Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:37

DubbelDun schreef:
Wie heeft bepaald dat je paard een moeilijke rug heeft; de physio of een zadelverkoper met te weinig verschillende modellen/maten Knipoog

waarom dan gelijk te weinig verschillende modellen??
Je kent de zadelverkoper/maker niet en daarbij is er nog steeds geen definitie van diepe zit..
ja dat over die slag en blabla die niet aanwijsbaar is.

DD denk of verwacht jij dat een diepe(re) zit bij een dressuurzadel anders gebouwd/gerealiseerd wordt dan bij een westernzadel?

zo ja waarom denk je dat en wat doen ze dan? (ze = zadelmaker)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:01

Ik denk dat een diepe zit bij een goed westernzadel ongeveer gelijk tot stand komt als bij een engels zadel, nl door meer materiaal te gebruiken (dus de dikte). Dit kan van hout zijn, maar ook met kunststof is het mogelijk.
Maar dat alles komt wel tot uitdrukking in de prijs en daar zit vaak het probleem. Dat marktaandeel is beduidend kleiner, waardoor er minder productie is.
Minder materiaal is goedkoper en ligt beter in de markt, dat je dan concessies gaat doen aan kwaliteit en in dit geval aan zitvorm versus 'lig'vorm mag logisch zijn.

Ik bedoelde idd dat mensen vaak een paard het plaatje 'moeilijke rug' opplakken als er geen zadel onder een X-bedrag te vinden is wat goed past.
IMO is een moeilijke rug een rug waar iets mis mee is, al dan niet ontstaan door een eerder slechtpassend zadel, verkeerd gereden paard oid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:22

M'n paard heeft aardig in elkaar gezeten toen ie jong was.
En de osteopaat die m toen heeft behandeld had nooit verwacht dat t uberhaupt een rijpaard kon worden.
Maar hij heeft t wel gered. (gelukkig)
Hoge schoft, kort en week. Is gewoon een lastige rug imo.
Volgens m'n huidige ruggeman heeft ie een "moeilijke" rug. Die snel blokkades creeert. Daarom moet er ook een "goed" zadel op.
(zou op elk paard moeten, maar we weten allemaal dat dat bij lange na niet gebeurd. Zolang t paard loopt is t goed)
Ik heb nu een HB met een diepe zit. Als zo'n diepe zit funest zou zijn voor een paard z'n rug, zou die van mij er dus alleen maar slechter van worden. Maar dat wordt ie dus niet.
Hij blijft zich positief ontwikkelen. Daarom vroeg ik me af of je wel kan stellen dat een zadel met een diepe zit funest is voor een paarderug?!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:40

DubbelDun schreef:
Ik denk dat een diepe zit bij een goed westernzadel ongeveer gelijk tot stand komt als bij een engels zadel, nl door meer materiaal te gebruiken (dus de dikte). Dit kan van hout zijn, maar ook met kunststof is het mogelijk.
Maar dat alles komt wel tot uitdrukking in de prijs en daar zit vaak het probleem. Dat marktaandeel is beduidend kleiner, waardoor er minder productie is.
Minder materiaal is goedkoper en ligt beter in de markt, dat je dan concessies gaat doen aan kwaliteit en in dit geval aan zitvorm versus 'lig'vorm mag logisch zijn.

Wat nu dat bij een engelszadel alleen de (achter)lepel verlengd wordt en de onderlijn gelijk blijft.
Of dat bij een engelszadel de boom in zijn dragen ondergeschikt is aan de kussens?
verder denkend, in het achterhoofd de westernboom houdend, welke functie hebben de kussens bij een engelszadel als de boom alleen dragend is?

DubbelDun schreef:
Ik bedoelde idd dat mensen vaak een paard het plaatje 'moeilijke rug' opplakken als er geen zadel onder een X-bedrag te vinden is wat goed past.
IMO is een moeilijke rug een rug waar iets mis mee is, al dan niet ontstaan door een eerder slechtpassend zadel, verkeerd gereden paard oid.

ben ik het geheel mee eens, echter ik heb ook vertrouwen in mijn zadelmaker en dat zullen anderen ook hebben, als dan het budget te kortschiet en de zadelpasser/maker dat compenseerd door het een moeilijke rug te noemen... daar kan de paardenhouder mi weinig mee.
Ik weet nu ook meer dan 20 jaar geleden, en leer nog elke dag bij en heb nog steeds, erg vaak, momenten dat ik denk: "tja wel logisch eigenlijk" en ben tot de ontdekking gekomen dat hoe meer ik leer en ervaar te meer ik me bewust wordt dat ik nog maar zeer weinig weet.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:21

na het een en ander nagevraagd te hebben en vooral uitleg van mijn kant het volgende antwoord van BestFitzadelservice, met wederom mijn dank voor hun tijd en aandacht.
Ik heb van hun een mail ontvanen met bijlage en in die bijlage al vragen gesteld die zijn beantwoord door hun.
Hetgeen in zwart staat is de oorspronkelijke tekst, het groen hun antwoord op mijn vragen/commentaar in het blauw toelichting op hun vragen.
In juiste volgorde:
Ik kreeg de mail in het zwart, plaatste toelichting in het blauw, stelde vragen in het rood en de antwoorden kwamen in het groen.
Ik hoop dat hierdoor de vooroordelen die door de eerste mail ontstaan zijn weggenomen worden en dat mensen zich bewust worden dat een zadel belangrijker is dan menigeen denkt....

Silvia = Alane Haha!

Citaat:
Hallo Hans,

Wederom mijn oprechte dank voor je snelle antwoord.
Ik zal in verschillende kleuren tekst mijn ‘commentaar’ geven. Blauw is neutraal en eigenlijk tussen ons beide en zal niet door mij worden gepubliceerd. Rood is mijn commentaar openbaar zoals ik het zou willen toevoegen aan hetgeen jij hieronder hebt geschreven, en waarbij ik zal wachten op jouw goedkeuring eer ik het op www.bokt.nl zal zetten.

Ik hoop dat je je kunt vinden in mijn tekst.

Groetjes en alvast bedankt,
Silvia

Ps Ik woon helaas te ver weg om jou/jullie mijn zadels te laten controleren/bekijken/aanpassen ed, Maar wat ik tot op heden gelezen en gehoord heb over jullie overweeg ik toch om eens een eind jullie kant op te reizen of proberen een afspraak te maken die voor beide aannemelijk en aanvaardbaar is.

