[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:31

pmarena schreef:
Misschien dan toch een pasconsult aanvragen zodat je wat verschillende zadels kan proberen?

Ik ben zelf niet zo fan van de London, vind die platte kniestukken niet echt aansprekend maar met mijn korte pootjes heb ik sowieso niks aan dressuurmodellen :P

Maar als de reden waarom je iets als de London niet fijn vond, puur is dat je daarbij last had van de pommel maar bij de Cheyenne niet....dan lijkt mij het voor de hand liggen dat de geprobeerde London simpelweg een maatje te klein was. Waardoor de pommel te dichtbij je zat.

Je zou als je wat zadels wilt proberen, dan prima ook nog eens een keer op de maat 2 London kunnen gaan zitten, als het een maat 1 was die je probeerde? De London is ook in maat 0 gemaakt overigens :)

Dank voor je uitgebreide reacties! Ik heb dus een paar maanden geleden een pasconsult gehad.... de barrydale vond ik prachtig, maar kwam teveel omhoog aan de achterkant. De London was buiten het voorboogje om ook een zadel waar mijn normale rechte houding direct beroerd in werd haha.. voor mijn gevoel was het blad ook zo groot. Ik heb toen toch weer gekozen voor de cheyenne, omdat ik wist dat dat beviel.. waar ik nu dus voor mijn Fries achteraf wel spijt van heb. Ik hoop dat er iemand misschien ervaring heeft met paarden die hoog opgooien en een zadel waar je toch meer steun krijgt bij je benen..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:31

ricojoreen schreef:
Ik ben ook overgestapt van barefoot naar ghost! Op de website van buitenzinnig staat heel veel informatie, ik zit veel steviger en nog steeds lekker zacht <3

Welke website is dat? Dan ga ik eens kijken

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:32

Wesseltje schreef:
ricojoreen schreef:
Ik ben ook overgestapt van barefoot naar ghost! Op de website van buitenzinnig staat heel veel informatie, ik zit veel steviger en nog steeds lekker zacht <3

Welke website is dat? Dan ga ik eens kijken

een linkje:
https://buitenzinnig.nl/ghost-zadels/

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:54

Nou sowieso wordt een recht houding wel beroerd natuurlijk, op een te kleine zitting.
Dan ga je met je bovenlijf naar voren, je bee ter compensatie van je evenwicht naar achteren....en dan zit je te tobben om een houding te vinden. Die situatie past wel perfect bij het last hebben van de pommel :)

De Cherokee heeft net iets kortere zweetbladen dan de London, die zit qua model zeg maar tussen de Cheyenne en London in.

De Lexington heeft wat subtielere zweetbladen dan de London, en een modernere kniewrong.
Maar als de Barrydale aan de achterkant omhoog kwam, dan is die kans bij de Lexington erg groot.

Tenzij die Barrydale aan de achterkant omhoog kwam doordat er een te brede pommel in zat, want daarmee zou je eigen Cheyenne ook minder goed liggen :=

De Merlyn en Wellington zouden ook nog een overweging kunnen zijn. Die zijn weer een stukje moderner dan de Cherokee, London en Lexington en daar zijn de reacties van testers toch wel behoorlijk enthousiast op. Maar dat is wel weer een heel verschil met een Cheyenne :) Aan de andere kant is een verschil juist wat je zoekt natuurlijk...

Wil je gewoon een Cheyenne, maar dan met wat meer steun....dan is een JustAdjust zeker ook het overwegen waard want die dijwrongen geven verrassend veel steun! En de suède zit geeft ook extra grip :j

Voor de rest blijft het vrijwel gewoon een Cheyenne qua zitgevoel, maar dus wel meer grip op en in het zadel. En je kan de Cantle verstellen wat ook wel handig is, om je zitting eventueel wat ruimer te maken terwijl de lengte van het zadel hetzelfde blijft :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:14

Super! Hier zie ik ook modellen langskomen die ik nog niet kende! Ik ga mij eens verder oriënteren op wat jij opnoemt. Dank!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:16

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:22

Super! Zo op het eerste gezicht (puur op zicht) spreken de lexington en wellington mij aan. Mensen die ervaring hebben met deze zadels qua steun?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:37

Wesseltje schreef:
Super! Zo op het eerste gezicht (puur op zicht) spreken de lexington en wellington mij aan. Mensen die ervaring hebben met deze zadels qua steun?

