Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:19

Ja, daar was ik net ook wel over aan het denken, als ooit een op maat gemaakt hoofdstel zou willen, zou die compleet zonder gespen zijn. Dat lijkt me nu net mooi :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:20

moet je er ook geen ander bitje in gaan hangen met een andere maat ringen, want dan heb je een probleem... :+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:22

Tegen dan heb ik geld genoeg om gewoon een nieuwe te laten maken :')

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:04

Leen schreef:
Dat legt ze toch in de vorige post uit, omdat dat het ideale beeld is voor de mooi.
Dat je de riempjes nog kan bijstellen is voor moest dat nodig zijn. Maar een hoofdstel wat op maat gemaakt is (dus niet een standaard hoofdstel wat je in de winkel koopt) hoort ideaal te liggen te zijn anders is het nog geen maatwerk. Dan is het gewoon een hoofdstel naar je wensen gemaakt, maar daarom niet perse op maat gemaakt.

Of ben ik nu ook onduidelijk?

Waarom willen we lakneusriemen, of neusriemen van zoveel cm breed, steentjes frontriemen,... Voor de mooi, net zoals je dus de gespen op 1 rij als voor de mooi kan zien.

Edit: geloof ook niet dat ze zei dat ongelijke gespen niet goed zijn, maar het oogt minder mooi.

Ik vind het persoonlijk mooier als ze van laag (neusriem) naar hoog (keelriem) gaan zodat de gespen niet gelijk zitten, maar ook niet zigzag zitten :+

Dat bedoel ik dus ook...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:11

Maar gelukkig hebben wij met onze micklem daar geen last van :+

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:25

Leen schreef:
Maar gelukkig hebben wij met onze micklem daar geen last van :+

Precies, als je maar tevreden bent met wat je hebt. :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:40

JeDe schreef:
FelineNanet schreef:
Prachtig gemaakt zeg! Ik vind het bijna jammer dat ik bitloos rijd als ik dat hoofdstel zo zie :=

Laat het bakstuk met bit weg, en je hebt bitloos :)

Waar maak je je teugels aanvast dan?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:39

Leen schreef:
Ja, daar was ik net ook wel over aan het denken, als ooit een op maat gemaakt hoofdstel zou willen, zou die compleet zonder gespen zijn. Dat lijkt me nu net mooi :)

Kan allemaal bij maatwerk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:02

Ik vind op één hoogte eigenlijk niet mooi en ik vind het bij het S&T hoofdstel het er ook niet comfortabel uit zien, doordat te veel gespen op een te krappe plaats zitten en daardoor meer kans is op prikken.

Wat ik wel mooi vind is om aan beide kanten evenveel gespen te hebben. Dus een neusriem en keelriem die aan beide kanten verstelbaar is, of een perfect passend hoofdstel waar überhaupt geen gespen nodig zijn (blinde sluiting aan de keelriem).

Ik ben ook eindelijk overstag gegaan voor een micklem (multi). Mijn paard staat weer op volpension en wordt dan ook 5 dagen in de week door een ander/anderen getraind. In principe werken ze daar met dually halster maar met rijden is een hoofdstel met bit ook fijn.
Zelf heb ik een döbert classic met lage neusriem en kneveltrens waarbij de lage neusriem hoog bevestigd is, bijna zo hoog als bij een micklem. Maar volgens een hoop mensen zit hij dan verkeerd en proberen hem anders te bevestigen (sommigen zeggen ook dat een lage neusriem niet met een kneveltrens gebruikt mag worden). De micklem vangt al dit gezeur op en de neusriem kan direct ook niet te strak (ik gebruik hem op gat 3, maar zelfs op gat 1 zit hij nog niet echt strak). Geen discussie meer!

Ik moet alleen nog even teugels regelen, het paard past namelijk niet de gebruikelijke teugels. Ik gebruik op het moment teugels van 3.60 of 3.80, ik heb 60cm teugelverlengers aan mijn teugel zitten maar ik weet niet meer zeker of ik teugels van 3m of 3.20m had. Voor daar wil ik teugels uit één stuk hebben (gespje in het midden geen probleem), iemand nog suggesties? Minimaal 3.5m.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:43

Ik rijd sinds een half jaar met een rambo micklem competition en ik wil zeker niet meer anders. paard reageert super! niet meer schuren, schudden en onrustig met zijn hoofd. :D

alleen zou ik graag een bontje onder de neusriem willen waar de gesp zit. hier wordt zijn huid iets kaal. heeft iemand hier ervaring mee? de meeste bontjes lijken me te groot.. ik zat zelf al aan een kingketting bontje te denken maar ben bang dat zelfs deze te breed is, dus vandaar even deze vraag!

Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:34

Dabo heeft kinbontjes die ook onder neusriem van micklem past :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:44

Ik heb jullie advies nodig, mijn Haflinger heeft maat cob.
In jullie matenadvies kwam ik er op uit: Pony is pony, Cob is Cob en full is full (bij een echte Rambo Micklem hoofdstel).

