[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:48

Samantha89 schreef:
Ik heb gisteren een barefoot barrydale opgehaald/gekocht. Maat 2.
Ik vind het echt een heel mooi zadel! Ligt ook echt heel netjes! En naar mijn idee en gevoel zit ik er ook goed in.
[ [url=m/ln9suM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XeAQ0E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alleen vanochtend een stuk getest met buiten rijden. Zo in stap zit het echt heerlijk! Paard loopt er ook goed onder. Maar als we gaan draven en ik ga lichtrijden dan kom ik met m’n “doos” :+ tegen de pommel aan. Beugels een gaatje langer/korter blijf ik er nog tegen aan komen. Ik vind dit echt vervelend, kan ik hier nog wat aan doen?

Foto is niet helemaal genomen, dus kan zijn dat ik wat info mis. Wat ik zie is dat je al vrij ver in stoelzit zit, als je dus gaat lichtrijden en kijkt waar je beugels zitten is het niet zo gek dat je tegen de pommel aan komt.
Ik meende dat de beugelophanging van BF een stukje naar achteren kon, dat zou kunnen maken dat je minder richting stoelzit nijgt en dus ook minder naar "voren" komt met lichtrijden.
Vind het zadel ook niet écht ruim te noemen, terwijl jij er niet erg stevig uit ziet...

Samantha89

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:08

Misschien is dit een betere foto?
Afbeelding
De beugelophanging is verplaatsbaar. Misschien dat ik m iets naar achteren moet plaatsen? Misschien dat ik dan wat rechter in het zadel komt te zitten?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:25

Samantha89 schreef:
Misschien is dit een betere foto?
[ [url=m/TTFRQB.jpg]Afbeelding[/url] ]
De beugelophanging is verplaatsbaar. Misschien dat ik m iets naar achteren moet plaatsen? Misschien dat ik dan wat rechter in het zadel komt te zitten?

Ik ga een beetje mee met de andere persoon die dit zegt: het zadel lijkt wat krap en jij lijkt niet flink te zijn. Weet je zeker dat dit een maat 2 is?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:33

Ja ik heb het serienummer nagekeken en op internet gezocht wat de cijfers betekenen. En cijfer 17 staat voor maat 2. Dit is het serienummer 1401172217
Ik ben trouwens zelf 1.73 lang en weeg rond de 72 kilo.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:36

Samantha89 schreef:
Ja ik heb het serienummer nagekeken en op internet gezocht wat de cijfers betekenen. En cijfer 17 staat voor maat 2. Dit is het serienummer 1401172217
Ik ben trouwens zelf 1.73 lang en weeg rond de 72 kilo.

Vreemd, dan ben je ongeveer van mijn postuur, dan zou maat 2 toch echt makkelijk moeten passen. Zal dan op de foto wel aardig vertekenen denk ik.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:40

Op de foto is het niet te zien, heb er ook geen foto van gemaakt, maar als ik in het zadel zit heb ik aan de voorkant nog wel aardig wat ruimte over. Ik moest tijdens het rijden ook wel af en toe verzitten om weer recht te komen zitten. Ik denk dat ik nog probeer om de beugelophanging wat naar achteren te leggen, kijken wat dat dan doet.
Anders heb ik helaas weer pech 8)7

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:58

Dit is ook maat 2
Ik ben een stuk "dikker" dan jou.
Sta er van te kijken dat de jouwe een maat 2.is.
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:33

Narcissa schreef:
Onze nieuwe Veneto! Moet nog wel even goed ingereden worden. Supermooie kleur, helaas lastig vast te leggen.

