Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:27

Ruitersporthoeve.nl heeft ze altijd iets goedkoper te koop

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:30

Daar heb ik ze ook gekocht. Heel tevreden!

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:49

Dat denk ik ook.[/quote]

Dank voor de tip. Vandaag even geprobeerd en het lijkt nu beter te zitten. Veel lager hij ook niet omdat dan dan gelijk het bit ook lager hangt. Dit hoofdstel valt dus best groot, want mijn paard van 1.73m heeft best een lang hoofd.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:29

Vandaag heb ik de horsegear aquila deluxe alsnog gekocht, heeft iemand hier een foto van hoe hij moet zitten?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:38

Sabine81 schreef:
Dat denk ik ook.

Dank voor de tip. Vandaag even geprobeerd en het lijkt nu beter te zitten. Veel lager hij ook niet omdat dan dan gelijk het bit ook lager hangt. Dit hoofdstel valt dus best groot, want mijn paard van 1.73m heeft best een lang hoofd.[/quote]

Kun je het bit niet apart verstellen en een gat hoger doen?

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:13

Kun je het bit niet apart verstellen en een gat hoger doen?[/quote]

Nee, dat is lastig.
Zie onderstaande foto voor de verstelmogelijkheden. Met de rode pijlen verstel je het bit. Daar zitten 2 standen. Die heb ik al op het kortst. Met de blauwe pijl verstel je de neusriem. En rood en blauw zitten dus aan elkaar vast.

Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:25

M_ontana schreef:
Vandaag heb ik de horsegear aquila deluxe alsnog gekocht, heeft iemand hier een foto van hoe hij moet zitten?

Ja inderdaad zeer lastig om die goed te krijgen, ik mis echt een duidelijke voorbeeld foto ook. Misschien kan je een foto plaatsen en kunnen er mensen hier zeggen of hij goed lijkt te zitten. Dat heb ik ook maar gedaan

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:35

Ik probeer morgen even een foto te maken, maar zelfs kwam ik er iig niet helemaal uit

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:22

Sabine81 schreef:

Nee, dat is lastig.
Zie onderstaande foto voor de verstelmogelijkheden. Met de rode pijlen verstel je het bit. Daar zitten 2 standen. Die heb ik al op het kortst. Met de blauwe pijl verstel je de neusriem. En rood en blauw zitten dus aan elkaar vast.

Afbeelding[/quote]

En een maat kleiner is geen optie?

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:49

Dancer schreef:
Sabine81 schreef:

Nee, dat is lastig.

[ [url=m/Y5v9Cs.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een maat kleiner is geen optie?[/quote]

Een cob maat lijkt me geen optie, want dan wordt ook de neus- en keelriem een stuk korter. Paard is 173cm...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:17

Sabine81 schreef:
Nee, dat is lastig.

[ [url=m/Y5v9Cs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoi sabine, heb je de bovenste rode pijl ook al op het kortst? Op de vorige foto lijkt dat namelijk niet :) dit scheelt weer een stukje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:23

Vaak kun je bij het bakstuk bij het bit er nog een extra gaatje bijprikken. Bij het kopstuk bovenaan lukt dit vaak ook, desnoods even stukje snijden en nieuw 'oogje' maken tegen uitscheuren. Maar een hoofdstel wat op z'n kleinst zit is vaak gewoon te groot. Leer rekt ook nog. Als het op z'n grootst zit is het vaak 2 keer rijden en je kunt het al 1 gaatje opschuiven.
Dus als het terugkan, dan zou ik dat doen.

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:17

Hoi allemaal,

Wat een mooie hoofdstellen komen er voorbij!

Ik ben zelf opzoek naar een mooie anatomische neusriem... een die niet zo loopt als een normale hoge neusriem kwa sluiting maar waarbij de zijkant los ligt..

Hele lastige omschrijving maar hij heeft op de plek waar normaal een wolfstand zit een soort extra bot wat we nog niet weg kunnen laten halen. Hierdoor rijd ik nu dus met een lage neusriem, maar dit vind ik persoonlijk niet optimaal.

Omdat ik een kopstuk heb waar hij heel fijn op loopt zoek ik echt alleen een anatomische neusriem. Mocht deze echt niet bestaan wil ik een ander hoofdstel wel overwegen.

wie oh wie kan ons helpen :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:32

@loismooij15 ik begrijp geloof ik niet helemaaaaal wat je bedoelt, maar als het vrij moet liggen, dan klinkt het alsof de fairfield lingus van hooks wel iets kan zijn?

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:34

Skippy01 schreef:
@loismooij15 ik begrijp geloof ik niet helemaaaaal wat je bedoelt, maar als het vrij moet liggen, dan klinkt het alsof de fairfield lingus van hooks wel iets kan zijn?

zo iets inderdaad, alleen dan zou het fijn zijn als ik de neusriem aan mijn eigen hoofdstel zou kunnen vastmaken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:39

loismooij15 schreef:
Skippy01 schreef:

zo iets inderdaad, alleen dan zou het fijn zijn als ik de neusriem aan mijn eigen hoofdstel zou kunnen vastmaken.

Pfoe, dan zul je denk ik tuigmakers lief aan moeten kijken :)
Zonder neusriem rijden is geen optie?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:44

loismooij15 schreef:
Skippy01 schreef:

Of deze?
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... om-Ontario

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:46

@drico, ow dat is ook een aparte!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:49

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:48

Aangezien ik het zo snel even niet terug kan vinden in het topic stel ik de vraag toch maar even :+
Ik zit eraan te denken om voor mijn pony een Rambo Micklem Competition Bridle te kopen. Echter zie ik op de ene site staan dat hij perfect naar maat uitvalt, op de ander dat hij heel klein uitvalt, en op weer een ander dat hij juist groot uitvalt :evaw:

Nu heb ik ook meteen een pony met een rare pasmaat. Met mijn huidige hoofdstel (Dobert Stallmeister) heeft ze Cob, maar moest ik alleen bij de neusriem een gaatje erbij maken zodat hij niet te laag hing. Verder is heb ik de neusriem ‘om de neus heen’ zeg maar wel op het laatste (grootste) gaatje omdat ‘ie anders te strak is >;)

Wat voor maat zou ik het beste kunnen nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:09

Ik vind ze klein vallen. Mijn paard heeft een PS of Sweden maat Cob, een Equibling S&T maat cob maar dan wel het aansnoerriempje in full. Maar van de micklem had die full.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:48

Yvank_ schreef:
Ik vind ze klein vallen. Mijn paard heeft een PS of Sweden maat Cob, een Equibling S&T maat cob maar dan wel het aansnoerriempje in full. Maar van de micklem had die full.

Oké, duidelijk! Bedankt! :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:02

Ze vallen vrij klein inderdaad!
Onze pony zit tussen shet en pony in en heeft een pony maat welke gewoon goed past.
Onze tinker heeft normaal maat cob/kleine full en past de maat full goed, precies in het midden. Ik moest alleen wel een ander fronriem halen deze was echt te krap.

Afbeelding

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:27

mentjuh schreef:
Ze vallen vrij klein inderdaad!
Onze pony zit tussen shet en pony in en heeft een pony maat welke gewoon goed past.
Onze tinker heeft normaal maat cob/kleine full en past de maat full goed, precies in het midden. Ik moest alleen wel een ander fronriem halen deze was echt te krap.

[ [url=m/uJWBb6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh die frontriem <3
Dan ga ik ook gewoon een full doen, denk ik!

loismooij15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:56

Iemand ervaring met een neusriem van SD design?