar in zilver of ook in het goud? En de kniewrongen, zitten die altijd onder het zadel of ook al eens 'in' het zweetblad? En de kleur, is dat alleen maar zwart en bruin met 2 kleuren geweest?

Het embleem had mijn leen-hidalgo ook ja :) Verder heb ik er niet zo op gelet, wat waar ingegraveerd stond.
Zou wel typisch zijn als het een namaak is! Maar het zou idd ook gewoon een oudere versie kunnen zijn, toch?
Superleuke manen bij je fjord trouwens :)

Nou, ik heb vanmiddag 2 uur(!) pasconsult gehad. Paardlief was echt super meewerkend en had enorm veel geduld, dus dat was fijn. Het jammere is dat ik na die 2 uur er toch nog niet helemaal uit ben. Alle zadels bleken toch naar voren te schuiven (het testzadel waar ik deze week een foto van liet zien bleek inderdaad ook gewoon te ver naar voren te liggen). Als het eenmaal op die plek -iets te ver naar voren- ligt blijft het daar wel liggen, wat dan wel een duidelijke verbetering is tov haar oude zadel. Maar eigenlijk wil je het natuurlijk gewoon 100% goed hebben. Ik denk alleen dat me dat niet gaat lukken, al zou ik duizenden euro's voor een volledig op maat gemaakt en afgemeten boomzadel zou neertellen.
De mevrouw van de hidalgo zadels wist uiteindelijk ook niet wat ze er mee moest :) Ik denk dat Niki gewoon niet de bouw heeft om een zadel op de goede plek te houden. De 2 zadelmakers die ik hiervoor had bij mijn oude zadel konden er ook niks mee.

Even een foto van 1 zadel, voor het idee
[ Afbeelding ]

Ik denk zelf dat de positie van het zadel nu -iets naar voren- niet heel erg is- wat denken jullie?
Dit was als ik het goed heb de mallorca special. Als mensen geinteresseerd zijn in de andere modellen kan ik daar ook nog wel foto's van posten :)

Wauw, wat een gaaf paard heb je zeg!!
Leuke combinatie +:)+

Zit je altijd met zulke korte beugels?

Daardoor kan het namelijk ook sneller zijn dat je het zadel zelf wat naar voren duwt, Don heeft daar vast nog wel een mooie uitdrukking voor :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:54

Blijheid schreef:
@turtlelito; Ik heb er een tijdje mee proefgereden :j
Voor mij was het zadel, door de opbouw, echt veel te breed. De zweetbladen (als je daar al van kan spreken) zijn dan wel heel kort, maar de opbouw zelf en de enduro zitting zijn beiden erg breed. Ik heb nog geprobeerd om met de dressuur zitting (elite, dat is de smalste zitting) ipv de enduro zitting te rijden, daar werd het wel beter van maar niet goed genoeg.
Als je het vergelijkt met een barefoot bijvoorbeeld, dan vind ik de enduro veel breder zitten. Dat terwijl de classic en de elite wel heel fijn zitten, die zijn veel smaller :j

Ben ik het helemaal mee eens :j

Nouja, ik vond de andere modellen ook breder zitten dan Barefoot :o
Bovenaan wel iets meer A-zitting, maar de zweetbladen zijn altijd vrij dik bij Freeform waardoor je benen toch meer open komen te staan en mijn heupen trekken dat niet goed. Dan ook nog eens kniewrongen erbij op veel modellen... echt te veel voor mij.

Maar wel hele mooie zadels, hele mooie kwaliteit en afwerking, producent hele fijne mensen +:)+
Alleen voor mij en Rena te dik en te stijf.

