[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:17

Thanks!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:22

Ik meld me opnieuw in het topic :D

Ik ben, naast m’n draverruin (ergens in dit topic), aan het kijken voor een pony erbij. Heb nu een Ghost Roma normale maat, maar die past natuurlijk niet altijd. M’n zadel is nog bijna nieuw, oeps.

Ik heb nu een leuke pony op het oog, breed gebouwd. Tussen 1.35 en 1.40 meter, met een korte rug (huidige eigenaresse kwam uit op 36 cm qua ruimte). Zelf heb ik wel ongeveer normale zitting nodig (1.65 meter en ongeveer maat 36/38), (hoorde wel dat Torino mogelijk piccolo kan qua zitting). Nu vroeg ik me af of iemand enig idee heeft of hiervoor passende oplossingen zijn. Ik begrijp dat passen het beste is, maar vind het fijn om een idee te krijgen of t überhaupt mogelijk is wat ik wil. Wil natuurlijk wel een passend zadel bij een pony en als dat tussen mij/zadel/pony niet kan matchen, dan houdt het op.

Budget moet ik even een beetje over nadenken, maar niet al te hoog indien mogelijk. Heb in principe geen voorkeur voor merk. Denkt iemand dat hier een passende oplossing voor kan komen of kan ik dit beter aan me voorbij laten gaan? :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:46

Misschien de Veneto piccolo eens testen? Die wrongen staan schuiner waardoor je meer plek hebt. Ik ben 1m67, broekmaat 38/40 en heb voldoende ruimte hierin. En het past op mijn IJslander van 1m37 :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:55

@Iselda, 36 cm is wel héél erg kort, dat gaat IMO enorm lastig worden.
Mijn pony is ook 1.40 maar: heeft een rug oppervlakte van dik 42 cm. dat is een vrij veel voorkomende maat bij 17 inch zadels, waar ik wel in pas.
Nala hier in dit topic heeft een vergelijkbaar verhaal volgens mij, een merens met zeer korte rug en dit is gewoon verschrikkelijk lastig.
Verstandig is om het zelf eens goed te bekijken, al dan niet met zadelpasser( Volgens mij heb jij ooit door Marianne je hoofdstel laten bijstellen, zij is ook zadelpasser en kan misschien adviseren)
Met "geluk" heeft de eigenaar namelijk niet goed gemeten en valt het bést mee.
Heeft het paardje nu een zadel? want dat is wel een goed uitgangspunt om verder te kijken naar de opties die er zijn.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:35

@Iselda: Ik ben net zo lang (kort ;) ) als jou en lang niet zo slank (ben nog bezig om mijn figuur weer terug te krijgen na de zwangerschap en zit nu ongeveer in maat 42). Ik heb een Ghost Torino piccolo op mijn IJslander van 1,38 met een korte rug. Dat past voor hem en voor mij goed en ik vind het ook een erg prettig zadel. Mijn paard loopt er ook heel fijn onder.
Je kunt Suzanne van Buitenzinnig of één van haar collega's langs laten komen voor een pas sessie, dat zou ik zeker aanraden!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:54

Misschien fijn ter illustratie:

Foto van vandaag, Veneto piccolo. Breed paard van 1m37, redelijk lange rug voor haar stokmaat maar ook erg grote schouderpartij.
Ruiter 1m67, 70kg, broekmaat 38 (bezig met af te vallen naar 65 of nog liever 60kg)
Afbeelding

Zelfde zadel bij een wat minder brede van 1m32 met korte rug maar ook minder schouder.
Afbeelding

Zijn beiden IJslanders. Ik heb wel eens een Roma normale maat op de witte gelegd maar dat was echt te groot voor haar.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:35

Dank jullie voor de reacties allereerst :D

@siskeh, het verhaal van Nala heb ik inderdaad eens even doorgelezen. Het kan soms dus gewoon echt heel lastig zijn. Ik zal eens kijken of ik de rug zelf ook op kan meten dit weekend als ik daarheen ga. Het moet natuurlijk wel haalbaar blijven :o Het paard heeft nu een Barefoot Justadjust, maar weet ook niet hoe die erop ligt. Als dat goed ligt en het zit voor mij lekker, is dat natuurlijk ook een prima optie.

