nou alane je heb wel je best gedaan ..bestfitt ook trouwens
wel een mooie uitgebreide uitleg... iig waar je wat mee kunt en waar je over na kan denken
toch blijft het verhaal over de ronde onderkant voor mij te onduidelijk/vaag
Citaat:
DE KN SYMPHONIE BOOM IS IN AL DEZE JAREN NIET GEWIJZIGD EN IS OOK NU NOG STEEDS IN HOOFDLIJNEN DE ZELFDE BOOM ALS DE ZADELS UIT 1983.
toch heb ik 2 symfonie's gezien die beide niet verbreed waren en dezelfde kamerbreedte hadden (M)
waarbij de oude boom mooi strak/recht was en het nieuwe type een lichte bolling had
dan zijn ze toch niet hetzelfde?
wat word bedoelt met hoofdlijnen
zijn ze nu wel hetzelfde of toch niet..
Citaat:
Vanaf 2002 heeft KN een nieuwe zadelboom, DE WALZER ZADELBOOM.
Deze is iets dieper en breder in het zit gedeelte.
De onderlijn is iets ronder.
alane schreef:Zou het kunnen zijn dat men die ronding bedoelt als soort van kantelpunt (in mijn achterhoofd houdend een niet correcte manier van zitten/rijden) waardoor er dus een drukpuint kan onstaan?
Citaat:
Maar een rond opgevulde rechte zadelboom kan ook een druk, kantelpunt veroorzaken.
Als de ronde of knik onderlijn van de zadelboom niet gecompenseerd wordt, gecorrigeerd wordt door het zadelkussen, rolt het zadel op de paarden rug.. Als een schommelstoel.
dus een rond zadel geeft wel druk
blijft het apart vinden dat ze ronde bomen maken, om ze vervolgens weer zo recht mogelijk proberen te maken met vulling
bij een rechte boom heb je dat probleem helemaal niet
Citaat:
Het kussen van dit zadel is hier echter speciaal voor ontworpen en aangepast, om toch tot een goede ligging voor het paard te komen.
Wij hebben zelfs ook de keus uit verschillende kussenvormen om voor ieder paard tot de perfecte pasvorm te komen.
Deze boom is ontwikkeld met het doel dat het zadel iets anders op de paardenrug komt te liggen en dat de ruiter een iets andere zit positie krijgt.
Citaat:
Alle KN bomen zijn starre bomen en veranderen onder de belasting van de ruiter niet.
Diep of ondiepe zit heeft geen enkele invloed op de vorm en passing van het zadel en de onderlijn van het zadel.[/b]
dit vind ik weer tegenstrijdig met de onderstaande staande teksten
Citaat:
Dus zowel de vlakke als de diepe zit hebben die ‘nieuwe’ ronding?
Nee, de Symphonie is rechter in de onderlijn,de Walzer boom heeft een knikje of lichte ronding, maar als het diepte punt van de zit iets meer naar achter ligt is het juist goed.Ligt het diepte punt van het zitvlak in het midden en direct onder het knik punt kan bij een verkeerde opvulling het zadel rollen. Ligt het zadel voorover is dit nadelig omdat er dan extra gewicht -druk vooraan onder het zadel komt.
Citaat:
Nu wat betreft andere typen zadelbomen:
Veranderingen van de onderlijn van de zadelboom van elastische, houten bomen heeft ook hier niets te maken met een vlakke of diepe zit.
Het is de bespanning van deze boom en de starheid van deze boom die veranderingen in de onderlijn van de zadelboom kunnen geven.[/color]
alane schreef:Maar kan een boom dusdanig strak bespannen worden dat deze een ‘knik’ krijgt?
Citaat:
Ja, maar alleen tijdens de bouw (tenzij iemand aan het experimenteren gaat).
Is dit gedaan speciaal voor een paard met een holle rug en het kussen is ook rond opgevuld, dan is dit geen enkel probleem..
Maar als een ronde boom met een te rond kussen op een rechte rug gelegd wordt gaat het zadel rollen.
Het zijn de kussen die op de paardenrug liggen, niet de boom.
De onderlijn van het kussen is niet de zelfde lijn als die van de boom.
De onderlijn van een goede boom kan niet zo eenvoudig gewijzigd worden, die van het kussen wel.
Deze kan zo aangepast worden dat ze perfect de lijn van de paarden rug volgt.
Daar heb je wel een vakbekwame zadelmaker voor nodig.
Veranderingen van de bovenlijn van de zadelboom hebben normaal geen enkele invloed op de onderlijn van deze boom.
Alleen als het verkeerd of bewust gedaan wordt kunnen er verschillen zijn.
Er zijn zadelmakers die een bepaalde werkwijze volgen bij het bespannen welke een verhoogt risico van een veranderende onderlijn heeft.
Maar deze verandering wordt gecompenseerd door het zadelkussen en de opvulling.
lijkt mij vrij logisch dat de onderlijn hetzelfde moet zijn als de boom
ander krijg je toch een minder gelijke druk.. vulling is immers manipuleerbaar en een boom niet
nu is voor mij de grote vraag... is dit wel 100% te compenseren?
en als een bolling niet slecht zou zijn ...
waarom moet het dan gecompenseerd worden?
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-07-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt