voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:42

wereld schreef:
Zou het kunnen zijn dat mijn fjord heel druk en bang voor vanalles is doordat ze het zadel niet fijn vind?

Heeft je fjord geen magnesium tekort. ;)

En voer je soms zeewier.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:45

Marcella schreef:
wereld schreef:
Zou het kunnen zijn dat mijn fjord heel druk en bang voor vanalles is doordat ze het zadel niet fijn vind?

Heeft je fjord geen magnesium tekort. ;)

En voer je soms zeewier.

?

edit, even gegoogle't

Maar zou ze dan in de wei ook niet nerveus moeten doen? Ze is ontzettend lief en braaf, en tijdens het zadelen niks aan de hand. Met rijden gaat het soms heel goed, mooi rustig relaxed stappen, en dan ineens is het weer helemaal mis en kan ze niet meer normaal stappen

Marcella

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:56

Klink bekent die van mij kon vroeger soms ineens vanuit het niks exploderen. Dit waren soms complete bokpartijen tot remloos en stuurloos door de bak heen gaan.

Door het voeren van zeewier krijg je een dat de nieren sneller gaan werken en hierdoor kunnen ze ook schrikkerig worden.

Zo had ik vanmiddag met poetsen en dooiedoddo en ineens gebeurt er wat en is het schrikkerig/snuiven/snurken. En in het begin met rijden heel druk. Uiteindelijk flink aan het werk gezet en daarna had hij geen praatjes meer.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:32

hmmm oke dit klinkt bekend...

En wat doe je daar nu aan?

Zeewier krijgt ze overigens niet, enkel gras

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:36

Eventueel bloedprikken of er inderdaad een magnesium tekort is. Of je koopt gewoon een potje magnesium en probeer dit een maandje ofzo uit.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:57

oke bedankt voor de tip

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:56

Na toch weer te hebben aangeklooid met een boomzadel, heb ik een barefoot cheyenne maat 0 weten te bemachtigen voor mijn dochter van 9. Ze was zeg maar vergroeid aan haar cheyenne drytex kids,maar die werd echt te klein. Daarna dus naar een wintec 500, maar daar kon ze echt niet op rijden.... dus toch maar weer op zoek naar een barefoot 0 2ehands. En na lang zoeken, eindelijk gevonden! Nu heb ik alleen een supermooie, superdikke, echt schapenwolle dek voor onder mijn wintec. Zou ik die ook onder mijn barefoot kunnen gebruiken? Mijn dochter rijd max 1 keer per week, en ze weegt 30 kg. De barefoot heeft VPS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:00

ik zou zeggen,probeer het gewoon...
eigenlijk is het niet aan te raden maar dan denk ik....30 kilo en 1x per week....dat zou toch misschien wel moeten kunnen....

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:45

Bij de drytex kids zijn 2 verschillende pads. Een met kleine smalle "inlages" en ook een zonder, alleen bontonderkant... Dus je zou zeggen dat dat moet kunnen bij zulke lichte kids

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:49

als je barefoot vps heeft moet het kunnen toch...
en eigenlijk met dat gewicht denk ik dat het zoiezo wel kan ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:56

Er rijden zat mensen rond met allerlei in principe "ongeschikte" dekjes en meestal gaat dat gewoon goed.

Maar vanuit hun fysiologische achtergrond raadt Barefoot gewoon echt aan om een pad met ruggengraatvrijheid te gebruiken omdat dat (fysiologisch gezien dus) in principe gewoon beter is :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:17

Ok, nou ik ga het eens even bekijken dan idd. Vind die pads die eronder horen echt afgrijselijk lelijk en saai, zeker voor een kind van 9... dat ze daar nou onderhand niet eens met wat leukers komen begrijp ik totaal niet van barefoot (en eventuele andere fabrikanten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:18

Brendaaaa schreef:
Ok, nou ik ga het eens even bekijken dan idd. Vind die pads die eronder horen echt afgrijselijk lelijk en saai, zeker voor een kind van 9... dat ze daar nou onderhand niet eens met wat leukers komen begrijp ik totaal niet van barefoot (en eventuele andere fabrikanten)

Je kan toch kijken of iemand een budgetpad aanbied?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:06

Ja, als jij er 1 weet te vinden voor maat 0 en een beetje normale prijs, dan hoor ik het graag:-)))

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:07

Marcella schreef:
Door het voeren van zeewier krijg je een dat de nieren sneller gaan werken en hierdoor kunnen ze ook schrikkerig worden.

Dat wist ik helemaal niet! Heeft het langdurig voeren van zeewier dan al helemaal dit gevolg? Een van onze pony's krijgt al maanden een kruidenmengsel met zeewier voor haar ZE. Nou is ze niet echt schrikkerig, maar wel druk :+

Iemand ervaring met 'deuken' die achter de schouder ontstaan? Ik zie dit vaker bij boomzadels (regelmatig zelfs hele zadelafdrukken in de rug). Maar betreffende pony heeft al twee jaar een BF cheyenne.

