[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:39

mimeil schreef:
Ik zoek een zadel met een diepe stevige zit waarin ik zit als een huis.

Wil je engels, iets er tussen in of western :)

Kwetal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:47

Afbeelding

Zoiets???

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:31

Kwetal schreef:
[ [url=m/Fx7mMq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets???

Oo wouww!! Day ziet er lekker uit om in te zitten! Wat is dit voor zadel?

Het maakt me eigenlijk niet veel uit wat voor zadel, als het maar lekker veel steun geeft. Ik wil lekker voor de fun rijden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:00

Een westernzadel geeft over het algemeen ook veel steun.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:06

mimeil schreef:
Kwetal schreef:
[ [url=m/Fx7mMq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets???

Oo wouww!! Day ziet er lekker uit om in te zitten! Wat is dit voor zadel?

Het maakt me eigenlijk niet veel uit wat voor zadel, als het maar lekker veel steun geeft. Ik wil lekker voor de fun rijden

Dat is de buttera van Ghost :D
Het zit een beetje tussen een BBP en een zadel in en geeft echt mega veel steun (zonder je mega vast te zetten), de drukverdeling is in principe zo goed dat er ook beugels aan kunnen. Denk dat als je iets zoekt voor zo nu en dan voor de fun opstappen dit zeker een goede optie is.
Je kan m eventueel een weekje testen via Buitenzinnig.

Afbeelding
Helaas heb ik niet genoeg ruimte in mn kast (en heb ik m absoluut niet nodig :') ) maar het is echt een heerlijk ding!

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:47

Bedankt voor de tips allemaal

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:51

Mimeil, je hebt hem ook als zadel en de zitting is speciaal ontworpen voor mensen zoals jij... lekker stevig zonder je vast te zetten... ook prima om een jong paard mee in te rijden die nog wel eens een huppeltje kan maken :o

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:53

Kan de pad van kifra voor boomloze zadels ook onder een barebackpad ? Weet iemand dat toevallig. Ik heb namelijk de pas onder mijn barefoot, maar ik rij ook vaak met mijn barebackpad.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:55

Als het past, past het, gewoon even proberen! Ik heb een barefoot Nevada pad onder mijn ghost barebackpad, past prima :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:59

Sjafrane schreef:
Kan de pad van kifra voor boomloze zadels ook onder een barebackpad ? Weet iemand dat toevallig. Ik heb namelijk de pas onder mijn barefoot, maar ik rij ook vaak met mijn barebackpad.

Wel even goed opletten dat de inlages ook over de hele lengte lopen, maar dat zal vast goed zitten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:02

Mag ik een vraagje stellen? Of 2?

Ik rij mezelf regelmatig door op mijn Bates Wide. Zou het kunnen doordat dit een breed zadel is?

Vraag 2: is er iemand die ervaring heeft met de Ghost Quevis én Veneto? Wat is het verschil in zitgevoel en de ligging op het paard (ik kan me voorstellen dat Quevis meer schuift)?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:04

Niet quevis en veneto maar quevis en flamenco. Beide liggen even stevig, en ik vind de quevis beter qua hulpen kunnen geven. De flamenco was op mijn pony wat veel, haha.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:39

Narcissa schreef:

Ik rij mezelf regelmatig door op mijn Bates Wide. Zou het kunnen doordat dit een breed zadel is?

Vraag 2: is er iemand die ervaring heeft met de Ghost Quevis én Veneto? Wat is het verschil in zitgevoel en de ligging op het paard (ik kan me voorstellen dat Quevis meer schuift)?

Narcissa, de basis is eender, dus het geeft hooguit een ander zitgevoel voor jou - bij de Quevis zou je theoretisch smaller moeten zitten, maar misschien is een Ferrara, of een heel ander model beter voor jou. het beste kan je een zadelpasser langs laten komen die diverse modellen bij zich heeft :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:44

Narcissa schreef:

Wat vervelend dat je dat hebt met je Bates!
Dat kan, kan ook doordat de voorkant hoger is (dat had ik vroeger altijd met de manege zadels)

Je hebt zelf de Veneto piccolo gehad he?
De Quevis kan een iets smaller zit gevoel geven omdat de zweetbladen korter zijn en je vaak ook een korter dekje er onder hebt. Je voelt je paard meer bij je onderbenen, maar je paard jou ook meer. Uiteraard is het wel mogelijk met een dekje met langere zweetbladen te rijden, hoor.

De basissen van Ghost zadels zijn eender. Dus als de basis op je paard past, is het kijken welke zitting geschikt is voor jou

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:10

Bedankt voor de ervaringen!

Buitenzinnig, excuseer ben even je naam kwijt ;). Het viel me op dat ik sinds de Bates mezelf doorrij. Nu een paar dagen weer met de Veneto gereden (die hebben we nog steeds, voor mijn man :D) en nergens last van.
Heel gek, maar hij schuift ook helemaal niet meer bij het opstappen wat eerder mijn grootste ergernis was. Meer contact met mijn paard zou ik heel fijn vinden (en paardlief wellicht ook), Quevis is ook wat makkelijker tweedehands te vinden maar ik was vooral bang dat het makkelijker zou schuiven omdat het toch een kleiner zadeltje is. Zo te horen moet ik daar niet bang voor zijn, heel fijn om te weten! (Ik snap trouwens niet dat die Firenze nog niet verkocht is, zo zonde dat het een normale maat is... Piccolo is echt de max voor pony en voor mij ook wel)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:12

Haha geeft niks, mijn echte naam is Suzanne :)
Wat super dat de veneto niet meer schuift met opstappen!
De Firenze is er inderdaad nog steeds,denk door het aparte kleurtje nog niet verkocht..

