Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:05

Ik heb eventueel een Fairfax hoofdstel te koop in maat full. Jammer genoeg te groot voor mijne. Het is wel echt een mooi ding.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:10

Ik vind ook op het voorbeeld plaatje het geen fijn hoofdstel. Je wilt juist niet tegen het jukbeen aankomen? En dat komt hij daar wel.

Bij jouw paard zit er een hele rare knik vanaf de neusriem naar het oogje bij bakstuk. Bakstuk zelf zit zo te zien al op hoogste gaatje? Want die zou ik omhoog doen en dan de neusriem zelf proberen of 1 die rare knik eruit haalt en net iets hoger op de neusbrug laag liggen zonder in de knoop te komen met bit. Weet ook niet hoeveel je nog kan spelen met het bit. En dan niet alleen kijken naar de lippen maar vooral ook naar de mond zelf van binnen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:55

MyWishMax schreef:
Ik vind ook op het voorbeeld plaatje het geen fijn hoofdstel. Je wilt juist niet tegen het jukbeen aankomen? En dat komt hij daar wel.

Bij jouw paard zit er een hele rare knik vanaf de neusriem naar het oogje bij bakstuk. Bakstuk zelf zit zo te zien al op hoogste gaatje? Want die zou ik omhoog doen en dan de neusriem zelf proberen of 1 die rare knik eruit haalt en net iets hoger op de neusbrug laag liggen zonder in de knoop te komen met bit. Weet ook niet hoeveel je nog kan spelen met het bit. En dan niet alleen kijken naar de lippen maar vooral ook naar de mond zelf van binnen.

Het probleem is dat als ik die hoger doe het rode gedeelte hoger komt en die riem op haar kaak vastgemaakt moet worden wat niet past. Die knik komt omdat hij de vorm van haar hoofd daar volgt.

Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:55

Ik ben zelf bang dat ik beter naar een ander model kan kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:09

Dan is hij sowieso gewoon een verkeerde maat. Maar die knik wil je niet hebben, ook al is het de vorm van het hoofd. Op die plek wil je juist geen druk hebben en door hoe hij nu zit krijg je dat wel. Hoort gewoon een rechte lijn te zijn en geen knik in het leer zelf. Je ziet aan de neusriem al dat die ook gaat kantelen en dus ongelijke druk geeft. Ook op de voorbeeld foto, maar daar loopt het van het oog wel recht naar de neusriem.

Het type hoofdstel kan nog steeds wel geschikt zijn van een ander merk en in de juiste maat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:13

Denk dat de voorbeeldfoto en die van mij niet te vergelijken zijn. Dat paard heeft een veel langer hoofd waardoor hij wel hoger op de neus kan liggen zonder helemaal over het jukbeen en de kaak te lopen. Daar is bij die van mij geen ruimte voor. Maar een maat kleiner om hem korter te krijgen zou bij de kaak te klein worden. Dus dan wordt het toch een ander merk met net andere pasvorm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:16

Die op de voorbeeld foto loopt niet om het jukbeen heen juist. Die ligt er pal tegenaan wat je juist ook niet wil. Dus ook voor dat paard past hij op die manier niet. Plus dat die erg strak zit :+

Maar zelfs dit model heeft verschillende pasvormen bij verschillende merken. Zijn ook merken waar alle afmetingen net anders zijn en daarom beter vallen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-11-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:16

Afbeelding

Maar hier zit hij toch ook op de kaak? Of zie ik dat verkeerd?

Jouw paard heeft idd wel veel meer kaak en een breder en korter hoofd, dus kan idd zijn dat dit model voor jouw paard niet werkt.
Al zou ik zelf nog een maat kleiner proberen, en dan gaatjes in de kaak- en neusriem erbij maken, met de grote maat kopstuk en frontriem, want ik denk dat hij dan wel past.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-11-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:18

Ik zou idd ook naar iets anders rondkijken, je hebt een paard met een erg kort hoofdje dus vrees dat dat even een zoektochtje gaat zijn. Wel vreemd dat dit werd aangemeten door een hoofdstelfitter moet ik zeggen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:19

Avalanche: ja maar ik bedoel dat hij bij bij gewoon te kort is, als ik hem over de kaak doe krijg ik hem niet meer vast bij die van mij. Brede kaken, haha.

Edit: er is letterlijk geen ruimte bij deze maat voor meer gaatjes dus een maat kleiner wat pony zou zijn gaat hem echt niet worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:21

Waidida schreef:
Ik zou idd ook naar iets anders rondkijken, je hebt een paard met een erg kort hoofdje dus vrees dat dat even een zoektochtje gaat zijn. Wel vreemd dat dit werd aangemeten door een hoofdstelfitter moet ik zeggen

Net als zadelpassers en eigenlijk elk beroep heb je slechte en goede.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:21

Waidida schreef:

Nou ja ik had dit hoofdstel nog toen ik dit paard kocht en toen heb ik hem na laten kijken. Ze zei dit kan prima ik zou niks anders nemen. Maar intussen ben ik ook niet meer zo blij met het aangemeten bit en ben ik zo ook weer eens kritisch naar het hoofdstel gaan kijken.

