[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:00

Ziet er gaaf uit Hinke! Als het een Hidalgo wordt kom ik hem eens in het echt bekijken als dat mag :)

Hier nog steeds twijfel over mijn cheyenne. Naar mijn gevoel liep mijn haflinger ruimer onder mijn boomloos zadel dan onder mijn boomzadel. Wel vond ik de achterkant best wel hoog boven zijn rug liggen, alsof het zadel kantelde, echter is dit aan de voorkant niet terug te zien. 2 weken terug is de osteopaat geweest, en gaf aan dat ondanks mijn barefoot pad met inlages en vps mijn paard toch een gevoelige plek op zijn rug heeft, precies waar ik zit. Moet ik dan toch wellicht weer aan een boomzadel? Twijfel twijfel...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:09

Zo de Cheyenne opgestuurd voor een nieuwe rits, dacht hem open te maken en de pommel te passen, helaas kreeg ik hem niet open.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:13

Jeej mijn zadel is er :D zal zo fotos posten
Kon er alleen niet op zitten want ik heb dus geen singel haha. Hoe kun je opmeten welke maat singel je nodig hebt? Western

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:46

Atent schreef:
Zo de Cheyenne opgestuurd voor een nieuwe rits, dacht hem open te maken en de pommel te passen, helaas kreeg ik hem niet open.

Waar laat je die maken?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:53

Nou ik heb vandaag met de l pommel gereden en het zadel schoof niet meer opzij!! *\o/* Het bleef keurig in het midden en je kon dat ook goed zien toen ik het zadel eraf had gehaald, de zweetplekken waren evengroot en waren aan beide kanten even ver weg van de ruggengraat af *\%/*. Alleen iemand die mee keek zei dat, nadat ik had gegaloppeerd, het zadel iets naar voren was geschoven. Maar ik had daar zelf niks van gemerkt. Als het zadel nou toch iets naar voren is geschoven, betekent dat dan dat ik het zadel misschien ietsjes verder naar voren had moeten leggen? Wat me wel opvalt is dat mijn onderbenen erg wiebelen tijdens het lichtrijden. Het is niet dat ik continue aanspoor, maar ik kan ze niet stil houden. Mijn benen kon ik wel stil houden op mijn veelzijdigheids zadel. Ik heb ook niet het idee dat mijn paard er hinder van ondervindt, maar ik vindt het gewoon irri :\. Wat kan ik hier aan doen? Zouden mijn beugels misschien korter moeten? Andere die ook mee keken zeiden ook dat mijn hak niet meer naar beneden bleef en ik dus op mijn tenen aan het licht rijden was en ook dit had ik niet tijdens het rijden op mijn vzh zadel. Ik ga morgen proberen om mijn beugelriemen een gaatje korter te doen, kijken hoe dat gaat.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:10

Bij custom treeless

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:13

muppetmayo schreef:
Ziet er gaaf uit Hinke! Als het een Hidalgo wordt kom ik hem eens in het echt bekijken als dat mag :)

Hier nog steeds twijfel over mijn cheyenne. Naar mijn gevoel liep mijn haflinger ruimer onder mijn boomloos zadel dan onder mijn boomzadel. Wel vond ik de achterkant best wel hoog boven zijn rug liggen, alsof het zadel kantelde, echter is dit aan de voorkant niet terug te zien. 2 weken terug is de osteopaat geweest, en gaf aan dat ondanks mijn barefoot pad met inlages en vps mijn paard toch een gevoelige plek op zijn rug heeft, precies waar ik zit. Moet ik dan toch wellicht weer aan een boomzadel? Twijfel twijfel...

Een gevoelige plek is niet goed natuurlijk, maar dat kan door zoveel verschillende dingen komen, van het zadel tot een rare uitglijer in de wei. Dat het precies zit waar jij zit, wil niet zeggen dat het daar ook van komt, al is de kans wel aanwezig natuurlijk.
Heb je al verschillende dingen geprobeerd met inlages? Bijvoorbeeld het testpakket met de HD inlages? Past je pommel goed (gezien het kantelen)?