Ik vond de wellington heerlijk, zat vrij genoeg maar gaf ook wel steun. Vond vooral de vernieuwde zitting die de Wellington/merlyn hebben heel erg fijn. Was toch een fijner zitgevoel dan de madrid en cherokee die ik gereden heb ooit.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:08

Ik heb een Barefoot Cherokee. Zit er heerlijk in qua zitting, maar kan mijn benen niet kwijt... Heb best lange bovenbenen. Wanneer ik weer het zadel in kan wil ik ook gaan kijken naar een Ghost,omdat ik toch ook merk dat ik in de Cherokee veel meer moeite blijf houden met mijn balans.

De Ghost Roma is wel geschikt voor lange benen begreep ik, klopt dat?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:03

Vandaag komt de osteopaat Nala behandelen en krijg ik ook de eerste professionele en onpartijdige (vooral dat vind ik heel belangrijk) mening over of Nala nog gewoon gereden kan worden, en zo ja, of ons huidige ghost zadel past. Heel benieuwd! :):)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:04

Spannend! We duimen voor jullie :j

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:23

Wesseltje schreef:

ik heb heel lang met de wellington gereden. ik doe vooral lange (3-5 uur) buitenritten. super fijn zadel. ben uiteindelijk wel overgegaan op de merlyn. vind daar de lage cantle wat fijner en sowieso minder zadel past wat beter op m’n pony van 1.39. ik heb veel steun aan de kniewrongen. geen ervaring met hoog opgooiende paarden, wel met rare opzij sprongen, rondjes draaien vanuit het niets of vanuit draf opeens stil staan. :') goed uit te zitten in ieder geval!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:38

marley93 schreef:
Ik heb een Barefoot Cherokee. Zit er heerlijk in qua zitting, maar kan mijn benen niet kwijt... Heb best lange bovenbenen. Wanneer ik weer het zadel in kan wil ik ook gaan kijken naar een Ghost,omdat ik toch ook merk dat ik in de Cherokee veel meer moeite blijf houden met mijn balans.

Ja, dat klopt! Of een Veneto, die heeft de wrongen iets schuiner en iets verder naar voren geplaatst. De Torino zou ook nog een optie kunnen zijn voor langere benen

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:15

Buitenzinnig schreef:
marley93 schreef:

Ja, dat klopt! Of een Veneto, die heeft de wrongen iets schuiner en iets verder naar voren geplaatst. De Torino zou ook nog een optie kunnen zijn voor langere benen

Nice, dan kan ik tzt vast wat modellen in gedachten houden om te passen. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:00

Ja!
Ik zie dat je in Noord Holland zit, mocht je alleen Ghost willen passen tzt kun je ook contact opnemen met Stephany van www.lovelance.nl

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

De osteopatin was er heel duidelijk over: ons Ghost zadel is veel te lang, en zorgt voor drukplekken, schuurplekken, en verspanningen bij de achterkant van het zadel.

Dus gaat hij nu officieel de verkoop in, inclusief alle toebehoren (shims, pads, en frontriser).

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:49

rollyjogered schreef:
Wesseltje schreef:

ik heb heel lang met de wellington gereden. ik doe vooral lange (3-5 uur) buitenritten. super fijn zadel. ben uiteindelijk wel overgegaan op de merlyn. vind daar de lage cantle wat fijner en sowieso minder zadel past wat beter op m’n pony van 1.39. ik heb veel steun aan de kniewrongen. geen ervaring met hoog opgooiende paarden, wel met rare opzij sprongen, rondjes draaien vanuit het niets of vanuit draf opeens stil staan. :') goed uit te zitten in ieder geval!