Silvia,

Hierbij de antwoorden op de vraag over de KN bomen.

Betreffende de KN Symphonie .
Dit model zadel wordt al sinds 1983 verkocht in Nederland en is in die tijd niet veranderd.
Rond 1993-94 hebben wij leer van een andere leerlooier moeten gebruiken, wat iets harder was dan het leer van voor deze jaren. Inrijden duurde wat langer.
De laatste 5 jaar hebben wij weer leer wat ongeveer de zelfde eigenschappen heeft als het leer van voor 1993 en zelfs beter is.

DE KN SYMPHONIE BOOM IS IN AL DEZE JAREN NIET GEWIJZIGD EN IS OOK NU NOG STEEDS IN HOOFDLIJNEN DE ZELFDE BOOM ALS DE ZADELS UIT 1983.

Het is voor ons een compleet raadsel waar het verhaal vandaan komt dat deze bomen of zadels anders zouden zijn.
De boodschapper van deze onzin heeft zeker niet geïnformeerd bij de mensen die het weten.

De boodschapper is Van Triest uit Meppel, moet erbij wel bij vertellen dat het niet uit zijn mond komt maar via via. Op bokt is dat Unamie en dochter Taffy. Tel wel dat mijn woord niet tegen Van Triest is want ik hem die beste man nooit gesproken en het heel goed kan zijn dat zijn woord een beetje verdraait wordt.
HIER ZIT HET PROBLEEM: ALS EEN ZADELMAKER OM, VOOR MIJ ONDUIDELIJKE REDENEN ZADELKUSSENS VOOR LEEG GAAT HALEN, OF DE KOPIJZERS EN VOORBOOM BREDER GAAT MAKEN CREEERT HIJ ZIJN EIGEN PROBLEEM..
ALS HET ZADEL VOOR WORDT LEEG GEHAALD OF BREDER WORDT GEMAAKT, DRAAGT HET ZADEL VOOR NIET MEER, EN STEUND NIET MEER OVER DE GEHELE LENGTE OP DE PAARDEN RUG.
ZO MAAKT MEN DUS EEN KIEP OF KANTELBOOM, EEN ROLLEND ZADEL.
HET IS DUS NIET DE BOOM OF DE ZADELFABRIKANT MAAR HET GEEXPIREMENTEER VAN EEN ZADELMAKER
HEEFT DEZE ZADELMAKER SOMS VANAF 1995 EEN ZADELBOOM VERBREDER PERS IN GEBRUIK?????????.

DUS ER IS OOK GEEN VERSCHIL TUSSEN KN ZADEL VAN VOOR OF NA 1995.
(met uitzondering dan van de nieuwe WALZER boom)
ZO ER OOK GEEN BEWUST VERSCHIL IS TUSSEN DE ZADELBOMEN VAN ANDERE ZADELFABRIKANTEN VAN NA OF VOOR 1995.
Wie kan zulke onzin verzinnen !!!!!!!!!
Het is ook onzin dat KN zadels met een rood dopje op de veiligheids ophanging stijgbeugelriem een andere boom hebben dan die zadels die een grijs dopje hebben.

Vanaf 2002 heeft KN een nieuwe zadelboom, DE WALZER ZADELBOOM.
Deze is iets dieper en breder in het zit gedeelte.
De onderlijn is iets ronder.

Zou het kunnen zijn dat men die ronding bedoelt als soort van kantelpunt (in mijn achterhoofd houdend een niet correcte manier van zitten/rijden) waardoor er dus een drukpuint kan onstaan?

Maar een rond opgevulde rechte zadelboom kan ook een druk, kantelpunt veroorzaken.
Of een zadel wat voor te leeg of voor een ingezakte kussen vulling heeft.
Als de ronde of knik onderlijn van de zadelboom niet gecompenseerd wordt, gecorrigeerd wordt door het zadelkussen, rolt het zadel op de paarden rug.. Als een schommelstoel.
Maar het is de zadelmaker die dat moet veranderen. Doet de zadelverkoper dit niet dan is het zadel niet correct afgeleverd en behoord de zadelverkoper geen zadels af te leveren. Hier moet een vakbekwame zadelmaker bij komen. In een zadel wat op de rug rolt is moeilijk te zitten, en het is ook fout voor de paardenrug. De meeste ruites kunnen hierin niet de goede balans en evenwicht vinden.Maar afhankelijk van de paardenrug (Recht of hol) en waar de zadelmaker de ruiter in het zadel wil laten zitten is dit probleem de ene keer niet aanwezig en de andere keer wel. Wordt het zadel correct afgeleverd en opgevuld dan is er geen enkel probleem.

Het kussen van dit zadel is hier echter speciaal voor ontworpen en aangepast, om toch tot een goede ligging voor het paard te komen.
Wij hebben zelfs ook de keus uit verschillende kussenvormen om voor ieder paard tot de perfecte pasvorm te komen.
Deze boom is ontwikkeld met het doel dat het zadel iets anders op de paardenrug komt te liggen en dat de ruiter een iets andere zit positie krijgt.

Alle KN bomen zijn starre bomen en veranderen onder de belasting van de ruiter niet.
Diep of ondiepe zit heeft geen enkele invloed op de vorm en passing van het zadel en de onderlijn van het zadel.

Dus zowel de vlakke als de diepe zit hebben die ‘nieuwe’ ronding?
Nee, de Symphonie is rechter in de onderlijn,de Walzer boom heeft een knikje of lichte ronding, maar als het diepte punt van de zit iets meer naar achter ligt is het juist goed.Ligt het diepte punt van het zitvlak in het midden en direct onder het knik punt kan bij een verkeerde opvulling het zadel rollen. Ligt het zadel voorover is dit nadelig omdat er dan extra gewicht -druk vooraan onder het zadel komt.

De lijn van het zitvlak wordt bepaald door het ontwerp van het zadel en zit vast in de mal die gebruikt wordt om de zadelboom te maken.
Deze lijn kan alleen veranderd worden door een andere vorm te geven aan de schuim vulling welke tussen de boom en het zitleer ligt.

Nu wat betreft andere typen zadelbomen:
Veranderingen van de onderlijn van de zadelboom van elastische, houten bomen heeft ook hier niets te maken met een vlakke of diepe zit.
Het is de bespanning van deze boom en de starheid van deze boom die veranderingen in de onderlijn van de zadelboom kunnen geven.

