Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:27

Op de foto's vind ik hem idd wel wat aan de ruime kant. De neusriem moet sowieso omhoog..

Denk ook trouwens qua maten, dat het er aan ligt wáár je hem koopt! De een noemt een 'standard horse' dus full, en de ander cob. Een 'full' kan dan ook idd zomaar een xfull zijn!
Dus, waar heb je hem gekocht, en hoe heette de maat? ;)
[edit] heb even op Agradi, Divoza, Paardendrogist en Epplejeck gekeken, ze noemen de hoofdstellen allemaal gewoon pony, cob, full en extra full. (of paard, groot paard) hierover dus geen misverstanden.
Nergens wordt de term 'standard horse' meer gebruikt dus..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:03

JeDe schreef:
FelineNanet schreef:
Prachtig gemaakt zeg! Ik vind het bijna jammer dat ik bitloos rijd als ik dat hoofdstel zo zie :=

Laat het bakstuk met bit weg, en je hebt bitloos :)

En teugelloos :Y)

Naomi_Haffie

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:23

Ik hoop dat ik hen vanavond uit kan proberen maar betwijfel het het regent hier alweer de hele dag

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:49

Ik heb hem bij de divoza vandaan. Ik vond hem zelf ook beetje ruim. Vooral rond de neus, daar staat het leer ook echt beetje af.. Misschien toch maar de cob proberen

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:04

Afbeelding
Afbeelding
Een hoofdstel hoort, net als een zadel, op maat te zijn.
Bij een goed passend hoofdstel liggen alle gespjes op 1 lijn ter hoogte van het oog.(zie foto's)
Het gespje zit dan meestal in het middelste gaatje van het riempje.
De hoofdstellen van de foto's zijn gemaakt door Issi Russell, mijn leermeester(es) en tevens de maakster van de hoofdstellen van Valegro.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:28

Ja want alle paardenhoofden en alle hoofdstellen hebben dezelfde verhoudingen :?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:16

Allegra schreef:
Ja want alle paardenhoofden en alle hoofdstellen hebben dezelfde verhoudingen :?

Ik wou net zeggen, elk paardenhoofd is hetzelfde. maat pony, cob of full! :D

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:32

Dabo schreef:
Allegra schreef:

Ik bedoel ermee te zeggen dat een standaard hoofdstel bijna nooit goed past en een handgemaakt hoofdstel op maat wordt gemaakt en daarom veel duurder is...
Het mooiste zou zijn dat je zelf een hoofdstel kunt samenstellen uit verschillende maten onderdelen.
Heee, Ik zie een gat in de markt :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:42

Dat zou inderdaad geweldig zijn. Loop altijd te rommelen, paard heeft qua bakstuk echt cob. Full is veel te lang. Maar qua omvang neusriem past cob niet vast en is de frontriem ook te krap, dus die onderdelen heeft hij echt een full nodig. Met zwart tuig kun je dan van verschillende hoofdstellen 1 maken, maar heb ook nog eens bruin dus nog even lastiger.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:39

JeDe schreef:
Dabo schreef:

Ik bedoel ermee te zeggen dat een standaard hoofdstel bijna nooit goed past en een handgemaakt hoofdstel op maat wordt gemaakt en daarom veel duurder is...
Het mooiste zou zijn dat je zelf een hoofdstel kunt samenstellen uit verschillende maten onderdelen.

Na het op maat gemaakte zadel en de bitfitter nu de nieuwste hype, op maat gemaakte hoofdstellen? :')

Tot op zekere hoogte ga ik erin mee hoor (elk hoofd is ja anders), maar gespjes die op 1 lijn moeten liggen en daarom een hoofdstel op maat moeten laten maken gaat mij echt te ver. Je kunt ook overdrijven...

Hoofdstellen samenstellen uit verschillende maten onderdelen bestaat trouwens al, heeft een vriendinnetje deze zomer bij de Hypoweert gedaan (compleet hoofdstel in verschillende soorten neusriem, frontriem, kopstuk, teugels etc etc gesorteerd aan de muur daar, in verschillende kleuren. Kom alleen niet meer op het merk, het was iig een mannennaam :') ). Döbert biedt die service als ik het goed heb ook.

