voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:49

Paintlinger schreef:
Mocht je er eén tegenkomen.....ook zit de beugelophanging dus ver naar voren.......tip me alsjeblieft ;)

Ik heb een barrelmodel gehad.........maar daar zat ik tè vast in..............en TOCH heb ik spijt dat ik hem verkocht heb...

barrel model? of een barrydale ?

(ken geen boomloze barrel zadels , maakt me direct nieuwsgierig :o maar vermoed dat je barrydale bedoeld)

heb hier nog een losse beugel ophanging liggen , let op, met open haken ! daar hebben sommige problemen
mee gehad met afglijdende beugelriemen , er zijn er ook die er al tijden zonder probleem mee rijden

heb nog wel wat ideeen , je kan eens contact op nemen met Randy van custom treeless , die heeft misschien nog wel andere oplossing :j ben je wel even je zadel kwijt . maar dan heb je wel een verplaatsbare ophanging
kunnen het ook voor je doen maar randy kan dat veel netter en beter :j

@ was mijn paardje die van een hh dekje, bij de 2e keer gebruik , zo'n simpel , klein gestempt , dun dekje , onder geheel zadel,
witte afdrukken kreeg in het ruitpatroon van de stiksels dus , (nee niet onder een boomloos)
hoebedoelu gevoelig huidje :o maar was na de 1e verharing weer weg
wel "grappig"om te zien , donker paard in de wei met een ruitjes patroon :') weer s wat anders dan vlekken :+

mart is bijna klaar met de opslag opnieuw indelen .. gaan een hoop dingen in de eindejaars aanbieding vermoed ik zo
komen zoveel leuke mooie handige nieuwe dingen (momenteel is de spoga bezig en heb al hele leuke dingen voorbij zien komen)

bijna alles heeft een plekkie , alleen de ENORME doos met de nieuwe buiten paal liksteenhouders moet maar op het dak ofzo :D
ff spammen :o
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... nhouder001
we hebben ook nieuwe "snoep/vitamine"ballen voor in de stal
danny dacht dat het voor de kippen was :') heeft er dus een ingepikt en bij zijn kippen gehangen :')
ze vinden het iig lekker :j , is steviger dan die voor kippen bedoeld is dus vermoed dat ze der wel iets langer meedoen :o
zal geen kwaad kunnen..

zit even in dubio betereffende "opstappen"
paard leren liggen , mij erop laten , en dan opstaan
lijkt me voor zijn lijf minder goed , en is niet snel aangeleerd
met mijn trapje kom ik nu cm of 30 te kort .. om er op te stappen en dan dus nog over de canttle
zit te denken aan een hogere opstap brug idee (en iemand die dat dan dus veilig maken kan)
kuil graven ook een optie :Y)
en dan een zadel , lager van achteren , wel de knop , en dan de seatsaver met oortjes ?
zou ik daar nog stevig genoeg opzitten?
dus een cheyenne special , lagere cantle en met knop + de seat saver .. word wel dure hobby -O-

of toch weer terug naar de miss.nut ? , die leek me lager , zat heerlijk
kan het zadel toch zelf niet meer opleggen , ook de budget is nu te zwaar

wil iig op boomloos blijven voor boika , ivm de continu veranderende rug

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:59

@Nickyu: Als ik zonder zadel er op wil dan stap ik vaak op vanaf de picknicktafel. In principe kan ik er vanaf het bankje van een picknicktafel al op stappen, maar vanaf de tafel is helemaal makkelijk :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:23

:') denk niet dat dat gaat werken .. stabiel genoeg is of hoog genoeg
heb echt de hoogte nodig dat mijn kruis al boven zithoogte is zeg maar
horizontaal liggend op paard moet het lukken (hoop ik) maar trapje op beugel hoogte
voet in beugel en dan opstappen lukt dus niet meer
hou me al vast aan paard om de 3 treden op te komen
iets met 5 treden word hele sport
heb al topicje geopend op aangepast rijden , voor een adres voor een bouw tekening oid
voor zo'n opstap platvorm
(dan nog iemand vinden die het kan maken .. mart heeft echt 2 linker handen , en dat is erg positief uitgedrukt :o )

heb ook geen picknick tafel .. moet zoiezo iets gaan aanschaffen
denk er dus aan om voor nu eerst een kuil te laten graven
waar boik in kan gaan staan zodat het verschil opstap/paard kleiner word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:28

Oke, duidelijk :)

Ik weet dat bokker Dapper een opstapplatform heeft voor mensen die op haar shires komen rijden. Bij 204 schofthoogte wil je best een opstapje :+ Misschien kun je haar eens vragen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:09

Nickyu:
Nee, ik bedoel het Barrelracing-model van Bob Marshall............heb ik gehad, maar daar voelde ik me ietwat te claustrofobisch in ;)
Maar toch spijt dat ik hem verkocht heb.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:12

deze:

Afbeelding

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:22

Die ziet er gaaf uit!

