Wat grappig, als ik jouw opsomming hoor dan hebben ze dus de twee inlagevakken omgedraaid; bij jou zat de rits 'op het paard', bij mij zit juist het klittenbandvak op het paard. Tussen het klittenbandvak en het ritsvak zit bij de Tomentum ook nog de kunststof plaat, maar die kun je er niet uit halen. Maar mede door die plaat en het feit dat de inlages in lagen met kunstvilt zitten genaaid zou ik hier nog wel beugels in durven te gebruiken, omdat het net zo stijf is als een gewoon boomloos zadel. Bij de Christ zou ik dat ook met heavy duty inlages nog steeds griezelig vinden.
Het enige stomme aan de Tomentum vind ik eigenlijk dat ze daar kunstbont onder hebben zitten (dat valt dan ook echt in de categorie oerstom

Bij de Tomentum dressuur heb ik trouwens ook meteen een opgerolde theedoek onder de pommel en cantle gelegd plus een 'worst' van inpakschuim over de rug van het zadel. Zonder dat alles zat hij al fijn, maar had ik voor mijn gevoel net iets teveel ruimte (beetje zoals het meisje op de 1e foto - de Endurance is zelfs nog langer), maar met die extra's zit hij echt goddelijk, smal en opgesloten tegelijk.

Ik denk trouwens wel dat als je echt heupproblemen hebt, dit toch nog iets te breed zal blijven omdat de inlagevakken breder zijn dan die van bv de Ghost, meer Barefoot-size, maar hoe dat voelt als je er langer op rijdt weet ik dus niet.