Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:55

Anoniem schreef:
Buitenzinnig jou zadel vind ik erg gaaf zeg!


Dankjewel!

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:03

Losse neusriem kan inderdaad ook. Hmm weer iets om over na te denken

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:39

Wij hebben net voor het eerst gereden met ons eigen hoofdstel! Staat d'r niet verkeerd, al zeg ik het zelf :)
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:02

Tijger, er staat nu ook een prachtige western sidepull te koop op de facebookpagina ''Ruil en verkoopplaats Barefoot/boomloos/bitloos producten''!
Hij is alleen wel aardig aan de prijs met 145,-, maar hij is echt heel mooi :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:20

Runa schreef:
Tijger, er staat nu ook een prachtige western sidepull te koop op de facebookpagina ''Ruil en verkoopplaats Barefoot/boomloos/bitloos producten''!
Hij is alleen wel aardig aan de prijs met 145,-, maar hij is echt heel mooi :)


Die heb ik ook gezien,maar hij lijkt zo vreselijk grof..Brede neusriem en frontriem,maarja het kan vertekenen op de foto..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:22

Anoniem schreef:
je kan ook een losse sidepull neusriem halen en aan een westernhoofdstel bevestigen?

Ik ga ook een losse halen. Heb een prima (bit) hoofdstel.

Ook ga ik een natural hackamore bestellen, rijden hier meer mensen mee?



Geen natural hackamore rijders hier?
Ik wil m na de feestdagen bestellen samen met een losse sidepull neusriem bij lovelance.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:41

Nope, alleen mechanise hackamore! :)

lovelance

Berichten: 2021
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:50

Anoniem schreef:
Geen natural hackamore rijders hier?
Ik wil m na de feestdagen bestellen samen met een losse sidepull neusriem bij lovelance.


Ik rij er mee :D

Afbeelding

Afbeelding

Ideaal wanneer je tijdens een buitenrit even pauze neemt.

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:52

pleiada schreef:
Die heb ik ook gezien,maar hij lijkt zo vreselijk grof..Brede neusriem en frontriem,maarja het kan vertekenen op de foto..

Hij is redelijk 'aanwezig' ja, maar ik denk dat dat juist ook heel mooi kan staan op het juiste hoofd :)

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:02

Haha leuk lovelance.
Het leek mij ook handig omdat je inderdaad ook gelijk een touw hebt.
Nog even de kleur bedenken.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:14

Anoniem schreef:
Geen natural hackamore rijders hier?
Ik wil m na de feestdagen bestellen samen met een losse sidepull neusriem bij lovelance.

Ik heb wel een tijdje met een natural hackamore gereden, maar ik had het idee dat hulpen beter doorkwamen met gewone teugels (maar wel zonder clipjes en haakjes).

Maar het beste kan ik nog uit de voeten met een gewone sidepull :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:18

Runa schreef:
pleiada schreef:
Die heb ik ook gezien,maar hij lijkt zo vreselijk grof..Brede neusriem en frontriem,maarja het kan vertekenen op de foto..

Hij is redelijk 'aanwezig' ja, maar ik denk dat dat juist ook heel mooi kan staan op het juiste hoofd :)


Dat zal zeker!

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:54

Runa schreef:
Tijger, er staat nu ook een prachtige western sidepull te koop op de facebookpagina ''Ruil en verkoopplaats Barefoot/boomloos/bitloos producten''!
Hij is alleen wel aardig aan de prijs met 145,-, maar hij is echt heel mooi :)


Ik had hem gezien ja maar mijn paardje heeft een behoorlijk fijn hoofd dus dat hoofdstel is jammer genoeg veel te grof. Wel lief dat je meedenkt!

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 01:39

Hier rijd ik zo nu en dan ook met een natural hackemore, vooral buiten vind ik hem erg fijn! Het touw er aan is Super handig kan hem er ook nog mee longeren :p

In de bak rijd ik hem over het algemeen met een sidepull hoofdstel. Maar paard reageerd over het algemeen fijn op beide hoofdstellen en is goed te sturen en remmen.


Afbeelding

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:53

Ik rijd alleen nog maar buiten ivm blessure paard, wisselend wat 'dressuurmatig' of gewoon lekker 'lanterfanten'...
Rijd hem nu alweer 2 weken op touwhalster en dat verbetert per keer.
Dus de hackamore lijkt mij fijn.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:54

Ik zie steeds vaker losse sidepul neusriemen voorbij komen. Is er ergens ook een losse kaakriem voor aan een ring te krijgen? Kan het via google niet vinden, die geven steeds de keelriem als suggestie...

Heb nu een sperriem door de ring gehaald, maar vind het goed lelijk :=


Afbeelding

Mariett

Berichten: 4464
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:11

Hmm, en een kinriem voor trekpaarden dan? Er zijn vast grote kinriemen te koop die zouden kunnen toch?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:12

Bij horsetopshop zag ik losse kaakriemen..Maar heb geen idee of die overal geschikt voor zijn..

xLoki

Berichten: 3501
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:37

Hoi allemaal!

Omdat de tandarts was geweest en ik toch graag even wilde rijden had ik het bitloze hoofdstel (F.R.A. Pardoes) van een vriendin geleend, een sidepull.
Was voor het eerst bitloos met mijn paardje, en hij reageerde er erg goed op vond ik!

