[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:38

Oeh, leuk! Graag foto's! :)
Wat grappig, als ik jouw opsomming hoor dan hebben ze dus de twee inlagevakken omgedraaid; bij jou zat de rits 'op het paard', bij mij zit juist het klittenbandvak op het paard. Tussen het klittenbandvak en het ritsvak zit bij de Tomentum ook nog de kunststof plaat, maar die kun je er niet uit halen. Maar mede door die plaat en het feit dat de inlages in lagen met kunstvilt zitten genaaid zou ik hier nog wel beugels in durven te gebruiken, omdat het net zo stijf is als een gewoon boomloos zadel. Bij de Christ zou ik dat ook met heavy duty inlages nog steeds griezelig vinden.
Het enige stomme aan de Tomentum vind ik eigenlijk dat ze daar kunstbont onder hebben zitten (dat valt dan ook echt in de categorie oerstom _-:( ), plus dat je denk ik bij hele brede ruggengraatvrijheden en paarden met hoge ruggengraat kunt krijgen dat het paard in de kamer de randen/biesjes van de onderste inlagevakken voelt. Maar daarom zou ik er dus voor de zekerheid nog een dekje/vachtje onder leggen.

Bij de Tomentum dressuur heb ik trouwens ook meteen een opgerolde theedoek onder de pommel en cantle gelegd plus een 'worst' van inpakschuim over de rug van het zadel. Zonder dat alles zat hij al fijn, maar had ik voor mijn gevoel net iets teveel ruimte (beetje zoals het meisje op de 1e foto - de Endurance is zelfs nog langer), maar met die extra's zit hij echt goddelijk, smal en opgesloten tegelijk. :)

Ik denk trouwens wel dat als je echt heupproblemen hebt, dit toch nog iets te breed zal blijven omdat de inlagevakken breder zijn dan die van bv de Ghost, meer Barefoot-size, maar hoe dat voelt als je er langer op rijdt weet ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:41

Foto's van mijn 'oude' versie grandeur.

Voor aanzicht
http://i58.tinypic.com/27y3b47.jpg

Achter aanzicht
http://i61.tinypic.com/wkspee.jpg

onderkant
http://i60.tinypic.com/107p2qd.jpg

De onderste inlagen vlakken met klittenband te sluiten (nu gevuld met 2 inlages)
http://i61.tinypic.com/2ebb9jm.jpg

De andere inlagen vlakken zitten achter een rits. Waar mijn hand in gaat is de pocket voor de bovenste inlagen, hier zit een rubberig flexibele inlagen in.
http://i59.tinypic.com/xgmbms.jpg

Onder de zitting als ik die beetje open leg als ik die open rits
http://i58.tinypic.com/117e9zs.jpg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:37

Je kunt ook voor 433 euro een Ghost Agnello kopen :P zelfs de Ghost BBP is geschikt om mee te rijden (maar heeft niet zo'n mooie cantle en pommel) het basis model kost 297 euro.... geen dood schaap, maar geschoren schaap..

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:53

galaxyfizzy schreef:
Mijn paard had/heeft ook boommaat 33. Weet echter niet wat hij op dit specifieke moment precies heeft qua boommaat, want "rijd" alleen nog maar met bbp. Heb hier echter ook een Startrekk dressuur liggen en daarvan heeft hij kopijzer maat 4 nodig mocht ik dat zadel voor hem willen gaan gebruiken.

Bedankt voor je reactie. Denk dat ik voor mijn paard dan ook op de 4 uit ga komen. En mocht je je startrekk dressuur nou kwijt willen ;) pb me dan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:57

De Ghost heeft wel een mooiere 'opening' aan de voorkant, bij de Tomentum heb je daar gewoon de zijkanten van de pad omhoog lopen.
Maar eerlijk is eerlijk; bij die Agnello van 433 moet je dan wel weer een Ghost pad optellen omdat de Ghost niet bedoeld is om zonder pads op te rijden met beugels, en de Tomentum wel.
Zelf vind ik trouwens wel een groot verschil zitten tussen vacht en vastgenaaide wol. Bij het eerste zit je er echt in (wat voor mij ook wel de pre is van een vachtzade).

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:59

Vanaf volgende maand gaan wij een boomloos zadel aanschaffen voor onze dikkerd (keuze van eigenaresse). Maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met een boomloos zadel op een heet paard.

Mijn verzorgpaard vindt namelijk dingen nog wel eens spannend en vlucht dan (rennen en bokken). Ik ben benieuwd of een boomloos zadel dezelfde steun geeft als een normaal zadel in dit soort momenten.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:02

Tinkerloos schreef:
Pmarena,misschien is het al eerder gevraagd, dan sorry..maar komen er ook pads voor de barefoot in andere kleuren dan bruin en zwart?