Maar kan een boom dusdanig strak bespannen worden dat deze een ‘knik’ krijgt?

Ja, maar alleen tijdens de bouw (tenzij iemand aan het experimenteren gaat).
Is dit gedaan speciaal voor een paard met een holle rug en het kussen is ook rond opgevuld, dan is dit geen enkel probleem..
Maar als een ronde boom met een te rond kussen op een rechte rug gelegd wordt gaat het zadel rollen.

Het zijn de kussen die op de paardenrug liggen, niet de boom.
De onderlijn van het kussen is niet de zelfde lijn als die van de boom.
De onderlijn van een goede boom kan niet zo eenvoudig gewijzigd worden, die van het kussen wel.
Deze kan zo aangepast worden dat ze perfect de lijn van de paarden rug volgt.
Daar heb je wel een vakbekwame zadelmaker voor nodig.
Veranderingen van de bovenlijn van de zadelboom hebben normaal geen enkele invloed op de onderlijn van deze boom.
Alleen als het verkeerd of bewust gedaan wordt kunnen er verschillen zijn.
Er zijn zadelmakers die een bepaalde werkwijze volgen bij het bespannen welke een verhoogt risico van een veranderende onderlijn heeft.
Maar deze verandering wordt gecompenseerd door het zadelkussen en de opvulling.
Ook hier is het weer zaak dat er een vakbekwame zadelmaker is voor het eventueel veranderen of opvullen van het zadel.
Het is dus onzin dat een diepe zit automatische een veranderde onderlijn van de boom geeft en daarom slecht voor de rug van het paard is.
Wie verzint deze stelling?????

In Nederland zijn wij vrij om te kiezen met wie men zaken doet en bv een zadel koopt.
Ook wij zijn vrij in onze keus of we wel zaken willen doen met iemand.
Als bij voorbaat of tijdens de discussie blijkt dat men ons niet vertrouwd en geloofd in onze
vakmanschap, eerlijkheid en goede bedoelingen en tegen onze adviezen in toch zijn zin wil wil doordrijven, veelal omdat er andere adviseurs deze persoon beïnvloeden, en deze adviezen zijn geheel tegen onze waarden en normen, leveren wij geen zadel af.
Wij doen dit om de klant , het paard, en onszelf te beschermen tegen narigheid., verspilling van tijd en geld.
Wij zitten daar niet mee.
Andere zadelverkopers welke werken volgens andere principes, normen en waarden moeten ook leven.
Wij kunnen ons dan beter concentreren op de mensen welke ons wel vertrouwen en geloven in ons vakmanschap.
Want de paar honderd euro winst op een zadel is al deze stress niet waard.
Want als er iets fout gaat heeft het zadel of de zadelmaker het gedaan.
De deskundige adviseurs zijn dan meestal van het strijd toneel verdwenen.

Als ik mijn zadelmaker niet zou vertrouwen, maar moet er eerlijk bijvertellen dat ik geheel openstaan voor andere visies/denkwijzen/ ed , zou mijn zadelmaker niet mijn zadelmaker zijn, mijn smid niet mijn smid en de instructeur niet de instructeur en kijk ik eens en keer in een andere keuken puur en alleen wanneer ik me kan vinden in de manier van koken en vertrouwen heb.

Het is heel goed je oor een bij een ander te leggen en in een andere keuken te kijken.
Maar ga met wat je gezien hebt terug naar je zadelmaker overleg met hem wat je gezien en gehoord hebt. Een goede zadelmaker kan je dan uitleggen waarom hij het ene wel gedaan heeft en waarom en het andere niet wilt doen.
Wie kunnen niet door dezelfde deur met zwevers, dag dromers ed.
Daarin zijn wij duidelijk en recht op de man af.
Dit geeft niets met arrogantie te maken.
Dat komt omdat er maar 20 werkbare uren in een dag zijn.
Maar we kunnen wel luisteren en discussiëren met iedereen die wat zinnigs te vertellen heeft.
Wij spannen ons 24 uur per dag 7 dagen per week in om alle problemen op te lossen die binnen ons vakgebied liggen, het welzijn van het paard kunnen verbeteren en het rijplezier van de ruiter verhogen als dit verband houd met het zadel.
Dit doen wij al 30 jaar.

Duidelijkheid, eerlijkheid en vakmanschap zorgen ervoor dat wij op veel stallen al meer dan 30 jaar komen om hun zadels te controleren en problemen helpen oplossen.

Vriendelijke groet.

Hans Zuidweg

Deze mail is wederom met toestemming van de auteur geplaatst

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:54

Alane schreef:
na het een en ander nagevraagd te hebben en vooral uitleg van mijn kant het volgende antwoord van BestFitzadelservice, met wederom mijn dank voor hun tijd en aandacht.
Ik heb van hun een mail ontvanen met bijlage en in die bijlage al vragen gesteld die zijn beantwoord door hun.
Hetgeen in zwart staat is de oorspronkelijke tekst, het groen hun antwoord op mijn vragen/commentaar in het blauw toelichting op hun vragen.
In juiste volgorde:
Ik kreeg de mail in het zwart, plaatste toelichting in het blauw, stelde vragen in het rood en de antwoorden kwamen in het groen.
Ik hoop dat hierdoor de vooroordelen die door de eerste mail ontstaan zijn weggenomen worden en dat mensen zich bewust worden dat een zadel belangrijker is dan menigeen denkt....

Silvia = Alane Haha!

Citaat:
Hallo Hans,

Wederom mijn oprechte dank voor je snelle antwoord.
Ik zal in verschillende kleuren tekst mijn ‘commentaar’ geven. Blauw is neutraal en eigenlijk tussen ons beide en zal niet door mij worden gepubliceerd. Rood is mijn commentaar openbaar zoals ik het zou willen toevoegen aan hetgeen jij hieronder hebt geschreven, en waarbij ik zal wachten op jouw goedkeuring eer ik het op www.bokt.nl zal zetten.

Ik hoop dat je je kunt vinden in mijn tekst.

Groetjes en alvast bedankt,
Silvia

Ps Ik woon helaas te ver weg om jou/jullie mijn zadels te laten controleren/bekijken/aanpassen ed, Maar wat ik tot op heden gelezen en gehoord heb over jullie overweeg ik toch om eens een eind jullie kant op te reizen of proberen een afspraak te maken die voor beide aannemelijk en aanvaardbaar is.

