[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:34

Hidalgo is een paar jaar geleden met een andere fabrikant in zee gegaan, mogelijk zitten daar de verschillen in?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:55

Appelmoes_11 schreef:
:wave:

Ik heb weer eens een vraag. Weet iemand of er niet-leren fenders zijn die aan een cheyenne kunnen? Ik weet om eerlijk te zijn niks van fenders of van zadels :+ Kan ik er zomaar alles aanhangen? Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Ja er zijn speciale fenders met smalle riemen voor de bevestiging, wel voor western beugels. Staan op de site van barefoot.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:23

Die zijn toch ook van leer ?

Wil je persé DryTex of iets dergelijks, Appelmoes ?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:26

Oh.. Het "niet", niet gelezen. :+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:13

_Deniise_ schreef:
Hier trouwens het namaak Arizona zadel! Ben er heel blij mee :D
[ Afbeelding ]

De beugels zitten nu wel wat korter, was fijner in draf
[ Afbeelding ]

Is dat een A&M :)?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:19

Helenalena, die zijn helaas ook van leer.

Shirley, inderdaad, DryTex of kunststof :j kan ik op de site van barefoot niet vinden, maar ik neem aan dat er ook andere merken zijn die eraan zouden passen?

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:35

M_hartje_M schreef:
_Deniise_ schreef:
Hier trouwens het namaak Arizona zadel! Ben er heel blij mee :D
[ Afbeelding ]

De beugels zitten nu wel wat korter, was fijner in draf
[ Afbeelding ]

Is dat een A&M :)?

Jep :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:52

_Deniise_ schreef:
Jep :)

Die heb ik ook :D ben jij er ook blij mee?

Vind alleen dat die lichtelijk slordig is afgewerkt waar de seatsaver zit bevestigd. Maar als dat ooit los zou gaan laat ik het professioneel vast zetten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:21

Appelmoes_11 schreef:
Shirley, inderdaad, DryTex of kunststof :j kan ik op de site van barefoot niet vinden, maar ik neem aan dat er ook andere merken zijn die eraan zouden passen?

Heb je dan wel losse fenders in kunststof of Drytex vraag ik me af. :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:23

Ik heb ze ook nog nooit gezien ... misschien Ebay eens afspeuren ?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:03

_Deniise_ schreef:
Zit er bij de Hidalgo Venice II altijd een embleem met 'Hidalgo' op de achterkant? En staat er altijd wat gegraveerd in de zweetbladen en zijn de ringen e.d. alleen maar in zilver of ook in het goud? En de kniewrongen, zitten die altijd onder het zadel of ook al eens 'in' het zweetblad? En de kleur, is dat alleen maar zwart en bruin met 2 kleuren geweest?

Het embleem had mijn leen-hidalgo ook ja :) Verder heb ik er niet zo op gelet, wat waar ingegraveerd stond.
Zou wel typisch zijn als het een namaak is! Maar het zou idd ook gewoon een oudere versie kunnen zijn, toch?
Superleuke manen bij je fjord trouwens :)

Nou, ik heb vanmiddag 2 uur(!) pasconsult gehad. Paardlief was echt super meewerkend en had enorm veel geduld, dus dat was fijn. Het jammere is dat ik na die 2 uur er toch nog niet helemaal uit ben. Alle zadels bleken toch naar voren te schuiven (het testzadel waar ik deze week een foto van liet zien bleek inderdaad ook gewoon te ver naar voren te liggen). Als het eenmaal op die plek -iets te ver naar voren- ligt blijft het daar wel liggen, wat dan wel een duidelijke verbetering is tov haar oude zadel. Maar eigenlijk wil je het natuurlijk gewoon 100% goed hebben. Ik denk alleen dat me dat niet gaat lukken, al zou ik duizenden euro's voor een volledig op maat gemaakt en afgemeten boomzadel zou neertellen.
De mevrouw van de hidalgo zadels wist uiteindelijk ook niet wat ze er mee moest :) Ik denk dat Niki gewoon niet de bouw heeft om een zadel op de goede plek te houden. De 2 zadelmakers die ik hiervoor had bij mijn oude zadel konden er ook niks mee.

Even een foto van 1 zadel, voor het idee
Afbeelding

Ik denk zelf dat de positie van het zadel nu -iets naar voren- niet heel erg is- wat denken jullie?
Dit was als ik het goed heb de mallorca special. Als mensen geinteresseerd zijn in de andere modellen kan ik daar ook nog wel foto's van posten :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:08

Zou een anti slip matje niet iets helpen? Dat is natuurlijk niet de eerste keus, maar als je alles geprobeerd hebt, en je paard heeft er verder geen last van...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:29

Voordeel van de boomloosjes is wel dat de schouder onder het zweetblad door kan bewegen en er niet op gedrukt wordt dmv een vervelend kopijzer oid.

