[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:04

@ Wubwub, wat vervelend van je zadel! De Arizona zit ook zeker niet verkeerd, dus misschien is dat iets voor je?

Ik ben vanmiddag bij Suzanne ( Buitenzinnig) op Horse Event langs geweest om de Kifra-pads te brengen. Sta ik daar toch met die paarse Ghost in m'n handen O:) Snel maar weer de hoes eromheen gedaan :+

Voor de mensen die naar Horse Event gaan, loop zeker even langs bij de stand van Exclusive Saddles & Ghost in de KNHS hal! Ik heb even mogen voelen aan de verschillende soorten leer en materialen. Vooral het nieuwe materiaal micro-nogwat voelt erg goed aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:05

Ja die rug van Rena lijkt behoorlijk op die van de hafdame! :j

Bedankt voor de toevoeging en details! Ik denk sowieso niet dat de witte haren van deze week zijn. Ik had deze week pas 1 keer gereden, ook maar een half uurtje en ze had daarna 2 dagen vrij gehad (was even in de war, dacht 1 dag maar waren er 2).

Vorige week ook amper gereden dus dat lijkt me ook stug... moet dus wel schade van eerder zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:06

Daphneeeej schreef:
Laatst vroeg hier iemand over de blauwe barefoot pad die op facebook stond, of deze echt is. Heb hem nu in mijn bezit. Wat een fijne pad! Was ooit al super tevreden over de barefootpad die ik onder een cherokee gehad heb. Deze vind ik ook weer super fijn! Blijf alleen het een wereldopgave geven om inlages er in te stoppen... Vind ik bij de HKM pad en een grandeur die ik gehad heb weer velen malen fijner.

[ Afbeelding ]
Hier met mijn (semi) boomloze zadel.

Ah, dat is een ouwetje denk ik...? Staat er geen Grandeur op...?

Die koningsblauwe hebben we eeuwen geleden gehad :)
Ook nog uit het Sympanova-tijdperk trouwens :=

De meeste koningsblauwe en bordeauxrode pads waren met Sympanova onderkant want dat was toen helemaal "hot", bijna iedereen wilde die pads omdat ze zo fijn anti-slip waren en niet zo kletsnat werden als de fleece-vacht onder de normale pads.... -O-

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:06

pleiada schreef:
Weet iemand of er toevallig een adres is waar je pads kunt bestellen waar je kan kiezen voor HD inlages als vulling?

HD inlages zijn inderdaad erg flexibel,dus van bruggen kan dan geen sprake zijn..Ik zag trouwens ook op de verkoop zadel dat je de gespen omhoog had..Dat kan zowiezo problemen veroorzaken denk ik..

In de Kifra's passen HD's! En voor de gene die willen heb ik nog wat setjes witte inlagen liggen, die je er gratis als extra bij kunt krijgen (dus naast de standaard neopreen 12 mm)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:11

Daphneeeej schreef:
Laatst vroeg hier iemand over de blauwe barefoot pad die op facebook stond, of deze echt is. Heb hem nu in mijn bezit. Wat een fijne pad! Was ooit al super tevreden over de barefootpad die ik onder een cherokee gehad heb. Deze vind ik ook weer super fijn! Blijf alleen het een wereldopgave geven om inlages er in te stoppen... Vind ik bij de HKM pad en een grandeur die ik gehad heb weer velen malen fijner.

[ Afbeelding ]
Hier met mijn (semi) boomloze zadel.

O ja, inlages verwisselen...dat doe je niet voor je plezier nee :o
Pommels ook niet trouwens, ik weet niet wat ik erger vind :P

Dat is dan weer de makke van Barefoot, dat daar voor gekozen is. Maargoed alles heeft een reden natuurlijk. Ze hebben best veel geëxperimenteerd met zichzelf aanpassende flexibele pommels en dat leek dan in het begin leuk maar gaandeweg gingen die dan toch steeds breder staan...

