[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:37

Kwetal schreef:
Is het de bedoeling dat die wrong (waar dan ook) helpt bij "calamiteiten", maar niet als permanente steun - als ruiter hoor je een onafhankelijke zit te hebben O:)
Dan zou zo'n wrong dus zo gepositioneerd moeten zijn, dat je - bijvoorbeeld - steun hebt als je heuvel af gaat, maar niet op een recht vlak. Of tijdens een sprongetje, maar niet tussen de hindernissen in. Of in het vervelendste geval, bij een vervelende bok, dat je er niet voorover af schiet :(:) En dan is het afhankelijk van de normale houding van de ruiter, die weer bepaald wordt door de bouw van het paard etc. hoe die wrongen moeten zitten. Wat schuiner en verder naar voor bij de mensen die wat meer met een gehoekt been zitten of dikkere dijen hebben en verticaal voor de rankere ruiter met rechte benen. Dat wil autmatisch zeggen dat wanneer je met meer dan 1 persoon op het paard rijdt, je mogelijk voor elk een andere zitting nodig hebt (in geval van Ghost) Of helemaal geen wrongen uiteraard.... <<) Wrongen zijn hulpmiddelen. Attila de Hun had geen wrongen en wel geaccidenteerd terrein. En Barefoot, Torsion en Startrekk zijn ook eerst met een wrongloos zadel begonnen. (krijg is dat straks weer op mijn brood, dat wrongen voor kneusjes zijn :+ )

Ja als je het zo ziet, dat je het okee vindt om het gevoel te hebben dat het een zadel zonder wrong is en je de wrong pas tegenkomt tijdens rare bewegingen, dan snap ik hem beter :j

Ik ben persoonlijk meer op zoek naar constant het gevoel dat ik goed omsloten zit :)

Maar dat komt ook gewoon doordat Rena zo achterlijk kon doen, als je paardje op elk moment 5 meter naar welke kant dan ook kan springen, en je graag best steile heuveltjes en gras-zijkanten van dijken meepakt enzo, dan is het toch wel een prettig idee dat je nog een buffer hebt tussen jezelf en de zwaartekracht / middelpuntvliedende kracht :P

Van de oude Ghost ook een keer enorm af getorpedeerd toen mevrouw vanuit een enthousiaste galop ineens in 2 stuiters tot stilstand kwam.... ik ben best wat gewend van die eppo dus zorg al dat ik zeker niet voor de beweging uit kom, maar je hebt dan zelf nog gewoon vaart terwijl je paard ineens stilstaat en die keer werd ik er dus zo over de schouder af-gekatapulteerd en vanaf toen ging de Barefoot er weer gewoon op.... toch wat meer zitkuipje.

Ben sowieso al niet zo happig op galopjes met die muts omdat het meteen zo onstuimig moet, dan kan je beter eerst weer een paar dagen gereden hebben zodat de knopjes weer even bevestigd zijn :P

Toen met die zachte zitting met steunblokken, was de eerste keer dat ik die uitprobeerde en was de bedoeling om zoals altijd bij een eerste pas-sessie, alleen even wat rondjes door de paddock te stappen....

Nou het voelde direct ZO ontzettend comfortabel en zacht omsloten dat ik tot mijn eigen verbazing en die van Rena, na een rondje rond de wei stappen besloot een galopje èn meteen een hindernisje te pakken...nog zonder beugels ook, en na al een paar weken niet gereden te hebben :oo

Dat zou ik echt met geen enkel ander zadel in mijn hoofd halen :)

En voor zowel Rena als mij voelde het aan alsof er een wolkje tussen ons in zweefde, echt heerlijk +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:42

Tinkerloos schreef:
Pmarena,misschien is het al eerder gevraagd, dan sorry..maar komen er ook pads voor de barefoot in andere kleuren dan bruin en zwart?

Haai TL!

Nope, er is een paar keer een partijtje met een kleurtje geweest, maar staat niet op de planning om nogmaals te doen.

