[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:04

Skippy01 schreef:
marley93 schreef:
Oh die zien er ook goed uit! Alleen de kilometerkosten van Kifrahorse worden een duur geintje... Ze zitten 108 km bij mij vandaan. := Maar zeker een zadel waar ik me op kan inlezen. Zijn de boomloze versies ook een beetje te doen voor niet-ronde paarden? Mijn draver is op het moment wel te dik, maar als hij weer in vorm is, dan is hij niet zo breed.

Ik denk dat ze bij mij nog verder vandaan zit, ik woon bij Breda ;)
Ze rijdt routes, dus als je daarop kan aansluiten, valt t wel mee hoor!

Ja hoor, ghost lag hier bijv ook op mijn zeker niet ronde/dikke Paint en barefoot Arizona op de smalle Paint die ik daarvoor reed :j

Oh oké dat is al wat voordeliger. En die Karlslund zadels? Want daarvan las ik dus juist dat ze goed op ronde paarden passen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:39

marley93 schreef:
Oh oké dat is al wat voordeliger. En die Karlslund zadels? Want daarvan las ik dus juist dat ze goed op ronde paarden passen.

Dat weet ik niet, die heb ik alleen op mijn huidige merrie geprobeerd, en dat is een rondgeribde haflinger ;) Maar ze zijn 'bedoeld' voor ijslanders, en die zijn vaak lang zo rond niet als hafs... Kwestie van proberen denk ik :)

Narcissa

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:53

Marley:
Wij hebben ook een Draver ;) Smal, hij was te mager maar nu weer op gewicht, heel hoge schoft. Ghost ligt uitstekend op hem. Heeft jouw paard ook veel schoft?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:03

Narcissa schreef:
Marley:
Wij hebben ook een Draver ;) Smal, hij was te mager maar nu weer op gewicht, heel hoge schoft. Ghost ligt uitstekend op hem. Heeft jouw paard ook veel schoft?

Hij heeft wel redelijk wat schoft ja. Niet extreem, maar wel een om rekening mee te houden.
Wel goed om te horen dat Ghost jullie goed past! Dat geeft hoop, haha!

Afbeelding
Hier krijg je wel een beeld van zijn bouw op zich. Beetje door de spekjes heenkijken. O:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:19

Die ziet er op het eerste zicht uit als eentje die geen problemen zal geven met ghost hoor.
Ik zou wel kijken voor een goed anatomisch dekje (en geen met een schoftuitsparing, bij deze zal je geheid drukplekken krijgen op het punt waar die uitsparing terug samen komt.)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:45

Ja daar zorg ik bij hem sowieso voor inderdaad. Heb onder zijn Barefoot ook een dekje zonder schoftuitsparing om dat te voorkomen. :)

Skippy01 schreef:
Dat weet ik niet, die heb ik alleen op mijn huidige merrie geprobeerd, en dat is een rondgeribde haflinger ;) Maar ze zijn 'bedoeld' voor ijslanders, en die zijn vaak lang zo rond niet als hafs... Kwestie van proberen denk ik :)

True. Nou ja, het duurt nog een maand of wat voor ik weer kan rijden, dus voor nu is het toch alleen nog even plaatjes kijken. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:39

Ik had vandaag opeens dat de pad onder mijn zadel naar achter schoof.. Ze liep heel mooi ruim en met een lossere rug dan normaal in draf, maar toch moet dit niet kunnen.
Zou ik de kussens ruimer moeten zetten denken jullie? Ik ga morgen ff kijken hoe het zadel zonder pad ligt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:05

Geen erg duidelijke foto helaas, maar lijkt qua rug vrij hetzelfde met onze Draver. Barefoot paste niet, onvoldoende schoftvrijheid. Ghost ligt super, kan zelfs vanaf de grond opstijgen en ik singel echt niet strak. Ijslanderzadels geen ervaring mee, maar IJsjes hebben doorgaans geen hoge schoft dus zou kunnen dat je daarmee in de problemen komt.

Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:04

Zeker vergelijkbaar! Hoe zitten jullie met inch lengte van zadels? De HM die ik heb is 18". Volgens de passer destijds kon hij die wel hebben, maar ik vind het puntje bij paaltje toch echt te lang voor zijn rug... Nu valt HM voor mijn idee ook iets groter uit ofzo. Het boomzadeltje wat ik nu voor hem heb is ook 18" maar die oogt echt korter.
Er zit met de Barefoot wel weinig ruimte tussen schoft en pad/zadel inderdaad. Ook een reden dat ik toch weer verder wil kijken. Zijn schoft blijft vrij tijdens het lichtrijden, maar naar mijn zin echt niet voldoende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:33

Vrij is vrij bij een Barefoot :)

Je kan natuurlijk graag meer ruimte willen, maar of je nu een paar mm vrij blijft constant of 3 cm.... als het maar vrij van druk blijft. Vrij is vrij :j

Bij een boomzadel wordt altijd gezegd dat er 3 vingers tussen de schoft en het zadel moeten blijven.
Maar bij een gemiddeld boomzadel zitten je stijgbeugels ook vast aan de voorkant van de zadelboom waardoor het ruitergewicht boven de schoft zit te werken.

De pommel van een Barefoot draagt geen ruitergewicht :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:11

marley93 schreef:
Zeker vergelijkbaar! Hoe zitten jullie met inch lengte van zadels? De HM die ik heb is 18". Volgens de passer destijds kon hij die wel hebben, maar ik vind het puntje bij paaltje toch echt te lang voor zijn rug... Nu valt HM voor mijn idee ook iets groter uit ofzo. Het boomzadeltje wat ik nu voor hem heb is ook 18" maar die oogt echt korter.
Er zit met de Barefoot wel weinig ruimte tussen schoft en pad/zadel inderdaad. Ook een reden dat ik toch weer verder wil kijken. Zijn schoft blijft vrij tijdens het lichtrijden, maar naar mijn zin echt niet voldoende.

HM valt idd groter uit. Ze meten hun inchmaten ook anders dan reguliere zadels dus je mag er een halve inch bij optellen. 17” is dus eigenlijk 17,5” (is 48 kussenlengte ongeveer) Jou 18” is dus eigenlijk zitmaat 18,5”

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:19

Sintara schreef:
Ik had vandaag opeens dat de pad onder mijn zadel naar achter schoof.. Ze liep heel mooi ruim en met een lossere rug dan normaal in draf, maar toch moet dit niet kunnen.
Zou ik de kussens ruimer moeten zetten denken jullie? Ik ga morgen ff kijken hoe het zadel zonder pad ligt

Niemand een idee over de pad die opeens aan de wandel gaat?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:20

Daphneeeej schreef:
marley93 schreef:

HM valt idd groter uit. Ze meten hun inchmaten ook anders dan reguliere zadels dus je mag er een halve inch bij optellen. 17” is dus eigenlijk 17,5” (is 48 kussenlengte ongeveer) Jouw 18” is dus eigenlijk zitmaat 18,5”

Een halve inch, holy moly. :') Dat was me niet verteld. En ik heb het op mijn beurt niet gezien op de site toen Ik het bestelde.
Nu werkt het zadel sowieso niet zo voor ons, omdat het ook heel erg naar rechts schuift, maar anders had ik de gok nog durven wagen om hem in een kleinere maat te bestellen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:30

Sintara schreef:
Sintara schreef:

Als je paard er goed onder loopt, zou ik eigenlijk niet willen hannesen met de kussens. Misschien kunnen er lussen aan de pad, bijvoorbeeld voor de singel?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:30

marley93 schreef:
Daphneeeej schreef:
HM valt idd groter uit. Ze meten hun inchmaten ook anders dan reguliere zadels dus je mag er een halve inch bij optellen. 17” is dus eigenlijk 17,5” (is 48 kussenlengte ongeveer) Jouw 18” is dus eigenlijk zitmaat 18,5”

Een halve inch, holy moly. :') Dat was me niet verteld. En ik heb het op mijn beurt niet gezien op de site toen Ik het bestelde.
Nu werkt het zadel sowieso niet zo voor ons, omdat het ook heel erg naar rechts schuift, maar anders had ik de gok nog durven wagen om hem in een kleinere maat te bestellen.

Het staat ook nergens vermeld. Maar is binnen de HM zadel community wel algemeen bekend dat de zadels groter uitvallen door het anders meten. Daarom passen mensen ook vaak ruim in de HM zadels, je kan vaak nog toe met een kleinere maat. Ik heb een 17 inch en zou makkelijk passen zelfs in de 16 inch met mijn maat 36/38 en 1.68cm lengte.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:51

Daphneeeej schreef:
marley93 schreef:

Het staat ook nergens vermeld. Maar is binnen de HM zadel community wel algemeen bekend dat de zadels groter uitvallen door het anders meten. Daarom passen mensen ook vaak ruim in de HM zadels, je kan vaak nog toe met een kleinere maat. Ik heb een 17 inch en zou makkelijk passen zelfs in de 16 inch met mijn maat 36/38 en 1.68cm lengte.

