De reden dat touwhalsters niet zo snel schuren is niet omdat het los zit, maar door de ronde vorm van wat het paard raakt.
Een nadeel van een touwhalster is wel dat áls je de teugels aanneemt dat behoorlijk gevoeld wordt door het kleine oppervlak (hoe kleiner het oppervlak dat de neus raakt, hoe groter de druk).
Even tussendoor:
Ik heb zelf een koordgevalletje (crossrope systeem) opgestuurd gekregen en getest.
Ik rijdt op de zit (kan ook hoofdstelloos) maar je ziet dat bv bij het aannemen van de teugels(voor poseren, dus er wordt echt niet aan getrokken) het koord meteen in de haren graaft en het paard zowat in de achteruit gaat... overigens zie je dat simpelweg het gewicht van de teugels al invloed heeft.
Dit vind ik persoonlijk dus niet echt een vriendelijk ding.

Natuurlijk maakt de dikte van het koord erg uit, als gezegd bepaald de oppervlakte die de neus raakt hoe scherp iets inwerkt. Dit dunne koord is het scherpste wat je kunt maken.
Ik zie dit zo'n beetje als de stang onder de bitloze optomingen. Niet voor mensen die geen superzachte handjes hebben en geloven dat je en paard onder controle houdt met teugels.
Zo zijn er ook dus hoofdstellen met bit die bij het lichtste contact al behoorlijk inwerken (genoemde stang) en daar moet men dus ook naar rijden.