Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrightVjay

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:32

nou omdat je de toch wel snel te strak omdoet omdat je dat snel en makkelijk strak trekt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:34

cally schreef:
nou omdat je de toch wel snel te strak omdoet omdat je dat snel en makkelijk strak trekt

maar is het dan niet zo dat we uitgaan van een goed aangebrachte bandage? dus ééntje die niet te strak zit?

peesjes worden mijns inziens ook negen van de tien keer te strak aangetrokken, het elastiek hoort nl helemaal niet uit te rekken, dan zit de gemiddelde peeskap al strak genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:37

kakanox schreef:
daarnaast heb ik zelf een tijdje met bandages gelopen en heb daar ook maar weinig last van Haha!

Hier wil ik als student fysiotherapie wel even iets over kwijt Haha!

De menselijke anatomie is op dit punt niet te vergelijken met die van een paard.
De "bandage" (zoals jij die benoemt voor gebruik bij de mens) zal jij waarschijnlijk om arm of been gedragen hebben. Bij de mens zijn de armen en benen redelijk gespierd, dit betekent dat er veel doorbloeding is en dus ook goed gekoeld kan worden en er snel herstel plaats vindt.
Echter is in het paardenbeen en dan helemaal het gedeelte waar wij deze mooie lap stof om heen wikkelen het minst bespierd, er lopen hier enkel en alleen pezen die nauwelijks doorbloed zijn. Weinig koeling mogelijk en dus veel eerder kan beschadigen door extreme hitte en ook nog eens een weinig herstellend vermogen heeft.

Ik moet er wel eerlijk bij schrijven (dat kan namelijk ook op foto's in mijn profiel bekeken worden) dat ik ook met bandages gereden heb. Ieder zijn ding en heb hier verder ook geen oordeel over.

Ik hoop dat iedereen gewoon het beste voor heeft met het welzijn voor het dier en daar ook naar handelt.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:41

dat heb je goed gezecht.
je moet het gewoon goed doen en het beste met je paard voor heben.
en je kan zoveel bedenken wrm peesjes gevaarlijk zijn wrm bandages gevaarlijk zijn.
tja wat is er niet gevaarlijk dan he??
maar peesjes en bandages hoeven helemaal niet gevaarlijk te zijn.
maargoed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:42

tja jij draagt aan dat elastieken bandages gevaarlijk zijn, niet ik. ik vraag alleen waarom je dat dan vindt.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:49

ik zeg niet dat ze gevaarlijk zijn.
ik zeg dat ik ze gevaarlijk vindt. nouja dat nog niet eens ik gebruik zelf altijd of peesjes of de werk en stal bandages van pagony en nog een merk weet zo niet. die bandages zijn van zacht en sterk materiaal ( geen fleece ) en zonder elastiek. die bandages ben ik gewend om het zo maar te zeggen. en als je dat gewent bent. dan neem je niet zo gauw elastiek.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 00:59

Citaat:
Ik moet er wel eerlijk bij schrijven (dat kan namelijk ook op foto's in mijn profiel bekeken worden) dat ik ook met bandages gereden heb. Ieder zijn ding en heb hier verder ook geen oordeel over.

Toch niet die gevaarlijke elastieke bangdages??? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 01:03

avensis schreef:
Citaat:

Oei Bloos
Inderdaad die gevaarlijke ja...... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 01:06

avensis schreef:

WHAHAHA.
Sorry zit heel de tijd al mee te lezen, maar vond deze opmerking hilarisch. Vork

Ik heb heel veel pagina's terug mijn mening al gegeven.
En ik ben niet echt voor of tegen bandages.
Maar, het is wel op de voorwaarde dat ze goed gebruikt worden.
En dat is helaas niet altijd het geval.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 01:07

merrieveulen schreef:
cally schreef:

maar is het dan niet zo dat we uitgaan van een goed aangebrachte bandage? dus ééntje die niet te strak zit?

peesjes worden mijns inziens ook negen van de tien keer te strak aangetrokken, het elastiek hoort nl helemaal niet uit te rekken, dan zit de gemiddelde peeskap al strak genoeg.

Ik wilde iets gaan schrijven over gevoel voor humor, maar gezien je reactie op avensis laat ik dat ff achterwege Haha! Best lachen hier Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:15

avensis schreef:
Citaat:

WHAHAAH!!!! Haha!

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:52

Ik ben sowieso geen voorstander van bandages. Bloos
Vooral niet voor de penny's om ze alleen maar mooi te vinden.
Ik ga liever voor 3-in-1 of peesbeschermers of gewoon helemaal niks. Haha!

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:19

Ik heb niet de hele discussie hier gevolgd, dat wordt iets te lang bijlezen, maar ik ben wel bekend met verschillende onderzoeken naar bandages. Ik gebruikte ze tot nu toe ook nooit, gewoonweg omdat het niet nodig was.