Silvia,

Hierbij de antwoorden op de vraag over de KN bomen.

Betreffende de KN Symphonie .
Dit model zadel wordt al sinds 1983 verkocht in Nederland en is in die tijd niet veranderd.
Rond 1993-94 hebben wij leer van een andere leerlooier moeten gebruiken, wat iets harder was dan het leer van voor deze jaren. Inrijden duurde wat langer.
De laatste 5 jaar hebben wij weer leer wat ongeveer de zelfde eigenschappen heeft als het leer van voor 1993 en zelfs beter is.

DE KN SYMPHONIE BOOM IS IN AL DEZE JAREN NIET GEWIJZIGD EN IS OOK NU NOG STEEDS IN HOOFDLIJNEN DE ZELFDE BOOM ALS DE ZADELS UIT 1983.

Het is voor ons een compleet raadsel waar het verhaal vandaan komt dat deze bomen of zadels anders zouden zijn.
De boodschapper van deze onzin heeft zeker niet geïnformeerd bij de mensen die het weten.

De boodschapper is Van Triest uit Meppel, moet erbij wel bij vertellen dat het niet uit zijn mond komt maar via via. Op bokt is dat Unamie en dochter Taffy. Tel wel dat mijn woord niet tegen Van Triest is want ik hem die beste man nooit gesproken en het heel goed kan zijn dat zijn woord een beetje verdraait wordt.
HIER ZIT HET PROBLEEM: ALS EEN ZADELMAKER OM, VOOR MIJ ONDUIDELIJKE REDENEN ZADELKUSSENS VOOR LEEG GAAT HALEN, OF DE KOPIJZERS EN VOORBOOM BREDER GAAT MAKEN CREEERT HIJ ZIJN EIGEN PROBLEEM..
ALS HET ZADEL VOOR WORDT LEEG GEHAALD OF BREDER WORDT GEMAAKT, DRAAGT HET ZADEL VOOR NIET MEER, EN STEUND NIET MEER OVER DE GEHELE LENGTE OP DE PAARDEN RUG.
ZO MAAKT MEN DUS EEN KIEP OF KANTELBOOM, EEN ROLLEND ZADEL.
HET IS DUS NIET DE BOOM OF DE ZADELFABRIKANT MAAR HET GEEXPIREMENTEER VAN EEN ZADELMAKER
HEEFT DEZE ZADELMAKER SOMS VANAF 1995 EEN ZADELBOOM VERBREDER PERS IN GEBRUIK?????????.

DUS ER IS OOK GEEN VERSCHIL TUSSEN KN ZADEL VAN VOOR OF NA 1995.
(met uitzondering dan van de nieuwe WALZER boom)
ZO ER OOK GEEN BEWUST VERSCHIL IS TUSSEN DE ZADELBOMEN VAN ANDERE ZADELFABRIKANTEN VAN NA OF VOOR 1995.
Wie kan zulke onzin verzinnen !!!!!!!!!
Het is ook onzin dat KN zadels met een rood dopje op de veiligheids ophanging stijgbeugelriem een andere boom hebben dan die zadels die een grijs dopje hebben.

Zou het kunnen zijn dat men die ronding bedoelt als soort van kantelpunt (in mijn achterhoofd houdend een niet correcte manier van zitten/rijden) waardoor er dus een drukpuint kan onstaan?

Maar een rond opgevulde rechte zadelboom kan ook een druk, kantelpunt veroorzaken.
Of een zadel wat voor te leeg of voor een ingezakte kussen vulling heeft.
Als de ronde of knik onderlijn van de zadelboom niet gecompenseerd wordt, gecorrigeerd wordt door het zadelkussen, rolt het zadel op de paarden rug.. Als een schommelstoel.
Maar het is de zadelmaker die dat moet veranderen. Doet de zadelverkoper dit niet dan is het zadel niet correct afgeleverd en behoord de zadelverkoper geen zadels af te leveren. Hier moet een vakbekwame zadelmaker bij komen. In een zadel wat op de rug rolt is moeilijk te zitten, en het is ook fout voor de paardenrug. De meeste ruites kunnen hierin niet de goede balans en evenwicht vinden.Maar afhankelijk van de paardenrug (Recht of hol) en waar de zadelmaker de ruiter in het zadel wil laten zitten is dit probleem de ene keer niet aanwezig en de andere keer wel. Wordt het zadel correct afgeleverd en opgevuld dan is er geen enkel probleem.

Het kussen van dit zadel is hier echter speciaal voor ontworpen en aangepast, om toch tot een goede ligging voor het paard te komen.
Wij hebben zelfs ook de keus uit verschillende kussenvormen om voor ieder paard tot de perfecte pasvorm te komen.
Deze boom is ontwikkeld met het doel dat het zadel iets anders op de paardenrug komt te liggen en dat de ruiter een iets andere zit positie krijgt.

Alle KN bomen zijn starre bomen en veranderen onder de belasting van de ruiter niet.
Diep of ondiepe zit heeft geen enkele invloed op de vorm en passing van het zadel en de onderlijn van het zadel.

Nee, de Symphonie is rechter in de onderlijn,de Walzer boom heeft een knikje of lichte ronding, maar als het diepte punt van de zit iets meer naar achter ligt is het juist goed.Ligt het diepte punt van het zitvlak in het midden en direct onder het knik punt kan bij een verkeerde opvulling het zadel rollen. Ligt het zadel voorover is dit nadelig omdat er dan extra gewicht -druk vooraan onder het zadel komt.

De lijn van het zitvlak wordt bepaald door het ontwerp van het zadel en zit vast in de mal die gebruikt wordt om de zadelboom te maken.
Deze lijn kan alleen veranderd worden door een andere vorm te geven aan de schuim vulling welke tussen de boom en het zitleer ligt.

Veranderingen van de onderlijn van de zadelboom van elastische, houten bomen heeft ook hier niets te maken met een vlakke of diepe zit.
Het is de bespanning van deze boom en de starheid van deze boom die veranderingen in de onderlijn van de zadelboom kunnen geven.

Is dit gedaan speciaal voor een paard met een holle rug en het kussen is ook rond opgevuld, dan is dit geen enkel probleem..
Maar als een ronde boom met een te rond kussen op een rechte rug gelegd wordt gaat het zadel rollen.