Zie mijn onderschrift, op dit moment verkrijgbaar in paars, roze, blauw, bruin, grijs/zilver en wit :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:50

xyzutu2 schreef:
De Ghost heeft wel een mooiere 'opening' aan de voorkant, bij de Tomentum heb je daar gewoon de zijkanten van de pad omhoog lopen.
Maar eerlijk is eerlijk; bij die Agnello van 433 moet je dan wel weer een Ghost pad optellen omdat de Ghost niet bedoeld is om zonder pads op te rijden met beugels, en de Tomentum wel.
Zelf vind ik trouwens wel een groot verschil zitten tussen vacht en vastgenaaide wol. Bij het eerste zit je er echt in (wat voor mij ook wel de pre is van een vachtzade).

Een goede vacht is duur - ik vind het ook een nadeel dat de originele eigenaren van die echte vacht nogal schaap-onterend wordt gefokt. Dat is ondermeer de reden waarom UGS in een kwaad daglicht staan, maar niemand schijnt zich te realiseren dat die Ugs schapen ook in je Momentum/Christ etc. gaan -O-

Maar ik ben met je eens dat het een prachtig idee is - ik hoop alleen dat die kunststof plaat in de Momentum niet lijkt op de dakgoot uit de Mattes en dat ze toch een keer een perfecte nep-vacht uitvinden - eventueel uit bamboo vezels ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 01:37

Nee, Mattes heeft idd een dakgoot/omgekeerde U met de pootjes die in de rug langs de wervelkolom duwen (bizar idee), Grandeur heeft daarentegen aan weerszijden van de wervelkolom tussen de twee lagen met inlages kunststof platen liggen (zelfde vorm als de inlagevakken, dus over de hele lengte van het zadel). Eigenlijk hetzelfde systeem als bij de Heavy Duty inlages, die hebben er ook een kunststof plaat in liggen, alleen zit deze plaat bij de Grandeurs in het kunstvilt ingebed met daaronder en daarboven de inlages.

Dat van die Uggs heb ik ook gehoord en alle bijbehorende Australische Merinowol toestanden, maar er zijn ook andere leveranciers van 'diervriendelijkere' vachten (ook niet per se merino), zowel binnen als buiten Australie. Het kan geen kwaad om te informeren waar een vacht(zadel) vandaan komt, maar tegelijkertijd is het voor zadelmakers ook niet onmogelijk om binnen Europa aan vachten te komen, dus om dan meteen alles te weren omdat het schaap is vind ik ook weer zoiets, omdat je daar ook weer een hoop goede fokkers de das om draait.
Heb jij zwart op wit dat bv Grandeur, Christ en Mattes allemaal 'foute' vachten gebruiken? Dat zou ik namelijk wel interessant vinden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:05

xMaxxiee schreef:
Vanaf volgende maand gaan wij een boomloos zadel aanschaffen voor onze dikkerd (keuze van eigenaresse). Maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met een boomloos zadel op een heet paard.

Mijn verzorgpaard vindt namelijk dingen nog wel eens spannend en vlucht dan (rennen en bokken). Ik ben benieuwd of een boomloos zadel dezelfde steun geeft als een normaal zadel in dit soort momenten.

Ik heb met de ghost al rare sprongen gemaakt (rodeo) en hij bleef liggen waar ik hem gelegd had! Super stabiel dus :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:48

Ik denk dat zwart op wit bewijzen of je vacht of leder een diervriendelijk leven heeft gehad een lastige is !
Iedereen zal beweren dat zijn vee een goed leven heeft gehad .
En idd de schapen waarvan uggs gebruik maaktte hebben een dier onterend leven gehad .
Net zo erg of erger als ritueel geslachte dieren .
Aangezien deze schapen als ze niet meer vacht konden leveren op transport per boot naar t midden oosten ed dergelijke gaan om daar alsnog op een barbaarse manier gedood te worden ...
Probeer er rekening mee te houden dat de spullen die ik koop een vriendelijk leven gehad hebben .
Maar het altijd voorkomen is onmogelijk helaas

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:21

Veel aanloop voor de ghost zafels, erg leuk!
Zeker de paarse Ghost wordt veel bekeken en geaaid
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:29

viola schreef:
pmarena schreef:
Maar dat komt ook gewoon doordat Rena zo achterlijk kon doen, als je paardje op elk moment 5 meter naar welke kant dan ook kan springen, en je graag best steile heuveltjes en gras-zijkanten van dijken meepakt enzo, dan is het toch wel een prettig idee dat je nog een buffer hebt tussen jezelf en de zwaartekracht / middelpuntvliedende kracht :P

Zo'n pony heb ik dus ook en voor mij zit de ghost Roma dus prima op dat soort momenten. Met de barefoot kon ik dat soort dingen niet echt uitzitten totdat ik de dijwrong seatsaver erop kreeg. Met de hidalgo ging het wel aardig, maar met de ghost zit ik echt stevig. Dus dat is toch voor iedereen anders.

Mijn hidalgo heeft trouwens geen enkel probleem de schoft vrij te houden.

