[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:45

Jennyxx schreef:
Mandy, zoek eens op Hidalgo in dit topic ;-)

Of op Hidalgo op Bokt :o :x ;)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:27

Buitenzinnig schreef:
Dankje! Komt vast goed, is mooi weer!

De actie w.b. Ghost;
Een Ghost bestellen op horse event en je krijgt 10% korting (alleen op de zadels, niet op accessoires, wel op losse zittingen)!

Oeh wat een goede actie . Als ik de Firenze al had gepast had ik er zeker gebruik van gemaakt. Met het geld wat je dan bespaart kun je makkelijk kaartjes voor HE kopen :P

Sussanne

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 06:39

Was gezellig Buitenzinnig +:)+ vooral je paarze ghost is mooi!
Ik weet nu zeker dat de roma seat in de doos blijft ;) Die had ik nog niet geprobeerd, omdat de Firenze zo goed zit. De Roma prikte in mijn bovenbenen. Het is dat ik mijn zadel eerst moet verkopen, anders had ik ook gebruik gemaakt van de aanbieding. Maar goed, dat is nu niet zo. Eerst nog even testen en dan de cherokkee maar op internet zetten en mijn bbp gaat sowieso erop. Ik gebruik em niet meer, dus dan kan ik er beter iemand anders blij mee maken, die em wel gaat gebruiken.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:44

Zit er een groot verschil tussen de Roma en Firenze voor jou, Sussanne? Bij mij prikken de wrongen van de roma namelijk ook..En behoorlijk. Maar alleen in draf.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:11

De ene heeft een wat schuin naar achter geplaatste wrong ... En daardoor kan hij prikken als je niet de bouw hebt voor dit type ...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:14

Zeker gezellig sussanne!
De paarse ghost doet t goed, een paar jonge meisjes waren er al op aan het "rijden"!

Misscharlie, ik denk dat de firenze dat geschikter is voor jou, die wrongen zijn iets schuiner en iets verder naar voor geplaatst, waardoor je bovenbeen wat meer ruimte heeft

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:40

MissCharlie schreef:
Zit er een groot verschil tussen de Roma en Firenze voor jou, Sussanne? Bij mij prikken de wrongen van de roma namelijk ook..En behoorlijk. Maar alleen in draf.

Precies dit. Ik mocht gisteren even op de roma zitten, maar ik had direct vooral de bovenkant van de wrongen in mijn been staan. De firenze sluit mooi aan en ik heb er geen last van, ook niet tijdens de draf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:48

Maar hoe zit dat dan als je eens een keer met wat kortere beugels wilt rijden omdat je wilt gaan springen ofzo?
Dan klopt de hoek van de dijwrong toch ook niet meer....? :)

Ben wel benieuwd hoe mensen dat in de praktijk ervaren want ik heb echt jaren gezeurd bij Barefoot om met dijwrongen te gaan werken, maar ze zien het niet zitten om zadels met vaste "stevige" dijwrongen te maken gezien die hoek moet kloppen om goed tegen allerlei beenposities aan te kunnen sluiten zonder onder het been te kruipen.

Ik vind het eigenlijk ook wonderlijk dat zoveel mensen weg komen met de standaard wrong-positie en dat je bijna iedereen hoort over de Firenze die wat dat betreft beter zit dan de Roma, het is net of met die laatste bijna niemand uit de voeten kan en met de eerste bijna iedereen :P

Of lijkt dat (hier) alleen maar zo? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:58

pmarena schreef:
Maar hoe zit dat dan als je eens een keer met wat kortere beugels wilt rijden omdat je wilt gaan springen ofzo?

Ben wel benieuwd hoe mensen dat in de praktijk ervaren want ik heb echt jaren gezeurd bij Barefoot om met dijwrongen te gaan werken, maar ze zien het niet zitten om zadels met vaste "stevige" dijwrongen te maken gezien die hoek moet kloppen om goed tegen allerlei beenposities aan te kunnen sluiten zonder onder het been te kruipen.

Ik vind het eigenlijk ook wonderlijk dat zoveel mensen weg komen met de standaard wrong-positie en dat je bijna iedereen hoort over de Firenze die wat dat betreft beter zit dan de Roma, het is net of met die laatste bijna niemand uit de voeten kan en met de eerste bijna iedereen :P

Of lijkt dat (hier) alleen maar zo? :)

Dat dacht ik dus ook, maar ik heb het uitgeprobeerd haha! In de bak rijd ik met behoorlijk lange beugels en buiten juist met behoorlijk korte (bijna spring lengte) en daar spring ik ook mee.

Ondanks dat er 1 a 2 gaatjes verschil in zit heb ik er echt geen last van. Ik ben misschien wel slank maar heb wel echt bovenbenen, geen graspriet gevalletjes ofzo :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:13

Maar dan liggen je bovenbenen toch in een wat andere hoek als je korter of langer zit?
En in 1 van de houdingen kom je dan toch niet optimaal tegen de wrong aan?