De onderlijn van een goede boom kan niet zo eenvoudig gewijzigd worden, die van het kussen wel.
Veranderingen van de bovenlijn van de zadelboom hebben normaal geen enkele invloed op de onderlijn van deze boom.
Er zijn zadelmakers die een bepaalde werkwijze volgen bij het bespannen welke een verhoogt risico van een veranderende onderlijn heeft.
Ook hier is het weer zaak dat er een vakbekwame zadelmaker is voor het eventueel veranderen of opvullen van het zadel.
Het is dus onzin dat een diepe zit automatische een veranderde onderlijn van de boom geeft en daarom slecht voor de rug van het paard is.
Wie verzint deze stelling?????

In Nederland zijn wij vrij om te kiezen met wie men zaken doet en bv een zadel koopt.
Ook wij zijn vrij in onze keus of we wel zaken willen doen met iemand.
Als bij voorbaat of tijdens de discussie blijkt dat men ons niet vertrouwd en geloofd in onze
vakmanschap, eerlijkheid en goede bedoelingen en tegen onze adviezen in toch zijn zin wil wil doordrijven, veelal omdat er andere adviseurs deze persoon beïnvloeden, en deze adviezen zijn geheel tegen onze waarden en normen, leveren wij geen zadel af.
Wij doen dit om de klant , het paard, en onszelf te beschermen tegen narigheid., verspilling van tijd en geld.
Wij zitten daar niet mee.
Andere zadelverkopers welke werken volgens andere principes, normen en waarden moeten ook leven.
Wij kunnen ons dan beter concentreren op de mensen welke ons wel vertrouwen en geloven in ons vakmanschap.
Want de paar honderd euro winst op een zadel is al deze stress niet waard.
Want als er iets fout gaat heeft het zadel of de zadelmaker het gedaan.
De deskundige adviseurs zijn dan meestal van het strijd toneel verdwenen.

Als ik mijn zadelmaker niet zou vertrouwen, maar moet er eerlijk bijvertellen dat ik geheel openstaan voor andere visies/denkwijzen/ ed , zou mijn zadelmaker niet mijn zadelmaker zijn, mijn smid niet mijn smid en de instructeur niet de instructeur en kijk ik eens en keer in een andere keuken puur en alleen wanneer ik me kan vinden in de manier van koken en vertrouwen heb.

Het is heel goed je oor een bij een ander te leggen en in een andere keuken te kijken.
Maar ga met wat je gezien hebt terug naar je zadelmaker overleg met hem wat je gezien en gehoord hebt. Een goede zadelmaker kan je dan uitleggen waarom hij het ene wel gedaan heeft en waarom en het andere niet wilt doen.
Wie kunnen niet door dezelfde deur met zwevers, dag dromers ed.
Daarin zijn wij duidelijk en recht op de man af.
Dit geeft niets met arrogantie te maken.
Dat komt omdat er maar 20 werkbare uren in een dag zijn.
Maar we kunnen wel luisteren en discussiëren met iedereen die wat zinnigs te vertellen heeft.
Wij spannen ons 24 uur per dag 7 dagen per week in om alle problemen op te lossen die binnen ons vakgebied liggen, het welzijn van het paard kunnen verbeteren en het rijplezier van de ruiter verhogen als dit verband houd met het zadel.
Dit doen wij al 30 jaar.

Duidelijkheid, eerlijkheid en vakmanschap zorgen ervoor dat wij op veel stallen al meer dan 30 jaar komen om hun zadels te controleren en problemen helpen oplossen.

Vriendelijke groet.

Hans Zuidweg

Deze mail is wederom met toestemming van de auteur geplaatst

Afgod

Ik heb trws mail gehad van een zadelmaker uit Antwerpen. Hij is ook van mening dat een diepe zit niet schadelijk is voor het paard. Hij kan mij dat heel gemakkelijk tonen en ik ga dan ook maandag naar daar.

Maar toch nog even een vraagje: zijn starre bomen beter dan flexibele bomen? En waarom dan precies?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:36

nou alane je heb wel je best gedaan ..bestfitt ook trouwens Cool
wel een mooie uitgebreide uitleg... iig waar je wat mee kunt en waar je over na kan denken

toch blijft het verhaal over de ronde onderkant voor mij te onduidelijk/vaag

Citaat:

toch heb ik 2 symfonie's gezien die beide niet verbreed waren en dezelfde kamerbreedte hadden (M)
waarbij de oude boom mooi strak/recht was en het nieuwe type een lichte bolling had
dan zijn ze toch niet hetzelfde?
wat word bedoelt met hoofdlijnen
zijn ze nu wel hetzelfde of toch niet.. Rolleyes

Citaat:

alane schreef:

Citaat:

dus een rond zadel geeft wel druk
blijft het apart vinden dat ze ronde bomen maken, om ze vervolgens weer zo recht mogelijk proberen te maken met vulling Verward
bij een rechte boom heb je dat probleem helemaal niet

Citaat:

Citaat:
Diep of ondiepe zit heeft geen enkele invloed op de vorm en passing van het zadel en de onderlijn van het zadel.[/b]

dit vind ik weer tegenstrijdig met de onderstaande staande teksten

Citaat:

Citaat:
Het is de bespanning van deze boom en de starheid van deze boom die veranderingen in de onderlijn van de zadelboom kunnen geven.[/color]

alane schreef:

Citaat:

lijkt mij vrij logisch dat de onderlijn hetzelfde moet zijn als de boom
ander krijg je toch een minder gelijke druk.. vulling is immers manipuleerbaar en een boom niet
nu is voor mij de grote vraag... is dit wel 100% te compenseren?
en als een bolling niet slecht zou zijn ...
waarom moet het dan gecompenseerd worden?
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-07-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:12

Alane schreef:
Wat nu dat bij een engelszadel alleen de (achter)lepel verlengd wordt en de onderlijn gelijk blijft.
Of dat bij een engelszadel de boom in zijn dragen ondergeschikt is aan de kussens?
verder denkend, in het achterhoofd de westernboom houdend, welke functie hebben de kussens bij een engelszadel als de boom alleen dragend is?