Ik vond het met dijwrongen (van de dijwrong seataver) ook helemaal prima, totdat ik die grote zachte steunblokken uitprobeerde... dat is echt nog een factor 1000 comfortabeler / zekerder <3

En spontaan was er geen weg meer terug naar die kleine, harde wrongetjes :P

Ben wel benieuwd, ervaar je de steun van de Ghost wrongen heel anders dan die van de dijwrong-seatsaver? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:41

Buitenzinnig schreef:
[ [url=m/niVg5I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha je had hem in kindermaat moeten laten maken :D Al die kinderen willen natuurlijk wel een paars zadel :j Hij was in het echt in elk geval ook erg mooi :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:48

Leuk, dat Grandeur endurance-model :j

Zitten wel leuke puntjes in +:)+

Het materiaal lijkt me alleen niet zo gebruiksvriendelijk, dat wordt toch snel lelijk :?
En de zitting, die kleine opbollingen geven lang niet zoveel steun als die van de FUR of Christ Butterfly :)

Vind die beugelriemophanging ook maar eng, zo die 2 losse beugelriemen.

Singel die je kan verschuiven is wel leuk gevonden +:)+ En het ziet er verder wel uit als een fijn ding.
Kunnen ze vast mensen en paarden heel blij mee gaan maken :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:34

pleiada schreef:
Buitenzinnig schreef:
[ [url=m/niVg5I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha je had hem in kindermaat moeten laten maken :D Al die kinderen willen natuurlijk wel een paars zadel :j Hij was in het echt in elk geval ook erg mooi :)

dankje!
Ja eigenlijk wel.. maar je kunt er ook prima met zijn 2'en op zitten haha

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:51

pmarena schreef:
Vind die beugelriemophanging ook maar eng, zo die 2 losse beugelriemen

Je kan ook een 'normale' adapter er bij halen, die heb ik bij die van mij. Dat is netzoals bij barefoot ed een velcro stuk waar 2 ringen aan weerzeiden aan zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:38

Ook even bij Suzanne langs geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:46

Daphneeeej schreef:
pmarena schreef:
Vind die beugelriemophanging ook maar eng, zo die 2 losse beugelriemen

Je kan ook een 'normale' adapter er bij halen, die heb ik bij die van mij. Dat is netzoals bij barefoot ed een velcro stuk waar 2 ringen aan weerzeiden aan zitten.

Ja ik zou dat zelf ook zeker doen :j

Hebben ze die van Grandeur zelf ook als optie....? :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:52

pmarena schreef:
Ja ik zou dat zelf ook zeker doen :j

Hebben ze die van Grandeur zelf ook als optie....? :)

Bij de oude was dat een optie die je er bij kon kiezen ja :) was ik wel blij mee! Vond het ook maar eng 2 losse beugelriemen aan een stukje klittenband aan de zijkant. (je kan mijn ophanging zien op 1 van de foto's die ik laatst deelde hier)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:31

Zo. En nu bijkomen haha! :P

Ik ben gister (zaterdag) samen met mijn vader dus naar HE geweest & heb daar even mogen voelen hoe een Ghost zit.. Jeetje, wat zit dat lekker zeg! Ik heb Lilianne gelijk een mailtje gestuurd, want nu wordt het echt moeilijk om te kiezen.

Ik heb nu een Barefoot London voor een week als testzadel & heb er vandaag mijn tweede ritje mee gemaakt. (klein buitenritje van ong. 5 km)
Ik heb foto's gemaakt van hoe hij ligt & de afdruk na het rijden. De afdruk lijkt bij mij op het eerste gezicht prima te zijn. Maar dat ben ik, onervaren in boomloos-land. :+
Dus als jullie mee willen denken graag! :D Ligt het zadel zo ongeveer goed? Verder naar voor? Naar achter? En de afdruk, wat vinden we daarvan?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik liep tijdens de buitenrit wel tegen iets aan; mijn merrie maakt in de galop hele grote, hoge galopsprongen (ja, Fries hè O:) ), maar daarbij gaan mijn onderbenen dus 'over' het zweetblad heen & komen voor het zadel te liggen .. Niet echt ideaal dus.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:11

Barefoot: weet iemand hoeveel cm de M maat fork is, zijn die precies zo als op de maatsjablonen? En zijn de oude versie M maten even "wijd" en hoog als de nieuwe M?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:14

Ze worden niet gemeten in cms :)

En ligt er aan wat je als oud en wat als nieuw ziet....?

In principe zijn alle PU pommels en forken (wit of gekleurd) zover ik weet qua maatvoering niet veranderd.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:19

Ja precies dat wit en gekleurd zie ik als oud en nieuw :p bij de oude is de maat nergens op te zien toch? iemand vroeg mij namelijk wat het in cm was en dacht ook al dat het nooit in cm werd gemeten echt alleen met letter.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:53

Afbeelding

Kan iemand zien of dit een M is, volgens mij wel??