Zou het kunnen dat de pommel te smal is? Heeft het dan zin om de inlages onder de pommel weg te knippen?
Of zou de conclusie ook kunnen zijn dat een wat grotere/zwaardere ruiter dit veroorzaakt?
Of gebeurt dit vaker wanneer paarden ouder worden? Pony is nu 17.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:48

ik kom ook even binnenvallen met een vraag die misschien al 100x gesteld is maar ik kan het niet zo gauw terugvinden.
ik heb 3 paarden en voor 1 van de paarden heb ik een barefoot gekocht zodat mijn vriendin er lekker mee uit rijden kan gaan. Paardje loopt bij mij voor de kar omdat ik hem net iets te klein vind voor mijn lange benen. Op de andere 2 rijd ik wel.
Nou heb ik van de week zelf ook eens de barefoot geprobeerd en man, wat moest ik wennen aan de zit. Pijn aan mijn bekken alsof ik enorm wijdbeens zat. Paardlief liep er wel super relaxt onder en kwam in gallop zowaar in de racemodus.
Hoe lang duurt het ongeveer voordat je gewend bent aan de nieuwe zit?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:34

Safiera schreef:
Marcella schreef:

Dat wist ik helemaal niet! Heeft het langdurig voeren van zeewier dan al helemaal dit gevolg? Een van onze pony's krijgt al maanden een kruidenmengsel met zeewier voor haar ZE. Nou is ze niet echt schrikkerig, maar wel druk :+

Iemand ervaring met 'deuken' die achter de schouder ontstaan? Ik zie dit vaker bij boomzadels (regelmatig zelfs hele zadelafdrukken in de rug). Maar betreffende pony heeft al twee jaar een BF cheyenne.

Zou het kunnen dat de pommel te smal is? Heeft het dan zin om de inlages onder de pommel weg te knippen?
Of zou de conclusie ook kunnen zijn dat een wat grotere/zwaardere ruiter dit veroorzaakt?
Of gebeurt dit vaker wanneer paarden ouder worden? Pony is nu 17.

Dit kan dus heel goed door de zeewier komen.

Is je pony de laatste tijd afgevallen dan zou het ook hierdoor komen.

Ik heb nu ook een paar keer om te testen mijn westernpad onder mijn cheyenne gebruik en deze heeft ook voldoende ruggegraad vrijheid. Dit is trouwens een mattes pad. Voor het mooie eigenlijk aan de zijkanten net iets te kort.

Zit erover na te denken om zo'n zadelbontje voor onder het zadel te verbouwen. Moet er alleen eentje vinden zonder randen en met ruggegraadvrijheid.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:20

Ik heb zo'n bontje verbouwd! Moeten hier ook nog ergens foto's van staan :D
Maar ik had er een zonder ruggegraatvrijheid. Vond de bontjes mét, te smal. Moest bij de mijne mijn inlages al smaller knippen. Trouwens, zo'n rand aan de achterkant is makkelijk er af te halen. Vaak zitten die randen ook maar aan het bontje genaaid (losse stukken vacht) en kun je simpelweg een stiksel doorhalen.

edit, foto's even gezocht voor je:

Safiera schreef:
Maar, wat ik jullie dus wilde showen: mijn zelfgemaakte (met hulp van heel handige moeder, haha) halfpad van echt schaap! Tadaa...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7250.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7252.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7247.jpg

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:28

dus, als ik het goed zie, heb je gewoon inlages in je bontje gepropt? Ik heb er ook zo een...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:04

Voorkant los gehaald, klittenband er in gezet... Middendoor geknipt, de twee helften weer dicht gemaakt... strook stof er tussen, lusjes er aan... Oja, voorste bontrandje nog verwijderd en inlages op maat geknipt.

Dus ja, ik heb gewoon inlages in een bontje gepropt :') Was best even werk, maar scheelt een hoop geld ivm een officiële halfpad of zelfs een speciale Mattes-pad.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:09

Ziet er super uit zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:44

Brendaaaa schreef:
Ja, als jij er 1 weet te vinden voor maat 0 en een beetje normale prijs, dan hoor ik het graag:-)))

Je heb geen maat 0 nodig hoor. Ik heb een maat 1 zadel en een maat 1 budget pad en dat pad past er nog maar net onder. Ik heb hem ook verbouwd zodat hij zoals de barefoot pads aan het zedel gemaakt kan worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:48

ok, maar ook maat 1 is niet te vinden voor een normale prijs...vind 50 euro voor een 2ehands lappie stof echt idioot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:46

Safiera schreef:
Voorkant los gehaald, klittenband er in gezet... Middendoor geknipt, de twee helften weer dicht gemaakt... strook stof er tussen, lusjes er aan... Oja, voorste bontrandje nog verwijderd en inlages op maat geknipt.

Dus ja, ik heb gewoon inlages in een bontje gepropt :') Was best even werk, maar scheelt een hoop geld ivm een officiële halfpad of zelfs een speciale Mattes-pad.

ik heb dit ook gedaan, naden losgetornd, en gelukkig, ik had een met een zichtbare bontrand zeg maar, dus kan het flapje er gewoon weer overheen plooien :D
ideaal ook voor bv op een leuk gekleurd dekje oid.
Helaas wel wat gepriegel om alles recht onder je zadel te krijgen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:23

Ik had totaal geen problemen om het recht onder het zadel te krijgen! Misschien ook door mijn lusjes? En ik heb natuurlijk ook inlagevakken.

Ik wilde trouwens de rand vooraan niet behouden, omdat dat wel de schoftvrijheid beperkt. Achter een rand heb ik expres vermeden, mijn halfpad komt direct op het paard dus er moet een dekje overheen :)