Ik zou het zeker niet opgeven maar eens wat verschillende dingen proberen qua inlages/pommel. En anders zijn er ook nog meer soorten boomloze zadels dan alleen barefoot he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:15

Samantha89 schreef:
Nou ik heb vandaag met de l pommel gereden en het zadel schoof niet meer opzij!! *\o/* Het bleef keurig in het midden en je kon dat ook goed zien toen ik het zadel eraf had gehaald, de zweetplekken waren evengroot en waren aan beide kanten even ver weg van de ruggengraat af *\%/*. Alleen iemand die mee keek zei dat, nadat ik had gegaloppeerd, het zadel iets naar voren was geschoven. Maar ik had daar zelf niks van gemerkt. Als het zadel nou toch iets naar voren is geschoven, betekent dat dan dat ik het zadel misschien ietsjes verder naar voren had moeten leggen? Wat me wel opvalt is dat mijn onderbenen erg wiebelen tijdens het lichtrijden. Het is niet dat ik continue aanspoor, maar ik kan ze niet stil houden. Mijn benen kon ik wel stil houden op mijn veelzijdigheids zadel. Ik heb ook niet het idee dat mijn paard er hinder van ondervindt, maar ik vindt het gewoon irri :\. Wat kan ik hier aan doen? Zouden mijn beugels misschien korter moeten? Andere die ook mee keken zeiden ook dat mijn hak niet meer naar beneden bleef en ik dus op mijn tenen aan het licht rijden was en ook dit had ik niet tijdens het rijden op mijn vzh zadel. Ik ga morgen proberen om mijn beugelriemen een gaatje korter te doen, kijken hoe dat gaat.

Gewoon een beetje uitproberen hoor, met lengte van je beugels :j Kan heel veel verschil maken.
Daarnaast kan je ook nog eens goed kijken naar de plaatsing van de beugelriemophaging, die zit misschien niet helemaal op de juiste plek voor je.

Qua schuiven, goed opletten met opzadelen zodat je zeker weet dat het goed ligt als je begint. Evt kun je met een stukje stoepkrijt of een beetje vingerverf een streepje op de vacht tekenen voor en achter je zadel, als het dan verschuift kun je dat goed zien. Weet je tenminste zeker of het schuift, ipv dat het bij een vaag idee van een omstander blijft :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:22

Helaas heb ik geen verplaatsbare beugelriemophanging :n. Of heb ik misschien verkeerd gekeken en hebben alle bf's die vps hebben een verplaatsbare beugelriemophanging :+. Handige tip van het stoepkrijt of vingerverf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:28

Volgens mij hebben alle VPS zadels dat ja :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:34

Blijheid schreef:

Volgens mij niet toch? De London met VPS waarmee ik gereden heb had dat volgens mij niet... Ik dacht dat die verplaatsbare ophangingen pas later kwamen? Mijn Arizona heeft het ook niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:36

Niet alle VPS zadels hebben het hoor! De cherokee die ik gehad heb ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:37

Kirsha schreef:
Blijheid schreef:

Volgens mij niet toch? De London met VPS waarmee ik gereden heb had dat volgens mij niet... Ik dacht dat die verplaatsbare ophangingen pas later kwamen? Mijn Arizona heeft het ook niet.

Hmmmm, nu breng je me toch aan het twijfelen :=

edit; Oke, vergist, ik dacht dat dat tegelijk gekomen was :j Maar blijkbaar niet dus.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:39

Oh nou ik moet toch zo weer terug naar stal dan kijk ik gelijk even :D

edit: oh haha ik lees nu pas de andere reacties :+ dan denk ik niet dat ik het heb. Want volgens mij zit de ring waar ik de fenders doorheen haal vast in het zadel

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:42

Maakt het misschien nog verschil tussen beugelriemen en fenders? Of maakt dat niet uit.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:00

Samantha89 schreef:
Maakt het misschien nog verschil tussen beugelriemen en fenders? Of maakt dat niet uit.

Bij fenders kun je benen meestal wel iets stiller houden.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:17

Sussanne schreef:
http://www.amreitsport.de/Baumloser-Sattel/Dressur-Sattel/Baumloser-Sattel-16-17.html Is er iemand die ervaring heeft met dit zadel? Vond en wel erg mooi. Passen hier barefoot pommels in? En moet er een die onder met inlagen?

jokari schreef:
Die A&M zadels zien er wel leuk uit, maar betrouwen jullie dat ?? Voor zo weinig geld (enfin, voor een zadel toch), ik zou schrik hebben dat het óf binnen de kortste keren uiteenvalt, óf dat mijn paard er drukplekken gaat van krijgen.
Al vind ik die kleurtjes wel gaaf. :D

Denk dat sommige modellen wel kunnen maar er staan ook wel hele goedkope tussen... Heb wel zin om die te kopen en uit elkaar te halen? Kijken hoe dat eruit ziet. Als ik ooit geld "over" heb :Y) Ik vind de western modellen als western-leek er wel leuk uit zien. Die 'utah' vind ik qua kleur echt gaaf.

