[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:36

@ Skyefate: ik snap jouw redenatie niet dat als een pad met inlages het probleem met de droge plekken oplost je daar toch niet gerust over zou zijn.
Een Ghost zadel is toch ontworpen om te gebruiken met een pad met inlages, zonder inlages wordt overal afgeraden.

Waarom wil je perse met een pad zonder inlages rijden?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:39

Absoluut niet per se, Tiwi! Ik wil zeker graag een pad met inlages rijden, maar ik weet niet of je een paar pagina's geleden hebt meegelezen, toen zijn er ook foto's gepost. Die foto's gaven exact hetzelfde zweetpatroon aan met HD inlages.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:40

Ik lees alles mee, maar van 28 pagina's in een paar dagen onthoud ik niet alles.... zal de leeftijd wel zijn. ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:44

Oh, da's helemaal oke. Dat snap ik inderdaad wel :')

En AbbyBlue, kom maar af, zou ik zeggen! Hier veel warmbloed-gerichte paardenmensen en veel liefde voor een traditionele haflinger is er niet. Enkel de boeren en kleine kindjes durven me eens aanspreken met "Ze is zo mooi!" of van de boeren "Ik had er ook zo een" _O- Ik vind haar het einde, maar ja, ik ben enorm biased in dit geval :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:49

weet er iemand nog hoeveel de dubbeldikke inlages nieuw kostten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:54

Misschien is het sowieso wel handig als mensen die een opmerking hebben over hun zadelsituatie (van welk merk ook) er ook even in alle posts bijzetten om welk merk zadel het gaat en welk dekje met welke inlages er op dat moment onder zitten?

Nu komen er namelijk erg vaak posts voorbij die bestaan uit 'Mijn zadel schuift/geeft droge plekken, wat gaat er fout?' en dan moeten de mensen die willen helpen eerst een halve pagina lang proberen te om uit te vinden om welk zadel het eigenlijk gaat en wat voor een dekje/inlages erbij gebruikt wordt.

En als je vraag al in behandeling is, dan kan het volgens mij in zo'n druk en alle kanten op gaand topic als deze ook geen kwaad als je in elke post opnieuw even zet dat het om je Ghost/Barrydale met/zonder Heavy Duty inlages gaat.
Ik vind het zelf een beetje raar als mensen ervan uitgaan dat iedereen dat hun oorspronkelijke hulpvraag uit die allereerste 'help'-post tig pagina's geleden uit hun hoofd hebben geleerd, en helemaal als ze dan vervolgens ook nog eens op élke poging tot hulp/doorvragen reageren met "zoals je vier pagina's geleden al had kunnen lezen...".
Tja... En dan proberen anderen je alleen maar te helpen....

Als iedereen met een vraag/probleemsituatie gewoon in élke post over zijn/haar probleem even aanhaalt om welke zadel/pad/inlagecombi het op dat moment gaat (en dat is echt niet moeilijk, ook in reacties op anderen kun je ook gewoon schrijven 'maar als ik mijn Barrydale + Hafpad + HD inlages gebruik, dan schuift het alsnof' oid in plaats van 'maar dan schuift het alsnog'), dan zou dit topic denk ik nog efficienter verlopen en krijg je ook sneller de hulp die je nodig hebt omdat iedereen meteen weet op welke situatie ze reageren. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:18

Berdien schreef:
Ik zou op zulke droge plekken toch niet gerust zijn... Ze lijken inderdaad precies onder de beugelophanging te zitten.

Lexington vandaag voor het laatst getest, en afgekeurd. Mijn benen liggen er netter op, maar vind hem zo hard zitten :o en ook de zweetbladen zijn nogal 'hard' aan de rand. Plus dat Flynn hem duidelijk niet fijn vindt. Boos met aansingelen (is hij nooit) en hij is er vandoor gegaan in de bak. Doet hij NOOIT. Hij was met de buitenritten gisteren en donderdag ook anders. Dus. Next :D En krijg ook nog zitles ( :P ) met de Barrydale. Geef dat zadel niet zomaar op, want ik vind hem zo tof! <3

Pmarena, is de Notting Hill al als testzadel te krijgen?