Wat je nog zou kunnen proberen is een c vormige singel. Dan trekt je singel het zadel in ieder geval niet naar voren toe.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:34

Zijn het twee aparte singels aan het zadel op de foto hierboven?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:35

Ik denk inderdaad ook dat je heel goed geholpen kan zijn met zo'n comfort singel van Rossner of Kieffer. De rug lijkt namelijk niet abnormaal aflopend naar voren (of zelfs helemaal niet)?
Bij mij blijft het zadel nu perfect liggen op de plek waar ik hem heb neergelegd, terwijl hij eerst met een normale singel ook zowat op de oren lag :j

Zijn de singelstoten bij hidalgo ook wat te verplaatsen? Of zijn ze vast?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:44

Zou ook zeggen dat het zadel iets naar voren getrokken word door de buik.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:48

gaia schreef:
Zou een anti slip matje niet iets helpen? Dat is natuurlijk niet de eerste keus, maar als je alles geprobeerd hebt, en je paard heeft er verder geen last van...

Misschien wel! Doe je tussen je shabrak en de rug of tussen het zadel en het shabrak? Ik heb er nog wel 1 liggen.

@pippa: dat weet ik eigenlijk niet, daar heeft ze niks over gezegd. Ik denk dat ze vast zitten! Ze is inderdaad niet perse overbouwd, maar wel erg vlak. Welke singel heb jij?

@TinePine: nee het is een speciale wow zadel, met een apart drukpunt voor het borstbeen :) Ik denk dat het wel een fijne singel is maar het hielp niet echt tegen het schuiven.

@akke_spring: dat is precies wat zij ook zei :) Een iets te ver naar voren liggend flexibel zadel is beter dan een iets te ver naar voren liggend boomzadel, idd. Is een c-singel overigens het zelfde als een banaansingel?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:50

wat is nu beter een banaan singel of een anatomische singel, wat is het verschil?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:53

Hinke ik ben wel benieuwd naar foto's van andere modellen.

Wat vervelend zeg dat alles naar voren bleef schuiven. Die singel ziet er handig uit! Das zo 1 waarbij je elke singelstoot los kan bevestigen toch? (dus ideaal voor aflopende buikjes waarop alles naar voren schuift?) :)

Akke_sSpring schreef:
Voordeel van de boomloosjes is wel dat de schouder onder het zweetblad door kan bewegen en er niet op gedrukt wordt dmv een vervelend kopijzer oid.

Jep, helemaal mee eens. Wat dat betreft ligt mijn zadel misschien ook niet optimaal, maar nog altijd beter ;) en gezien de mate waarin ze aan 't veranderen is, heel prettig dat ik niet elke 3 maand een zadelmaker hoef te sponsoren nu :+ :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:55

Een banaansingel is een kromme singel, als een banaan. Deze komt dus ook scheef op de singelstoten te staan.
Afbeelding

Een C-singel staat recht op de singelstoten, maar heeft een C vorm in het midden, waardoor de oksels ontzien worden. Ook ligt deze stabiel bij een singelgroeve die ver naar voren ligt. De bolling moet tussen/richting de voorbenen.
Afbeelding

Singels met uitsparingen voor de oksels (soms aan beide zijdes) worden meestal anatomische singels genoemd.
Afbeelding

Ook worden deze termen vaak door elkaar gebruikt, maar zo zie ik het ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:59

en wat is dan beter een C of een banaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:00

Atent schreef:
wat is nu beter een banaan singel of een anatomische singel, wat is het verschil?

Banaan singel is voor paarden die de singel plek verder naar voren hebben liggen.
Anatomische singel heeft uitsparing zitten op de plek van de benen.

Iemand was me al voor.

En wat beter/fijner is per paard verschillend.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:04

Ik vind zelf de C-singel prettiger, omdat deze recht op de singelstoten staat. Een banaansingel komt er, door de kromming, scheef op. Bij het aansingelen trek je bv de banaansingels van neopreen algauw weer recht > weg effect :D Met banaansingels van leer heb ik geen ervaring.

Denk echt per paard verschillend. Volgens mij heeft karev ook een C-singel maar die zat alsnog niet goed, terwijl ik echt merk dat ik mijn zadel nu niet naar voren 'trek' als ik aansingel.

Edit: enne, dan hebben we 't nog niet eens gehad over neopreen, elastiek of leer %) hahaha, zoveel keuze..
Laatst bijgewerkt door Phillipa op 05-04-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:04

ok, thx

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:28

Ik heb zelf ook zo'n c singel en het mooie is dat de singelstoten recht naar beneden lopen en dat de singel als vanzelf op de juiste plaats komt. Mooi systeem!