voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:13

vandaag weer gereden, zadel zakt echt enorm naar rechts ..;

ik zag in een topic deze foto
een oplossing voor paarden met singelwondjes, hierdoor komt de singel ietwat achteruit te liggen zeg maar.
Zou dit ook een oplossing zijn in de plaats van een banaansingel?
http://www.cowboyshowcase.com/images/ar ... nter2s.jpg

viola

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:44

He, ik zat al te puzzellen de laaste tijd of ik de singel misschien anders kan bevestigen. Mijn arizona blijft toch wat naar voren schuiven omdat mijn pony zijn schouder gewoon erg ver naar achter doorloopt en de singelplek ten opzichte van de schouder dus er ver naar voren zit.
Dit plaatje brengt me wel weer op ideeen, daar ga ik even verder mee proberen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:55

duhelo: ik zou niet gaan compenseren met inlages, daar gaat t probleem ook niet mee opgelost worden.
t beste is om haar toch in dat ene half uurtje dát ze gereden wordt, recht te richten das de basis

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:43

ik weet wel dat rechtrichten de basis is, maar daar zijn we zelfs nog niet.
Momenteel ben ik bezig op voorwaarts op het been, en wendingen. That's it...
maar het is niet evident met een driejarige met een zadel die constant wegglijd :D
hij ligt echter ook ietwat te ver naar voor (weinig schoft + dikke buik), dus zal ook wat puzzelen met dat V-systeem

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:59

Naar aanleiding van mijn topic [HAR] Welk zadel voor korte, vrij brede rug? Al zoveel geprobeerd over mijn zoektocht (weer) een nieuw zadel voor mijn veranderlijke paardje met niet-zo-makkelijke rug, heb ik ook een paar boomloos-vraagjes :)

Pmarena, jij zei dat de singelstoten van de Barrydale verder naar voren liggen. Goed punt! En zeker handig voor mijn paardje denk ik. Zijn er nog meer BF modellen die deze singelophanging hebben? Vind het soms wat moeilijk zien aan de plaatjes.

Dan de ghost... Kan iemand mij vertellen hoe lang die is? Zie vaak 'vrij lang' voorbijkomen, maar dat is zo subjectief ;)
En waar zou ik op dit moment een ghost kunnen kopen? Buitenzinnig kwam direct in mij op, maar die verkoopt ze zo te zien niet meer. Is een ghost ook ergens verkrijgbaar als testzadel?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:22

Duhelo schreef:
ik weet wel dat rechtrichten de basis is, maar daar zijn we zelfs nog niet.
Momenteel ben ik bezig op voorwaarts op het been, en wendingen. That's it...
maar het is niet evident met een driejarige met een zadel die constant wegglijd :D
hij ligt echter ook ietwat te ver naar voor (weinig schoft + dikke buik), dus zal ook wat puzzelen met dat V-systeem

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paardje, die ben ik ook aan het inrijden maar op rechts mega scheef. Ik heb ook de vraag gesteld of ik dan ongelijke inlages kan proberen maar als je er dan over nadenk kan ze dan niet meer recht worden omdat het zadel aan de rechterkant zo is opgevuld dat ze geen vrijheid meer heeft en het voor haar scheef aanvoelt.

Ik heb wel les in rechtrichten en wij gaan voorlopig bezig met dubbele lange lijnen en wil ik rijden dan alleen maar met een barebackpad zodat ze toch die ruimte heeft om rechter te worden en ik niet van het zadel afglij.
Ben bang dat het lastig wordt om iets te verzinnen waardoor het zadel minder glijd, heb ook zoveel geprobeerd maar het zadel bleef glijden en natuurlijk heel logische je paard is scheef dus je kan wel alles opvullen en aanpassen maar uiteindelijk moet je toch het probleem gaan oplossen en het probleem is wel je paard....en niet het zadel!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:30

Duhelo schreef:
ik denk erover om aan de linkerkant de zachte originele inlage te laten zitten, en dan rechts mss een dikkere/stuggere barefoot inlage te doen, om zo wel recht te zitten, zodat ik makkelijk rij en paard niet gehinderd is, tot ze wat rechter gekomen is?