Ik hou van de suede zitting, stiekum al spijt dat ik met manlief gewisseld heb :')

[ [url=m/N31z8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AtZ701.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel wind, veel lawaai, 3 maanden niet gewerkt door blessure en toch zo braaf. Geweldig dier. Hij is van mijn man maar ik mag hem even wat verder opleiden :D

Super mooi! Heel chique :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:44

Ik heb de beugelophanging nu een stuk naar achteren gelegd.
Afbeelding
Afbeelding
En deze dan om er naast te houden(foto van hierboven mijn vorige post)
Afbeelding

En een foto van de serienummer die in het zadel staat
Afbeelding
Volgens het nr is het echt een maat 2.

VJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:36

marley93 schreef:
Ik heb zelf met veel zadels hetzelfde 'doosprobleem', zelfs bij gewoon stappen al. De Barefoot Cherokee is de eerste waarbij ik mezelf niet stuk rijd zonder wielrenbroek/gel overtrek+lamswollen overtrek. :')

Heb je ook weleens zo een hipsaver geprobeerd?

hier een linkje anders
de prijs is ook niet de
duurste iets van 20 euro zonder verzendkosten

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/hip ... aller.html

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:02

Heb je hem te koop staan zag ik? Jammer dat die jou niet bevalt. Ik wil niet anders meer.
Samantha89 schreef:
Ik heb de beugelophanging nu een stuk naar achteren gelegd.
[ [url=m/oOwap2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VtxLxD.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze dan om er naast te houden(foto van hierboven mijn vorige post)
[ [url=m/TTFRQB.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een foto van de serienummer die in het zadel staat
[ [url=m/sCL21x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens het nr is het echt een maat 2.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:32

Ja heb m maar te koop gezet. Misschien dat ik van de week nog even een rondje test met de beugelriemen nu wat verder naar achteren. Maar ben bang dat het toch niks wordt :n

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:32

VJE schreef:
marley93 schreef:
Ik heb zelf met veel zadels hetzelfde 'doosprobleem', zelfs bij gewoon stappen al. De Barefoot Cherokee is de eerste waarbij ik mezelf niet stuk rijd zonder wielrenbroek/gel overtrek+lamswollen overtrek. :')

hier een linkje anders
de prijs is ook niet de

Domme vraag misschien, maar kan je die ook op een boomzadel gooien? Want het maakt werkelijk niet uit of het boom of boomloos is, stuk rijdt ik mezelf wel.
En als ik weer ga beginnen dan doe ik dat toch liever even met mijn boomzadeltje ivm meer balans.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:05

Die kan je helaas niet op een boomzadel gooien die hipsaver, die gaat tussen je zadel en het bovenblad, op het klittenband waar ook je beugelophanging ligt.
ik dacht dat er van HM wel hipsavers zijn die wel over je zadel gaan ipv er tussen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:34

marley93 schreef:
VJE schreef:

hier een linkje anders
de prijs is ook niet de

Domme vraag misschien, maar kan je die ook op een boomzadel gooien? Want het maakt werkelijk niet uit of het boom of boomloos is, stuk rijdt ik mezelf wel.
En als ik weer ga beginnen dan doe ik dat toch liever even met mijn boomzadeltje ivm meer balans.

Ik dacht mij te herinneren dat er een merk is die speciale gel overtrekken maakt voor als je je doorrijdt. verschillende modellen zelfs dacht ik. Van acavallo misschien?

Edit: idd van acavallo die heeft ze voor als je doorrijdt op je stuitje of voor als je doorrijdt bij je voorkant/schaamstreek.
https://www.acavallo.com/products/shock ... eat-saver/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:55

Samantha89 schreef:
Ik heb gisteren een barefoot barrydale opgehaald/gekocht. Maat 2.
Ik vind het echt een heel mooi zadel! Ligt ook echt heel netjes! En naar mijn idee en gevoel zit ik er ook goed in.
[ [url=m/ln9suM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XeAQ0E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alleen vanochtend een stuk getest met buiten rijden. Zo in stap zit het echt heerlijk! Paard loopt er ook goed onder. Maar als we gaan draven en ik ga lichtrijden dan kom ik met m’n “doos” :+ tegen de pommel aan. Beugels een gaatje langer/korter blijf ik er nog tegen aan komen. Ik vind dit echt vervelend, kan ik hier nog wat aan doen?