@ Sussanne heb je al een boomloos zadel of zoek je er één? Want bv een libra, randolls of barefoot hoeft ook niet zo duur te zijn maar dan zou ik me wel zekerder voelen over de kwaliteit.

@ Hinke zadel lijkt mij niet te ver naar achter te liggen hoor. Fijn dat het zo goed bevalt!

Zag op marktplaats net ook een mooie Venice II!

muppetmayo schreef:

Ohww lastig, snap dat dat twijfel oplevert. Hoelang zit die plek er al? Kan het niet het gevolg zijn van iets anders? Zijn de rugspieren sowieso gewend aan dragen van een ruiter en niet overbelast? (Ik roep maar wat ;) )

Ik heb echt heeeeeeerlijk gelest! De XXL pommel die er nu dus weer in zit :P zit als gegoten, de extra inlagen om de pommel zwevend te maken zijn er onderuit en snuitje loopt als een zonnetje! Ze had behoorlijk gezweet, dus ik in spanning het zadel eraf gehaald en tadáa: een hele mooi afdruk!!

*\o/*

@ Samantha89, ik herken het probleem. Kijk idd of je beugels de goede maat hebben en of je echt op je kont zit (en van daaruit licht rijdt). Ik ga als ik moe ben of moeite met balans heb meer vanuit mn bovenbenen lichtrijden, waardoor je je hakken sneller optrekt. Als jij je benen lang kan maken (denkbeeldig je benen door laten lopen naar de grond) en rechtop blijft zitten, zit je meer in balans en misschien dat je benen dan automatisch al stiller liggen? Veel boomloze zadels vragen toch meer om onafhankelijke zit/ruiterbalans dan bv een boomzadel, waardoor je beenligging wellicht daarmee stiller was?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:32

Sinds begin 2011 hebben vps zadels verpl. Beugelophanging

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:34

Hinke mooi dat je al positief ben en veel test plezier. Zadel zou wel iets verder naar achteren mogen denk ik zo.
Sussanne ik zou persoonlijk wel gewoon een pad met inlages gebruiken, maar voor de rest geen ervaring. :j
Saars balen van je rugpijn. :(:) Misschien ander type boomloos gebruik (Hidalgo, Trekker, enz.).
Muppetmayo er is meer dan alleen barefoot. ;)
_Deniise_
Samantha89. +:)+ En fenders kunnen inderdaad voor zorgen dat je benen stiller hou en lengte beugelriemen is een kwestie van proberen. :j
Verplaatsbare beugelriemen zijn pas later gekomen.

Hier een heerlijk relaxt buitenritje gemaakt met de Hidalgo Milwaukee en heerlijk 1 uur en 20 minuten onderweg geweest.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:45

@phillipa, bedankt! Ik probeer altijd mijn bovenbenen helemaal te ontspannen, maar misschien dat dat nu idd wat lastiger is(maar voor mijn gevoel niet, want ik ga niet alle kanten op in het zadel). Ik voel wel altijd mijn zitbeenknobbels, dus dan zit ik toch goed op mijn kont? Ik zit niet alsof ik in een stoel zit.
Ik ga morgen sowieso kijken hoe het gaat als ik mijn beugels een gaatje korter doe, want omstanders vonden wel dat ik erg lang zat, maar ik heb ook wel vrij lange benen, en in stap zit het echt prima, maar in draf niet zo helemaal :+
En ik heb inderdaad geen verplaatsbare beugelophanging :n.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:54

Saars schreef:
Vanmiddag toch eens een wat langere rit doen met mijn Cheyenne... Eens kijken of het me lukt om het wat beter uit te zitten zonder rugpijn. Heb hem ondertussen toch maar te koop gezet en er vrede mee genomen dat een onafhankelijke zit nooit meer iets voor mij zal zijn :(

Probeer een situatie te zoeken / plek waarin je je ontspannen voelt. Wanneer je gespannen op een barefoot zit, zit je onstabieler (je kan de bewegingen niet mee) en vaak zie je bij spanning dat je gauw billen samenknijpt en je rug te gespannen houdt = rugpijn.