Met ongelijke inlages kan zij nooit recht worden :) .

Het is heel makkelijk roepen, maar ik zou het zadel erop leggen zoals het is, goed opletten dat het zo recht mogelijk ligt, en dan goed opletten dat jij recht blijft.

Ik heb voor mijn paard de HKM pad van Nick, die schuimrubberen inlages kunnen mooi indeuken waar niet nodig en opvullen waar wel nodig. Dit maakt wel dat het zadel past aan de hand van hoe ik zit, ga ik naar voren zitten, dan kantelt het zadel naar voren, zit ik rechtop, dan ligt het zadel goed. Misschien dat zulk schuimrubber de ruimte op een flexibele manier kan opvullen? Ik weet alleen niet of zo'n dek werkt onder een westernzadel, ik heb een dressuurmodel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:59

Dat zijn gewoon traagschuim / memory foam / geheugenschuim inlages die je ook los kunt kopen en dus in een andere pad kunt doen :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:56

raya00 schreef:
Dan de ghost... Kan iemand mij vertellen hoe lang die is? Zie vaak 'vrij lang' voorbijkomen, maar dat is zo subjectief ;)
En waar zou ik op dit moment een ghost kunnen kopen? Buitenzinnig kwam direct in mij op, maar die verkoopt ze zo te zien niet meer. Is een ghost ook ergens verkrijgbaar als testzadel?

Ben net ff naar de mijne gerent om hem op te meten.
Ik heb een standaard ghost en de kussens zijn 53cm lang.
Valt wel mee toch?

En de mijne komt gewoon van marktplaats.
De laatste tijd staan ze er redelijk vaak op.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:45

Duhelo schreef:
vandaag weer gereden, zadel zakt echt enorm naar rechts ..;

ik zag in een topic deze foto
een oplossing voor paarden met singelwondjes, hierdoor komt de singel ietwat achteruit te liggen zeg maar.
Zou dit ook een oplossing zijn in de plaats van een banaansingel?
http://www.cowboyshowcase.com/images/ar ... nter2s.jpg

Das een goede alleen voor mij te laat. Vorig jaar mijn Arizona verkocht omdat de singel te ver naa voren zat bij mijn paardje. Had hem naast de London erbij gekocht. Nu dus alleen de London. Stiekem nu wel benieuwd wat ik hier aan gehad zou hebben.....

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:35

ik heb hier nog even een vraagje.

2 jaar terug was er op Horse-event een mooie stand met spullen van Barefoot. (Weet wel niet meer van welke winkel dat was)

Gaat er nu ook een stand zijn met barefoot spullen? waar je ook kunt kopen?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:04

Thanks paintlinger!
Dat valt inderdaad erg mee :j

Heb inmiddels ook een pb'tje gehad van een leverancier, en er online nog één gevonden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:53

Ik heb een paar jaar een stand gehuurd en deze werd bemand door Equixantos, maar dit jaar doe ik het niet dus geen Barefoot dit jaar op Horse Event :)

Raya: de Ghost wordt niet meer gemaakt zoals wij hem kennen, begreep ik van BuitenZinnig. Productie is nu overgenomen door Freeform zeg maar en die mag allee Skyfarms in België nog verkopen begrijp ik....

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:06

Pmarena, dankje voor de aanvullende info! Zij stuurden me inderdaad een pb'tje.

Heb inmiddels een soft balance zadel als leenzadel gekregen van mijn instructrice, heel lief. Gisteren heel kort mee gereden, schoof in ieder geval niet! Morgen mag ik een BF cheyenne van stalgenootje uitproberen. Ben heel benieuwd! Twee jaar terug werkte dat helemáál niet voor ons, maar paard is zo veranderd... wie weet! Heb goede hoop.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:00

Hey Sterre, ik vond hier je topic ;-) ik hoop dat mijn Barefoot jou en Bailey bevalt :-) ben erg benieuwd...