Mensen kunnen als ze een kleurtje willen toch ook altijd bij Grandeur bestellen bijvoorbeeld :)

Mandy_89

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:16

Iemand een idee van de maten van de kopijzers van de startrekk zadels? Je hebt maat 1 tm 5, mijn paard had een rood kopijzer in de thorowgood, maat L, vergelijkbaar met boommaat 33. Welk kopijzer zal ik dan nodig hebben?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:20

Over de wrong bij de Ghost. Ik heb er veel steun van tijdens rare bokkensprongen. Maar mijn been vind ik mooi langs de wrong liggen zonder dat deze in mijn benen prikt. Ik heb de Roma.
Bij mij heeft hij dus meer functie dan een anti-lanceer-wrong.
Ik heb echt het idee dat ik in een dressuur zadel (zonder extreme diepe zit en wrong dan) zit qua gesloten gevoel.

Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:11

pmarena schreef:
Haai TL!

Nope, er is een paar keer een partijtje met een kleurtje geweest, maar staat niet op de planning om nogmaals te doen.

Mensen kunnen als ze een kleurtje willen toch ook altijd bij Grandeur bestellen bijvoorbeeld :)
Dat is waar.
Heb momenteel een bruine voor onder mijn cheyenne,en ik vind dat prima, maar mijn 18 jarige dochter wilde eens afwisselen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:22

Even een vraagje ...
Vandaag les gereden met mijn ghost ...
Paard loopt er fijn onder , geen gekke dingen als overkruist aanspringen in galop ed .
Maar ik wel klein probleem waarvan les juf zei komt door dit soort zadels .
Ben even benieuwd of dat echt zo is ...
Ik draai vanuit mijn knie mijn onderbeen naar buiten ...
Komt door de bredere zit zei ze ...
Is dit werkelijk waar ?
Of kan ik mezelf wel corrigeren ?
Verder super les gereden !
Trots op mn peerd ..
Zoveel Werk heeft ze nog niet gehad . En nu lekker gelest wat aandachts dingen en weer wat om naar toe te werken

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:30

Zinzi_jewel schreef:
Even een vraagje ...
Vandaag les gereden met mijn ghost ...
Paard loopt er fijn onder , geen gekke dingen als overkruist aanspringen in galop ed .
Is dit werkelijk waar ?
Of kan ik mezelf wel corrigeren ?
Verder super les gereden !
Trots op mn peerd ..
Zoveel Werk heeft ze nog niet gehad . En nu lekker gelest wat aandachts dingen en weer wat om naar toe te werken

Ik heb hier een lang en informatief antwoord op, maar mijn eten is bijna klaar :Y)

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:31

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:47

Smakelijk eten Don ...
Hoop op een antwoord later ...

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:14

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik rij m'n pony met zadel en met barebackpad. Op dit moment met een Fra Dardo. M'n pony heeft alleen haar singelplek erg ver naar voren zitten, het zadel is hier ook op aangepast. Het nadeel van m'n pad nu is dat deze dus ver over haar schouder glijdt, niet fijn :n

Heeft iemand de gouden tip voor een barebackpad met de singelstoten meer naar voren maar wel met goede drukverdeling? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:18

Citaat:
Is dit werkelijk waar ?

Juf kletst uit haar nek...

Heb jij een extra scharnier in je been? Als je op een paard zit zonder zadel, wijzen je knieën van je paard af en je voeten naar buiten. Wanneer je je voet netjes parallel met je paard houdt - wat jouw juf wil zien - zet je extra spanning op zowel je knie als op je enkelgewricht, dat is pijnlijk en je zit dan ook niet meer ontspannen - met een beetje pech plop je ook je heup uit de kom. Dus wen om te beginnen maar aan het feit dat je voeten altijd iets naar buiten wijzen (niet haaks op je paard staan)

Alle BOOMzadels en boomloze met een dikke wrong, verbloemen dat "knie en teen naar buiten gericht" verhaal, die verstoppen je knieën achter die wrong en een beetje boomzadel heeft heeft de kussens aan de voorkant een stuk naar beneden lopen, daardoor wordt de voorkant van het zweetblad naar buiten omgekruld en tegen jouw knie aan geduwd - dus de bouw van veel zadels doet lijken of je heel je been tegen je paard aan hebt, maar dat is niet zo.

