[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:37

Ik ben blij dat je het een afwijking noemt :+

Equitex is een merk, zoals HAF of Grandeur. De inlagen zitten er vast in - er hangt een hele filosofie aan, over bewegen, ademen, antibacterieel etc. Ik geloof 20 pagina's in het Duits :list: wie echt interesse heeft stuurt maar even een mailtje <<)

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:48

Afbeelding

Nu slapen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 01:20

pmarena schreef:
Nou, het was wèl het meest serieuze euvel, de categorie witte plekken dat is niet bepaald goed voor je merk Y;( Het waren gewoon de pads die Barefoot met de zadels mee leverde, dat er dan toevallig het merkje Grandeur op stond dat zegt niet zoveel...ze werden in principe in opdracht van Barefoot gemaakt net zoals de huidige pads in opdracht van Barefoot gemaakt worden...maar daar staat dan een ander merkje op :P

:oo Dan snap ik inderdaad dat dat zoveel impact heeft gehad! Ik dacht bij problemen met de Barefoots zelf eerder aan dingen zoals die Lexingtons waarbij de beugels losschoten in galop en die eerste generaties Barefoot die randen hadden die naar het paard toe krulden met bijbehorende drukplekken. Ik had geen idee dat de pads ook van Barefoot zelf waren. Goed dat daar dan zo snel op gereageerd is - en dat is natuurlijk ook weer het zure van de eerste zijn, want jij vindt het wiel uit en wordt door schade en schande wijs, en anderen gaan er vervolgens met je kennis vandoor en slaan de bijbehorende kinderziektes allemaal over. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 01:46

pmarena schreef:
De RWC Dressage bloot op de rug geeft in principe meer ruggengraatvrijheid dan een gewone Barefoot bloot op de rug.

Een normaal dekje er onder leggen zou ik persoonlijk bij allebei niet doen, omdat je dan toch weer een rugbies van een dekje in dat vrije kanaaltje boven de ruggengraat gaat frotten...

Het kàn wel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Net zoals ik elke keer dat ik een Ghost kocht, als eerste de pad en de kussens er onder vandaan trok en in de kast gooide om ze te vervangen door een fijne pad met inlages, zou ik dat persoonlijk ook met de RWC Dressage doen, gewoon omdat een pad met inlages i.m.o. veel effectiever is dan een zadel met de kussens er aan vast.

Gebruik je de Ghost dan alleen met pad, in plaats van met kussens en pad? Als ik hier naar de Ghost kijk, dan hou je zonder kussens echt griezelig weinig over. De 2 aparte, 'vastgeplakte' kussens geven toch ook meer ruggengraatvrijheid dan een pad? Die voegt namelijk toch weer een rugbies toe boven de wervelkolom.
Als je zonder kussens rijdt op een Ghost, gebruik je dan in die pad de Heavy Duty inlages om het verschil in dempingskracht ;) (met kussens plus pad heb je 2 lagen inlages) op te vangen?
Sowieso ben ik het met je eens dat als je moet kiezen tussen óf vaste kussens óf een losse pad, de pad de best optie is ivm het Woilach principe; losse laagjes vangen het bewegingsschuiven van het zadel op wat het paard anders direct op de huid zou voelen. In dat opzicht zou kussens plus pad wel weer extra bescherming geven, want de kussens zelf vangen ook al wat schuiving op (bestaat namelijk zelf ook uit twee laagjes buitenkant met daarin de inlage).
Interessant, al die mogelijkheden!

Ik vind de RWC Dressage trouwens een erg mooi model hebben, niet eens omdat het traditioneler is dan de andere Barefoots, maar vooral omdat de zweetbladen hier wat slanker gesneden zijn. Bij de andere modellen heb je nog zo'n enorme flap leer voor en achter je benen liggen waardoor ik me er altijd een beetje in verdwaald voel, deze is al een stuk smaller.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 06:40

Heb helaas niks toe te voegen aan het hele inlage verhaal. Maar vind het onwijs interessant!