Nu rij ik sinds kort een ander paard, 17 jaar oud, die zijn hele leven lang met bandages gereden is. Hij loopt erg ruim, dus enige vorm van bescherming kan geen kwaad. Zijn eigenaresse gaf aan niet met peesbeschermers te rijden omdat hij dan meteen wondjes krijgt. Nu vroeg ik me af wat de gevolgen zouden zijn als je een paard dat zijn hele leven met bandages gereden is ineens met blote benen te laten lopen? Zou hij aan de ondersteuning gewend zijn, of gaat dat probleemloos? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:16

KatrienVB schreef:
Ik heb niet de hele discussie hier gevolgd, dat wordt iets te lang bijlezen, maar ik ben wel bekend met verschillende onderzoeken naar bandages. Ik gebruikte ze tot nu toe ook nooit, gewoonweg omdat het niet nodig was.

Nu rij ik sinds kort een ander paard, 17 jaar oud, die zijn hele leven lang met bandages gereden is. Hij loopt erg ruim, dus enige vorm van bescherming kan geen kwaad. Zijn eigenaresse gaf aan niet met peesbeschermers te rijden omdat hij dan meteen wondjes krijgt. Nu vroeg ik me af wat de gevolgen zouden zijn als je een paard dat zijn hele leven met bandages gereden is ineens met blote benen te laten lopen? Zou hij aan de ondersteuning gewend zijn, of gaat dat probleemloos? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Ik denk niet dat een lapje stof steun bied aan een paard van messchien? 400 kilo ofzo (ken dat paard niet dus geef even een voorbeeldje) Althans dat is mij geleerd op mijn opleiding Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:18

volgens mij gaan er nog altijd meer paarden naar de slager door onnadenkend fokken en rijden.....

het zou verboden moeten worden Lachen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:40

bij mijn pony gebruik ik vanvoor altijd bandages omdat het meer steun geeft (ze heeft artrose) en het helpt ook echt
bij mijn paard gebruik ik peesbeschermers

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:53

Ik gebruik vaak peesjes, en anders fleece bandages, niet van die elastieke.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:54

steun? aan een recht bot met pezen en zonder spieren... ik denk dat dit eerder met temperatuur te maken heeft, aangezien paarden met artroseklachten hier zowiezo meer hinder van ondervinden wanneer het koud is.

ik kan me echt niet voorstellen hoe een bandage een artroseprobleem kan doen verlichten, artrose bestaat nl uit botwoekeringen, en hierop heeft een bandage echt geen enkele invloed voor zover ik weet.

correct me if I'm wrong....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:55

merrieveulen schreef:
steun? aan een recht bot met pezen en zonder spieren... ik denk dat dit eerder met temperatuur te maken heeft, aangezien paarden met artroseklachten hier zowiezo meer hinder van ondervinden wanneer het koud is.

ik kan me echt niet voorstellen hoe een bandage een artroseprobleem kan doen verlichten, artrose bestaat nl uit botwoekeringen, en hierop heeft een bandage echt geen enkele invloed voor zover ik weet.

correct me if I'm wrong....

I will correct you

ik heb het zelf ondervonden, dus ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat mijn pony veel beter/makkelijker loopt als ik ze vooraan bandageer. Ze struikelt dan veel minder of zelfs niet dan als ik haar peesbeschermers aandoe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:57

een bandage KAN daarop nooit genoeg steun bieden........ het is maar een lappie stof wat 400 kilo moet corrigeren....... denk het niet Lachen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:08

KiWiKo schreef:
een bandage KAN daarop nooit genoeg steun bieden........ het is maar een lappie stof wat 400 kilo moet corrigeren....... denk het niet Lachen Lachen

hmmm zo dacht ik dus ook. met 'correct me' doelde ik eigenlijk ook meer op wetenschappelijk bewijs dat een bandage helpt bij gevallen van artrose.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:29

merrieveulen schreef:
KiWiKo schreef:

hmmm zo dacht ik dus ook. met 'correct me' doelde ik eigenlijk ook meer op wetenschappelijk bewijs dat een bandage helpt bij gevallen van artrose.

ja dat dacht ik wel:P

maar het gaat me nu echt even niet om het wetenschappelijk bewijs van of dat helpt bij artrose, ik ZIE dat het helpt dus ik blijf het zo ook doen, en ik ga er niet mee stoppen omdat een of ander onderzoek zegt dat het niet goed is. Naar mijn weten is dit goed en ik heb echt bewijs en reden om mijn pony vanvoor te bandageren dus doe ik ook!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:30

KiWiKo schreef:

wil je zeggen dat ik aan het liegen ben als ik zeg dat het bij mijn pony wel degelijk helpt?
ik zie toch wat ik zie, als je zelf zo iets niet hebt meegemaakt dan zou ik je mening hier niet over uitspreken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:37

Het geeft gewoon geen steun Yellomofoon.
Zoals er al werd aangedragen zal het misschien de warmte zijn.
Steun geven kan alleen als je een gewricht helemaal inbandageerd. En dat loopt niet zo fijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:38

Needje schreef:
Het geeft gewoon geen steun Yellomofoon.
Zoals er al werd aangedragen zal het misschien de warmte zijn.
Steun geven kan alleen als je een gewricht helemaal inbandageerd. En dat loopt niet zo fijn.

Als ik zo'n dichte peesbeschermer aandoet heeft dat toch niet hetzelfde effect en volgens mij is dat even warm