Maarja voor ons zijn de huidige Barefoots al op het randje qua stijfheid dus tja :P

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:08

Hee!
Wat is precies het verschil met kniestukken en kniewrongen? Sorry dat dit een beetje een rare vraag is...
Ik vind een Barefoot Cheyenne écht super mooi! Maar zitten die daaraan?
Waar zijn kniewrongen/stukken voor? En is dit fijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:22

Een paar posts boven die van jou geeft pmarena daarop al een duidelijk antwoord:
Citaat:
Misschien handig om een onderscheid te maken tussen kniewrongen en kniestukken?
Kniewrong is de vaak verplaatsbare knobbel onder het zweetblad, het kniestuk is het stuk zacht gevuld leer dat op het zweetblad zit

Een Cheyenne heeft, als je de afbeeldingen bekijkt en de omschrijving leest, geen van beide :)

Sommige ruiters hebben er extra steun aan, andere ruiters vinden het alleen maar lastig, is heel persoonlijk dus.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:02

_Deniise_ schreef:
Zou het een namaak kunnen zijn? We hebben hem in het echt gezien en er zitten geen wrongen onder het zweetblad. Ze zitten er echt in, of op.. en de kleur bruin is maar 1 kleur bruin. Verder staat er nergens Hidalgo. Ik geloof namelijk dat zelfs de ringen goud waren, maar er is nergens een beslagje op de achterkant, wat ik wel heb bij mijn Special. Dus... Ik vind het gek :)

Ohja en dan nog een vraag, ik weet niet hoe die dingen heten. Maar die knopjes vooraan, bovenop het zadel. Aan beide kanten 1, zit daar nog een hidalgo-paardje op?

Zoals Don al aangeeft; Hidalgo is een aantal jaar geleden met een andere leverancier in zee gegaan, wellicht zit daar het verschil.
Ik heb op de Mallorca ll gekeken die hier ligt, daar zitten wel knopjes op, maar niet met paardjes. Op de Special zadels zitten ze sowieso wel.

Hinke, lastig dat jullie er niet uit zijn gekomen. Ik vind ook dat je met heel korte beugels zit, daardoor kan je het zadel inderdaad ook naar voren duwen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:37

Ik vind barefoot ook erg breed zitten. Voor lange ritten vond ik dat niet ideaal.
Ook ontdekte ik bij de BF dat de drukpunten bij de beugelriemen niet naar mijn wens waren.
Ik weet niet hoe dat is met de nieuwe modellen.

De hidalgo,
De kniekussens (dus op het zadel) die zijn bol gevormd. Ik heb eerder een op internet gezien (een zwarte) die had dat ook. Dus zoals op de foto van de advertentie, zo is het ook echt. Het zadel is erg weinig gebruikt, ziet er goed uit, afwerking is goed. WEL 2 kleuren bruin maar niet zoals de standaard venice 2. Beugelophang is zilver, de knopjes goud. Beugels zijn niet over het zweetblad te dragen.
Ik heb nooit een namaak hidalgo gezien. Iemand een foto/link naar een namaak?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:43

Shirley schreef:
Heb je al eens bloed laten onderzoeken, Akke_sSpring ?
Dat lijkt mij een duidelijker beeld geven over de lever dan dit verhaal :o

Nee, nog nooit gedaan. Nooit aanleiding toe gehad. De osteo kwam langs bij wijze van check en omdat mijn paard al wat langere tijd moeilijker linksom inbuigt. Ik heb zelf een beperking aan mijn rechterschouder en dat zal er vast mee te maken hebben dus vandaar dat ik hulp inschakelde.

Omdat ik had gelezen dat er een paar osteo's aangaven niets te hebben met boomloos wilde ik even aangeven dat mijn osteo er eigenlijk niks over zei. Wel dat ze zag dat ze mooi in haar vel zat en op de juiste plaatsen in haar bespiering was gegroeid. Onder andere bij de befaamde kuilen achter de schouder en naast de schoft dus was ik wel trots op :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:56

Ik heb ook nooit een namaak Hidalgo gezien, ik heb ook geen idee of die bestaan.
Beugelophanging is nu ook zilver bij de Hidalgo zadels, beugels zijn wel over het zweetblad te dragen. Knopjes bij de Mallorca ll die hier ligt zijn zilver, de Venice ll die ik als testzadel had, had ook zilveren knopjes.