Ooohw dat zadel blijft gaaf BZ!
Die verkoop je vast wel op HE

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:29

Buitenzinnig schreef:
[ [url=m/XH4g6E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu slapen ;)

<3

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:35

Misschien wil ik hem wel helemaal niet verkopen ;)

Is mijn lokker, je ziet hem al vanaf de andere kant van de hal liggen ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:24

hahahaha goed gezien BZ :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:41

Nessa schreef:
Heb helaas niks toe te voegen aan het hele inlage verhaal. Maar vind het onwijs interessant!

Ooohw dat zadel blijft gaaf BZ!
Die verkoop je vast wel op HE

Moet ik die ook nog voor je halen? :))

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:49

Haha nee. Zadel wacht ik toch echt even mee tot ik daadwerkelijk een paard heb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:18

Sarah_Elise schreef:
Bedankt voor je heldere uitleg!

Wat betreft de inlages in de pad of in kussens in combi met een gewoon dekje, als dat erom gaat dat je een vrij kanaal boven de ruggengraat houdt, hoe zit dat dan met boomzadels? Want qua uiterlijk is de RWC vergelijkbaar met een boomzadel en bij beide kun je er een gewoon dekje onder doen die dus invloed gaat hebben op de ruggengraatvrijheid. Tegenwoordig zijn ook dikke pads helemaal in, wat al helemaal voor opvulling in het kanaal kan zorgen.

Dat is inderdaad iets dat mij ook tegenstaat :j

Een dekje gaat hetzij in het tussenkanaal zitten, hetzij trekt alsnog strak over de ruggegraat...

Ik had in het begin niet zoveel met de pads met inlages maar het besef kwam toch wel snel dat dat eigenlijk veel efficiënter was om de zadelkussens onderuit alles te laten steken door ze in de pad te doen, waardoor de volledige dikte effectief ten goed komt aan de ruggengraatvrijheid en je toch gewon dezelfde materiaal-eigenschappen behoudt qua schokverdeling enzo :)

Is gewoon

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:20

Kwetal schreef:
Ik ben blij dat je het een afwijking noemt :+

Equitex is een merk, zoals HAF of Grandeur. De inlagen zitten er vast in - er hangt een hele filosofie aan, over bewegen, ademen, antibacterieel etc. Ik geloof 20 pagina's in het Duits :list: wie echt interesse heeft stuurt maar even een mailtje <<)

Ik dacht ik zal het zelf maar zeggen, voordat je me voor bent :P
Equitex is hartstikke fijn spul :j

Heb hier al zeker een jaar of 10 een beige Torsion Equitex pad liggen die ik ongeveer al even lang niet gebruik :P Maar het materiaal is te lekker om het over mijn hart te kunnen krijgen om hem te verkopen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:21

Buitenzinnig schreef:
[ [url=m/XH4g6E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu slapen ;)

Mooi mooi mooi :~

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:29

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Nou, het was wèl het meest serieuze euvel, de categorie witte plekken dat is niet bepaald goed voor je merk Y;( Het waren gewoon de pads die Barefoot met de zadels mee leverde, dat er dan toevallig het merkje Grandeur op stond dat zegt niet zoveel...ze werden in principe in opdracht van Barefoot gemaakt net zoals de huidige pads in opdracht van Barefoot gemaakt worden...maar daar staat dan een ander merkje op :P

:oo Dan snap ik inderdaad dat dat zoveel impact heeft gehad! Ik dacht bij problemen met de Barefoots zelf eerder aan dingen zoals die Lexingtons waarbij de beugels losschoten in galop en die eerste generaties Barefoot die randen hadden die naar het paard toe krulden met bijbehorende drukplekken. Ik had geen idee dat de pads ook van Barefoot zelf waren. Goed dat daar dan zo snel op gereageerd is - en dat is natuurlijk ook weer het zure van de eerste zijn, want jij vindt het wiel uit en wordt door schade en schande wijs, en anderen gaan er vervolgens met je kennis vandoor en slaan de bijbehorende kinderziektes allemaal over. 8-)

O, die Lexingtons... dat schoot eerlijk gezegd niet bij me te binnen omdat we misschien van hooguit een klant of 3 hebben gehoord dat de beugelriemen uit de veiligheidshaken waren gegleden en we ze toen direct weer hebben vervangen door de dichte ringen.

Meeste klanten vonden dat ook onzin en baalden ervan want het was echt geen veel voorkomend probleem ofzo, maar we wilden het risico niet lopen dat het vaker zou gaan gebeuren :)

Maar omdat dat zo klein is gebleven door snel handelen bij pech-situaties bij een paar combinaties, heb ik dat niet onthouden als een echt probleem zeg maar :)

Randen van Barefoots die naar het paard toe krulden... :? Die heb ik echt nog nooit gehoord! :))
Hoe kom je daar nu bij....? :)

Nouja, de Grandeur pads zijn natuurlijk gewoon van Grandeur geweest, maar wij hebben ze als standaard optie zelf bij de zadels verkocht / aangeprezen. Dat is een eigen keuze geweest en we hebben het ook zo gebracht naar de klanten dat we blij waren het Sympanova aan te kunnen bieden vanwege de vraag ernaar vanwege de handige anti-slip enzo...

En tja later vind je dan uit door gebruikerservaringen dat het toch niet zo goed uitpakt -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:41

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
De RWC Dressage bloot op de rug geeft in principe meer ruggengraatvrijheid dan een gewone Barefoot bloot op de rug.

Een normaal dekje er onder leggen zou ik persoonlijk bij allebei niet doen, omdat je dan toch weer een rugbies van een dekje in dat vrije kanaaltje boven de ruggengraat gaat frotten...

Het kàn wel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Net zoals ik elke keer dat ik een Ghost kocht, als eerste de pad en de kussens er onder vandaan trok en in de kast gooide om ze te vervangen door een fijne pad met inlages, zou ik dat persoonlijk ook met de RWC Dressage doen, gewoon omdat een pad met inlages i.m.o. veel effectiever is dan een zadel met de kussens er aan vast.

Gebruik je de Ghost dan alleen met pad, in plaats van met kussens en pad? Als ik hier naar de Ghost kijk, dan hou je zonder kussens echt griezelig weinig over. De 2 aparte, 'vastgeplakte' kussens geven toch ook meer ruggengraatvrijheid dan een pad? Die voegt namelijk toch weer een rugbies toe boven de wervelkolom.
Als je zonder kussens rijdt op een Ghost, gebruik je dan in die pad de Heavy Duty inlages om het verschil in dempingskracht ;) (met kussens plus pad heb je 2 lagen inlages) op te vangen?
Sowieso ben ik het met je eens dat als je moet kiezen tussen óf vaste kussens óf een losse pad, de pad de best optie is ivm het Woilach principe; losse laagjes vangen het bewegingsschuiven van het zadel op wat het paard anders direct op de huid zou voelen. In dat opzicht zou kussens plus pad wel weer extra bescherming geven, want de kussens zelf vangen ook al wat schuiving op (bestaat namelijk zelf ook uit twee laagjes buitenkant met daarin de inlage).
Interessant, al die mogelijkheden!

Ik vind de RWC Dressage trouwens een erg mooi model hebben, niet eens omdat het traditioneler is dan de andere Barefoots, maar vooral omdat de zweetbladen hier wat slanker gesneden zijn. Bij de andere modellen heb je nog zo'n enorme flap leer voor en achter je benen liggen waardoor ik me er altijd een beetje in verdwaald voel, deze is al een stuk smaller.

Ik heb het over de oude Ghost trouwens hè, daarvan heb ik er een stuk of 4 gehad. En ook de Evolution versie die weer meer tegen Freeform aan hing. Maar ook andere zadelmerken met klittenbandkussens, het principe blijf hetzelfde :)

In principe, stel dat je kussens hebt van bvb. 20mm dik.

Dan maakt dat qua ruggengraatvrijheid weinig uit of die onder een zadel zitten dat je op de blote rug legt, of onder een pad die je op de blote rug legt.

Leg je er nog een dekje onder...dan verspil je (een deel van) die vrije strook...ik vind dat zonde.
Vandaar dat ik de kussens liever in de pad helemaal onderop heb (kussens-rugbies dekje-zadel) dan rugbies dekje-kussens-zadel. Is gewoon effectiever en dan heb je het meeste profijt van de gehele dikte van je inlages / kussens :j

En als het zadel iets kan schuiven t.o.v. de kussens is dat een voordeel vind ik, vooral ook omdat de 2 delen dan flexibeler met de rondingen van het paard mee kunnen bewegen.

Vergelijk het met een pak printerpapier: dat is een vrij massief blok omdat alle blaadjes vast boven elkaar gehouden worden.

Haal je het papier er rond omheen vanaf zodat het een stapel losse blaadjes wordt, dan kan je het geheel ineens veel meer buigen omdat de blaadjes wat kunnen schuiven t.o.v. elkaar :)

Ik vind de RWC Dressage zelf qua uiterlijk niet zo mooi :o
Vind de kniestukken zo'n oubollige vorm hebben Y;(

Smaller zweetblad is wel mooier vind ik ook ja :j Van mij zouden de Barefoots ook wel wat minder massief mogen zijn :j

Daarom hou ik ook alleen de Lexington met smalle zweetbladen op voorraad en niet die lompe brede :P

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:07

Interessant de info over de pads.
Ik heb een equitex pad liggen, die had ik onder mijn oude ghost. Dat was een model met vulling rond de schoft.
Ik moet hem eigenlijk verkopen, gebruik m nu niet, maar toen ik hem laatst wilde schoonmaken zaten de haren van mijn overleden paard er nog op... Ik kan het niet ;( stom he?

Nieuwe model voor de ghost ben ik nieuwsgierig naar!

Gisteren les gehad met Ruperta. Weinig spanning en onbalans in mijn lijf gehad en dat zag je gelijk aan de afdruk.
Die was super mooi gelijk en geen warrige haren meer door een onrustige zit van mijn kant.
Merrie heeft af en toe wat spanning nog waardoor ze wat te diep loopt, maar dit wordt ook steeds beter.
Afbeelding
Nog steeds erg blij met het zadel, al wil ik ooit wel het barokke model...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:09

Goeie hemel, wat een informatie op de vroege morgen :):)

Ghost adviseert om het zadel met kussens te gebruiken - de Ghost kussens zijn niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld Trekker. Ghost heeft kussens die (vergeef me, Bianca :P ) meer lijken op een externe VPS van Barefoot.

Verder ben ik vermoedelijk van lotje getikt, maar ik begrijp de hysterie niet zo goed over de vrije werveltjes - vrij kunnen bewegen, zonder dat ze tegen een rand van kussens of inlagen aanlopen, ja - dàt is belangrijk. En uiteraard moet je er geen houten plank op leggen :+ Maar wat mij betreft is er niets tegen een dikke laag schuim die er bovenop ligt en die weggedrukt wordt door de wervels, maar dan verder geen pijn doen/druk voelen. Het enige dingetje van de wervelkolom schijnt te zijn dat hij moet kunnen afkoelen. Ik ben geen arts, dus praat het hier na, maar zodra de warmte te hoog oploopt, schijnt het weefsel te beschadigen. Het is me ooit uitgelegd dat je het kunt bekijken als eiwit, als dat heet wordt, stolt het (gekookt eitje) de eiwitten waarvan het lichaam gemaakt is, gaan volgens die theorie klonteren en kunnen hun werk niet meer doen. ^)
Om die reden zie je veel endurance zadels met een open ruggetje - een ventilatiegat boven de wervelkolom.

Een pad die IN de kamer kruipt bij boomzadels, kan niet weg, want propt tegen de kussens aan en vormt een hard randje tegen de wervels aan, die daardoor niet vrij kunnen bewegen. De kamer van een zadel dat star is, kan niet openen, zoals bij boomloos van het oertype (Torsion/Barefoot). Wat dat betreft zijn bijvoorbeeld Trekker en Hidalgo meer te vergelijken met een boomzadel, dus let daar wel op dat de pad niet in de kamer kruipt. (de meeste Startrekk zadels hebben relatief platte kussen, ook hier een soort externe VPS) De meeste pads met inlagen die onder boomloze zadels worden gebruikt, worden niet in de kamer getrokken, die liggen plat op de rug. Wat mij betreft zou er niet op tegen zijn om daar een dikke zachte laag op te leggen zonder vrij kanaal in het midden, ware het niet dat de boel moet kunnen doortochten.

Vanwege dit alles heb ik ook geen moeite met barebackpads - je billen hebben een ingebouwde kamer - alleen waneer je veelvuldig in de beugels gaat hangen, kan je beschadiging krijgen onder de ophanging, want dat is uiteraard wel nadrukkelijk aanwezig over de wervelkolom. En een smalle strook waar dan al je gewicht komt.

Nou, schiet maar, ik ga de honden uitlaten 8-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:10

Equestrainee schreef:
Buitenzinnig schreef:
[ [url=m/JvEgjT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van de collega dealer. Een barokko met firenze wrongen. In burgandy en zwart gladleer

Wow!
Wat een mooi zadel.
Waar is deze te koop?

Bestelbaar bij iedere Ghost dealer, dus in Nederland bij mij :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:11

Heb een goede dag vandaag BZ :wave:

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:28

Dankje! Komt vast goed, is mooi weer!

De actie w.b. Ghost;
Een Ghost bestellen op horse event en je krijgt 10% korting (alleen op de zadels, niet op accessoires, wel op losse zittingen)!
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 11-09-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:35

Ooohw.... waarom heb ik nog geen paard en nog niet gepast? :') :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:52

pmarena schreef:
Ik vind de RWC Dressage zelf qua uiterlijk niet zo mooi :o
Vind de kniestukken zo'n oubollige vorm hebben Y;(
Smaller zweetblad is wel mooier vind ik ook ja :j Van mij zouden de Barefoots ook wel wat minder massief mogen zijn :j
Daarom hou ik ook alleen de Lexington met smalle zweetbladen op voorraad en niet die lompe brede :P

O ja, die was ik helemaal vergeten, die is inderdaad ook erg mooi!
Weet je eigenlijk waarom Barefoot bij 99% van de modellen voor zo'n breed blad kiest? Heeft dat nog ergens te maken met drukverdeling of is het gewoon huisstijl?

Over die randjes: ik zag het bij een vriendin van me die echt jaren geleden al een v/d eerste Barefoots had: de 'zoom' van de Barefoot (volgens mij de pad) duwde op alle plekken waar er een bocht in zat omlaag en duwde daar op de paardenhuid. Dus daar waar de zoom achter het zadel langs loopt en vooral ook in de bocht van achterhand zweetblad naar onderkant zitting krulde de zoom tegen het paard. In zo'n grote Duitse zadeldrukmetingtest (Cavallo/Freizeit im Sattel oid? Had het hier een paar jaar geleden nog liggen) kwam toen uit de drukmetingen dat die rand teveel druk gaf terwijl de rest van de drukverdeling wel prima was. Ik dacht dus dat Barefoot ook daar meteen op had gereageerd want het huidige ontwerp is anders. Maar het kan zijn dat dat puur een Duits feestje was en dat het Nederland verder niet eens heeft bereikt, of dat het artikel BF nooit heeft bereikt maar dat het zadel zelf doorgeevolueerd is.

Maar als je die smallere zweetbladen er nog eens door zou kunnen duwen, dan graag! Of misschien dat ze dat ook gewoon als optie erbij kunnen nemen voor de traditionele modellen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:55

@ BZ: Mag ik 'm nu al bestellen voor over een jaar ofzo? :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:03

Wat jij wilt ;) maar ik ga geen bestellingen aannemen voor over een jaar haha

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:43

Die Equitex pads komen dan nog in je assortiment?