Ik snap persoonlijk ook niet dat mensen de zachte pommel van BF zo fijn vinden, ik vind het echt een waardeloos ding := Maar er zijn behoorlijk wat mensen heel erg enthousiast over... is er weer 1 in de categorie de 1 vindt het 3x niks en de ander vindt het fantastisch :')

Trouwens de BF pds hebben al heel lang dat je de inlage-vakken niet alleen aan de voorkant maar ook aan de achterkant open kan maken :)*

Dan kan je er met je armen doorheen en hoef je niet meer per-sé van die lange gorilla-armen te hebben :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:15

pleiada schreef:
Weet iemand of er toevallig een adres is waar je pads kunt bestellen waar je kan kiezen voor HD inlages als vulling?

HD inlages zijn inderdaad erg flexibel,dus van bruggen kan dan geen sprake zijn..Ik zag trouwens ook op de verkoop zadel dat je de gespen omhoog had..Dat kan zowiezo problemen veroorzaken denk ik..

De HD inlages zijn echt een uitvinding van Barefoot en worden in principe nergens anders verkocht...het is voor Barefoot echt een los artikel.

Onder VPS zadels zijn HD inlages ook wel een beetje onzin eigenlijk hoor, tenzij je echt reden hebt om "heavy duty" te willen zoals bvb. bij die van mij om dat ruggetje een beetje op te vullen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:18

Wubwub schreef:
Ja die rug van Rena lijkt behoorlijk op die van de hafdame! :j

Bedankt voor de toevoeging en details! Ik denk sowieso niet dat de witte haren van deze week zijn. Ik had deze week pas 1 keer gereden, ook maar een half uurtje en ze had daarna 2 dagen vrij gehad (was even in de war, dacht 1 dag maar waren er 2).

Vorige week ook amper gereden dus dat lijkt me ook stug... moet dus wel schade van eerder zijn.

Op zich worden haren natuurlijk ook niet in 1 nacht wit :P

Misschien kom je nog op een geniale ingeving waardoor je toch een doorstart kan maken met de Ghost...het is toch super zonde gezien je er zo ontzettend blij over klonk :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:21

Kitty_ schreef:
@ Wubwub, wat vervelend van je zadel! De Arizona zit ook zeker niet verkeerd, dus misschien is dat iets voor je?

Ik ben vanmiddag bij Suzanne ( Buitenzinnig) op Horse Event langs geweest om de Kifra-pads te brengen. Sta ik daar toch met die paarse Ghost in m'n handen O:) Snel maar weer de hoes eromheen gedaan :+

Voor de mensen die naar Horse Event gaan, loop zeker even langs bij de stand van Exclusive Saddles & Ghost in de KNHS hal! Ik heb even mogen voelen aan de verschillende soorten leer en materialen. Vooral het nieuwe materiaal micro-nogwat voelt erg goed aan!

Die lavendel is in het echt nog mooier dan op de foto zeker...? Echt een mooie diepe kleur :j
Heb zelf een keer een oudroze (of was het wijnroze...?) Ghost besteld en die was ook èrg gaaf...tja Italianen en leer hè :=

Misschien heeft er wel iemand heel veel geluk en mag hij na het HE wel met een kleine korting weg omdat hij zoveel geaaid is :P

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:23

Hoi wubwub! Ik snap het hoor dat je niet meer wilt riskeren!
Kan me wel voorstellen dat zo'n plaat op een rechte rug druk beter verdeeld wordt dan op een kuipjes rug precies in het kuipje. Vandaar idee om kuipje op te vullen maar daar heb ik totaal geen verstand van of zoiets überhaupt kan werken. Hoop dat het met de Arizona beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:25

pmarena schreef:
Misschien heeft er wel iemand heel veel geluk en mag hij na het HE wel met een kleine korting weg omdat hij zoveel geaaid is :P

Geaaid ook echt :') _O-

Raamzicht, hoop het ook en hoop ook dat BZ zelf morgen een wondermiddel kan bedenken. :') ach we zien het wel... alles komt goed. :o

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:30

Wubwub schreef:
pmarena schreef:

Geaaid ook echt :') _O-

Raamzicht, hoop het ook en hoop ook dat BZ zelf morgen een wondermiddel kan bedenken. :') ach we zien het wel... alles komt goed. :o

Skito heeft van die shims om op te vullen... is dat niet iets? Die kun je los bestellen en bovenop de inlages leggen. Je kunt er altijd een mailtje aan wagen naar Skito? Eigenaar is een hele vriendelijke man (niet dat ik hem persoonlijk echt ken, maar hij komt eerlijk over en reageert vlot). Het is maar een 'brainwave' ;-)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:45

pmarena schreef:
Roosyes: had je onder alle zadels op dezelfde plekken witte haren?
En zijn die altijd weer weggetrokken of blijven staan?
Verder niet snel witte haren op randjes van halsters / dekens / beenbeschermers / teugels enzo...?