Ga op je spook zitten - geen beugels gebruiken - laat je benen relaxed naar beneden hangen en kijk dan eens hoe je benen staan - tenen licht naar buiten, knie iets van je paard af - wanneer je X-benen "maakt" zet je spanning op je lijf en kan je niet meer ontspannen met de bewegingen van je paard meegaan.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:22

pmarena schreef:
Maar dat komt ook gewoon doordat Rena zo achterlijk kon doen, als je paardje op elk moment 5 meter naar welke kant dan ook kan springen, en je graag best steile heuveltjes en gras-zijkanten van dijken meepakt enzo, dan is het toch wel een prettig idee dat je nog een buffer hebt tussen jezelf en de zwaartekracht / middelpuntvliedende kracht :P

Zo'n pony heb ik dus ook en voor mij zit de ghost Roma dus prima op dat soort momenten. Met de barefoot kon ik dat soort dingen niet echt uitzitten totdat ik de dijwrong seatsaver erop kreeg. Met de hidalgo ging het wel aardig, maar met de ghost zit ik echt stevig. Dus dat is toch voor iedereen anders.

Mijn hidalgo heeft trouwens geen enkel probleem de schoft vrij te houden.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:25

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:30

Zinzi_Jewel, heeft jouw instructrice op de ghost gezeten? Andere boomloze zadels hebben vaak wel een brede zit. Hierdoor wordt je knie nog iets meer naar buiten gedraaid. Dat zal ze gehoord of gezien hebben. Maar de ghost heeft juist een smalle zit. Ik kan prima met mijn benen aangesloten rijden in de ghost. Wat je nog kan proberen is voordat je gaat rijden even je beugels uitdoen, dan je benen naar achteren strekken en ze dan weer naar voren schuiven. Als het goed is zit je dan meer op de binnenkant van je benen ipv op de achterkant :-)

Ik kan trouwens ook springen met de ghost roma :o :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:39

Jennyxx schreef:
Zinzi_Jewel, heeft jouw instructrice op de ghost gezeten? Andere boomloze zadels hebben vaak wel een brede zit. Hierdoor wordt je knie nog iets meer naar buiten gedraaid. Dat zal ze gehoord of gezien hebben. Maar de ghost heeft juist een smalle zit. Ik kan prima met mijn benen aangesloten rijden in de ghost. Wat je nog kan proberen is voordat je gaat rijden even je beugels uitdoen, dan je benen naar achteren strekken en ze dan weer naar voren schuiven. Als het goed is zit je dan meer op de binnenkant van je benen ipv op de achterkant :-)

Ik kan trouwens ook springen met de ghost roma :o :D

+:)+

Vermoeiend die stuurlui-aan-wal #) :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:08

Ze zei ook als ik zou proberen mijn tenen recht vooruit te laten wijzen dat ik spanning zou creëeren in heup , knie en enkel .
Dat was zeker niet wenselijk .
Ze heeft zelf geen kritiek gegeven op houding of zadel ...
Ik begon zelf over m'n tenen enzo ...
En ik bang was daardoor onnodig met spoor paard te raken . Maar ik zat verder met mooi stil been , geen zwabber benen enzo ...
Maar vroeg me dus af of ik mijn houding wat netter kon krijgen ...
Vandaar mijn vraag .
Waarschijnlijk valt de knie al minder op als ik een spook met zweetblad zou hebben .
Maar die heb ik niet :D
Ben verder veel te blij met m'n spook . Paard liep zuiver en dat is al heel wat nadat ze 5 jaar geleden op sterven n dood was door de stomme stafylokok bacteriën die haar pootje inwendig aan t opvreten waren ...
Morgen of maandag nog eens rijden met de originele ghost pad .
Kijken naar de afdruk .
Muts miauw dat ik ben ...
De
Afdruk op de Kifra lijkt niet gelijk te zijn .
Maakte niet uit werd me al verteld hier .
Omdat t lijkt en niet echt is . Paard gaat goehoed eronder