Ik rij met een Pessoa bit, dus je hebt een extra ring, waar ik bang voor ben: Als ik het bit vastmaak aan het hoofdstel en goed afstel op mijn Haflinger. Dat de neus te hoog uitkomt. Dus als ik een Cob hoofdstel gebruik, dat hij te klein wordt bij de neus.
Want je gaat 1 / 2 gaatjes korter maken de bakstukken, waardoor de neusriem hoger gaat liggen.

Iemand ervaring en advies hiermee ?

Bedankt alvast !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:00

Als je het kleinste riempje gebruikt, heb je normaal ruimte genoeg voor nog een extra ring erboven zonder dat je de neusriem moet verplaatsen. Dus eerst de neusriem juist zetten, dan waarschijnlijk de kortste riempjes nemen en je bit eraan.
Hier wat foto's waar je kan zien dat de bitten bij deze paarden nog veel hoger konden zonder de neusriem aan te passen.

http://2.bp.blogspot.com/-GkKQjMyecF8/U ... icklem.jpg
http://www.forelockandload.com/media/ca ... pelham.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-o3xThTjU0YA/U ... 214720.jpg

Edit: nog eentje toegevoegd

met bitclip vast gemaakt:
http://www.williammicklem.com/images/mu ... igure5.jpg

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:10

Ik heb de barefoot contour maar eens besteld... ben benieuwd :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:17

bente12 schreef:
Ik rijd sinds een half jaar met een rambo micklem competition en ik wil zeker niet meer anders. paard reageert super! niet meer schuren, schudden en onrustig met zijn hoofd. :D

alleen zou ik graag een bontje onder de neusriem willen waar de gesp zit. hier wordt zijn huid iets kaal. heeft iemand hier ervaring mee? de meeste bontjes lijken me te groot.. ik zat zelf al aan een kingketting bontje te denken maar ben bang dat zelfs deze te breed is, dus vandaar even deze vraag!

[ [url=m/II8IKp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan ze ook op maat maken, net zo lang/kort/breed/smal als jij wilt.
In heel veel kleuren ;)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:02

Ik wil hem in elkaar zetten maar weet niet precies hoe het moet :p

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:09

Afbeelding
Ik krijg die gespen bij het bit niet boven aan

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:11

Ik heb ze andersom, dus met de gesp bij het ringetje..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:17

Eerst het riempje aan je bit maken, gesp moet aan de buitenkant en het overige steek je door het onderste lusje. Dus aan de achterkant. Dan haal je het overige doorheen het ringetje aan de neusriem en dan kan je het gespje vastmaken.

Edit:
Trainingsstal waar ik reed hadden ze ze trouwens met opzet andersom zitten omdat dat makkelijker was om bitten te wisselen, maar dan hoorde je wel tijdens het rijden de gespjes tegen het bit tikken. Dus dat lijk me voor paard niet zo aangenaam.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:40

Bedankt! Mijn vriend heeft het even gedaan want ik werd er saggo van haha

Vanavond eindelijk uitproberen :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:43

Het is dat jullie het nu zeggen maar ik heb gewoon het gespje zoals jij ook hebt zitten Naomi :o

Merk zelf geen verscheel eerlijk gezegt :+

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:52

Leen schreef:
Als je het kleinste riempje gebruikt, heb je normaal ruimte genoeg voor nog een extra ring erboven zonder dat je de neusriem moet verplaatsen. Dus eerst de neusriem juist zetten, dan waarschijnlijk de kortste riempjes nemen en je bit eraan.
Hier wat foto's waar je kan zien dat de bitten bij deze paarden nog veel hoger konden zonder de neusriem aan te passen.

http://2.bp.blogspot.com/-GkKQjMyecF8/U ... icklem.jpg
http://www.forelockandload.com/media/ca ... pelham.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-o3xThTjU0YA/U ... 214720.jpg

Edit: nog eentje toegevoegd

met bitclip vast gemaakt:
http://www.williammicklem.com/images/mu ... igure5.jpg

Dankjewel voor je uitleg en de foto's !
Ik heb nu een veel beter beeld ervan :)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:15

Afbeelding
Zit hij goed zo?
Ik hoop wel dat hij er beter op gaat reageren anders kan hij gelijk de verkoop in :p hij luisterde niet zo heel best, kon hem niet goed begrenzen als ie over de buitenschouder weg liep normaal gaat ie allebij de kanten in stap makkelijk nageeflijk maar hij vertikte het links om :=

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:37

Ziet er goed uit.
Geef het even de tijd. Zac moest ook erg wennen.
Pas na een week ofzo begon ie beetje te lopen zoals op zn andere hoofdstel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:59

Die van mij liep gelijk beter, maar ik denk dat dat er ook erg aan lag omdat hij nogal een rare neus heeft en ik dus geen goed passende neusriem voor hem had. Ook het kopstuk lag te veel bij zijn oren. Dus in ons geval was dit hoofdstel gewoon erg goed passend voor hem waardoor hij gelijk beter liep, en met beter bedoel ik echt een gigantisch verschil.