Snap je wat ik bedoel :)

Ik had daardoor eigenlijk wel gedacht dat er misschien nog best veel mensen zowel de Roma als de Firenze zitting aan zouden schaffen zodat ze dat af konden wisselen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:29

Ja dat klopt, maar het is niet hinderlijk. Sowieso zit ik er niet tegen aan met mijn bovenbenen, in elk geval niet nauw contact ofzo. Ik voel ze pas als ik ga galopperen of een heuvel af ga. Verder eigenlijk niet. :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:34

Ik ben wel benieuwd!
Als ze in de weg zitten heb je nog de florac.
Ik rijd sowieso met fenders. De steun aan de benen heb je daar ook al mee.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:44

Ik zie in dit topic juist veel meer roma langskomen dan firenze?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:13

O dan zit het verschil daar ook in denk ik :)

Ik zie fenders niet als iets dat steun geeft vergelijkbaar met goede dijwrongen, dat zijn totaal verschillende dingen voor mij. Ik zie dijwrongen echt als een alternatief voor kniewrongen :)

Nouja...alternatief, beter gezegd verbetering :j

En goede dijwrongen zijn voor mij dingen die eigenlijk altijd tegen je bovenbeen aan liggen, zonder er onder te kruipen of in de weg te zitten. Dus wel altijd lichtjes aanwezig tegen je been zeg maar :)

Net zoals ik het fijn vind om de cantle achter me te voelen zonder dat die in de weg zit, maar wel dat je steeds de aanwezigheid voelt van een zitkuipje om je heen.

Besef me nu ik dit schrijf dat dat in de loop der jaren voortschrijdend is geweest :P

Ik was na de Cheyennes heel blij dat de Nevada kwam want die had een wat hogere cantle die comfortabeler aanvoelde. (die zit nu in principe op alle modellen BF).

Toen de oude Ghost met de wigvormige dijwrongetjes, en boomzadels waarbij dijwrongen steeds meer toegepast begonnen te worden :)

Bij de oude Ghost had ik dus het probleem van een te brede zit door de dijwrongetjes die als een wigje onder mijn bovenbeen kwamen te liggen.

Toen zelf een dijwrong-zitting bedacht voor de Barefoot, en dat was weer een superfijne verbetering +:)+ Wrongen gewoon via klittenband te positioneren.

JustAdjust kwam: i-de-aal, joepie!!! *\o/* Evolution zadel besteld, soort kruising tussen Freeform / Torsion / Ghost....leek me een perfect zadeltje :j

Maar voordat die kwamen had ik inmiddels de Christ Butterfly geprobeerd :=

Die was zo extreem fijn dat ik aan de JustAdjust en de Evolution niks meer aan vond vergeleken met dat FUR ontwerp, nu ik dat eenmaal gevoeld heb is de JustAdjust te min voor me geworden :o

Echt heel erg, heb zoveel zadels gehad waar ik erg naar uit keek en die dan weer door een ander NOG beter zadel vervangen werden :P

Nu ik die hoge en super zacht om je heen knuffelende niet-dwingende maar wel super veel steun gevende FUR blokken voor en achter gewend ben is er geen weg meer terug naar kleine vaste dijwrongetjes....

Wel balen zo want door de jaren heen ben ik steeds meer zadels niet fijn gaan vinden, je raakt wel een beetje verwend als je dicht op het vuur zit :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:20

Het lijkt ook wel per land verschillend - de Engelsen schijnen meer van de Firenze/Quevis te houden, de Amerikanen liever een Roma/Quilty - Duitsland en Nederland gaan ongeveer gelijk op. 8)7
Wie het weet mag het zeggen - vergeet niet dat de maat van het zadel ook nog wat "doet" als je wat langere benen hebt, past je kont misschien wel in de piccolo, maar zitten dan de wrongen van de Roma in de weg, terwijl met een standaard maat er voldoende afstond is tussen wrong en dij.
Bij Firenze/ Quevis zit de wrong niet alleen wat schuiner, maar ook verder naar voren (het zweetblad is anders van vorm) maar ze zitten ook niet zo schuin, dat het opvalt. Om het verschil te kunnen zien vanaf een foto, wil ik liefst beide opties naast elkaar zien, of op een paard. Alleen bij de Quevis t.o.v. de Quilty zie ik het meestal wel, omdat het zweetblad anders van vorm is. Bijzonder overigens hoe een (paar) cm een wereld van verschil kan maken :)
Citaat:
Evolution zadel besteld, soort kruising tussen Freeform / Torsion / Ghost....leek me een perfect zadeltje :j

En hoe denk je dat "La Selle Italiane" op het idee is gekomen om dat model te maken??? Ik vond het in elk geval beter zitten dan de Freeform zelf :j

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:41

Ik vond het echt een super leuk ding!! Nog steeds wel, alleen die wrongetjes waren zo niet-bestaand t.o.v. die dikke zachte blokken dat het direct geen optie meer was en ik hem toch maar weer te koop heb gezet -O-

Vond hem gevoelsmatig eigenlijk wel redelijk vergelijkbaar met een Freeform. Ook een heel leuk en fijn zadeltje, maar niet helemaal mijn ding.