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:45

ow dat is jammer dat er nu geen stand is met barefoot spullen
heel jammer |(
wouden net wat spulletjes kopen (hoofdstelletje) en de barrydale eens goed bezien

zal een goedkope horse event worden dan _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:28

Ik ben er niet rouwig om :)

Was wel leuk voor de klanten om even te kijken en te voelen aan de spullen, maar de hoge kosten waren het eigenlijk gewoon niet waard, het leverde geen extra bestellingen op, kreeg maar een handjevol enthousiaste reacties erover, en het leek dus net of er niks gebeurd was.... op de stand was het wel erg druk op zich maar als ik niet merk dat het nou echt een flinke toegevoegde waarde is (zoals testzadels bvb. wel zijn, daar zijn mensen overduidelijk wèl heel erg blij mee :j ) dan besteed ik dat flinke bedrag liever aan aanbiedingen enzo, daar hebben de klanten dan meer aan :j

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:07

Ik kom hier ook nog eens binnenvallen :P
Ik vind de BF nevada echt wel te groot voor paard. En ook jammer dat ik die leuke lintjes moet opknopen want ze wordt er gek van :P Nu heb ik eens een lat op mijn paard haar rug gelegd en dan lijkt een zadel van 50cm lang mij ook maar nipt. Had een drytex maat 0 in mijn hoofd maar die zijn dus 50cm.
Enige ervaringen met een ghost (phantom)? Zie er 1 te koop op marktplaats maar heb ook geen idee hoe lang die zadels zijn en vind dat ook nergens, of hoe men dat zadel kan aanpassen aan schoft (tonnetje rond, weinig schoft) ...
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9407_n.jpg

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:05

Zijn er hier eigenlijk mensen met ervaringen met de Freeform dressuuritvoering?

Hoe is de drkverdeling bij Freeform goed?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:27

pmarena schreef:
Ja, heb je de Cashel nog steeds? Leuk joh dat die zo goed bevalt +:)+

Ik vind sinds ik m'n eerste boomloosje een beetje gewend was, een boomzadel echt het gevoel geven alsof je ineens op een dromedaris zit ofzo :P

in het kader van snelle reacties.
ja die is er nogsteeds, heeft al op een ijslander en op een new forest gelegen.
nu in bruikleen op een draver.
beetje aan het experimenteeren geweest met dekjes en inlages, nu ligt er een simpel katoenen dek onder waar je de inlagehoezen aan vast maakt met klitteband. inlage hoezen zijn uit een oude schapenbontjas geknipt, dus de realdeal op knutselniveau. :')
inlages heb ik uit schuimrubber matten, yogamatten en meer van dat spul gemaakt. zadeltje is dankzij deze aanpassingen helemaal aanpasbaar aan ieders wens. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:57

Hihi ja wel een flitsende reactie idd :P

Leuk joh dat je er zo blij mee bent +:)+ Ik vond het ook wel wat op zich, maar wel een projectje inderdaad om er wat aan te knutselen :j Zat zelf het meeste met die beugelophanging die toch wel weer vrij ver naar voren zit, maar het soepele en schokdempende geheel is wel super :j

Loes: ik heb meerdere Freeforms gehad, direct bij Freeform ingekocht. Erg mooi zadeltje qua kwaliteit. Ik had bij Rena het probleem dat er niet genoeg schoftvrijheid was, het daar over gehad dat er eigenlijk een stukje uit de voorkant van het zadel gehaald moest worden, en na een poosje zijn ze die optie ook daadwerkelijk aan gaan bieden :j Daardoor passen ze nu wel op de hogere schoften dus dat is wel fijn :)

Verder had ik het probleem dat al mijn Barefoot-pads te kort waren, waardoor het achterste randje vervelend in Rena haar onderrug ging prikken, en dat randje hebben ze toen omhoog geplaatst bij alle modellen volgens mij. Dus dat probleem was ook weg, en met een extra lange pad, de CorrecTOR lag het zadeltje best wel netjes en zat ook wel fijn.