Uit het verhaal van de zadelmaker blijkt al duidelijk dat de vulling bij een engels zadel gelijkgesteld kan worden met de boomvorm van een westernzadel, die heeft immers geen kussens. De vorm van de rug is dus bepalend voor de bolling van het zadel (rock).
Om bij western zadels een 'diepere' of steviger zit te krijgen worden -vooral bij Barrelzadels- er hogere voor- en achterkanten gebruikt (cantle/swell). Hierdoor zit de ruiter ook meer opgesloten. Een hogere lepel bij een engels zadel zal hetzelfde gevoel geven.
Blijft het feit dat bij elk soort zadel het diepste zitpunt op het juiste punt van de rug moet liggen om de ruiter in balans te houden. Als de holling van de rug niet overeenkomt met de bolling van het zadel zal dit dus nooit lukken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:55

klopt dubbeldun!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:58

sronnie schreef:

Wat is dan een standaard rug? Bij mijn weten is geen enkele rug hetzelfde.
Persoonlijk vind ik dat mensen te snel roepen dat hun paard een moeilijke rug heeft..

Ik bedoel hiermee ook niet dat elke rug gelijk is. Maar bij veel paarden past een zadel behoorlijk makkelijk. En bij andere kun je zo jaren bezig zijn een zadel te vinden wat eindelijk goed ligt. Mss is standaardrug een beetje verkeerd beschreven.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:02

zitake schreef:
sronnie schreef:

Wat is dan een standaard rug? Bij mijn weten is geen enkele rug hetzelfde.
Persoonlijk vind ik dat mensen te snel roepen dat hun paard een moeilijke rug heeft..

Ik bedoel hiermee ook niet dat elke rug gelijk is. Maar bij veel paarden past een zadel behoorlijk makkelijk. En bij andere kun je zo jaren bezig zijn een zadel te vinden wat eindelijk goed ligt. Mss is standaardrug een beetje verkeerd beschreven.

Oke, is daar geen misverstand over Lachen
Maar zou het niet helpen om er een kundige zadelmaker bij te halen?
Veel mensen die een paard hebben met een ''moeilijke'' rug gaan of vaak zelf opzoek, of hebben een zadelmaker die ze eigenlijk niet verder kan helpen, maar zegt dat het toch moet kunnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:16

sronnie schreef:

Oke, is daar geen misverstand over Lachen
Maar zou het niet helpen om er een kundige zadelmaker bij te halen?
Veel mensen die een paard hebben met een ''moeilijke'' rug gaan of vaak zelf opzoek, of hebben een zadelmaker die ze eigenlijk niet verder kan helpen, maar zegt dat het toch moet kunnen.

Tuurlijk moet daar een goeie zadelmaker bijgehaald worden. Het gaat niet om mijn paard ofzo hoor. De mijne heeft een behoorlijke 'standaard'rug en bij mij komt iig ook een zadelmaker kijken om aan te passen, vooral omdat hij nog jong is en dus nog verandert.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:45

@Unamie, je moet het stukje van BestFit nog eens goed doorlezen.

Citaat:
toch heb ik 2 symfonie's gezien die beide niet verbreed waren en dezelfde kamerbreedte hadden (M)
waarbij de oude boom mooi strak/recht was en het nieuwe type een lichte bolling had
dan zijn ze toch niet hetzelfde?
wat word bedoelt met hoofdlijnen
zijn ze nu wel hetzelfde of toch niet..

Jij hebt toen 2 bomen gezien en iemand heeft je verteld dat..... maar klopt hetgeen die persoon je erbij vertelt heeft?

De veranderingen die gemaakt zijn zijn mi dan verwaarloosbaar, denk bijv aan de kleur, gebruikte ophanghaken. (ik noem maar wat)

Citaat:
dus een rond zadel geeft wel druk
blijft het apart vinden dat ze ronde bomen maken, om ze vervolgens weer zo recht mogelijk proberen te maken met vulling Verward
bij een rechte boom heb je dat probleem helemaal niet

Die Dus is er alleen ALS er een ronde onderkant zou zijn zonder de speciaal daarbij behorende kussens, nl
BestFit schreef:
De onderlijn is iets ronder. Het kussen van dit zadel is hier echter speciaal voor ontworpen en aangepast, om toch tot een goede ligging voor het paard te komen.

Unamie schreef:
lijkt mij vrij logisch dat de onderlijn hetzelfde moet zijn als de boom
ander krijg je toch een minder gelijke druk.. vulling is immers manipuleerbaar en een boom niet
nu is voor mij de grote vraag... is dit wel 100% te compenseren?
en als een bolling niet slecht zou zijn ...
waarom moet het dan gecompenseerd worden?

Als een boom niet manipuleerbaar zou zijn zou van Triest hem niet kunnen buigen, versmallen of verbreden.
Een zadel is meer dan een boom alleen, en de pasvorm is meer dan het zadel alleen.
Het is een aantal factoren die ervoor zorgen dat een zadel wel of geen drukkingen ed veroorzaakt.
En dat begint bij de zadelmaker/passer die het zadel komt aanmeten, dan de rijkunsten (mn zitkunsten) van de ruiter en niet geheel onbelangrijk oog en oor van de verzorger en ruiter.

Hoe ver zijn we nu met de stellingen over diepe zit en slecht voor de rug?
De KN zadels van 1983 zijn in hoofdlijnen onveranderd, op de introductie van de Walzerboom in 2002 na, die niet in een symfonie worden gebruikt.

Een zadel met een diepe zit hoeft geen bolling te hebben en heeft de boom dit wel zullen hier aangepaste kussens onder zitten. Ook zadels met een vlakke zit kunnen diezelfde boom hebben en hebben dus ook speciale kussens.

Passier gebruikt al jaren dezelfde boom, Kieffer dito, en passier creeert een diepe zit door de lepel te verhogen opdat het optisch dieper lijkt.

Je kunt niet generaliseren over de pasvorm van zadels omdat niet iedere paardenrug gelijk is en niet iedere ruiter even goed zit.
---------------------------------------------

Als ik het stukje van Hans van Zuidweg nog eens nalees en dan met name het gedeelte over de Walzerboom en de kussens, vraag ik me af of het wel goed is om er flair/cair kussens onder te laten bouwen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:53

[/quote]

Jouw merrie ging waarschijnlijk niet in protest omdat er een zadel met diepe zit op haar rug lag, maar omdat jij kwam vast te zitten. Jij kreeg pijn en kon wsl niet goed meegaan met de bewegingen. Vervolgens kon je ook de hulpen niet goed geven. En dat alles had het gevolg dat jouw paard in protest kwam.
Had jouw fysio eigenlijk iets (blokkades en dergelijke) gevonden?[/quote]

Mijn osteopaat is Henk Goossen tevens dierenarts. Ze zat elke week weer vast maar vooral op de overgang lendenen naar de billen.
Mijn Fysio is mevr. de Korte en die heeft wat gemasseerden rechtgezet. Weer dezelfde plek.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:57

DubbelDun schreef:
lvanbattum schreef:
Eerst een boomlooszadel maar dat gaf vreemde reacties van mijn merrie.
Ik ben wel benieuwd naar deze reacties. Dus als je ze wilt delen Lachen
En heb je eerst het boomlose zadel gehad en daarna een zadel met de beruchte diepe zit, of juist andersom ??

