voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:47

heb boika in/door gereden jaaaaaren met die goedkope versie dus , de freemax
beviel ons iig erg goed , vooral dat "iets stevigere",
was van een australian over gestapt op boomloos
en een type cheyenne bv was gaf mij ff te weinig steun op die jonge springkikker
zadel hield zich ook erg goed ,
zo goed dat toen ik een nieuwe had verkocht perongeluk de mijne had opgestuurd :o
was aan buitenkant dus zo slecht te zien dat k m al paar jaar in gebruik had
zag het aan de singelstoten dat ik de verkeerde had opgestuurd , de ontvanger
had t ook nog niet gemerkt :o

nu had ik er wel solide inlages onder gedaan voor de ruggegraat vrijheid
zag de door de leverancier aangerade gelletje der onder niet zo zitten met mijn toenmalige gewicht
in het begin had hij boommaat 28 en opliggende graat en is in de jaren uitgegroeid naar
een 35 met verzonken graat , mede daarom zal ik wel nooit het zit breed gevoel hebben gehad

tussen door nog een freeform geprobeerd , deze was ook voor ons te stug met name voor pony dus

@GaelleS , je hebt de maximale belastbare rug gemeten , zadel is altijd meer , moet je echt de kussens meten en bij boomloos licht er een beetje aan welk merk maar in de regel belast je alleen daar waar je zit
zadel mag iets langer zijn

GaelleS

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:22

Ahh ok, danke!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:23

Ok, dat verschilt dus kwa breedte van de zit net zoveel als de verschillende barefoot modellen. Dat gaat dan voor die pony niet veel uitmaken denk ik. Er ligt nu een barefoot arizona op en pony is echt model bijzettafel.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:00

ik heb nu eindelijk mijn zit gevonden in de galop. kan nu goed blijven zitten. ook qua schuiven heb ik nergens last van. ook mijn dochtertje vond het zadel helemaal geweldig. heb haar in 2 uur niet horen klagen. ook zit ze in dit zadel veel beter. ben nog steeds blij dat ik de stap gezet heb.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:47

Mensen, hopelijk kunnen jullie mij raad geven..
Voor mijn nieuwe fjord heb ik een pommel xxl gekocht. Deze ligt prima op de schoft..
Echter na het rijden met de barefoot london had ik de volgende afdruk. Ze heeft weinig gezweet dus het is niet goed te zien, maar je ziet onder de pommel een zweetafdruk, en aan de achterkant. Het zitgedeelte is droog.
De vorige keer reed ik met een barebackpad, en daar zweete ze ook aan de voor en achterkant, en de plek waar ik gezeten had was droog..

Waar kan dit nou aan liggen?

Afbeelding

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:15

kinel schreef:
ik heb nu eindelijk mijn zit gevonden in de galop. kan nu goed blijven zitten. ook qua schuiven heb ik nergens last van. ook mijn dochtertje vond het zadel helemaal geweldig. heb haar in 2 uur niet horen klagen. ook zit ze in dit zadel veel beter. ben nog steeds blij dat ik de stap gezet heb.

Hier ook iemand tevreden! Zondag heb ik nog is op een boomzadel gereden, normaal vond ik dat een zaaaaalig (zacht) zadel maar ik zat nu echt voor geen meter :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:25

Grote droge plekken onder het zitvlak zijn meestal goed, niets om zorgen over te maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:27

Dit is zo speciaal dat ik dit nog even hier wil melden, mijn heather Moffett hipsaver voor de Barefoot gaat de deur uit dus als iemand interesse heeft? Ze zijn maar heel sporadisch hier te vinden en nog minder vaak te koop.

The Hip Saver has been specifically designed by Heather to increase the feeling of a narrower twist on English style treeless saddles. Some treeless saddles, especially on broad-backed horses, can feel very wide to sit on and may cause the rider a lot of stretch in the hip joints and muscles.

The Hip Saver can help with rider comfort by reducing this stretched feeling and help to achieve a better riding position.

Made from a slow recovery foam originally developed by NASA for ejector seats and covered in high quality suede, it fits quickly and easily on any saddle. Those with tender seatbones will benefit from its use as well.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:27

caira: heb je een foto? en op welk zadel past hij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:29

kijk even onder mijn advertenties Cindy

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:39

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:23

Er staat op de bokt markt een Bob marshall zadel te koop..Was hier laatst niet iemand die er een zocht?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:20

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:41

Nog een vraagje voor de boomloosdeskundigen!

Testfase is hier ten einde ;) Cheyenne, Barrydale en London geprobeerd, en London kwam als best uit de test. Dat gaat 'm worden dus :D Zo blij eindeilijk wat gevonden te hebben!