Was het maar zo'n feest dat er 1 zadel was dat voor elk paard / ruiter / gebruiksdoel geschikt was.... dat zou heerlijk zijn :+:

Bij Barefoot had ze ze tussen de inlage vakken en stijgbeugelriemen, een soort droge plek en die haren werden later wit.

Bij de Ghost heeft ze de witte plekken links meer als rechts (ik zit scheef) en echt alleen maar op het bovenste randje van de inlage vakken in de pad.

Ik heb wel foto's op de computer. Zal ze maandag wel eens plaatsen als ik eraan denk. Maar dekens inderdaad ook wat witte haren en onder de boomzadels ook droge plekken en witte haren. Met verharen verdwijnen ze weer. Bij de Ghost zijn ze wel het minste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:47

Julu72 schreef:
Skito heeft van die shims om op te vullen... is dat niet iets? Die kun je los bestellen en bovenop de inlages leggen. Je kunt er altijd een mailtje aan wagen naar Skito? Eigenaar is een hele vriendelijke man (niet dat ik hem persoonlijk echt ken, maar hij komt eerlijk over en reageert vlot). Het is maar een 'brainwave' ;-)

Dankjewel voor het meedenken. +:)+ Zoals ik een paar reacties terug al zei ga ik er gewoon niet mee verder prutsen. We hebben al zo veel geprobeerd en bij alles hetzelfde resultaat. Ik wil niet het risico lopen dat de plekken nog erger worden. Y;(

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:13

Zucht - dan ben ik er een dagje niet :oo

Er is uiteraard nooit 1 zadel dat iedereen en alles past - die grotere "plaatjes" onder het singelsysteem zijn JUIST om de druk daar wat te verminderen - het enige wat ik me kan voorstellen is een sway back pad in WubWub's geval om die holte op te vullen - of the wachten op de nieuwe Equitex Ghost pads - dat is superlicht materiaal - daarbij vergeleken is je Christ een schuurspons :+ Maar verder is zowat alles al gezegd. ;) Ga allemaal maar lekker even kijken en voelen bij BZ - er komt nog een leuke HE actie aan.

En mogelijk hebben sommige mensen een pad nodig met grote inlagen, zodat die signelstoot plaatjes helemaal niet op het paardenlijf terecht komen. Dat zal wel een verminderde twist betekenen, maar je moet toch wat...

En in de VS is iemand die ze test op heftige ritten van zo'n 50km of meer in erg bergachtig terrein, geen enkel centje pijn. En de Engelse dealer heeft hele brede cobs en maakt lange ritten over heuvels - ook geen probleem. Dus het is echt toeval. Maar als het een substantieel probleem is, gaan we er uiteraard achteraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:27

Sorry Kwetal, had het niet gepland :')
Met die plaatjes is imo niks mis, idd slim om het over een groter oppervlak te verdelen. Ik zei ook al tegen een potentiële koper dat ik denk dat Ghost in 99 van de 100 gevallen super past en dat ik nou net die 1 op de 100 pony blijk te hebben... grom.

De equitex, wat is daar zo anders aan dan de 'normale' ghost pad? Die vond ik namelijk al veeeeeel flexibeler dan mijn ehh 'schuurspons' :')

Ja joh ik sjouw hem morgen gewoon mee... komt goed, en anders zo niet dan toch. :+

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:27

pmarena schreef:
Ah, dat is een ouwetje denk ik...? Staat er geen Grandeur op...?

Die koningsblauwe hebben we eeuwen geleden gehad :)
Ook nog uit het Sympanova-tijdperk trouwens :=

De meeste koningsblauwe en bordeauxrode pads waren met Sympanova onderkant want dat was toen helemaal "hot", bijna iedereen wilde die pads omdat ze zo fijn anti-slip waren en niet zo kletsnat werden als de fleece-vacht onder de normale pads.... -O-

nee op deze staat al gewoon Barefoot, met 'nep' bont aan de onderkant. Wil ook geen sympanova. Maar hij ziet er verder nog als nieuw uit (ookal is het dat niet) nergens echt genruikssporen. Alleen overal haartjes maar dat is logisch.
Het scheelde al wel opening aan 2 kanten maar nog vond ik dat toen bij mijn cherokee ook een euvel.

Zat net nog even te kijken, volgensmij staat er op de Rand wel grandeur.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:56

pmarena schreef:
pleiada schreef:

De HD inlages zijn echt een uitvinding van Barefoot en worden in principe nergens anders verkocht...het is voor Barefoot echt een los artikel.

Onder VPS zadels zijn HD inlages ook wel een beetje onzin eigenlijk hoor, tenzij je echt reden hebt om "heavy duty" te willen zoals bvb. bij die van mij om dat ruggetje een beetje op te vullen :)

Waarom wordt de RWC dressage dan wel standaard met (versmalde) HD inlages geleverd vraag ik me af?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:05

Omdat dat gewoon een raar zadel is :P

Die zit heel anders in elkaar en is ook geen Barefoot, maar een RWC zadel om het verschil aan te geven :)

Waar de normale Barefoots in de kern het VPS hebben, heeft de RWC niet zo'n kern maar dienen de Heavy Duty inlages als VPS / kussens zeg maar :)

Je hebt de kussens (HD inlages) en daar bovenop de rest van het zadel.

Ik zou zelf ook altijd gewoon die kussens er onder vandaan halen en vervangen door een pad met HD inlages, veel flexibeler en handiger. Kussens die vast zitten aan een zadel maken het geheel stijver.

Ik vind de kussentjes onder de VPS Barefoots dik zat, de rest lekker in de pad geeft een veel flexibeler geheel en tòch goede rugbescherming :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:23

Mandy_89 schreef:
Net dat ik mij bedacht had om miss toch eens eens ghost te gaan proberen. Kwam ik erachter dat ze te lang gaan worden. Zelfs de piccolo zal thv de heup eindigen. Dus voor mij blijft er dan toch semi boomloos over. Maar die mogen zeker niet voorbij de 18e rib komen? De bf cherokee maat 1 is 49 cm waar ik nu mee rijd en die komt daar overheen

Mijn cherokee valt er ook overheen.
Ik pas helaas (ngo)niet in maat 1.
Maar deel waar ik zit valt wel netjes, en hij loopt er goed onder...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:23

De kussens zijn denk ik dan een beetje vergelijkbaar met half pads of niet? Op de site staat trouwens bij de RWC dat er VPS in het zadel zit, dat is dan toch een beetje apart verwoord als het 'gewoon' de inlages zijn. Bij een zadel met VPS heb je namelijk daarnaast nog inlages. Of zeg ik de dingen nou heel verkeerd?

Ik vind het juist handig de kussens zodat ik normale dekjes kan gebruiken. Maar ik wilde andere inlages gaan gebruiken, de gewone denk ik, omdat die wat zachter en flexibeler zijn. Ik denk dat dat wel prettig is voor mijn paard (breed, normale rug voor een breed paard :P ).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:40

Hè......dat er VPS in zit..... :?

*gaat naar site en leest tekst 3x door* Maar dat staat er toch helemaal niet in....? :?

:)* O verrek! Die icoontjes links van de normale zadels staan erbij, dat heb ik niet in de gaten gehad!
Dat is een standaard instelling, ga het meteen weghalen!

Bedankt voor het opletten +:)+

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:46

Wubwub, balen zeg dat je paardje witte plekken krijgt. De meeste tips zijn al gegeven, en ik denk dat als je het nog wil proberen, de tip van de hd-inlages ook bij mij als eerste op kwam.

Mandy89. Mijn cherokee valt ook over de 18e rib, maar zolang je niet op de cantle zit, lijkt me dat niet echt een probleem. Ik heb dat zelf eens mogen voelen op een houten paard. Ik had mijn vingers onder de achterste rand van een barefoot en Marcel van Equixantos ging op het zadel zitten, de druk vas echt nihil, tot hij op de cantle ging zitten, dat was echt niet fijn.

Ik moet zeggen dat de ghost veel minder kolossaal oogt en ook niet zover op de rug ligt, als de cherokee. Een paar pagina's terug, heb ik foto's staan van de cherokee en de ghost firenze.

Ik heb vandaag weer gereden met de ghost. Ik zat nog lekkerder als gisteren. Ik had de beugels nog een gaatje langer gemaakt. De smallere zit vind ik echt fijn, ik heb al een uber brede pony, dus super smal zal ik nooit zitten, maar het zit wel super fijn. Justine had vandaag niet echt veel zin. Links is haar moeilijke kant, en daar viel ze dus ook echt steds naar binnen in de draf, maar verder was ze wel ontspannen, mooi laag draven met losse teugel deed ze wel. Normaal drukt ze vaak haar rug weg, dat heeft ze niet gedaan! Rechtsom ging wel goed, mooi ontspannen, stelling en goed de hand opzoekend. Stap deed ze alle oefeningen super. (Ben veel aan het rechtrichten)
Al met al een gemengde testrit dus. Ze zal ook wel wat spierpijn hebben van eergisteren, omdat ik best wel veel gedraafd heb. Zaterdag of zondag gaan we nog een keertje testen.
Ik heb lichterlijk het vermoeden dat er binnenkort een cherokee en een bbp met physio inlages van barefoot op mp komt te staan. Die laatste ligt al een mooi poosje in de kast te stoffen, dus die gaat vermoedelijk sowieso op mp.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:47

Ja klopt, de icoontjes. Maar er staat in de tekst iets van 'de basis van het zadel is vergelijkbaar met een normale moderne Barefoot'. Dus ik kon me voorstellen dat daar dan de VPS in zou zitten. Maar is het dan niet 'te weinig' om alleen de HD inlages te hebben? Want bij een normale Barefoot heb je én VPS én inlages, al dan niet HD.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:55

Bij een normale Barefoot zit de VPS in de kern van het zadel, waardoor er maar dunne kussentjes effectief onderuit steken :)

Bij de RWC Dressage zitten de VPS inlages in hun geheel onder het zadel. Daar gebruik je dus de gehele inlages effectief om de ruggengraat mee vrij te houden.

En is het niet gebruikelijk om HD inlages onder een normale Barefoot te gebruiken, dus een combinatie van VPS + HD inlages is geen uitgangspunt zeg maar :)

De RWC Dressage bloot op de rug geeft in principe meer ruggengraatvrijheid dan een gewone Barefoot bloot op de rug.

Een normaal dekje er onder leggen zou ik persoonlijk bij allebei niet doen, omdat je dan toch weer een rugbies van een dekje in dat vrije kanaaltje boven de ruggengraat gaat frotten...

Het kàn wel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Net zoals ik elke keer dat ik een Ghost kocht, als eerste de pad en de kussens er onder vandaan trok en in de kast gooide om ze te vervangen door een fijne pad met inlages, zou ik dat persoonlijk ook met de RWC Dressage doen, gewoon omdat een pad met inlages i.m.o. veel effectiever is dan een zadel met de kussens er aan vast.

Maar dat is een persoonlijke afwijking hoor :P

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:23

Bedankt voor je heldere uitleg!

Wat betreft de inlages in de pad of in kussens in combi met een gewoon dekje, als dat erom gaat dat je een vrij kanaal boven de ruggengraat houdt, hoe zit dat dan met boomzadels? Want qua uiterlijk is de RWC vergelijkbaar met een boomzadel en bij beide kun je er een gewoon dekje onder doen die dus invloed gaat hebben op de ruggengraatvrijheid. Tegenwoordig zijn ook dikke pads helemaal in, wat al helemaal voor opvulling in het kanaal kan zorgen.