Blij blij blij

Edit bovenstaande tip heb ik lange tijd gedaan bij boomzadel inderdaad . Zal er weer eens mee beginnen zal vast wat helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:37

Voor wie toch aan het schaap wil en niet kan wachten tot de Fur of een vachtzadel zoekt voor een iets prettiger prijs: Grandeur heeft anderhalve maand geleden zijn lamsvachtzadellijn compleet omgegooid met als resultaat een stevig boomloos schapenzadel. :)

Zie https://www.grandeur.de voor de vier soorten Tomentum zadels (dressuur, basic, barock en endurance)
Afbeelding
Afbeelding
En hier een te grote foto, Tomentum Endurance: https://www.grandeur.de/imgpool/438.jpg?1440648607

Vroeger waren de Grandeurs net als de Christ nog barebackpads (geen interne structuurversteviging), nu zijn de Grandeur Tomentum zadels boomloze zadels geworden doordat ze niet alleen extra inlagevakken hebben maar ook een flexibele kunststof drukverdelende plaat over de hele lengte van het zadel. Geen harde pommel of cantle trouwens, maar het materiaal is zo stevig dat het zelfs zonder inlages nog blijft staan en ruggengraatvrijheid creeert.

Wat de Tomentum ook steviger maakt: ipv dat alle onderdelen op katoen genaaid zijn zoals bij Chirst en vroeger bij de Grandeurs, is dit zadel helemaal opgebouwd uit lagen van een stevig soort vilt, met daartussen twee lagen met inlages en ruggengraatvrijheid, en onder het schaap aan de bovenkant kun je zelf nog inlages toevoegen om je zit smaller te maken of de voor/achterkant hoger zodat je nog meer in een kuipje zit.

Ik heb zelf zowel een Christ Iberica als de Tomentum Dressuur, maar die twee zijn niet te vergelijken. Vergeleken met de Tomentum voelt de Iberica als een donzig handdoekje. Ook met de Heavy Duty inlages erin is de Christ om die inlages heen nog best slap, terwijl de Tomentum ook zonder inlages nog zijn vorm houdt. Christ zit nog steeds ook heerlijk, maar met een jong paard dat over een half jaar tot jaar opnieuw ingereden moet worden vond ik deze extra drukverdeling wel belangrijk tot hij genoeg spieren/balans heeft gekweekt.

Voordelen:
- Mooie prijs voor een stevig boomloos zadel+schaap bovenkant (€ 539)
- ruggengraatvrijheid + breedte kamer zelf in te stellen, inlages zijn ook aan te passen
- je kunt zelf bepalen waar de singel over de ruggengraat loopt
- zit heerlijk! (niet mee gereden, maar wel gezeten 8-) )
- alle onderdelen zitten met sterk klittenband op elkaar, dus alles is (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) verschuifbaar om het passend te maken

Nadelen:
- het zit als een boomlooszadel en niet als een barebackpad, dus meer op het paard dan in het paard zoals bij de Christ
- je moet er wel nog een dekje/pad/vacht onder leggen, niet om de druk te verdelen maar puur omdat de onderkant synthetisch schaap is. :roll: Heb ze nog gemaild of ze daar niet ook schaap van konden maken, maar nee. >;) Maar dat dekje lijkt me sowieso handig om nog zekerder te zijn dat de randen van de inlagevakken niet schuren, vooral bij een hogere, smallere schoft (maar daar ben ik een zeikerd in)
- Geen fancy kleurtjes. ;)
- trek er gerust een uurtje voor uit als je het zadel uit elkaar wil halen, symmetrisch wil maken of iets wil veranderen; :x doordat echt alles uit sterk klittenband opgebouwd en dus ultraflexibel is, moet je er goed op letten dat het links en rechts echt symmetrisch blijft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:49

