voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:45

Safiera, netjes gemaakt hoor! Slim! Ben benieuwd hoe het onder het zadel uitziet.
Had ik eerder moeten zien zeg! Afgelopen weekend op Horse Event hadden ze die bontjes in de aanbieding, ben zelf best handig maar had de link naar verbouwen tot boomloospad niet direct gelegd.

Ik heb gisteravond mijn zadel opgehaald (London in de kleur nut). Wat is 'ie mooi zeg! Morgen voor het eerst op het paard proberen.

Over die 'deuken' achter de schouder, bij boomzadels is dat soms/vaak spieratrofie, het wegvallen van spieren. Maar afvallen kan er ook zéker mee te maken hebben! Zonder het te zien en te voelen vind ik het moeilijk om er een mening over te geven. Hoe ziet het eruit als je de pommel uit het zadel haalt en op de schoft houdt?

Natascha, ik geloof dat dat verschilt. Zelf heb ik nooit hoeven wennen. De eerste keer dat ik op een boomloos zadel stapte vond ik het al heerlijk, helaas werkte het toen niet voor mijn paard, het bleef te erg schuiven. Nu, een paar jaar en heel veel zadels verder zijn we weer teruggekomen bij boomloos, nu blijft het wel liggen! Wat een verademing. Direct na het opstappen zit het voor mij al 100x zo lekker als welk boomzadel dan ook.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:46

raya00 schreef:
Safiera, netjes gemaakt hoor! Slim! Ben benieuwd hoe het onder het zadel uitziet.
Had ik eerder moeten zien zeg! Afgelopen weekend op Horse Event hadden ze die bontjes in de aanbieding, ben zelf best handig maar had de link naar verbouwen tot boomloospad niet direct gelegd.

Ik heb gisteravond mijn zadel opgehaald (London in de kleur nut). Wat is 'ie mooi zeg! Morgen voor het eerst op het paard proberen.

Over die 'deuken' achter de schouder, bij boomzadels is dat soms/vaak spieratrofie, het wegvallen van spieren. Maar afvallen kan er ook zéker mee te maken hebben! Zonder het te zien en te voelen vind ik het moeilijk om er een mening over te geven. Hoe ziet het eruit als je de pommel uit het zadel haalt en op de schoft houdt?

Ik heb een tweedehands bontje van MP gekocht hiervoor :) Prima oplossing en scheelt geld. Ding is toch niet meer zichtbaar onder je dekje + zadel straks.

Spierartofie... daar ben ik dus wel een beetje vang voor. Hoe wordt dat precies veroorzaakt? Teveel druk er op door een rigide structuur?
Ruiter en zadel is niet de meest ideale combi, ruiter is vrij groot voor de maat 0, dus zou veel druk een oorzaak kunnen zijn.

Hoe voelt zoiets? Pommel op schoft past gewoon goed. Wellicht is het wel te dik met inlages er bij. In de pad hebben we zachte+stevige inlages (VPS zadel) en in mijn zelfgemaakte onderlegger alleen stevige.

@Natascha: ik moest erg wennen aan Barefoot en barefoot-achtige zadels. Met andere soorten boomloos geen ervaring.
Eerst vond ik de cheyenne (van zusje, op zus' pony) heel weinig steun geven, en breed onder mijn bovenbenen. Beetje zonder-zadel-idee. Zijzelf reed altijd veel zonder zadel, dus ging het wennen sneller.
Mijn Cherokee (op mijn pony) kreeg ik in het begin pijn van in m'n liezen. Mijn vriendin had hetzelfde. Waarschijnlijk omdat mijn pony nog wat breder is dan die van m'n zusje. Ik ben gewoon doorgereden, met wat extra stretch-oefeningen. Nu nergens last meer van, en heel blij dat ik het gewoon heb afgewacht. Zit heerlijk zacht, en zeker nu ik er een wrongseatsaver op heb ook heel stevig.

edit: knoop maar doorgehakt en de leren wrongseatsaver besteld :) Gebruikte nu nog een oude ooit-bruine kunststof versie.
Vind het ergens wel jammer dat de nieuwe suede heeft op het middenstuk. Nouja, zal vast wel meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:33

rijdt iemand hier met een ride on physio pad van barefoot?
ik heb een voest barebackpad om mee in de bak te rijden maar zit toch te denken aan iets met inlages..
zie alleen dat de levertijd onbekend is.. -O-

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:51

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:01

ja,maar dat kost me wel weer ruim 100 euro...
en als ik de voest verkoop en een physio koop hoef ik minder bij te leggen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:12

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:50

@Darkchrystal: Buitenzinnig heeft een Libra barebackpad met inlages te koop, kost 107,50.
Misschien is dat ook iets om naar te kijken?

Ben zelf ook aan het rondkijken voor een bbp. Heb een tijdje met een geleende gereden toen ik geen passend zadel had, en hoewel ik nu met m'n zadel heerlijk rijd is bij sommige dingen dat nog directere contact wel erg fijn. De Libra spreekt me wel aan qua prijs, vorm en inlages :j

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:55

Aangezien hier toch veel van de geinteresseerde zitten alvast een aankondiging.
Hij staat nog niet officieel te koop, maar dat gaan binnenkort wel gebeuren. Een zeer weinig gebruikte barefoot arizona maat 0.
Over de prijs en bij te verkopen accessoires zijn we nog even aan het nadenken, maar dan kunnen eventueel geinteresseerde er ook alvast over nadenken :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:32

Zijn hier mensen die een zachte pommel gebruiken?

Onze trekpaard merrie is namelijk uit haar xxl pommel gegroeid := Toen we haar kochten was ze te dik en onbespierd. Maar nu zit zo goed in haar bespiering dat de pommel dus te klein geworden is.

Nu vraag ik me af of ik dan beter de zachte pommel kan gaan gebruiken? Ik heb gehoord dat een zadel met de zachte pommel nogal kan gaan schuiven ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:45

moppielover schreef:

Onze trekpaard merrie is namelijk uit haar xxl pommel gegroeid := Toen we haar kochten was ze te dik en onbespierd. Maar nu zit zo goed in haar bespiering dat de pommel dus te klein geworden is.

Nu vraag ik me af of ik dan beter de zachte pommel kan gaan gebruiken? Ik heb gehoord dat een zadel met de zachte pommel nogal kan gaan schuiven ?

Dat weet je enkel door te proberen. Wij hebben ook een tijdje de zachte gebruikt, er schoof niks :)
Pony kreeg er wel een drukking van op de schoft, let dus even op of die nog vrij ligt!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:46

Dankjewel voor je antwoord :) Heeft jou pony een hoge schoft?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:48

Ik heb ook een tijdje de zachte gebruikt.
Pony heeft een ronde schoft,maar had er geen drukplekken van ofzo.
Zadel schoof wel wat,maar dat kan ook komen omdat ze een beetje te rond is O:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:09

moppielover schreef:
Dankjewel voor je antwoord :) Heeft jou pony een hoge schoft?

gemiddeld :) De betreffende pony heeft nu maat M en dat gaat goed. Maar haar ruggegraat steekt overall wel een beetje uit.
Pony is al wat ouder en slank.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:11

Fijn dat er bij jullie geen drukplekken waren :)

Nikita heeft ook een ronde schoft. Ze is wel een beetje te dik maar ook als ze netjes op gewicht is is de schoft helemaal rond.

Dat het zadel een beetje schuift vind ik niet zo erg, dat doet het nu ook. Zolang het maar niet bij elke beweging wegschuift.

Safiera: Oke, heel anders dan de rug van Nikita :P iig bedankt voor de tip :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:28

Moppielover: haha, even je profiel gespiekt: Jouw Nikita is een Ardenner :D En onze Vira is een New Forest-achtige C pony. Dat verschilt wel iets van elkaar :))

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:25

ik ben ook geinteresseerd geworden in de boomloze zadels.
ik heb er van alles over gelezen, de nadelen en de voordelen :P
kan iemand mij misschien uitleggen wat die pommel inhoud?
ik heb gelezen dat dit bij de ruiter moet passen? maar dit moet toch juist bij het paard passen of heb ik het verkeerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:45

Het moet bij paard en ruiter passen.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:51

Ik heb een bijrijdpaard gehad die last van zijn rug had, daarom had die een boomlooszadel, het was lekker voor het paard, maar ik vond het verschrikkelijk. Ik had het gevoel dat ik er ieder moment uit kon vliegen. En die arabier had er nogal een handje van om bokkend door de bak vliegen. Hoe dat altijd goed is gegaan is mij een raadsel.... Ik heb nu mijn eigen paard, maar alleen als het echt niet anders kan zou ik nog aan een boomlooszadel beginnen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:19

Ik heb een barefoot van eind 2008 gekocht, een drytex. Zoals je op de foto ziet, is het materiaal hier en daar wat dof geworden (het glimmen is van het water, hij was net schoongemaakt). Zijn er mogelijkheden dit weer mooi te krijgen? Zo ja, waarmee?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:33

Even snel wat reacties: een zachte pommel zou ik echt alleen gebruiken wanneer een XXL pommel niet past (en dan heb je wel een vrij bizar paard :P ) vanwege het toch snelle vervormen / strak trekken van het zadel, en sneller glijden.

Moppielover: weet je zeker dat er een XXL in zit? Ik kom regelmatig tegen dat mensen denken dat ze de breedste pommel hebben, maar dan hebben ze nog de breedste pommel van een paar jaar geleden, de L dus omdat de X(X)L toen nog niet bestond :)

De Physio Ride-on-Pads zijn eind van de maand weer leverbaar is de bedoeling.
Barefoot loopt door de vakantieperiode enorm achter met leveringen waardoor mijn voorraad inmiddels ook aardig uitgehold is, en de Physio RoP zijn echt al maanden niet geleverd.... maar nu komen ze dus bijna weer (eindelijk!!).

In oktober zou alles weer aangevuld moeten zijn, het druppelt een beetje binnen nu :)

Voor veel info over pommels en dergelijke: zie mijn onderschrift dat verwijst naar Veelgestelde Vragen over Barefoots :)

Over het onderhoud van DryTex zadeltjes: de meeste mensen maken hem af en toe eens schoon met gewoon wat water, met eventueel een drupje afwasmiddel. Maar ik hoor ook enthousiaste verhalen over Action leerpoetsdoekjes :P Of Cockpitspray dat je normaal gebruikt voor het schoonmaken van het kunststof interieur in auto's :) En van bvb. Wintec hebben ze ook speciale kunstleder-reinigers, vaak gewoon verkrijgbaar in de ruitershop.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:25

Pmarena: Er staat met grote letters xxl op de pommel dus ik neem aan dat dat klopt :P Ik was ook erg verbaast hoor. Nu is Nikita ook echt ontzettend breed en compact gebouwd.

Ik twijfel echt om de zachte pommel te gaan gebruiken. Ik merk niet aan haar dat de pommel haar nu beperkt. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook niet goed als de pommel te klein is.

Ik zal vanmiddag even de pommel opmeten en een foto maken hoe hij op de rug ligt.
Laatst bijgewerkt door moppielover op 16-09-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:36

moppielover schreef:

ik gebruikte hem , maar mijn pony is imiddels in de medium pommel gegroeid :') ( was echt veel te dik voor ik dr kreeg )
bij mij ging het met een gewone dressuursingel schuiven , maar toen heb ik zo'n voorgevormde gekocht ( soort bananen singel )
en toen was het gedaan met schuiven !

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:40

Mijn nieuwe zadel is er en gister getest. Het is de Barefoot Stella.
Ik heb ook de cherokee en de london, maar over de stella ben ik ook erg tevreden.
Hij ligt ook erg mooi op de fjord, helaas vergeten een foto te maken.
Het is een fijn zadel, maar wat kraakt het!!
Ik had wintec beugelriemen en leren chaps, las al op verschillende sites dat dat geen goede combi is..
Dus de volgende keer proberen we leren beugelriemen..

Zijn er meer van jullie die ervaring hebben met de drytex dat dat zo kraakt? Lossen de leren beugelriemen dat helemaal op of kan het ook zijn omdat het zadel bijna nieuw is?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:56

wereld schreef:
Mijn nieuwe zadel is er en gister getest. Het is de Barefoot Stella.
Ik heb ook de cherokee en de london, maar over de stella ben ik ook erg tevreden.
Hij ligt ook erg mooi op de fjord, helaas vergeten een foto te maken.
Het is een fijn zadel, maar wat kraakt het!!
Ik had wintec beugelriemen en leren chaps, las al op verschillende sites dat dat geen goede combi is..
Dus de volgende keer proberen we leren beugelriemen..

Zijn er meer van jullie die ervaring hebben met de drytex dat dat zo kraakt? Lossen de leren beugelriemen dat helemaal op of kan het ook zijn omdat het zadel bijna nieuw is?

Mijn Stella kraakt ook al een gek :+ Als je niet op de beugels steunt wordt het al minder maar het blijft toch nog kraken. Ik vraag me dus ook af of het ooit overgaat...

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:13

LauEef schreef:
Mijn Stella kraakt ook al een gek :+ Als je niet op de beugels steunt wordt het al minder maar het blijft toch nog kraken. Ik vraag me dus ook af of het ooit overgaat...

Hmmm chips, hoopte dat het over zou zijn met andere beugels.. Vooral met les is dat erg vervelend dat gekraak.. Hoe oud is jouw zadel?