De onderkant van de Grandeur pad zou daar toch niet mogen zitten, vlak naast de rugwervels... aan de andere kant zit slechts een miniem streepje

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:28

pmarena schreef:
Maf inderdaad!

Maar wat mij betreft maken mensen zich nogal snel wat te druk over zweetafdrukken :o

Als je zoiets een keertje hebt en verder geen problemen merkt of een gevoelige rug opmerkt na het rijden ofzo: in gedachten houden dat het vreemd was voor als er nog eens iets vreemds is, en extra alert zijn op gevoeligheid op de rug, maar verder niet druk over maken, wat mij betreft :)

Maar ik ben toch van mening dat zweetafdrukken toch overal een beetje gelijk moeten zijn.
Dan is de drukverdeling toch ook optimaal lijkt mij.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:57

Charlotte: zou het eventueel van een longeer-of dekensingel kunnen komen?
Die streep op haar schoft is van een dekensingel :\ (ongeveer 10 jaar geleden).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:59

Het is wel het mooiste natuurlijk als de zweetafdrukken symmetrisch en helemaal netjes overal nat zijn, maar als je eens een keertje een zweetafdruk hebt die dat niet is, terwijl hij normaal wel "goed" is, dan zou ik persoonlijk denken "wat raar!" , het in mijn achterhoofd houden voor als er nog eens iets raars iets zodat je het eventueel kunt koppelen aan elkaar, maar er verder geen zorgen om maken als het paard niet gevoelig is op de rug direct na het rijden en op andere momenten.

Rare dingen gebeuren gewoon wel eens :)

Ben je onzeker over de drukverdeling van je zadel dan is de enige goede optie eigenlijk om een digitale zadeldrukmeting tijdens het rijden uit te laten voeren.

Zweetplekken, scheefliggende haren, witte haren, huidvet afdrukken op dekjes en PLIP-pads zijn meer van die dingen dat je wel een klok hoort luiden maar geen idee hebt waar de klepel hangt, dus i.m.o. heb je daar niet zoveel aan :)

Gevoeligheid van paard op de rug wel natuurlijk, en een echt rare afdruk met 1 klein afwijkend rondje bvb. bij de schoft dat afgeknepen wordt, dat is natuurlijk wel vrij duidelijk :)

Normaal gesproken kan de rand van de inlages best op deze plek zitten hoor :j

Ze zitten niet zo ver uit elkaar, het idee van de ruggengraatvrijheid is er maar net om de doornuitsteeksels van de ruggewervels vrij van druk te houden, niet zozeer om een kussenkanaal van een vuistbreedte dik te maken want dat werkt vaak juist niet omdat het midden dan alsnog op de doornuitsteekels zakt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:01

Ik heb het idee dat mijn ghost toch te weinig druk verdeeld :\
De afdruk zit (meermaals) voornamelijk in het midden van het zadel aan weerzijden.
Ook is Max gevoelig in de rug, nu is hij dat al wel langer, maar niet zo erg als nu....... :\

Ik ga een APK regelen met de fysio bij ons op de kliniek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:14

In het midden komt ook het meeste ruitergewicht op het paard te liggen, dus dat is niet zo gek op zich?

Of zijn de plekken heel erg klein :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:20

nicky @ even offtopic
in vlissingen heb je manege pardoes [gehandicapte manege] die hebben een heel mooi opstap systeem.
neem daar een kijkje en maak foto's.
elk beetje klusbedrijf zet dat zo in elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:23

Ik zou nog wel eens een sluisje willen, dat je met je paard richting een soort brede muur loopt, paard loopt dan gewoon verder langs de muur en jijzelf kunt via treden de muur op klimmen waardoor je op een gegeven moment een stuk hoger staat en zo in het zadel kunt stappen, lijkt me ideaal!

Een kuil kan ook, maar dat gaat wel erg veel ruimte en werk kosten denk ik, hij zal toch behoorlijk diep moeten en je paard moet er natuurlijk toch ook geleidelijk in en uit kunnen lopen :)

Een Cheyenne met een lage cantle kan ik niet eens bestellen ben ik bang.... de Missoula Nut en Virginia Rose hebben wel een lagere cantle inderdaad :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:29

Pmarena:
Ja tis opzich wel logisch.
De zweet plekken zijn ongeveer 20 cm x 18 cm aan weerszijden.
Maar ik vind het zo vreemd dat hij zo gevoelig is........en dat het erger lijkt te worden.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:41

Paintlinger schreef:
Charlotte: zou het eventueel van een longeer-of dekensingel kunnen komen?
Die streep op haar schoft is van een dekensingel :\ (ongeveer 10 jaar geleden).

Ik heb geen longeer of dekensingel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:45

Gevoeligheid zou ik ook altijd serieus nemen en zoeken naar een oorzaak, dat is veel concreter dan 1 of andere afdruk die door zoveel zaken veroorzaakt kan worden en niets hoeft te betekenen.

Gevoelig is sowieso foute boel :(:)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:47

Ja, nu moet ik wel zeggen dat ik zelf dan ook de neiging heb om daar dan compleet geobsedeerd over te raken......
Dus ik rij nu gewoon even niet...........alleen longeren, fietsen en wandelen.......dan en eens kijken hoe hij het dan doet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:59

pmarena schreef:
Ik denk dat je nog nooit een XXL pommel op Hero gehad hebt of wel? Volgens mij bestond die nog niet toch toen jij een BF had....? :)

Nee heb nog nooit een XXL pommel op Hero gehad. Maar de pommel is ook totaal andere materiaal dan dat er toendertijd gebruikt werd. Waarom hebben niet eerder de XXL pommel uitgevonden, want dan had ik geen boomzadel hoeven nemen. Dan had ik in de M1 gewoon met dat zadel door kunnen rijden. -O-

Gesp gaat echt niet verder naar beneden moet dan ander beugels nemen en dat gaat voorlopig even niet gebeuren. De riemen zijn net te dik en het gat waar ze doorheen gaan dan te klein. :n

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:06

pfff, Nickyu, wat een gedoe om nog op je paard te raken zeg.
Zal je lichamelijk blijven achteruit gaan, of wordt het ooit eens terug stabiel/mss zelfs terug beter?

in maneges voor mensen met een beperking hebben ze idd een soort van rolbruggen om op te stappen, zelfs een systeem om er met een rolstoel op te raken.Maar vind er ook niet direct foto's van. Mss eens zon manege contacteren?

het paard doen liggen vind ik geen zon slecht idee (en belastend voor hem: Moest je nu nog dagelijks rijden, zou ik zeggen ja, maar zo is het niet).Echter wel goed checken hoe hij rechtstaat. Sommige paarden (zoals de mijne) staan nogal lomp recht (of rollen eerst nog eens om omdat ze omvallen oid, ken je het :D )

van de converters: ik zou mss graag zoiets hebben:
http://www.ebay.com/itm/1-PAIR-Western- ... 3cc90fad05
dan kan ik gewoon mijn westernzadel laten zoals het is (ben niet echt fanaat om die singelriemen eraf te slopen etc, mij kennende krijg ik het er nooit meer op.)
Zou het mogelijk zijn om dit te laten maken? (en de prijs?)
en hoeveel gaat een Fra westernsingel? (langste die je hebt), de 36 inch zal ook wel nog passen denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:07

neh , geen kans op verbetering

al dingen niet gaan zoals je wilt, moet je willen zoals het gaat :Y)

heb een probeer mogelijkheid betreffende het opstappen
gaan we eerst testen , werkt dat , dan gaan we opzoek naar iemand die zo'n brug kan bouwen

had ipv die converter eigen;ijk een ander systeem in gedachte
zodat je via engels kon aansingellen
of wil je liever via een western systeem aansingellen ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:44

ik prefereer via western aansingelen '(dan kan ik het zadel houden zoals het is.) Maar als het prijsgunstiger is om via dat ander systeem (dat zijn wss die lapjes leer dat je om de ring van je zadel doet? zoiets:
http://www.ebay.com/itm/BLACK-AMISH-Lea ... m589584716)
Maar als beide dingen duurder zijn dan een westernsingel (al dan niet van FRA), dan opteer ik denk ik toch voor een nieuwe singel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:17

Marcella schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat je nog nooit een XXL pommel op Hero gehad hebt of wel? Volgens mij bestond die nog niet toch toen jij een BF had....? :)

Nee heb nog nooit een XXL pommel op Hero gehad. Maar de pommel is ook totaal andere materiaal dan dat er toendertijd gebruikt werd. Waarom hebben niet eerder de XXL pommel uitgevonden, want dan had ik geen boomzadel hoeven nemen. Dan had ik in de M1 gewoon met dat zadel door kunnen rijden. -O-

Gesp gaat echt niet verder naar beneden moet dan ander beugels nemen en dat gaat voorlopig even niet gebeuren. De riemen zijn net te dik en het gat waar ze doorheen gaan dan te klein. :n

Meen je dat nou, riemen te dik?? Dat heb ik bij deze riemen nog niet gehoord :)

Heb je zulke bijzondere beugels dan?

Tja, ik weet het ook niet :P Er was eerst eigenlijk sowieso weinig behoefte aan verschillende maten pommels, er waren zat trekpaarden enzo waar de ene standaard pommel jarenlang prima op werkte....maargoed op een gegeven moment dan toch wat extra opties in de vorm van andere maten pommels, steeds kwam er na een poosje weer 1 bij. De zachte pommel vond ik echt 3x niks en gelukkig wilden ze ook wel een XXL pommel maken zodat die zachte niet meer per-sé hoefde voor de nog wat bredere beestjes :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:18

de western zadels worden niet in maat 0 verkocht he??
want ik heb zelf broek maat 34/36 en ik heb ook maar een tinker tot 1.40 dus welke maat zou t beste zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:19

Een Arizona maat 0 is af en toe wel verkrijgbaar hoor :)