Maarja nu is niks mijn ding meer, ik ben echt voorgoed verpest :=

:x #) |( Gisteren te horen gekregen dat de FUR zadels pas tegen november geleverd kunnen gaan worden vanwege problemen met schaap-leverancier -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:25

En zo houden we allemaal van wat anders <<)

Ai - dat is wel vaker een probleem, dat schaap - bij elke fabrikant, geloof ik :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:27

En dat maakt het nu zo moeilijk uitdagend voor zadel producenten en verkopers om te komen met een zadel waar zoveel mogelijk mensen en paarden mee uit de voeten kunnen :j

Ja klöte hè met dat schaap vaak.... -O-

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:32

Gezocht op hidalgo zadels en lees verschillende verhalen, over scheve zadels, het ijzeren plaatje bij de beugelophanging die kan gaan drukken. Verder mis ik bij deze zadels aan de voorkant een versteviging, lijkt me dat je dan toch risico krijgt dat de daar de schoft niet vrijhoud. Denk dat ik dan toch liever richting startrekk of flexee ga kijken

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:52

pmarena schreef:

Ben wel benieuwd hoe mensen dat in de praktijk ervaren

Dit dus. Ik snap dat ook niet. Ik heb ook nog eens meerdere ruiters op mijn paard en iedereen zit anders. Hoe kan dat dan werken?
Bij mijn Barrydale zijn de kniewrongen nog een paar cm te verplaatsen door klittenband. Maar een B parcours zou ik er niet mee kunnen springen zonder hem te verstellen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:10

Is het de bedoeling dat die wrong (waar dan ook) helpt bij "calamiteiten", maar niet als permanente steun - als ruiter hoor je een onafhankelijke zit te hebben O:)
Dan zou zo'n wrong dus zo gepositioneerd moeten zijn, dat je - bijvoorbeeld - steun hebt als je heuvel af gaat, maar niet op een recht vlak. Of tijdens een sprongetje, maar niet tussen de hindernissen in. Of in het vervelendste geval, bij een vervelende bok, dat je er niet voorover af schiet :(:) En dan is het afhankelijk van de normale houding van de ruiter, die weer bepaald wordt door de bouw van het paard etc. hoe die wrongen moeten zitten. Wat schuiner en verder naar voor bij de mensen die wat meer met een gehoekt been zitten of dikkere dijen hebben en verticaal voor de rankere ruiter met rechte benen. Dat wil autmatisch zeggen dat wanneer je met meer dan 1 persoon op het paard rijdt, je mogelijk voor elk een andere zitting nodig hebt (in geval van Ghost) Of helemaal geen wrongen uiteraard.... <<) Wrongen zijn hulpmiddelen. Attila de Hun had geen wrongen en wel geaccidenteerd terrein. En Barefoot, Torsion en Startrekk zijn ook eerst met een wrongloos zadel begonnen. (krijg is dat straks weer op mijn brood, dat wrongen voor kneusjes zijn :+ )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 15:00

Mandy_89 schreef:
Gezocht op hidalgo zadels en lees verschillende verhalen, over scheve zadels, het ijzeren plaatje bij de beugelophanging die kan gaan drukken. Verder mis ik bij deze zadels aan de voorkant een versteviging, lijkt me dat je dan toch risico krijgt dat de daar de schoft niet vrijhoud. Denk dat ik dan toch liever richting startrekk of flexee ga kijken

Om ook even een positief geluid te laten horen, mijn paard liep er top onder (nog steeds trouwens) en ik weet dat er meerdere zijn met dezelfde ervaring. Ze zijn ook lang niet allemaal scheef, die van mij is destijds gecheckt door de verkoper en okee bevonden.

Ik heb morgen voor het eerst les met de Justadjust. Paardlief is zo scheef als een hoepel en ik schoof er steeds met zadel en al af maar nu ik er i.p.v. een Barefoot pad een HAF pad onder heb gaat het al een stuk beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:04

Ben zelf ook nog steeds tevreden met mijn Hildalgo Milwaukee zelfs weekje intensief boscrossen nergens last van gehad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:45

WIE ZOCHT HIER GPG ADAPATERS ?
Was bij een opheffingsuitverkoop ruitersport die nog 1 paar heeft liggen ...
PB me even kan ze wel halen daar voor diegene ...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:08

Pmarena,misschien is het al eerder gevraagd, dan sorry..maar komen er ook pads voor de barefoot in andere kleuren dan bruin en zwart?