Maar als je nog iets zoekt, ik ga binnenkort weer het eea verkopen aan ex demo zadels, dus je mag mij altijd even berichten!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:43

Ik rij mijn haflinger en Fries met een barefoot cheyenne. Heerlijk zadel, nu ben ik voor mijn Fries toch op zoek naar een zadel met iets meer steun. Zijn er hier mensen die boomloos rijden met hun Fries en dus flink opgooit en welk zadel zouden jullie adviseren? De London is echt niet mijn ding.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:32

Wesseltje schreef:
Ik rij mijn haflinger en Fries met een barefoot cheyenne. Heerlijk zadel, nu ben ik voor mijn Fries toch op zoek naar een zadel met iets meer steun. Zijn er hier mensen die boomloos rijden met hun Fries en dus flink opgooit en welk zadel zouden jullie adviseren? De London is echt niet mijn ding.

Heb je al eens naar Ghost gekeken? Geeft mij persoonlijk veel meer steun dan de barefoot modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:59

Een Cheyenne is natuurlijk ook een zadelmodel met de minste steun, die is vooral fijn voor mensen die een hele vrije zit willen :)

Voor de beste tips qua merk en model is het wel handig om te weten welke kant je op denkt?

- wil je er wedstrijden mee mogen starten? Zo ja wat voor soort wedstrijden?
- wil je een bepaald type zadel? Engels, western, Spaans bijvoorbeeld?
- graag kniewrongen of dijwrongen?
- van leer, kunstleder, schaap?
- hoe lang ben je? Korte of lange benen? Zit je graag met lange benen of wat meer knik in de knie?

Dat soort dingen :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:15

Dank voor jullie reacties.
Ik ben echt fan van de cheyenne en rijd hier al jaren mee. Heerlijke zadels, toch merk ik dat ik bij mijn Fries wel wat meer steun kan gebruiken. Dat moet dan een Engels zadel zijn. Ik ben maar 168, maar heb wel lange benen. Ik rij het liefst met langere beugels, ik mis ook vooral de steun bij mijn benen, ik merk dat mijn beenligging onrustiger wordt als ik op mijn Fries rijd, maar dan komt ook wel omdat ze flink opgooit. De London heb ik getest maar dat zadel ligt mij helaas echt niet. Ik heb maat 38 en 168 lang, maar in dat zadel blijft ik last houden van het voorboogje. Ik rijd geen wedstrijden. Het is echt bedoelt voor dressuurmatig bakwerk en buitenritten.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 25-02-21 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:18

Cera_D schreef:
Heb je al eens naar Ghost gekeken? Geeft mij persoonlijk veel meer steun dan de barefoot modellen.

Ik heb nog nooit naar een Ghost gekeken, omdat ik al jaaaren barefoot heb en dat bevalt.. overstappen naar een ander merk vind ik dan weer lastig. Bij Ghost begrijp ik ook erg weinig van alle losse onderdelen die je moet aanschaffen haha. Vind het vaak wel mooie zadels trouwens.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:23

Wesseltje schreef:
Cera_D schreef:

Ik heb nog nooit naar een Ghost gekeken, omdat ik al jaaaren barefoot heb en dat bevalt.. overstappen naar een ander merk vind ik dan weer lastig. Bij Ghost begrijp ik ook erg weinig van alle losse onderdelen die je moet aanschaffen haha. Vind het vaak wel mooie zadels trouwens.

Zo ingewikkeld is dat niet hoor ;)
De basis is gelijk, er zijn een paar soorten kussens (meest gebruikte zijn de No3 en de Italy geloof ik) en een zitting naar smaak/ comfort.
Het allermoeilijkste is kiezen uit de hoeveelheid kleuren en (kunst)leersoorten. Zo ontzettend veel keuze!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:25

Misschien dan toch een pasconsult aanvragen zodat je wat verschillende zadels kan proberen?

Ik ben zelf niet zo fan van de London, vind die platte kniestukken niet echt aansprekend maar met mijn korte pootjes heb ik sowieso niks aan dressuurmodellen :P

Maar als de reden waarom je iets als de London niet fijn vond, puur is dat je daarbij last had van de pommel maar bij de Cheyenne niet....dan lijkt mij het voor de hand liggen dat de geprobeerde London simpelweg een maatje te klein was. Waardoor de pommel te dichtbij je zat.

Je zou als je wat zadels wilt proberen, dan prima ook nog eens een keer op de maat 2 London kunnen gaan zitten, als het een maat 1 was die je probeerde? De London is ook in maat 0 gemaakt overigens :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:26

Oké dat wordt wel echt een project dan haha. Fijn dat ik iig nu weet wat er een beetje standaard wordt uitgekozen qua kussens etc. Ik hou het in gedachten. Maar stiekem hoop ik dat er iemand aanslaat op een type barefoot waar ik misschien nog niet aan gedacht heb..

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:30

Ik ben ook overgestapt van barefoot naar ghost! Op de website van buitenzinnig staat heel veel informatie, ik zit veel steviger en nog steeds lekker zacht <3