Dan snap ik ook wel dat ik mijn zadel nog niet kwijt ben. Weer wat geleerd!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:37

Ik heb een periode terug via
Meerdere kanalen gereageerd op jouw zadel en nooit ook maar enige reactie.
Kán ook een reden zijn, dat je er niet vanaf komt..

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:47

Muze schreef:
Ik heb een periode terug via
Meerdere kanalen gereageerd op jouw zadel en nooit ook maar enige reactie.
Kán ook een reden zijn, dat je er niet vanaf komt..

Kan ook zijn omdat ik een tijdje terug onverwacht en lang met ernstige gezondheidsklachten in het ziekenhuis lag. Toen had ik even wat anders aan mijn hoofd dan mijn advertenties checken. :)
Intussen heb ik de advertentie hier op Bokt weer vernieuwd. PB staat open! ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:56

Ik zoek nu niets meer. Advertenties werden wel gelezen maar geen reacties. Dus verder gaan zoeken.
Kan best dat dit met meer mensen gebeurd is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:00

Mijn tip voor verkopen is ook om het zadel op Marktplaats te zetten, facebook wil toch ook wel eens werken.
Marktplaats is betaald maar ik vind het hele systeem wel veel prettiger werken dan van facebook, voordeel van facebook is de specifieke groepen.
Daarnaast is het ook "magisch" ik kan soms 3 maanden met een zadel zitten, en in 1 week 3 mensen oprecht geïnteresseerd hebben.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:02

Muze schreef:
Ik zoek nu niets meer. Advertenties werden wel gelezen maar geen reacties. Dus verder gaan zoeken.
Kan best dat dit met meer mensen gebeurd is.

Zou goed kunnen hoor. Groot gelijk. Ik had m geloof ik eind oktober net weer op Marktplaats en een paar dagen later was ik de Sjaak. Kwam er toen weken later pas achter dat de advertentie automatisch was verlengd en toen heb ik m er weer afgehaald. Dus het afgelopen halfjaar ben ik er niet actief mee bezig geweest, nu pas weer. En daarvoor al ongeveer een jaar. Veel reacties, maar voor alle mensen of te duur, of te lange kussens.

siskeh schreef:
Mijn tip voor verkopen is ook om het zadel op Marktplaats te zetten, facebook wil toch ook wel eens werken.
Marktplaats is betaald maar ik vind het hele systeem wel veel prettiger werken dan van facebook, voordeel van facebook is de specifieke groepen.
Daarnaast is het ook "magisch" ik kan soms 3 maanden met een zadel zitten, en in 1 week 3 mensen oprecht geïnteresseerd hebben.

Ja Marktplaats vind ik ook prettig! En op het bedrag wat ik ervoor vraag is het betaalde stukje ook de moeite niet. :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:46

Sintara schreef:
Sintara schreef:

Wat voor pad heb je eronder liggen? Wol schoof bij ons echt giga terwijl katoen netjes blijft liggen.
Ik zou het persoonlijk ook niet zoeken in de kussens. Misschien toch de pad vastzetten? Of misschien komt het (deels) door het verharen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:58

Ik heb een barefoot cheyenne pad eronder, met wol aan de onderkant inderdaad.
Zit voor vast met twee lusjes en achter ook vast met 1 klittenbandje, maar blijkbaar kon hij toch nog naar achter schuiven.

Eerder bleef hij altijd gewoon liggen, maarja ik ben nu wel wat serieuzer aan het rijden..

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:09

Sintara schreef:
Ik heb een barefoot cheyenne pad eronder, met wol aan de onderkant inderdaad.
Zit voor vast met twee lusjes en achter ook vast met 1 klittenbandje, maar blijkbaar kon hij toch nog naar achter schuiven.

Eerder bleef hij altijd gewoon liggen, maarja ik ben nu wel wat serieuzer aan het rijden..

Misschien eens kijken of je van iemand een katoenen pad kan lenen?
Zolang je zadel wel netjes blijft liggen zou ik daar niks aan veranderen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:19

Nu je het zegt, ik heb nog de jv pad natuurlijk! Heeft ook wel wol aan de onderkant maar is toch anders. Minder glad en minder dik.

Ik denk dat ik die morgen eens eronder leg. Ik heb zo weinig gereden dat ik nog geen reden heb gehad pads te wisselen of wassen :+ bijna vergeten dat ik die ook nog had.

Het zadel bleef wel goed op z'n plek inderdaad