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik eigenlijk een bitloos hoofdstel aanschaffen om wat af te kunnen wisselen.
Maar er zijn zoveel verschillende in omloop!
Het voordeel van de sidepull vond ik dat hij makkelijk te besturen was en dat hij netjes mijn hand volgde.
Het nadeel ervan vond ik de grote druk op zijn neus (op te lossen met bontje?) en de rem was soms even zoek als hij doorhad dat ie sterker was dan ik... :') :D

Wat zouden jullie mij aanraden? Ik zat zelf al te kijken naar kingekruist en evt. een hackamore. Maar ik kan me voorstellen dat een hackamore erg streng inwerkt.
Of toch een sidepull? En welke raden jullie dan aan?

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:42

Hackamore is net hoe streng je er zelf mee bent en hoe lang de scharen zijn. :) Ik vind het een fijne optoming (korte scharen) en mijn paarden reageren er prima op maar er zijn ook paarden die het niet fijn vinden of die er niet goed op reageren. Kwestie van verschillende optomingen uitproberen!

Mariett

Berichten: 4464
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:47

Een hack is eigenlijk niet gemaakt voor continu contact, daar is de hefboomwerking gewoon te streng voor. Als een sidepull goed ging, waarom dan geen sidepull? Maar dan zacht onderlegd.

Kin- en kaakgekruist kan ook goed werken, heb zelf een tijd met kingekruist rond gereden. Alleen mijn paardje ging er met haar onderlip van klapperen, die vond het te strak onder haar kin. Dus nu rijden we met touwhalster of sidepull.

xLoki

Berichten: 3501
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:50

Ik rijd inderdaad wel op druk, dus dan is een hackamore denk ik toch niet zo'n goed idee..
Waarom ik het vraag is omdat de rem een beetje stuk was soms met de sidepull :D En vond hem wat hard inwerken op de neus. Heb je daar ook nog verschillen in binnen de 'sidepull-wereld', qua druk op neus/oren?

Mariett

Berichten: 4464
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:58

Nou ja, het lijkt voor mij alsof dit de eerste keer was dat je met een ander systeem dan een bit hebt gereden. En ik weet niet hoeveel grondwerk hieraan vooraf gegaan is natuurlijk! Maar ik zal om zoiets niet meteen 'de moed opgeven', eerst maar even goed laten wennen aan een optoming. Lange teugelen/dubbele lange lijnen/dubbele longe oid.

Maar er zijn een hele hoop verschillende sidepulls! Ik heb bijvoorbeeld liever sidepulls met de ringen wat lager op de neusriem bevestigd. Sommige mensen hebben liever een kaptoom idee, met de ringen hoger. En dan hebben sommigen liever touw, sommigen liever leer, biothane of een combinatie. En dan heb je de bouw van een hoofdstel nog! Dus er zijn absoluut verschillen binnen sidepull wereld, haha :)

tennan
Berichten: 3141
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:05

xLoki schreef:
Ik rijd inderdaad wel op druk, dus dan is een hackamore denk ik toch niet zo'n goed idee..
Waarom ik het vraag is omdat de rem een beetje stuk was soms met de sidepull :D En vond hem wat hard inwerken op de neus. Heb je daar ook nog verschillen in binnen de 'sidepull-wereld', qua druk op neus/oren?


Tsja, je kunt op zoek gaan naar een superzachte sidepull, maar het blijft erop neerkomen dat de neusriem (en dat hangt niet af van het systeem dat je uitzoekt) veel druk geeft op de neus als jij zelf streng inwerkt. Hetzelfde als met een bit...

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:14

Loki, ik denk dat je het beste kunt gaan voor een fijne, brede sidepull, wat Mariett ook zegt. Dan kun je zonder problemen met contact rijden. Dan is de druk per vierkante centimeter het kleinst. Met een extra bontje erover, voorkom je ook irritatie en schuren en dergelijke. :)

Hoe je paardje dan moet reageren op de rem, leert hij als het goed is met de tijd wel als je het 'm uitlegt.

Voor noodgevallen kun je de 'one rein stop' aanleren, waarmee je je paard met 1 teugel op een cirkel zet en die net zolang kleiner maakt tot je paard stopt. Het idee hierachter is dat je dit zo vaak oefent dat de reactie van het inbuigen en uiteindelijk het overkruisen van de achterbenen zó normaal wordt voor je paard, dat hij dit ook doet als hij eigenlijk hard wil gaan. :)
(o.a. Warwick Schiller heeft op youtube wel video's waarin hij het 'bending to a stop' behandelt die leerzaam zijn).

(Ik moet zeggen dat ik dat one-rein stop gebeuren heel lang nogal vaag vond, maar na het veel geoefend te hebben naar aanleiding van een clinic met die Warwick Schiller, ben ik er toch wel achter gekomen dat het een hele waardevolle oefening is om te beheersen. Eens in de zoveel tijd als de sterren goed staan en de wind uit de goede kant komt, kan mijn pony Heel Druk worden, maar als ik deze oefening een keer doe, is ze gek genoeg weer helemaal zen).