Iemand opties die te proberen zouden zijn?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:26

Calimero_ schreef:
Waidida schreef:

Nou ja ik had dit hoofdstel nog toen ik dit paard kocht en toen heb ik hem na laten kijken. Ze zei dit kan prima ik zou niks anders nemen. Maar intussen ben ik ook niet meer zo blij met het aangemeten bit en ben ik zo ook weer eens kritisch naar het hoofdstel gaan kijken.

Iemand opties die te proberen zouden zijn?

Ik ben persoonlijk heel tevreden van equibling omdat je elk riempje in een andere maat kan nemen. Is misschien ook wel wat handigs voor jou aangezien je paard een kort hoofd heeft maar wel brede kaken. Bij mijn hielp dat alleszins wonderen met mijn paard met nogal speciaal hoofd

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:50

Ik ga eens naar equibling kijken, al zijn die wel behoorlijk geprijsd geloof ik?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:52

Calimero_ schreef:
Avalanche: ja maar ik bedoel dat hij bij bij gewoon te kort is, als ik hem over de kaak doe krijg ik hem niet meer vast bij die van mij. Brede kaken, haha.

Edit: er is letterlijk geen ruimte bij deze maat voor meer gaatjes dus een maat kleiner wat pony zou zijn gaat hem echt niet worden.

Nee dan past hij gewoon niet idd. Jammer hoor.

Calimero_ schreef:
Ik ga eens naar equibling kijken, al zijn die wel behoorlijk geprijsd geloof ik?

Ja. Wel fijne kwaliteit vind ik. Bridle2fit zou je ook kunnen proberen, ik hoor daar ook veel goeds over.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:06

Calimero_ schreef:

Goedkoop zijn ze idd niet maar wel nog een stuk goedkoper dan bridle2fit. Misschien vind je een b-keus die aan je wensen voldoet

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:42

Calimero_ schreef:

Wat wil je voor een hoofdstel? Los of vast bakstuk? Hoog of lage neusriem?
Ik heb met soortgelijk type hoofd een (namaak) micklem en die past fijn. Maar mijn paard geeft voorkeur aan vaste bakstukken ipv losse...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:23

Calimero_ schreef:
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Een tijd geleden is dit hoofdstel goedgekeurd door een hoofdstel en bitfitter. Maar ik twijfel zelf. Wat vinden jullie?

Niet een erg charmante foto maar hier kun je het hoofdstel wel goed zien.

[ [url=m/iBC3Hw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw paard heeft zo te zien een vrij korte mondspleet, daardoor moet dit model neusriem wel zo laag om niet je bit omhoog te duwen in de mondhoeken. Maar hij zit nu wel op het zwevend neusbot. Persoonlijk vind ik dat niet wenselijk en zou ik naar een ander model kijken. Wat mogelijk al zou helpen als het riempje wat voor het bit langs loopt aan een oogje met het bovendeel verbonden zit ipv zoals in dit geval gestikt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:19

Fudge schreef:
Calimero_ schreef:

Wat wil je voor een hoofdstel? Los of vast bakstuk? Hoog of lage neusriem?
Ik heb met soortgelijk type hoofd een (namaak) micklem en die past fijn. Maar mijn paard geeft voorkeur aan vaste bakstukken ipv losse...

Maakt mij opzich niks uit. Ook mijn paard is niet de moeilijkste. Zolang het maar correct zit en niet zoals deze juist op de verkeerde plekken druk geeft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:34

Ik ben opzoek naar een anatomisch hoofdstel met verminderde druk op de atlas. Ik heb de horze Peckham (soort montar monarch dupe) besteld, iemand enig ervaring met de kwaliteit van hoofdstellen van horze?
Wat zijn nog andere opties?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:48

LiannePuthzy schreef:
Ik ben opzoek naar een anatomisch hoofdstel met verminderde druk op de atlas. Ik heb de horze Peckham (soort montar monarch dupe) besteld, iemand enig ervaring met de kwaliteit van hoofdstellen van horze?
Wat zijn nog andere opties?

Geen recente ervaringen met horze hoofdstellen maar ben wel benieuwd als je hem binnen hebt :j Ziet er verder wel mooi uit.

Hooks heeft ook een model met uitsparing, is volgensmij laatst nog gepost hier ergens. Stalgenootje heeft die en prijs kwaliteit is echt meer dan prima. En Antares heeft een héle mooie maar is wel een dure. Absoluut zijn geld waard maar moet wel in je budget passen natuurlijk.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 01:25

Afbeelding

Weet iemand welk hoofdstel dit is?
Ik ben hem een keer tegengekomen op internet maar weet het niet meer.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 07:30

Antares als ik het goed heb :j

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:54

Oefff ja 400 pleuries…

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:37

Antares precision idd. Ik heb hem ook, hij bevalt prima.