Ik heb ze tegelijk gehad. Mijn merrie ging sprongetjes opzij maken en met haar ogen draaien. En ja ik reed/rijdt ook zonder zadel en dan is er niks aan de hand.
Het rare is dat ze met opzadelen en opstijgen nooit afkeer heft laten blijken van een van de zadels maar met rijden werd ze dwars.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:13

Alane schreef:
Jij hebt toen 2 bomen gezien en iemand heeft je verteld dat.....

nee hoor want ik heb het verschil echt gezien Ja

alane schreef:
Als een boom niet manipuleerbaar zou zijn zou van Triest hem niet kunnen buigen, versmallen of verbreden.

koud blijft de boom in dezelfde vorm (onder normale onstandigheden)
maar neem bv ijzer ..hoe makkelijker word het te bewerken als het heet is.....
das met bomen ook zo

vulling is altijd en onder alle omstandigheden te manupuleren

alane schreef:
Een zadel is meer dan een boom alleen, en de pasvorm is meer dan het zadel alleen.
Het is een aantal factoren die ervoor zorgen dat een zadel wel of geen drukkingen ed veroorzaakt.
En dat begint bij de zadelmaker/passer die het zadel komt aanmeten, dan de rijkunsten (mn zitkunsten) van de ruiter en niet geheel onbelangrijk oog en oor van de verzorger en ruiter.

maar het is wel belangrijk of de boom bij je paard past (zegt hulsebos)
hoe weet je dat, als ze een zadel komen passen met de kussens er al onder (dan doen nl heel veel zadelmakers)
want hoe kun je dán zien of de boom bij je paard past?
niet dus

de boom is de richtlijn, en die maakt het model van het zadel
je kan er een ander model van proberen te maken met kussens
de boom blijft daarmee onveranderd

alane schreef:
Hoe ver zijn we nu met de stellingen over diepe zit en slecht voor de rug?

een stuk verder als je het met eigen ogen zou zien (net als jodievanmij)

alane schreef:
Een zadel met een diepe zit hoeft geen bolling te hebben en heeft de boom dit wel zullen hier aangepaste kussens onder zitten. Ook zadels met een vlakke zit kunnen diezelfde boom hebben en hebben dus ook speciale kussens.

maar heeft het wel (op een enkele uitzondering na)
proberen ze te zeggen "de vorm van de boom maakt niet uit, als er maar speciale kussens onder zitten"?
dus een zadel hoeft niet meer te passen qua boom ?
hulsebos geeft ook toe dat de vorm van een boom van een vlakke zit "anders" is

alane schreef:
Passier gebruikt al jaren dezelfde boom, Kieffer dito, en passier creeert een diepe zit door de lepel te verhogen opdat het optisch dieper lijkt.

dat zeggen zij ja, tegen de goedgelovige Rolleyes

alane schreef:
Je kunt niet generaliseren over de pasvorm van zadels omdat niet iedere paardenrug gelijk is en niet iedere ruiter even goed zit.

maar er is geen paardenrug, die zo diep is als de slag die sommige bomen hebben Scheve mond
tenzij een paard 30 jaar is Clown

alane schreef:
Als ik het stukje van Hans van Zuidweg nog eens nalees en dan met name het gedeelte over de Walzerboom en de kussens, vraag ik me af of het wel goed is om er flair/cair kussens onder te laten bouwen.

nee dat lijkt me niet
maar mijn zadel heeft een vlakke boom en daardoor is het geen probleem

heb trouwens ook cairzakjes liggen hier
daaraan kun je precies zien waar het fout gaat met de diepe zit/knik van de Wintec (en andere zadels)
op die plek van de knik is het cair in tween geknakt (dus draagt het zadel niet over de hele lengte)
en dat terwijl er nog niet eens met het zadel was gereden Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:54

lvanbattum schreef:
Ik heb ze tegelijk gehad. Mijn merrie ging sprongetjes opzij maken en met haar ogen draaien. En ja ik reed/rijdt ook zonder zadel en dan is er niks aan de hand.
Het rare is dat ze met opzadelen en opstijgen nooit afkeer heft laten blijken van een van de zadels maar met rijden werd ze dwars.
In principe zou het rijden zonder zadel en het rijden met een simpel boomloos zadel als de BareFoot qua zit gelijk moeten zijn. De ruiter zit nl op dezelfde plek en voelt voor het paard hetzelfde aan (hooguit iets zachter vanwege de pad).
Wat er wel anders aan is (zeker bij de BareFoot en gelijke modellen) is de stijgbeugelophanging. Zonder zadel heb je die niet, met BareFoot heb je dus vlak achter de schoft een band lopen die druk geeft op de rug als je gaat lichtrijden. Het ene paard heeft daar meer last van als het andere.
Een goede pad kan eea verminderen, maar imo blijft dit een konstruktieprobleem, reden waarom ik voor de Bob Marshall heb gekozen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:51

unamie schreef:

alane schreef:

dat zeggen zij ja, tegen de goedgelovige Rolleyes

Ik ben de Passierbomen vandaag zélf gaan bekijken. Die diepe zit wordt dus werkelijk verkregen door de lepel te verlengen. Daar is dus niets goedgelovig aan....
Maandag ga ik naar nóg een andere zadelmaker en daar ga ik de bomen van o.a. Passier (nog eens), KN, Schumacher, Prestige, Kieffer en Stubben bekijken! Wordt dus vervolgd Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:56

Precious20 schreef:
Ik ben de Passierbomen vandaag zélf gaan bekijken. Die diepe zit wordt dus werkelijk verkregen door de lepel te verlengen. Daar is dus niets goedgelovig aan....
Maandag ga ik naar nóg een andere zadelmaker en daar ga ik de bomen van o.a. Passier (nog eens), KN, Schumacher, Prestige, Kieffer en Stubben bekijken! Wordt dus vervolgd Knipoog

maar heb je de kale boom ook op een paard of bok zien liggen?
want dán zie je pas een (duidelijk) verschil

nu lijkt het net of de slag in de boom helemaal niet bestaat (of ze allemaal alleen maar verlengd zijn)
maar ze bestaan écht wel Ja

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:54

Na 28 pagina's meelezen, trek ik nu toch mn mond maar even open.