@swift, ik wil ook zeker een zadelpasconsult hoor mocht het zover komen, maar wilde even weten of er überhaupt een mogelijkheid kon zijn of dat ik iets wilde waarvan men van te voren al kon zeggen, begin er maar niet aan haha. Ik heb Suzanne inmiddels ook even via de mail gesproken, zij begon over de Torino, omdat ik zelf niet helemaal lekker in een Piccolo pas(te, de vorige keer). Maar ik moet zeggen dat ik niet meer zo goed weet welke zadels we toen hebben gepast, wel weet ik dat de Torino er toen nog niet was.

@Narcissa, dank voor de foto's, heel fijn om wat te kunnen zien. Ik ga me in ieder geval niet van een pony weerhouden als het verder goed klikt etc :)) Een zadeltje moet uiteindelijk dan ook wel goedkomen!

Stiekem baal ik mega erg van m'n Ghost Roma, ding is denk ik 5-8x gebruikt en hangt nu dus meganieuw in de zadelkamer :+
Leuk is dat, ben nu al van alles aan het bedenken en aan het bekijken, terwijl ik nog niet eens weet of dit paardje iets wordt haha. Maar wel handig om voor eventueel in de (nabije) toekomst al wat ideeën op te doen, want ik wil toch wel een pony i.p.v. paard :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:06

Mijn Ghost quevis is zojuist verkocht, maar ik heb nog een pad en een setje shims. Mocht iemand die nog zoeken...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:13

Hier heb ik de ghost buttera zitting om te testen en ik raak steeds een beetje meer verliefd. Vandaag beugels een gaatje langer gedaan en het zat al een stuk comfortabeler.

Geen gedwongen houding, hooguit de eerste minuten last van mijn heupen (komt ook door het weer, heb ik ook met mijn quevis), maar ik kan er daarna pijnloos mee rijden en meneer helpt wel mee met uittesten hoe stevig het zit. Een mobiel die valt van de paal is namelijk levensgevaarlijk.. >;)
En ik vind het kleurtje stiekem ook helemaal niet verkeerd. Hopelijk kan ik iemand regelen voor mooie foto's. :D

Filmpjes niet helemaal zoals de bedoeling was, maarja.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:41

Die ziet er echt mega comfortabel uit! En hij staat ook leuk op je pony, Puppy1128. Het kleurtje past wel bij hem! :D
Pas je daar ook lekker in met wat langere bovenbenen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:47

Die staat ook nog op mijn lijstje om te testen

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:03

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:37

Staat goed!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:47

Leuk Puppy +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:30

Het model spreekt mij niet aan, maar die kleur!! :+:

VJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:22

Heyyy ik heb een vraagje aan jullie heeft en iemand ervaring met de barefoot Nottingham (eerst Notting hill volgens mij) mij lijkt het wel wat voor een trektocht of wat sprongetjes iemand ervaring met die extra drukverdeling of er word ook gezegd dat je de beweging van je paard minder voelt is dat ook zo? Hij komt dan te liggen op een fjord en of haflinger

VJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:24

puppy1128 schreef:
Hier heb ik de ghost buttera zitting om te testen en ik raak steeds een beetje meer verliefd. Vandaag beugels een gaatje langer gedaan en het zat al een stuk comfortabeler.

Geen gedwongen houding, hooguit de eerste minuten last van mijn heupen (komt ook door het weer, heb ik ook met mijn quevis), maar ik kan er daarna pijnloos mee rijden en meneer helpt wel mee met uittesten hoe stevig het zit. Een mobiel die valt van de paal is namelijk levensgevaarlijk.. >;)
En ik vind het kleurtje stiekem ook helemaal niet verkeerd. Hopelijk kan ik iemand regelen voor mooie foto's. :D

[ Video ]

[ Video ]

Heb jij de zadel of de barebackpad versie?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:25

Ik heb gisteren een barefoot barrydale opgehaald/gekocht. Maat 2.
Ik vind het echt een heel mooi zadel! Ligt ook echt heel netjes! En naar mijn idee en gevoel zit ik er ook goed in.
Afbeelding

Afbeelding

Alleen vanochtend een stuk getest met buiten rijden. Zo in stap zit het echt heerlijk! Paard loopt er ook goed onder. Maar als we gaan draven en ik ga lichtrijden dan kom ik met m’n “doos” :+ tegen de pommel aan. Beugels een gaatje langer/korter blijf ik er nog tegen aan komen. Ik vind dit echt vervelend, kan ik hier nog wat aan doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:27

VJE: De Notting Hill / Nottingham is een zadel waarbij het extra aan te raden is om deze echt een keer te proberen, omdat hij door het dikkere / wat stuggere triple VPS toch wel wat anders aanvoelt dan een standaard model zoals een Cherokee ofzo.

Ik ben er zelf niet zo'n liefhebber van, ik vind dat een triple VPS een te stijf zadel geeft.
Voor andere merken kan zo'n stijver zadelgevoel echter juist weer standaard zijn. Het is maar net wat je als fijn ervaart en waar je naar op zoek bent :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:59

VJE schreef:
puppy1128 schreef:

[ Video ]

[ Video ]

Heb jij de zadel of de barebackpad versie?

De zadelversie. :)

VJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:19

pmarena schreef:
VJE: De Notting Hill / Nottingham is een zadel waarbij het extra aan te raden is om deze echt een keer te proberen, omdat hij door het dikkere / wat stuggere triple VPS toch wel wat anders aanvoelt dan een standaard model zoals een Cherokee ofzo.

Ik ben er zelf niet zo'n liefhebber van, ik vind dat een triple VPS een te stijf zadel geeft.
Voor andere merken kan zo'n stijver zadelgevoel echter juist weer standaard zijn. Het is maar net wat je als fijn ervaart en waar je naar op zoek bent :)

Dankje wel ik ben boomzadels gewent dus ik denk dat die stijfheid te vergelijken is of niet? Ik laat binnenkort een speciale boomloze zadel passer komen *\o/* om te kijken wat voor ons het handigst is. :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:48

Onze nieuwe Veneto! Moet nog wel even goed ingereden worden. Supermooie kleur, helaas lastig vast te leggen.

Ik hou van de suede zitting, stiekum al spijt dat ik met manlief gewisseld heb :')

Afbeelding

Afbeelding

Veel wind, veel lawaai, 3 maanden niet gewerkt door blessure en toch zo braaf. Geweldig dier. Hij is van mijn man maar ik mag hem even wat verder opleiden :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:00

Mooie kleur Narcissa.... :j

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:17

Ik heb zelf met veel zadels hetzelfde 'doosprobleem', zelfs bij gewoon stappen al. De Barefoot Cherokee is de eerste waarbij ik mezelf niet stuk rijd zonder wielrenbroek/gel overtrek+lamswollen overtrek. :')

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:35

marley93 schreef:
Ik heb zelf met veel zadels hetzelfde 'doosprobleem', zelfs bij gewoon stappen al. De Barefoot Cherokee is de eerste waarbij ik mezelf niet stuk rijd zonder wielrenbroek/gel overtrek+lamswollen overtrek. :')

Oh wat een ellende! Ik had echt mijn hoop hierop gevestigd :') ik heb een aantal boomzadels weer gepast met zadelmaker, maar paard is gewoon lastig gebouwd. Overbouwd, heeft minstens 2 jaar echt stil gestaan(als in niet rijden maar wel 24/7 buiten) dus mist bespiering.
Zou ik eventueel nog kunnen spelen met de beugelophanging? Die is verplaatsbaar. Nu zit de ophanging helemaal vooraan. Word tijdens het draven ook wel wat naar voren gekiept, maar is ook weer een balans dingetje, moet zelf weer even wennen.
Heb ooit een cheyenne gehad maar te weinig steun daarmee. Heb een Londen gehad en daar kwam ik ook tegen de pommel aan, maar dacht dat dat kwam omdat de Londen meer geschikt is voor mensen met kortere benen. Heb ook de Arizona nut gehad, was echt heerlijk! Maar ik vond het echt te onhandig om m op mijn paard te leggen(paard is 1.75) dus daardoor pakte ik m eigenlijk niet meer. Dus nu dacht ik dat de barrydale de ideale combi zou zijn na alle ervaringen die ik had gelezen van lange ruiters.
Echt drama :') maar hij geniet zo van de ritjes! Hij heeft ook chronisch bronchitis dus ben wel voorzichtig met hem met het oppakken. Maar ik heb wel echt steun nodig aangezien hij wel eens raar uit de hoek kan komen hahaha.