[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:30

Hoi, hoi,

Ik ben nog nieuw in dit topic en ik ga ook zeker nog een stuk teruglezen in het topic, maar wie weet kan iemand mij op basis van mijn verhaal alvast adviseren. Ik heb best wel een probleem om een passend boomzadel voor mijn pony te vinden. De laatste paar jaar heb ik drie zadels gekocht bij zadelmakers, waarvan twee nieuw en een tweedehands, die allemaal uiteindelijk niet bleken te passen. In één zadelmaker heb ik best wel veel vertrouwen en zij gaf mij de tip om ook te kijken naar een boomloos zadel. Omdat ze er zelf niet in thuis is, kon zij mij verder niet adviseren en eigenlijk niemand in mijn omgeving.

Het probleem met bijna alle zadels is dat ze achterover gaan liggen, waardoor mijn pony rugspieren verliest. Sowieso vindt mijn pony het heel lastig om met een bolle rug te lopen, haar bouw en karakter werken hier niet aan mij.

Ik ben dus eventueel op zoek naar een boomloos zadel voor mijn welsh pony van 1 m 42, met zeer korte en een ietwat holle rug. Het huidige zadel is 42 cm lang, maar voor het mooie nog iets te lang. Ik zelf ben 1 m 62 en heb broekmaat 36/38 ongeveer. Ik heb het liefst dat het zadel dressuurgericht heb, maar met iets wat überhaupt past ben ik al heel blij. Ik rijd mijn pony zeker 4 a 5 keer in de week. Weten jullie een zadel dat evt. iets voor ons zou kunnen zijn? En weten jullie ook goede zadelmakers die in de kop van Noord-Holland komen?

Ik hoor graag van jullie!

Luvinna

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:26

Met andere singel al een stuk beter
Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:20

So dan! Wat een singel al niet kan doen. Op die eerste foto lag ie echt niet fijn en nu veel meer in balans. Blijft ie ook zo netjes liggen tijdens het rijden nu?

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:32

heb het er nu enkel opgelegd. bij de 1e foto trouwens ook. en ff aan de hand gestapt en gedraafd en daarna foto genomen. Morgen een x uittesten met gewicht erop :p

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:00

Welshponygek schreef:
Hoi, hoi,

Ik ben nog nieuw in dit topic en ik ga ook zeker nog een stuk teruglezen in het topic, maar wie weet kan iemand mij op basis van mijn verhaal alvast adviseren. Ik heb best wel een probleem om een passend boomzadel voor mijn pony te vinden. De laatste paar jaar heb ik drie zadels gekocht bij zadelmakers, waarvan twee nieuw en een tweedehands, die allemaal uiteindelijk niet bleken te passen. In één zadelmaker heb ik best wel veel vertrouwen en zij gaf mij de tip om ook te kijken naar een boomloos zadel. Omdat ze er zelf niet in thuis is, kon zij mij verder niet adviseren en eigenlijk niemand in mijn omgeving.

Het probleem met bijna alle zadels is dat ze achterover gaan liggen, waardoor mijn pony rugspieren verliest. Sowieso vindt mijn pony het heel lastig om met een bolle rug te lopen, haar bouw en karakter werken hier niet aan mij.

Ik ben dus eventueel op zoek naar een boomloos zadel voor mijn welsh pony van 1 m 42, met zeer korte en een ietwat holle rug. Het huidige zadel is 42 cm lang, maar voor het mooie nog iets te lang. Ik zelf ben 1 m 62 en heb broekmaat 36/38 ongeveer. Ik heb het liefst dat het zadel dressuurgericht heb, maar met iets wat überhaupt past ben ik al heel blij. Ik rijd mijn pony zeker 4 a 5 keer in de week. Weten jullie een zadel dat evt. iets voor ons zou kunnen zijn? En weten jullie ook goede zadelmakers die in de kop van Noord-Holland komen?

Ik hoor graag van jullie!