In de Hoefslag heeft een reeks artikelen gestaan over zadels in het algemeen...ik heb ze helaas niet allemaal gelezen, maar binnenkort komt daar een boekje van uit. Misschien een goede tip???

Verder kan ik me zo voorstellen dat iedere zadelmaker een roze bril op heeft wbt zijn eigen product (zonder kritiek te leveren op deze zadelmakers)

Zoals jullie hier keer op keer weer laten zien en schrijven: een zadel is opgebouwd uit componenten en ieder onderdeel hiervaan bepaalt de uiteindelijke vorm. Uit slechts 1 boom, kunnen meerdere, verschillend gevormde, zadels gebouwd worden. (zèlfs bij een westernzadel)

Uiteindelijk is een zadel een verbindingsstuk tussen ruiter en paard en dient zo goed mogelijk te passen.

De bouw van paard EN ruiter bepalen mede de benodigde vorm van het zadel.

Het is niet de bedoeling dat het zadel een hulpstuk wordt....de ruiter dient zelf een onafhankelijke zit te hebben en mag nooit de steun van wrongen en/of andere kunstgrepen nodig hebben om te paard te kunnen blijven.

Je kunt NOOIT van je paard verwachten dat het een uitgebalanceerd, elastisch en 2 zijdig buigzaam dier wordt, als je zelf van top tot teen vastzit en zonder leuning nog van een barkruk af zou vallen. Maneges zouden hun klanten goed moeten trainen wbt die onafhankelijke zit door het geven van zitlessen waarbij geen teugels en beugels mogen worden aangeraakt. De commercie (= de klant) wil echter na 3 ritten al zelfstandig een bosrit kunnen maken. De Spaanse rijschool in Wenen laat zijn leerlingen op die manier het eerste jaar rijden.

Ik ben heel blij dat jullie zo goed over jullie zadel en de gezondheid van het paard nadenken....maar nogmaals; paardrijden is een team sport en dat team is zo goed als de zwakste schakel. Dus gooi nooit de schuld alleen op het zadel, maar bekijk jezelf, het bit en je paard (bouw, gezondheid, leeftijd, voeten etc.) minstens even kritisch.

Neem dit betoog rustig met een korrel zout....ik rij boomloos, recreatief en train nooit op buigzaamheid en elasticiteit. Maar ik vraag dan ook geen enkele bijzondere inspanning van mijn stevige Haflinger Cool

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:06

Ik kan niets anders zeggen dat het helemaal klopt wat je zegt.
Maar naar mijn idee is de stelling meer of de boom opzich (zonder andere factoren) al schadelijk is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:54

Citaat:
In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.

Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)

Bovenstaande is de openingspost in dit topic....daarna verzand de conversatie in hoe die diepe zit tot stand komt en welke zadelmaker het op welke manier doet, etc.

Ik heb eerlijk gezegd niet gezocht naar "dat andere topic" Bloos
Boomloos heeft zn eigen problemen....en bomen zijn gewoon niet mijn ding Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:01

Buitenzinnig schreef:
Bovenstaande is de openingspost in dit topic....daarna verzand de conversatie in hoe die diepe zit tot stand komt en welke zadelmaker het op welke manier doet, etc.

Ik ben het wel eens met je eerste post, maar wat je hieraan geeft als 'verzanden' is imo niet helemaal correct. Als je ergens een mening over wilt vormen, dan moet je toch ook de achtergronden kennen?
Dat wordt juist in dit topic uitgebreidt onderzocht!

Ik vind dit een hele interessante discussie, en hij wordt ook nog eens zonder bekvechten gevoerd, met allerlei achtergrond informatie van zadelmakers die hun denkwijze geven op dit vraagstuk.
IK ben iig al een hoop wijzer, en blijf dit topic graag volgen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:05

Buitenzinnig schreef:

Het is hoe je het bekijkt, zoals Bitch ook al zegt, zonder goede achtergrond informatie kun je naar mijn idee geen correcte uitspraken doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:16

daarom ben ik na 28 pagina's ook nog steeds aanwezig Haha! Haha!
Heb me misschien niet helemaal correct uitgedrukt. Bloos
Eigenlijk zou je een aantal merken naast elkaar moeten hebben en die moeten (laten) vergelijken en dan niet alleen de A-merken die hier veelvuldig over het beeldscherm vliegen, maar ook de B en C merken.

Het enige wat ik er over kan zeggen is dat ik bij die zgn. diepe zadels vaak ook ruiters met rug/heupproblemen tegen kom, omdat ze de ruiter is een onnatuurlijke houding forceren. Maar ook hier id dat beeld weer afhankelijk van de bouw van die ruiter en het paard.

En ik denk (!) dat het van belang is op welke plek het dieptepunt gesitueerd is (wederom afhankelijk van de bouw van het paard) en de gebruite materialen.

Het voordeel van een diep zadel is (hoewel tegenstrijdig) dat het de ruiter dwingt om op een bepaald punt te zitten, waardoor men in ieder geval niet op de lepel gaat zitten en zo het zwaartepunt te ver naar achteren verlegd. Ook is het van belang dat het zadel goed op het paard wordt gelegd...en wel ongeveer 4 vingers achter de punt vn het schouderblad. Het zadel mag niet voorover kiepen en evenmin achterover duikelen. Evenmin mag het zadel voorbij een bepaald punt op de rug komen. Hulpmiddelen zoals gelpads etc. verergeren vaak de pasvorm van een zadel ipv het te verbeteren.

Men zou ieder half jaar het zadel moeten laten controleren OP HET PAARD !!!!!!!!

Ergens werd ook een vraag gesteld over de zgn. verende boom...dat schijnt niet goed te zijn ivm het vervormen en het daaruit voorvloeiende veranderende drukpunt...maar misschien klets ik op dit punt uit mijn nek Bloos