Het ziet er wel wat krapjes uit... je zit hier nu ook wel met je bekken de verkeerde kant op gekanteld (zit niet op je "kontzakken" maar meer op de....ehm op de voorkant zeg maar ;) ) en wellicht dat je ook stiekem wat te hoog gaat STAAN-zitten-STAAN-zitten bij lichtrijden? Dat scheelt ook allemaal :)

Maar de zitting ziet er ook wel echt kort uit zeg!

Is het een idee als jullie allebei je maat 2 eens opmeten, Otti ook, om eens te vergelijken...? :)

Als je allebei van naadje bovenop cantle meet, tot tussen de 2 rolletjes die over de pommel lopen?
Dan zal ik hier in de voorraad ook eens kijken of we een maat 2 hebben liggen en dan eens vergelijken :)

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:16

is het meten van cantle tot pommel wel heel accuraat? Als het ene zadel wat holler is gevormd door een hollere rug is de ruimte al kleiner te meten dan als die op een vlak paard heeft gelegen. Met de Barefoot op mijn paard met rechte rug had ik veel ruimte en op mijn paard mer verzonken rug, hoge schoft zat ik toch een stukje krapper met het zelfde zadel.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:25

Daphneeeej schreef:
marley93 schreef:

Ik dacht mij te herinneren dat er een merk is die speciale gel overtrekken maakt voor als je je doorrijdt. verschillende modellen zelfs dacht ik. Van acavallo misschien?

Edit: idd van acavallo die heeft ze voor als je doorrijdt op je stuitje of voor als je doorrijdt bij je voorkant/schaamstreek.
https://www.acavallo.com/products/shock ... eat-saver/

Ja, zoiets heb ik ook, en icm een lamswollen overtrek gaat het goed. Of dus mijn wielrenbroekje, dat was de gouden tip van mijn instructrice. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:45

Daphneeeej schreef:
is het meten van cantle tot pommel wel heel accuraat? Als het ene zadel wat holler is gevormd door een hollere rug is de ruimte al kleiner te meten dan als die op een vlak paard heeft gelegen. Met de Barefoot op mijn paard met rechte rug had ik veel ruimte en op mijn paard mer verzonken rug, hoge schoft zat ik toch een stukje krapper met het zelfde zadel.

Klopt, dat is niet helemaal accuraat. Bij het ene zadel kan de naad ook net wat anders zitten dan bij het andere. Maar dan heb je in ieder geval een beetje beeld bij of het nu heel anders "valt" want een betere manier om te kunnen vergelijken zou ik ook niet weten :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:50

Ik vermoed dat ik ook wel te hoog uit het zadel kom hoor, ik merkte als ik een kleinere beweging maakte ik de pommel minder snel raakte en het was ook weer erg wennen voor mij. Bij de koop kreeg ik er ook een echtheids certificaat bij van barefoot. De nummers in het certificaat en op het zadel zijn hetzelfde.
Ik begon zelf ook te twijfelen na het zien van de foto van otti, maar mijn paard is behoorlijk overbouwd en mist ook de bespiering die hij “vroeger” wel had. Dus misschien dat ik in een soort van kuipje komt te zitten daardoor? Ik heb echt geen idee maar ja :')
Maar vanmiddag wordt tie al opgehaald dus maar weer verder op zoek!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:22

Iemand hier misschien in het bezit van een ghost roma? Met ongeveer hetzelfde postuur als dat ik heb? Zou ik een foto mogen zien dat je in het zadel zit? Mag ook per pb hoor, dan heb ik een beetje een idee hoe dat eruit ziet :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:28