Lilianne boudewijns van http://www.boomlooszadelpasservice.nl rijdt door heel het land met een bus vol boomloze zadels welke je tijdens een consult kunt proberen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:09

pmarena schreef:
Otti1977 schreef:
Ik ben zo blij met m'n Barrydale. Nu met andere singel weer helemaal happy. M'n paardje loopt er echt heerlijk onder.

Top +:)+

Een andere (of zelfs maar een langere) singel kan echt een enorm verschil maken :j
Welke heb je nu?

Ik heb deze van de epplejeck.
Afbeelding
Afbeelding
Ik was zeer tevreden over de oude barefootsingel. Helaas ging deze kapot. De nieuwe barefootsingel werkte absoluut niet waardoor ik er 2 keer flink afgekletterd ben. Nu na een half jaar nog niet pijnvrij.
Kreeg de tip van deze neopreen. Zadel ligt er weer stabiel op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:52

pmarena schreef:
S-in-B: Het is ook wel een heel karakteristiek zadel inderdaad die Barrydale :j

Voor mij persoonlijk niks met die lange zweetbladen en kniewrongen, dat is geen match voor korte pootjes en een heup die op slot schiet na een uurtje te wijdbeens rijden :P Maar ik vind het ook wel een stoer zadel om te zien :j

Ik ben er helemaal verliefd op
Alrijd al geweest maar nooit gekocht vanwege de 2 kleuren .
Maar nu een geheel zwarte al een hele tijd .
Alleen jammer dat de zit fractie te breed is
Maakt doorzitten wel wat minder makkelijk
Wil een zit versmaller proberen zodra t leverbaar is
Had wel wat geprobeerd met een washandje
Idd A lijn meer
Maar voelde de rand van t washandje door de zitting heen ...[/quote]

De zitversmallers verwacht ik komende week weer :j

Maar als het brede zitgevoel komt door de kniewrongen die je been nog wat extra naar buiten draaien dan zal het verschil wellicht maar minimaal zijn en kan je een groter verschil ervaren door een zadel zonder kniewrongen te proberen :)[/quote]

Grappig Hihi
Moet dus een ander zadel komen ;-)
Ja de wrongen zal zeker breder maken en heb al niet bepaald een smal paard
Ik zal de site ff in de gaten houden voor een versmaller

Ben verder te verliefd op mijn zadel om m weg te doen . En een zonder wrongen te kiezen
Bovendien al diverse dure boomzadels gehad en was t ook niet voor paard lief
Heeft veel centjes gekost
En nu staat madame met een verstuikt gewricht
Ze moet eerst op de rit alvorens ik nog geld mag uitgeven aan een zadel ofzo
Helaas voor mijn koopzieke geest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 02:52

Ik zit weer met een dingetje...
Tot nu toe is mijn Stella + FRA singel altijd een betrouwbare combinatie geweest. Lag prima, geen rare plekken of zweetafdrukken, geen schuif- of singelproblemen. Bij verschillende boomzadels (ervoor en tussenin) kwam er altijd wel een moment van singelwondes. En uiteindelijk wist er altijd wel iemand te vertellen dat het zadel niet meer ok lag.

Nu dus weer mijn trouwe Stella en FRA singel.. en je raadt het al: hij heeft plekken -O-
Eerst dacht ik dat ik het niet goed zag, dat het met verharen te maken had etc. Maar volgens mij zijn ze er toch echt. Geen wondes, wel haar weg. Op zijn typische, gevoelige, plekken.

De Stella zou in principe goed moeten liggen, die is eind vorig jaar gecontroleerd door Liliane.
Wel heeft hij dubbele inlages omdat hij al wat ouder is en spieren kwijt was. Ik heb het idee dat dit weer de goede richting uit gaat maar ik zie het moeilijk omdat ik er constant op zit te kijken.. Ook reed ik daarvoor al met dubbele inlages, toen hij bij mijn weten nog gewoon spieren had. Dus dat is het denk ik niet.

Blijft de singel over, waarbij de enige verandering het feit is dat pony wat minder omvang heeft (mocht ook wel :P ) en deze dus op een andere plaats zit, nl in het hoogste gaatje. Daarvoor was het denk ik in het 3e gaatje, dus aan beide kanten 2 gaten verschil.. Zou dit het probleem kunnen zijn? Dat doordat hij hoger vast zit de gespen en (vooral) de 'lussen' om je singelstoten in te doen op een andere plaats zitten? Dat hij zich daar nu aan schuurt ( hij heeft nogal vel teveel, de wonden zitten ook altijd voor de singel en niet erronder)?

Of is dit toch weer een slecht voorteken? :\

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:17

Singel moet het liefst zo hoog mogelijk eindigen, liefst 2-3 vingerbreedtes onder je dekje.
Weet niet hoe je FRA singel eruit ziet, maar zelf heb ik een Fairfax smalle versie, die ligt perfect en geeft genoeg ruimte tegen irritatie. M'n paard z'n singelplek ligt ver naar voren en met een rechte singel schuift alles naar voren. Die Fairfax zijn er tegenwoordig ook in kunstleer van andere merk, en nog bijpassende singelbontjes voor te krijgen. Heb sinds gisteren een Barefoot London voor m'n jonge paard, heb net de nieuwe leren anatomische singel van Harry's Horse besteld, eigenlijk zelfde idee maar dan rond de € 70,00.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:20

De lussen van de FRA zijn te verplaatsen, dus dat kun je altijd proberen. Ook kunnen ze er af. Ik heb eigenlijk nooit last van de uiteinden van mijn singelriemen als die gewoon los hangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:28

DubbelDun schreef:
De lussen van de FRA zijn te verplaatsen, dus dat kun je altijd proberen. Ook kunnen ze er af. Ik heb eigenlijk nooit last van de uiteinden van mijn singelriemen als die gewoon los hangen.

Interesse om je losse lussen dan te verkopen? Ik had er geen bij de mijne dienik tweedehands heb helaas (zwart)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:23

Jeej mijn Barefoot ride on pad is er! Ben er heel blij mee, alleen ik heb het gevoel dat mijn kont te dik is.. Morgen maar even proberen met een broek zonder leren zitvlak.Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:27

Hij kan door al dat wol kleiner lijken dan hij eigenlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:20

BopjeBo schreef:
Singel moet het liefst zo hoog mogelijk eindigen, liefst 2-3 vingerbreedtes onder je dekje.
Weet niet hoe je FRA singel eruit ziet, maar zelf heb ik een Fairfax smalle versie, die ligt perfect en geeft genoeg ruimte tegen irritatie. M'n paard z'n singelplek ligt ver naar voren en met een rechte singel schuift alles naar voren. Die Fairfax zijn er tegenwoordig ook in kunstleer van andere merk, en nog bijpassende singelbontjes voor te krijgen. Heb sinds gisteren een Barefoot London voor m'n jonge paard, heb net de nieuwe leren anatomische singel van Harry's Horse besteld, eigenlijk zelfde idee maar dan rond de € 70,00.

Op dit moment zit die tot tegen het zadel/dekje .. Geen idee of er ook zoiets als "te hoog" bestaat, of dat enkel te laag een probleem is?