ik heb de originele/oude grandeur fellsattle en ben daar al super tevreden over (zo fijn dat er 3 inlagenvlakken zijn waarvan in de onderste dubbele inlages passen) Ben benieuwd de Tomentum dan eens in het echt te zien. Durf mijn fellsattle al als zadel te gebruiken door alle inlages, veel steviger, schoftruimte en ruggengraat vrijheid dan de christ fellsattle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:01

Daphneeeej schreef:
ik heb de originele/oude grandeur fellsattle en ben daar al super tevreden over (zo fijn dat er 3 inlagenvlakken zijn waarvan in de onderste dubbele inlages passen) Ben benieuwd de Tomentum dan eens in het echt te zien. Durf mijn fellsattle al als zadel te gebruiken door alle inlages, veel steviger, schoftruimte en ruggengraat vrijheid dan de christ fellsattle.

Klinkt goed!
Heeft de oude Grandeur dan links en rechts 1 vak en 1 vak aan de bovenkant van het zadel? of zowel links als rechts 2 op elkaar en daarbovenop onder de ruiterbillen nog een extra (dus 5 in totaal)? Want dat is in elk geval hoe de Tomentum eruit ziet, de vorige versie ken ik niet dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Bij de T zijn de onderste vakken heel groot en met klittenband afgesloten dus daar ben je redelijk flexibel met wat je erin frot, ;) de vakken daarboven hebben een rits dus dat is wat beperkter, en wat je onder het schapenzitvlak stopt mag je zelf weten, daar past echt alles onder. Ik weet nog niet precies hoe ver de panelen bij [***] van elkaar af moeten om voldoende ruggengraatvrijheid te krijgen, maar ik merkte al wel dat als die wat verder uit elkaar staan, ik behoefte krijg aan extra padding onder de zitting om die smaller te maken. Wat verder ook gewoon kan.

Hoe zijn bij de oude Grandeurs eigenlijk de naden afgewerkt in de kamer? Ik vond bij de Tomentum de biesjes rondom de onderste inlages ietwat stug. En gebruik jij er nog iets van een dekje onder?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:06

Oewie die enduranceversie is cool !!
Site is wel hels om op foon te bekijken, zal later op computer eens moeten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:14

Die endurance versie is idd super... kwijl <3
Maar ik zag hem laatst voorbij schieten op fb en las daar juist dat hij helemaal niet geschikt was mét beugelriemen en echt veel meer BBP was dan echt zadel ?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:16

@ Xyzutu2: zo even uit mijn hoofd zit er onder de zitting een dunne ruber achtige inlagen die je eigenlijk niet kan vervangen. Daaronder met klittenband een inlagenvlak waar je een enkele inlagen in kan doen en dan daaronder dus op de paardenrug een inlagenvlak waar je zelfs 2 inlages in kan proppen, deze is met een rits. Verder zijn alle randjes van inlagenvlakken etc zacht, een zacht biesje. Heb zelf de 'oude' dressuur en heb dan onder de wolle zitting een opgerolde doek helemaal voorin de pad gestopt waardoor je een nog dikkere voorkant hebt en extra steun/opgeslotenheid hebt .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:18

Tja... Ik ben er ook geen voorstander van om beugels aan mijn Iberica te hangen, terwijl het door genoeg mensen wel als zadel wordt gebruikt.
Ik zou die Tomdinges wel eens in handen willen hebben. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:25

Prachtig dat schaap .
Maar zat op oude grandeur al te breed .
Zal dit helemaal heup onterend zijn

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:27

zal de foto's even plaatsen
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 12-09-15 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt