Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:06

Iets wat losjes zit zorgt juist voor schuren omdat het eigen bewegingen maakt als het paard beweegt. Een paard dat kale plekken krijgt van een halster (dat ook niks doet) krijgt dat dus ook van iets anders.

De reden dat touwhalsters niet zo snel schuren is niet omdat het los zit, maar door de ronde vorm van wat het paard raakt.

Een nadeel van een touwhalster is wel dat áls je de teugels aanneemt dat behoorlijk gevoeld wordt door het kleine oppervlak (hoe kleiner het oppervlak dat de neus raakt, hoe groter de druk).

Even tussendoor:
Ik heb zelf een koordgevalletje (crossrope systeem) opgestuurd gekregen en getest.
Ik rijdt op de zit (kan ook hoofdstelloos) maar je ziet dat bv bij het aannemen van de teugels(voor poseren, dus er wordt echt niet aan getrokken) het koord meteen in de haren graaft en het paard zowat in de achteruit gaat... overigens zie je dat simpelweg het gewicht van de teugels al invloed heeft.
Dit vind ik persoonlijk dus niet echt een vriendelijk ding.
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk maakt de dikte van het koord erg uit, als gezegd bepaald de oppervlakte die de neus raakt hoe scherp iets inwerkt. Dit dunne koord is het scherpste wat je kunt maken.
Ik zie dit zo'n beetje als de stang onder de bitloze optomingen. Niet voor mensen die geen superzachte handjes hebben en geloven dat je en paard onder controle houdt met teugels.

Zo zijn er ook dus hoofdstellen met bit die bij het lichtste contact al behoorlijk inwerken (genoemde stang) en daar moet men dus ook naar rijden.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:10

Hoi Lusitana, leuk dat je er even foto's bij zet. Voor mij is zo'n touwhalster dus ook niet geschikt. Ik rij meestal met lichte aanleuning. Mijn tinker zet juist tegendruk met een touwhalster en daardoor zie je gewoon een veeg in het haar na afloop. (door wrijving en warme zijn haren beetje ingeveegd) Nu ik de sidepull met leren neusriem gebruik is het prima. Vreemd genoeg hangt hij hier ook niet op. Je kunt er ook nog een bontje om heen doen (bij touwhalster) of een hoesje (stukje leer bv). De meeste touwhalsters hebben al een dubbel neusgedeelte. Ik vind mijn touwhalster wel heel geschikt om mee te wandelen overigens!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:43

ok hier een deel uit mijn boek over de side pull:

Side pull betekent'naar opzij trekken'de naam verwijst naar de ondersteuning van de zijwaarste inwerking van de teugels van deze optoming. De side pull verschilt van een halster door de vorm van de neusriem. die bestaat doorgaans uit nylon rope, dus een stuk lasso, met aan de einden aan elke kant een of 2 ringen geknoopt. Een neusriem van lasso-materiaal is dunner en daardoor uiteraard ook scherper dan die van een halster. Het relatief hardere materiaal heeft het voordeel dat bij teugel inwerking het meebuigt en als de ruiter nageeft ( teugels laat vieren), neemt het de oorspronkelijk vorm weer aan. Daardoor brengt het als aan de teugels wordt getrokken, in vergelijking tot een halsterscherpe druk teweeg op het neusbeen van het paard. het springt echter bij het loslaten van de teugels in de orspronkelijke stijve afstaande vorm terug, zodat deze slechts dan nog bestaat uit luttele grammen die de optoming zelf weegt. Zo bemerkt het paard zeer snel het verschil tussen druk en geen druk en leer zodoende een keuze te maken voor "geen druk" d.w.z een onspannen teugel. erg vriendelijk dus Knipoog

( dan komt er een heel stuk over hoe hij in elkaar zit, hoe hij eruit ziet en hoe hij behoord te zitten)

Dan komt er weer een stukje

Side pulls zijn er inmiddels ook met neusriemen van leer, rawhide ( dunderhuid) of zeer zachte katoen. Het harde lassomateriaal heeft namelijk het nadeel dat bij 'heftig" gebruik de neus van het paard wordt geschaafd.

De side pull is een goed alternatief voor een bit e is bijzonder geschikt voor verreden paarden. Wel moet de ruiter zich realiseren dat deze optoming NIET geschikt is voor voortdurend teugelcontact, omdat het paard door aanhoudende inwerking afstompt.

En tot slot:

Paarden die verreden zijn en geen bit meer verdragen zijn dankbaar voor de optoming met de sidepull en reageren dan ook overeenkomstig fijngevoelig. De ruiter mag echter niet prberen om het paard met voortdurend teugelcontact te rijden. Dan stompt het relatief smalle oplegvlak van de de neusriem snel af, of er onstaat schaafwonden, de zenuwen worden gevoelloos en het paard legt zich zwaar op de optoming of slaat met zijn hoofd.

DUS HOU NOU EENS OP DAT DAT ZO VRIENDELIJKER IS..druk is druk...bit of geen bit. Een beul met een bit zal ook een beul bitloos zijn, en anders om net zo goed rijd iemand netjes zal hij / zij dat altijd doen bit of geen bit. Scherpe druk op de neus of in de mond? Allebei niet vriendelijk, maar soms kan het niet anders..

bron: optoming voor mijn paard ( trenzen, stangen, bitloze optomingen)
auteur: Antje Holtappel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:08

oh en laat ik nou net aan het stuk trenzen begonnen zijn Clown.

werking van de trens, afhankelijk van de uitvoering, verbinding met de teugels en gebruik van bepaalde neusriem varieert de druk in de mond. De hand van de ruiter is uiteraard van doorslaggevende betekenis.

Gebroken trenzen
Trenzen worden doorgaans prima geaccepteerd het gebruiks is erg veelzijdig. Onder de trenzen zijn de relatief bewegelijke enkelgebroken trenzzen zeer populair. Voor de moderne, paardvriendelijke ingestelde ruiter is dit HET africhtingsbit.

Kijk dit is nou geschreven door een objectief iemand, verder ben ik helaas nog niet maar ik hou jullie up to date zal ongetwijfeld nog wel iets negatiefs langskomen Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:11

mmm...ik vind juist dat er moet staan voor de niet moderne ruiter Haha!

Vroegah werd alles met een enkelgebroken trens zadelmak gemaakt.
Ondertussen is men er achter dat dat van de trenzen niet direct het vriendeijkste bit is Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:59

ik ben nu aangekomen bij de dubbelgebroken bitten Haha! dus kan je er straks meer over vertellen. In ieder geval is het objectief geschreven alleen kan zo geen jaartal vinden, Oorspronkelijke titel is : die beste zaumung fur mein pferd Haha!. Het boek is nog steeds te koop, dus heel oud zal het niet zijn denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:11

runningkawa schreef:
mmm...ik vind juist dat er moet staan voor de niet moderne ruiter Haha!

Vroegah werd alles met een enkelgebroken trens zadelmak gemaakt.
Ondertussen is men er achter dat dat van de trenzen niet direct het vriendeijkste bit is Lachen

Vroeger dacht men ook dat ongebroken trenzen heel onvriendelijk waren (mede om dat sommigen het nog altijd een stang noemen, wat het dus niet is)

Imo is het de vriendelijkste trens die er is Lachen

Ik vind dubbelgebroken trenzen ook fijn, trouwens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:13

Klopt ook Yamcha Ja
Ongebroken was een martel werktuig Lachen
Totdat ze je de werking eens uit gaan leggen en je zelf ervaart op verschillende paarden dat het wat anders in elkaar zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:39

Ymcha, leg mij eens het verschil tussen een ongebroken trens en een stang uit? Ik heb al eens een topic geopend om het verschil te leren kennen, kreeg toen te horen dat het het zelfde is.

Ik vind dubbel gebroken en zeker enkelgebroken nl helemaal niet vriendelijk, dat juttert altijd in de mond, altijd die notenkraker en niet voor niets dat paarden dat tussen hun kiezen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:47

RK: Dat is het idd ook Lachen
Vroegah reed ik veel met een gebroken trens, totdat ik een bijrijdpaard had, dat met het hoofd begon te slaan, iedere keer met dat bit in. Ik begreep er niets van (lag het aan mijn handen, zal ik mss niet goed?), tot ik erachter kwam dat het paard een laaghangend rooster had en weinig ruimte in de mond Lachen

Ben gaan overleggen met de paardentandarts (die vertelde me ook dat een ander bit mss een idee was) en mijn instructrice, heb een dubbelgebroken trensje kunnen lenen (was toevallig ook nog van aurigan) en een rvs ongebroken trens. Hij liep op beide veel fijner, het slaan met het hoofd was afgelopen, en hij durfde meer contact te nemen Lachen

Voor mij en dat paardje een wereldoplossing, en voor mij een openbaring...
En het feit dat hij het nieuwe bitje zo inhapte (het is de rvs ongebroken trens geworden, had liever de andere gehad, maar dat aurigan spul is DUUR Bloos! ) maakte ook wel verschil.

Ik dacht dat het dan toch mss niet zo'n martelwerktuig was, als het paard het zo fijn vond Lachen

Russel: een ongebroken trens is een trens, maar dan zonder scharnier. Heeft meestal een busafwerking, en bitringen eraan. Maar geen hefboomwerking.

Zoals dit:

Afbeelding

Een stang heeft altijd een hefboomwerking, zoals dit:

Afbeelding

Zo is het duidelijker denk ik Lachen

De verwarring ontstaat doordat ongebroken trenzen vaan stangen genoemd worden, en dom, ongeschoold personeel zet de op de Divoza-site ook bij stangen Boos!
Kan me voorstellen dat dat erg verwarrend wordt dan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:54

Die 2e is toch een pelham? Een stang met tongboog. Maar stel je hebt een pelham zonder boog en je rijdt met 2 teugels, dus eigenlijk heb je niet constant de hefboomteugel op druk, dan rijdt je dus eigenlijk ongebroken ipv met stang, maar pak je de 2e teugel erbij dan rij je ipv ongebroken met stang.. Knipoog

Kijk ik rij met een pelham ongebroken met 2 teugels, maar dan alleen als ik naar buiten ga. Ga ik met een dubbelgebroken bitje naar buiten dan is hij ongelooflijk sterk en moet ik steeds veel druk op het bit leggen om kontakt te krijgen en dat vind ik dus heel onvriendelijk. De stang neemt hij niet tussen zijn kiezen, dus ik hoef ook geen druk te leggen. Is dat per paard verschillend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:02

Nee, de tweede is een dressuurstang. Het bovenste ringetje moet aan het bakstuk, en het onderste aan de teugel.

Dit is een pelham:

Afbeelding
Daar zit nog een extra ringetje aan, zodat je het ook zonder hefboomwerking zou kunnen gebruiken.

Zie je het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:08

Ja nu zie ik hem. Knipoog Dus eigenlijk is alleen de dressuurstang een stang en de rest een ongebroken bit.

Ik ga eens een ongebroken bit proberen ipv de pelham, die 2e teugel heb ik toch nooit op maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:10

Yep, goed begrepen Lachen

Ik denk idd dat je paard heel goed zal reageren op een ongebroken trens, ik denk dat hij/zij de notenkrakerwerking niet fijn vindt, en daarom sterk wordt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:13

Ja precies. Het gaat mij juist om de rust in de mond, heb nl gemerkt dat al bij minimale druk er een effect bij zo een bit ontstaat en dat een stang gewoon stil ligt, mits je niet gaat trekken.

Zo een rvs ongebroken trensje kan toch nooit veel kosten? Mijn pelham was ook maar 24 euro.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:49

heerlijk denk dat ze dit gaan waarderen, pelham gebruikers Vork Koe . Maar het is nog steeds zo dat het afhangt van de ruiter of het een marteltuig is of niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:51

@ Russel: Op de Divoza-site kost hij € 18,95.

Dus valt erg mee Lachen
Daarom vind ik een ongebroken trens ook zo fijn, het bitje ligt sowiewo veel rustiger, en de meeste paarden vinden het fijn Lachen

Uiteraard ligt het er ook aan hoe stil je handen zijn, een ruiter met ruwe handen kan zelfs dit tot een martelwerktuig maken Ja
maar goed gebruikt is het echt een super vriendelijk bit, ik ben er een groot fan van Ja

*zit naar aanleiging van de post van randie kritisch te kijken of ze ook reclame aan het maken is voor de pelham, gelooft van niet*

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:54

Ik ben niet zo kritisch hoor Haha!, iedereen rijd maar met hetgene waar hij / zij en het paard het best mee overweg kunnen. Er zal allemaal wel over nagedacht zijn. Ik rijd zelf op een watertrens Lachen. Maar over die pelham denk dat diegene die het topic startte hier van stuiptrekkingen krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:57

Dat denk ik ook, Randie Haha!

Ik ben altijd een voorstander geweest, van het paard zelf de optoming laten kiezen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.

*krijgt plots een visioen van een tegen-bit-persoon (politiek correct ben ik, hè Haha! ) die geschokt naar haar paard kijkt, wat enthousiast naar een pelham wijst *

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:03

Haha! ja precies Ach gut . Maar ja ik kijk maar zo iedereen mens is een individu en zo is dat bij ieder paard ook. Ik loop ook niet graag op geitenwollen sokken en sandalen, die mensen waarschijnlijk weer niet graag op mijn sneakers, pumps of weet ik wat. So be it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:15

Zo zie ik dat ook.
Stom voorbeeldje: ik heb 2 katten, de 1 is verschrikkelijk graag buiten, een echte vrijbuiter. De andere doet niets liever dan de hele dag binnen zijn... ik vind wel dat hij af en toe naar buiten moet, maar hij is dan na 10 minuten alweer binnen...
Paarden zijn onderling net zo verschillend Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:34

Ik reed mijn doordramfjord ook met pelham, vond het een heel fijn bit. Was er niets aan de hand, dan reed ik met teugel 1, netjes in de aanleuning, minimale druk. Begon ze te vervelen en te drammen, dan pakte ik teugel 2 er even bij.
Nu ben ik Jo inmiddels bitloos gaan rijden en ik wordt toch stiekem wel steeds enthousiaster. Vandaag had ik haar voor het eerst sinds ik haar rij bijna constant in de aanleuning. Wat een openbaring!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:34

Het probleem is dat er een groep heel traditioneel denkend is en heel lang aanmodderen met een gebroken trens voordat ze begrijpen dat het misschien niet je van het is.
Bij Lusitanos, die een kleine mond en laag verhemelte hebben raad ik altijd een ongebroken of dubbelgebroken bit aan en eigenlijk vaak ook een stang als ze hier vandaan komen, omdat ze vaak daarop al ingereden worden met een hele andere teugelvoering. Die andere teugelvoering (handen hoog en geen tot weinig druk) vinden de mensen die nieuw zijn in dit soort rijden, makkelijker aan te leren met een stang, waar men gewoonlijk wel kan begrijpen dat je daar voorzichtig mee om moet gaan, dan als ze met een trens rijden, want oh wat zijn we die druk en lage handjes gewend...
Ik heb daarover ook iets op mijn site gezet en wil daar nog veel meer aandacht aan besteden, want het is wel een belangrijk punt dat vaak voor problemen zorgt bij Iberische paarden.
Dan is het dus een combinatie van middel (bit) en methode (handen op een andere plek en geen druk).
Begin ondertussen even na te denken in hoeverre bitloos aan te bevelen is en welk type.
Ze reageren heftig op inhouden en komen daarbij zelfs wel eens zo op de achterhand dat de voorhand zich zoveel verheft dat de voorbenen van de grond komen, maar ze kunnen ook enorm doordenderen op aanhoudende druk.
Ze zullen zeker op een scherpe bitloze optoming heftig (beledigd) reageren, maar wellicht hebben ze geen respect voor een zachte uitvoering. Een Iberiër heeft geen moeite om ergens doorheen te walzen. Florita reed ik wel aan een halster, maar op de weg. Door de bergen moest ik er een pelham indoen, want een gewoon bit was hetzelfde als gewoon met je armen over elkaar zitten. Leek niet te bestaan (merkte ik in volle galop een rotspad afdenderend, ga dan maar eens wat met je zit proberen. Nou ja, ik kreeg haar dan nog in draf uiteindelijk vlak voor de weg, maar daar had ze waarschijnlijk zelf ook wel die overgang gemaakt). Ik weet niet of een bitloze optoming dan meer invloed had gehad.

Maar ik kan dit wel even testen op Estrela, een mooi proefkonijn dat maanden stil heeft gestaan en zeer heftige Lusitana die normaal op een stang gereden wordt. Maar ik heb dus alleen dat zeer scherpe koordding en een halster om te testen.

Ik houd jullie op de hoogte. Ik kan alleen helaas geen foto's nemen van mezelf.
En voorlopig heb ik flinke pijn in mijn rug omdat haar veulen (bijna twee) me gisteren op de rug sprong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 01:14

Ik heb vandaag mijn eerste bitloze springles gehad, merkte geen verschil!

Ongebroken trensje klinkt ook goed Ja

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:28

Het is maar net wat bij je paard en bij jou past. Geen enkele optoming past het paard als de ruiter zijn handen niet stil kan houden of niet goed kan zitten. Als je wel kan zitten en met je handen het paard niet stoort, dan kan je uitzoeken waar je paard het lekkerst op loopt. De één misschien op bitloos en de ander op dubbel of enkel of misschien ongebroken trens. Het hangt ook samen met de bouw van de mond e.d.