Er zijn idd hidalgo modellen zoals Marcella al tipte, die wat meer steun bieden, misschien dat je dan meer kan ontspannen op je paard? Zijn meer mensen hier die volgens mij een venice II hebben gekocht omdat dat een zekerder gevoel gaf.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:57

Samantha89 schreef:
@phillipa, bedankt! Ik probeer altijd mijn bovenbenen helemaal te ontspannen, maar misschien dat dat nu idd wat lastiger is(maar voor mijn gevoel niet, want ik ga niet alle kanten op in het zadel). Ik voel wel altijd mijn zitbeenknobbels, dus dan zit ik toch goed op mijn kont? Ik zit niet alsof ik in een stoel zit.
Ik ga morgen sowieso kijken hoe het gaat als ik mijn beugels een gaatje korter doe, want omstanders vonden wel dat ik erg lang zat, maar ik heb ook wel vrij lange benen, en in stap zit het echt prima, maar in draf niet zo helemaal :+
En ik heb inderdaad geen verplaatsbare beugelophanging :n.

Haha ja ik heb ook wel eens gedraafd met te lange beugels in mn london, alsof ik bij elke sta-zit nog een extra hobbeltje mee kreeg. Ging alle kanten op :') Zo voelde de eerste keer met een barefoot rijden trouwens ook. En als je dan balans verliest > naar voren > benen naar achteren .. dan ga je idd op je tenen staan. Zal sowieso wel iets helpen toch als je 'm korter doet? Hoop t in ieder geval :D

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:00

Hahaha ik hoop het ook!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:03

Ik heb nog helemaal geen zadel. Ik ben nog steeds aan het zoeken en bedenken wat ik wil. Boomloos of semi boomloos. Eind april komt permicavallo om wat zadels te passen. Als daar niks tussen zit, wordt het toch boomloos. Heb vandaag een poging gedaan om op een geleende nervada te rijden maar het zadel schuift steeds. Ik kon er niet eens op komen zonder dat het zadel onder aan de buik hing. En Justine maar stom achterom kijken. Als ze kon lachen, lag ze vast in een knup :+ . Dus ik heb het maar op gegeven. Een grotere fork of andere inlages is geen optie, omdat ik het in bruikleen heb. Ga wel verder bbp-en (is dit een woord haha). Ik zag dit zadel en dacht mss is get te gokken, maar aan de andere kant, haar rug kan je maar een keer verknooien.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:51

Akke_sSpring schreef:

Vinden jullie dat het zadel genoeg naar achteren ligt? Dit was na het rijden, en ik heb het niet halverwege nog goed moeten leggen (wat met haar oude boomzadel wel steeds nodig was)

Ik vind het nog steeds een beetje eng om zo'n boomloos zadel te kopen :o Ik rij normaal gesproken best vaak, en als de drukverdeling dan toch niet optimaal is zal ze uiteindelijk toch weer last krijgen.[/quote]

Ik heb wel de indruk dat het zadel nog wat meer naar achteren mag. Volgens mij zit de singel ook behoorlijk dicht tegen het voorbeen.

De singelstoten lopen wel recht naar beneden volgens mij dus wellicht in zn geheel wat naar achteren. Als haar buik dan in de weg zit zou een voorgevormde singel misschien nog een idee zijn.

(Maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast en is het maar klets wat ik denk)[/quote]

Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor! Kreeg al de suggestie van de hidalgo verkoopster om een banaansingel te gebruiken. Het is lastig met zo'n buikig mollig paard met weinig schoft :)

@Muppetmayo: hey een bekende uit het haflingertopic :) Ja je mag zeker komen kijken en uittesten hoor, mocht het inderdaad een hidalgo worden :) Vervelend dat je niet helemaal zeker van je boomloze zadel bent. Zei de osteopaat dat het aan het zadel kon liggen?

@saars: als je niet lekker zit op een boomloos zadel betekent niet dat je geen onafhankelijke zit hebt hoor! En kniewrongen kunnen ook helpen, ook bij een boomloos zadel.