Maar het bleef toch allemaal wat te stug waardoor het voor Rena met haar iets holle rug gewoon niet optimaal wilde liggen. Heeft ook lang geduurd om de zadels weer kwijt te kunnen omdat ze gewoon best moeilijk zijn qua pasvorm, en dat is echt zonde gezien het zo'n supermooi zadeltje is, veel mooier dan de goedkopere nepperds :j Heb ze ook nog jaren steeds weer op Marktplaats voorbij zien komen...vooral het dressuurmodel, die kon je echt volgen van koper naar koper :o

De mensen en paarden bij wie een Freeform goed past, zijn er vaak wel enorm blij mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:15

Loes'sCorner schreef:
Zijn er hier eigenlijk mensen met ervaringen met de Freeform dressuuritvoering?

Hoe is de drkverdeling bij Freeform goed?

Ik heb er even op proefgereden :j
Voor mij was de zit te diep en teveel wrong, maar sommige mensen zullen dat juist prettig vinden. Het zit als een huis, en lijkt qua zit aardig op een Engels zadel vond ik :j Je rijd er zo mee weg eigenlijk.

Drukverdeling bij Freeform is prima, kijk maar eens in dit topic --> [TEN-ITP] Volunteer @ Tevis Cup, Auburn USA
Een hele zware endurance, en je ziet meerder paarden met een freeform zadel op.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:30

Nu het toch even over freeform gaat.
Vanaf de foto's lijkt het dat die (of de goedkopere neppers) een wat smallere zit hebben dan de barefoot. Is dat ook zo of zit je alsnog even breed als je hem op een brede pony legt?
Pony waar het om gaat (niet de mijne) is echt enorm breed, met de barefoot zit dat gewoon niet fijn zeker voor het kleine bijrijdertje dus zijn ze een beetje opzoek naar wat anders. Eigenaresse denkt toch aan een boomzadel, maar de pony veranderd ook veel door de seizoenen heen dus ik ben een beetje op zoek naar boomloze opties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:58

Freeform kan wel smaller zitten :j

Maar dat is per ruiter / paard / gevoel verschillend. De ene persoon zal de ene Freeform smaller vinden zitten dan de ene Barefoot, maar bij een ander type van beide merken kan dat weer andersom zijn, en bij een andere ruiter of op een ander paard kan dat ook weer anders zijn :)

Voor mij was de reden om de Freeforms weer weg te doen en weer terug te gaan naar Barefoot, dat ik zelf weer last kreeg van kramp in mijn heup / bekken door te wijdbeens zitten. Bij mij lijkt dat te komen door kniewrongen / dikke zijkanten van zadels en niet zozeer door de ronding van het zitvlak zeg maar.

Voor mij is een (Arizona) Barefoot of Ghost dan ook minder breed doordat die niet zulke dikke zijkanten hebben zoals bvb. de Freeform met zijn gegoten schuim. Gaat het je voornamelijk om de zitting dan is die bij een Freeform vaak wel hoger en smaller, zit je hoger boven het paard waardoor er meer ruimte is om smal naar beneden weg te lopen :)

De drukverdeling was bij Rena dus ook niet goed, omdat hij wat te stug was en daardoor niet goed haar contouren volgde. Heb je een paard dat wat rechter in de rug is dan kan hij veel beter liggen en dus ook wel gewoon goed de druk verdelen :)

De nepperds zijn nog veel stugger dus die zijn helemaal lastig qua pasvorm. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om ook eens een echte Freeform te proberen als een Freemax of die goeiekopie zadeltjes van Marktplaats niet goed willen liggen, best kans dat een Freeform dan een stuk beter ligt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:00

@Viola: Ik vond het erg verschillen per type freeform.
De dressuur vond ik normaal/smal zitten, vergelijkbaar met een Engels zadel, maar de Enduro zat voor mij zó breed dat ik er pijn in mijn liezen van kreeg. Barefoor Cherokee zit er voor mij tussen in.