Ik heb op mijn Full Micklem ook een Extra Full frontriem van Vantaggio zitten, anders passen mevrouw's harsens er niet in. Het is net ondergoedsetjes shoppen :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:07

JeDe schreef:

Volgens mij kan dat al bij Dobert

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:04

Laat ik het anders zeggen,
Bij een goed passend hoofdstel liggen alle gespen op 1 lijn ter hoogte van het oog.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:38

kun je ook aangeven waarom? Wat is de theorie daarachter? *ben nieuwsgierig*

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:53

Ik vind dat een hele kromme theorie, sorry. Als een paard een wat langere neus heeft, dus het gespje van de neusriem wat lager komt te zitten zou het hele hoofdstel alleen maar passen als dat gespje hoger zit, dus de neusriem ook te hoog?? nah, onzin. Sorry :P :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:59

Maar dan is het stang en trens hoofdstel toch niet op maat? De keelriem hangt voor de kaak, dan is toch het nu van de keelriem weg? Tegen het afglijden van het hoofdstel. Als die nu eens met zijn hoofd schuurt zou die in principe het hoofdstel zo kunnen uitdoen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:26

JeDe schreef:
Bij een goed passend hoofdstel liggen alle gespjes op 1 lijn ter hoogte van het oog.

JeDe schreef:
Laat ik het anders zeggen,
Bij een goed passend hoofdstel liggen alle gespen op 1 lijn ter hoogte van het oog.

Kan aan mij liggen, maar dit verhelderd nou niet echt wat je bedoeld moet ik zeggen...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:37

Waarom trouwens per sé bij het oog? Lijkt mij vooral vreselijk irritant voor een dier wat 180 graden zicht heeft om in de achteruitkijkspiegel steeds pal tegen die gespjes aan te kijken zeg maar :o Ik zou verwachten dat áls er een richtlijn zou zijn dat de gespjes juist daar níet zouden moeten zitten.

Ik ben wel benieuwd naar de bron/onderzoeken van die theorie :) Zoals het er nu staat vind ik het wat erg niet-onderbouwd.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:50

Ik hoop dat het hoofdstel fijn is ben echt heel benieuwd of hij er anders van gaat lopen!
Helaas is het hier nog steeds prut weer dus ben bang dat ik hem weer niet kan uit proberen

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:33

Ik weet niet goed hoe ik het duidelijker moet maken.
Ik beweer niet dat een standaard hoofdstel niet kan passen. Maar bij een op maat gemaakt hoofdstel zoals die van de foto's liggen alle gespen op 1 lijn ter hoogte van het oog en zit de doorn in het middelste gat van het riempje. Is eigenlijk een "zadelmakers regel".
Ligt de gesp van het bakstuk hoger, dan betekent dat eigenlijk dat het bakstuk te lang is.
Vergelijk het met de gespen van een singel. Liggen die achter de elleboog, dan is de singel te kort. Komen ze tot onder de sjabrak, dan is de singel te lang. Meest ideaal is dus de gespen iets boven de elleboog.
Dus meest ideaal (lees mooi) is als de gespen op 1 lijn liggen...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:06

Denk dat iedereen hier begrijpt wat je bedoelt... Maar wel nieuwsgierig is naar het waarom dan. Waarom moet de gesp op die hoogte zitten en waarom is ongelijk dan niet goed. Bij het voorbeeld van de singel dat je aanhaalt is er ook een waarom. Dat is mij duidelijk. Het waarom van de gesp van het hoofdstel op dezelfde hoogte echter niet. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:08

Precies San, dat vroeg ik me ook af :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:12

Dat legt ze toch in de vorige post uit, omdat dat het ideale beeld is voor de mooi.
Dat je de riempjes nog kan bijstellen is voor moest dat nodig zijn. Maar een hoofdstel wat op maat gemaakt is (dus niet een standaard hoofdstel wat je in de winkel koopt) hoort ideaal te liggen te zijn anders is het nog geen maatwerk. Dan is het gewoon een hoofdstel naar je wensen gemaakt, maar daarom niet perse op maat gemaakt.

Of ben ik nu ook onduidelijk?

Waarom willen we lakneusriemen, of neusriemen van zoveel cm breed, steentjes frontriemen,... Voor de mooi, net zoals je dus de gespen op 1 rij als voor de mooi kan zien.

Edit: geloof ook niet dat ze zei dat ongelijke gespen niet goed zijn, maar het oogt minder mooi.

Ik vind het persoonlijk mooier als ze van laag (neusriem) naar hoog (keelriem) gaan zodat de gespen niet gelijk zitten, maar ook niet zigzag zitten :+
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-08-15 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:14

Ik vind voor het mooie niet echt een steekhoudende reden...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:20

Precies, "voor de mooi" vind ik ook geen argument. Het komt op mij echter over alsof er een anatomische reden voor is, ze haalt vuistregels voor zadelmakers aan. En die anatomische reden zie ik vervolgens niet staan.

Als blijkt dat het inderdaad puur voor de mooi is vind ik dat prima hoor. Dan schaar ik het gewoon vrolijk onder de noemer "nieuwe hype" :D Ik stoor me er nl niet aan als die gespjes niet op een bepaalde hoogte of lijn zitten. Wel aan riempjes die niet door passantjes gehaald zijn overigens :+

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:17

Je kan je ook nog afvragen; waarom uberhaupt nog gespjes op die plaats als het hoofdstel op maat gemaakt is.