Maar nu.. ik vind de standaard inlages zo dun aanvoelen... Of zit dat in mijn hoofd? Zadel heeft natuurijk VPS, maar ik ben lichtelijk overbezorgd geworden na zoveel geklooi met zadels.
Ik rijd wekelijks ritten van zo'n 25-35 km of meer in vooral draf, daarnaast nog een aantal buitenritten en dressuurmatig werk.
Vooral voor die lange rit (maar misschien ook wel de rest van de week) lijken me dikkere inlages wel prettig, maar zie zoveel voorbij komen: Memoryfoam, stevige inlages, zachte inlages, vilt inlages... Wat is nu aan te raden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:02

ik vind die dunne inlages ook zo dun.
kun je de langere ritten goed uitzitten op de london?
ik vind de london zaaalig zitten, maar voor de langere ritten iets te gedwongen, waardoor ik last van mijn heupen en liezen krijg. (maar ik heb dan ook een erg breed paard ...)
op dat vlak is de arizona een stuk harder, maar voor langere ritten comfortabeler wegens meer bewegingsvrijheid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:20

Moet zeggen mij bevallen de dunne inlages wel en ook goede ruggegraad vrijheid.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:34

Dank je Marcella. Ruggegraat blijft hier inderdaad wel mooi vrij, ook met de dunne inlages. Ze voelen alleen zo flupsig als ik ze in mijn handen heb, maar misschien zit het tussen m'n oren hoor ;)

Duhelo: Nou ja, daar gaan we achter komen ;)
Ik ben op zich wel wat gewend. Heb al heel wat zadels gehad voor pony, variërend van western tot supergesloten dressuur met hele diepe zit en zo ongeveer alles daartussenin, tot nu toe heb ik overal mijn draai wel in kunnen vinden!
Vind de London niet heel gedwongen, lekker kuipje juist. Geloof dat dat wel goed gaat! Paard is ook inderdaad niet extreem breed. Medium/wide zeg maar, wel een echte fjord maar zeker geen modelletje tank.
Arizona ook wel naar gekeken, maar is absoluut te lang voor hem. London gaat nét :)

Heb jij extra of andere inlages in je zadel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:09

de london rij ik met een hkm pad, met protectorpad erin (lijken kwa materiaal erg op die dunne barefoot inlages) en daarin zit nog een paar zachte inlages uit mijn agradipad. (maar paard heeft gevoelig velletje, reed haar vroeger zonder vps, maar met een paar dubbeldikke inlages + een paar dikke zachte inlages)

mijn ander paard rij ik met de arizona met de barefoot pad met zachte inlages, en momenteel met een dikke westernpad met antislip (jong paard, nogal scheef, zadel loopt weg naar rechts)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:37

Ik vind de inlages ook veel te dun en slap. Heb daarbij een pony met gevoelige rug dus ben extra voorzichtig. Heb nu dus de London met barefoot pad en de heavy duty inlages. Heb geen vps, dus vond de HD inlages wel noodzakelijk. Heb nu een mooie ruggengraat vrijheid en het voelt niet aan als een dik en log pakket!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:54

Nogmaals, de zachte inlages zijn als beste uit de digitale drukmetingen, onder VPS zadels gekomen, tot ieders verbazing bij Barefoot :)

Daarom zijn die standaard geworden. Ik vreesde er ook voor maar inmiddels worden ze al zo lang bij de zadels geleverd dat problemen allang wel duidelijk hadden geworden, maar ze doen het blijkbaar uitstekend :)

Wanneer je met de halstertouwtest niet slaagt, dan heb je wat meer nodig. Of wanneer een moeilijke rugvorm wat gecorrigeerd moet worden met inlages. Daarvoor zijn de andere inlages er. Ik ben zelf een grote fan van de HD-inlages maar voor een "doorsnee" paard en ruiter zijn de zachte gewoon prima onder een VPS zadel :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:47

Pmarena, dankjewel! Goed om te weten dat de dunne toch meestal als beste getest worden. Wist ik niet.

Duhelo en anne_bento, interessant om te horen waar jullie mee rijden en waarom :j

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:02

Ik denk er overna om een Western boomloos zadel te kopen maar kun je er ook een Beetje mee springen en dressuur?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:31

Tja er zijn mensen die springen met een westernzadel, maar ik vind dat niet zo´n succes. :+ }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:33

Tot een metertje gaat over het algemeen nog wel, maar daarboven ga je toch al snel wat platter op de hals liggen en dan zit een zadelknop toch wel snel in de weg :P

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:41

Zou het kunnen zijn dat mijn fjord heel druk en bang voor vanalles is doordat ze het zadel niet fijn vind?
Heb nu ongeveer 12x op haar gereden, en heb mijn barefoot london er op, en de pommel is gewoon prima de gpede maat, maar het zadel ligt wat te ver naar voren omdat ze zo een mega pens nog heeft, ze staat op dieet. en ik vind de zweetbladen te lang voor haar, naar mijn idee heeft ze te weinig schoudervrijheid, dus dit zadel komt er niet meer op..

Maar toen ik 2x met de barebackpad ging rijden was ze veel rustiger en minder opgefokt..

Zou dit de reden kunnen zijn voor haar gedrag? Zou het niet meer logisch zijn als ze zou gaan bokken ofzo?