Samantha89 schreef:
Iemand hier misschien in het bezit van een ghost roma? Met ongeveer hetzelfde postuur als dat ik heb? Zou ik een foto mogen zien dat je in het zadel zit? Mag ook per pb hoor, dan heb ik een beetje een idee hoe dat eruit ziet :o

Roma niet, ik had een barocco met roma wrongen, en daar paste ik meer dan prima in.
Zal even zoeken of ik een foto heb voor je.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:46

Dankjewel!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:50

Ik ben even lang en 75 kilo, redelijk vergelijkbaar met jouw foto's volgens mij.
Zoals je ziet heb ik ook de neiging iets naar voren te kiepen. Dit probleem is overigens inmiddels opgelost.
Ik ben uiteindelijk, in overleg met Buitenzinnig waar ik deze zadels van had om te testen, voor de Veneto Piccolo gegaan omdat die beter uitkwam voor mijn paard qua lengte en ik wel hou van een beetje gesloten zit. In de normale maat had ik voor mijn gevoel teveel ruimte, maar kan me voorstellen dat jij dat misschien juist wel als positief ervaart.

Linksboven Wintec Isabell Werth 17,5", rechtsboven Roma normale maat
linksbeneden Veneto Piccolo, rechtsbeneden Veneto normale maat

Afbeelding

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:37

Bedankt voor de foto’s! Misschien dat ik toch wat meer kont heb ofzo :') ik ga gewoon op mijn gemak maar even zoeken en kijken. Ik heb momenteel wel een leen zadel, Isabel werth 18 inch(oud model). Zit ook goed, maar ik vond het zadel rechts niet mooi aansluiten bij mijn paard. Van achter het paard goed gekeken en ik vond het zadel scheef. Uiteindelijk zadel op de grond gezet(voorkant op de grond) en toen zag ik dat het zadel gewoon scheef loopt. Dus daar rij ik uiteraard niet op. Zadelmaker krijgt een nieuw model(bouwjaar 2019) weer terug dus daar wacht ik nog op. Heb voor mijn dochter en pony een wintec dressuur hart uit 2019 en moet zeggen dat ik echt blij verrast ben erover! Maar pony heeft een rechte rug dus dat maakt het allemaal wat makkelijker. Ik ben nog een beetje sceptisch wat betreft wintec en mijn paard, omdat zijn rug gewoon wat gecompliceerder is(gelukkig niet qua lengte). En ik wordt er gewoon moe van.
Eerste zadelmaker die langs kwam(noem geen namen maar stond/staat heel goed bekend, kon ook geen slechte recensies vinden, alleen maar positief) maar had mij dus in een 17,5 inch anatomica orion gepropt. Paard liep er super onder, lag ook echt goed, maar ik had een beetje een raar/krap gevoel. Maar nee alles was goed en ik paste er prima in. Zadel gekocht omdat ik dacht, jij hebt hier voor geleerd(ook mscf, zeg ik dat goed?) dus ik vertrouwde het volledig. Na een buitenrit toch heel veel twijfels en een foto laten maken en het kon gewoon echt niet! Zadel gelukkig terug kunnen brengen en geld terug gekregen.
Huidige zadelmaker kwamen we uit op een kentaur ithaka 18,5. Daar zat ik op zich fijn in(wel heel breed) paard liep ook goed eronder maar ook daarbij na een buitenrit toch niet een goed gevoel. Vond het toch te breed zitten en ik voelde af en toe iets met draven. Mezelf laten filmen en ja hoor het zadel kwam iets van de rug af(bij passessie specifiek gevraagd of dat het zadel niet van zijn rug af kwam en dat was echt niet zo werd mij verteld). Zadelmaker kwam gewoon netjes terug hoor! En ik wilde eigenlijk perse een leer dressuurzadel, maar dat gaat gewoon lastig worden blijkt. Dus nu in afwachting van de Isabel werth.
Maar ik neig eigenlijk naar boomloos vanwege zijn rug. Echt om moedeloos van te worden.