Haha dat laatste is ook fijn te weten, dankjewel!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:00

Buitenzinnig schreef:
Ja!
Ik zie dat je in Noord Holland zit, mocht je alleen Ghost willen passen tzt kun je ook contact opnemen met Stephany van https://www.lovelance.nl

Ik sla de link even op, bedankt voor de tip! :)
Ik ben buiten Barefoot en Ghost niet heel erg thuis in boomloos zadelmerken. Ik heb ook nog een HM Flexee Finale, maar daar rijd ik mezelf op kapot aan de voorkant. ;( Balen, want hij zit qua zitting heerlijk zacht. Hij is gewoon te groot voor mij (en eigenlijk ook voor mijn paard). Maar raak een 18" semi boomloos maar eens kwijt.
Maar goed, de Barefoot Cherokee daar zit ik dus wel goed in, maar ik moet constant hard werken om mijn balans te houden. En eigenlijk vind ik het zadel ook wel erg breed zitten... Dus het liefst heb ik een zadel wat meer stevigheid en een smallere zit biedt, maar dus wel boomloos (of semi boomloos) is. Tot nu toe heb ik met die eisen Ghost op het oog, maar als er nog andere merken zijn die dat ook bieden, hoor ik graag tips. :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:07

marley93 schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ja!
Ik zie dat je in Noord Holland zit, mocht je alleen Ghost willen passen tzt kun je ook contact opnemen met Stephany van https://www.lovelance.nl

Ik ben buiten Barefoot en Ghost niet heel erg thuis in boomloos zadelmerken. Ik heb ook nog een HM Flexee Finale, maar daar rijd ik mezelf op kapot aan de voorkant. ;( Balen, want hij zit qua zitting heerlijk zacht. Hij is gewoon te groot voor mij (en eigenlijk ook voor mijn paard). Maar raak een 18" semi boomloos maar eens kwijt.
Maar goed, de Barefoot Cherokee daar zit ik dus wel goed in, maar ik moet constant hard werken om mijn balans te houden. En eigenlijk vind ik het zadel ook wel erg breed zitten... Dus het liefst heb ik een zadel wat meer stevigheid en een smallere zit biedt, maar dus wel boomloos (of semi boomloos) is. Tot nu toe heb ik met die eisen Ghost op het oog, maar als er nog andere merken zijn die dat ook bieden, hoor ik graag tips. :)

Ik vond de karlslund zadels ook echt heerlijk zitten! :j kifrahorse heeft die in t assortiment.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:33

Nala schreef:
De osteopatin was er heel duidelijk over: ons Ghost zadel is veel te lang, en zorgt voor drukplekken, schuurplekken, en verspanningen bij de achterkant van het zadel.

Dus gaat hij nu officieel de verkoop in, inclusief alle toebehoren (shims, pads, en frontriser).

Heb je andere opties gekregen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:41

Is de barefoot merlyn niks voor jullie Nala? Al is er niks korters dan een ghost piccolo denk ik

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:43

De osteopatin raadde ons massimo of een ijslander zadel aan, dus ik laat binnenkort een duitse ijslanderzadelmaker komen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:59

Hannanas schreef:
Is de barefoot merlyn niks voor jullie Nala? Al is er niks korters dan een ghost piccolo denk ik

Ik vind de ghost in vehouding als je de totale lengte pakt juist wel een langer zadel met 53cm kussens. Zijn genoeg boomloze zadels die nog een stuk korter zijn dan de ghost picollo.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:59

Skippy01 schreef:
marley93 schreef:

Ik vond de karlslund zadels ook echt heerlijk zitten! :j kifrahorse heeft die in t assortiment.

Oh die zien er ook goed uit! Alleen de kilometerkosten van Kifrahorse worden een duur geintje... Ze zitten 108 km bij mij vandaan. := Maar zeker een zadel waar ik me op kan inlezen. Zijn de boomloze versies ook een beetje te doen voor niet-ronde paarden? Mijn draver is op het moment wel te dik, maar als hij weer in vorm is, dan is hij niet zo breed.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:09

marley93 schreef:
Oh die zien er ook goed uit! Alleen de kilometerkosten van Kifrahorse worden een duur geintje... Ze zitten 108 km bij mij vandaan. := Maar zeker een zadel waar ik me op kan inlezen. Zijn de boomloze versies ook een beetje te doen voor niet-ronde paarden? Mijn draver is op het moment wel te dik, maar als hij weer in vorm is, dan is hij niet zo breed.

Ik denk dat ze bij mij nog verder vandaan zit, ik woon bij Breda ;)
Ze rijdt routes, dus als je daarop kan aansluiten, valt t wel mee hoor!

Ja hoor, ghost lag hier bijv ook op mijn zeker niet ronde/dikke Paint en barefoot Arizona op de smalle Paint die ik daarvoor reed :j