Ik zal eens kijken, maar nieuwe singels is ook altijd weer afwachten natuurlijk, en singelbontjes huiver ik al helemaal van, haha, maar dat is een ander probleem ;)

DubbelDun schreef:

Is dat zo? Nooit geweten, moet ik eens bekijken of ik daar wat mee kan dan ;) Bedankt!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:35

https://youtu.be/Q8e8t0X6lG4 Jochen Schleese over waar een singel nu wel en juist niet moet liggen. Al zijn filmpjes zijn trouwens de moeite waard, ook voor wat betreft breedte van kussenkanalen/lengte van zadel, zweetafdrukken enz...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:56

Mooi filmpje, maar wat westernzadels aangaan zijn er genoeg die géén 10 cm ruimte over de ruggengraat hebben.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:13

Zijn dat dan, net zoals bij de gewone boomzadels, de oude modellen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:52

Geen idee, maar vaak wel de goedkopere fabriekszadels.
Bij dit voorbeeld zie je sowieso een schuine lijn wat al helemaal niet goed is.
Natuurlijk zit er wel wat vulling/afwerking op, maar dan nog zie je dat ie veel te smal is.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0788/ ... 1431405920

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:13

Dit is een goed voorbeeld, mooie rechte lijn
https://www.ansursaddle.com/uploads/sad ... erside.png
(overigens is dit een boomloos zadel met een leren 'boom')

Voorbeeld van een hele smalle geul (overigens ook een smalle boom)
http://www.western-saddle-guide.com/ima ... epskin.jpg

En eentje waar de boel helemaal is 'dichtgespijkerd'
http://lb-ranch.ca/uploads/3/4/6/5/3465 ... 3_orig.jpg

Deze ziet er op zich wel OK uit, maar waarom mogen we de gebruikte boom niet zien??
http://www.compassionatehorsetraining.c ... 98x403.jpg

Overigens hebben niet alle brede ruimtes zin als je het dicht gaat zetten met een stuk leer...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tree_3.JPG

Verder wordt er tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van kunststof materialen zoals o.a. polymeer
Dit kan zijn dat de boom soms uit één stuk is gegoten
http://www.wyomingsaddlery.com/my_files/images/1fit.jpg
Of met een houten pommel/cantle en enigszins flexibele bars
http://www.rodnikkel.com/content/files/ ... r_tree.jpg

Dit beeld zie je vaak bij reclame voor flexibele zadels
http://www.steelesaddletreellc.com/imag ... addles.jpg
maar vergeet niet dat als er meerdere lagen leer omheen zitten dat dit effect voor het grootste deel verloren gaat ;)

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:55

Buitenzinnig schreef:
Welshponygek schreef:

Lilianne boudewijns van http://www.boomlooszadelpasservice.nl rijdt door heel het land met een bus vol boomloze zadels welke je tijdens een consult kunt proberen

Dankjewel Buitenzinnig. Ik heb Lilianne net een mail gestuurd. Ik ben benieuwd!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:48

Jeetje wat een verschil Dubbeldun! Alle waar naar zijn geld zal ook hier gelden!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:51

Even een korte vraag over Ghost zadels, hoe werkt het met de kussens? We hebben een picknicktafel tinker en daar moet niet te veel aan zadel op want anders gaat het glijden. Nu hebben we op het moment een testzadel en deze geprobeerd met alleen de kussens van Ghost. Het zadel blijft mooi liggen maar moet er dan ook nog een speciaal pad weer onder de kussens of mag het zadel ook alleen met kussens gereden worden? (eventueel een dun katoenen dekje er onder)? Onderstaande kussens zitten er nu onder, mijn man denkt dat er ook nog een pad onder moet maar dan lijkt het mij zo'n enorme stapel....? We hebben dus aleen de kussens onder het zadel, met tussen de rug en de kussens een dun katoenen dekje (tegen het zweet en losse haren) ...

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:59

Er moet onder de Ghost (en andere boomloos zadels) inderdaad nog een pad met inlages voor de drukverdeling en optimale ruggengraat vrijheid :j

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:15

Dat begrijp ik maar er zitten toch ook al van die dikke (in dit geval Italy kussens)onder die naar mijn inziens toch al behoorlijk ruggengraatvrijheid geven?

Afbeelding

En moet onder die dikke kussens dan ook nog weer een pad?

Afbeelding?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:17

Er moet inderdaad nog een pad onder, zoals we besproken hebben toen je man het zadel op kwam halen :)