Hard aan de rand, hoe bedoel je dat? Die kan ik niet plaatsen, vergeleken met de Barrydale :)
Hard zitten kan misschien zijn dat je voelt daat de achterkant overal wat dikker is? Zowel onder het zadel als de zittingflap zeg maar :)

Notting Hill is bijna uitverkocht en erg weinig vraag naar, vandaar dat niemand die als testzadel heeft.
De Nottingham is wel bij Lilianne maar voor de rest ook nog erg nieuw en nog steeds weinig vraag naar dat triple VPS dus ook niet de investering waard als testzadel :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:21

Skyefate schreef:
Oh, da's helemaal oke. Dat snap ik inderdaad wel :')

En AbbyBlue, kom maar af, zou ik zeggen! Hier veel warmbloed-gerichte paardenmensen en veel liefde voor een traditionele haflinger is er niet. Enkel de boeren en kleine kindjes durven me eens aanspreken met "Ze is zo mooi!" of van de boeren "Ik had er ook zo een" _O- Ik vind haar het einde, maar ja, ik ben enorm biased in dit geval :P

Het is ook wel een bruut beest om te zien zeg, die borst! :oo

Je zit wel met vrij korte beugels zo te zien? Dan komt er ook al snel wat meer druk op de beugelophanging wellicht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:22

Duhelo schreef:

Gut ja, volgens mij verkocht ik destijds de Dubbeldikke voor 25 euro en de Flex voor 35...?
Maar is echt al aardig wat jaartjes geleden dat de laatste verkocht zijn dus heel zeker weet ik het niet meer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:26

pmarena schreef:
Je zit wel met vrij korte beugels zo te zien? Dan komt er ook al snel wat meer druk op de beugelophanging wellicht?

Wat ook wel interessant zou zijn is als iemand met droge rechthoekjes onder het zadel eens een uurtje zonder beugels zou rijden. Als de droge plekken dan weg zijn dan is de beugelophanging waarschijnlijk de oorzaak (of dat nou is doordat die teveel druk geeft of dat die de boel zo stabiliseert dat er geen beweging is en dus geen natte plek), en als ze er nog steeds zijn dan zit het waarschijnlijk eerder in het zadel/de singelbevestiging/de combinatie met de pad.

Door al die droge plekjes krijg ik ontzettend veel zin om mijn Ghost open te snijden op zoek naar vierkante plaatjes, maar helaas moet ik er nog even een paard mee inrijden. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:37

Ik vind de kleuren van de Notting Hill vooral leuk :o :)) Maar vrees haast dat ik daar ook in de problemen ga komen, Flynn heeft een enorme schouderpartij en daarom een rechter/terug gesneden zadel nodig.

Geen idee waar het harde zitten precies vandaan komt. Maar ik kan drie uur zitten op de Barrydale zonder pijntjes, en na een uurtje op de Lexington voelde ik mijn zitbeenknobbels al :?

Vandaag zat ik dus met rechthangende benen, maar een paard wat genadeloos op de loop ging. Niet cool. Dus wil nou eerst met mijn instructrice sleutelen aan het beenprobleem van mij op de Barrydale. Want daaronder loopt paard wel gewoon normaal.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:38

Ik had dat ik op de ene London niet kon zitten en de andere was helemaal geweldig, beide maat 2. Raar eigenlijk. :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:40

xyzutu, ook een idee! :)

pmarena, goh, ik weet het niet echt, de meesten zeggen dat ik heel lang rijd, maar volgens mij vertekend de foto wat? Hier is een foto met een normale zit, zonder dat ik iets vraag -

Afbeelding

Ik kan allensinds wel eens proberen nog wat langer te rijden, naast eens proberen zonder stijgbeugels en eens voelen onder het zadel, als ik iemand gestrikt krijg om te voelen of op Lana te zitten. :P

Berdien, dat is wel heel vlug pijn. Ik weet niks van dat soort zadels, maar dan is het precies verder zoeken geblazen :?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:41

xyzutu 2 - briljant dat je dat opmerkt - ik ben af en toe ook de draad kwijt +:)+

Ik heb net een uurtje aan de Skype gehangen met de meneer van Ghost en jouw foto's gedeeld.
Ze gaan het onderzoeken. Ik zou heel graag - in een PB of email - alle gegevens willen hebben van wat je tot nu toe gebruikt hebt.
Mag ik de prachtige foto's van je tankje ook delen met hem? (een rug met plekjes is anoniem) :P

Ga ik nu even de paarden checken en de honden uitlaten en eten en zo :Y)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:41

Vandaag toch nog een keer de Ghost Quevis op mijn tijdelijke ijsje geprobeerd, ondanks dat hij vorige keer schoof. De Barefoot NH begon wat voorover te wippen en ik kon op een of andere manier mijn draai niet vinden, ondanks dat ik het een geweldig zadel vind.
De Ghost lag i.c.m. de Burioni pad (zelfde als Duhelo ;) ) heel fijn en we hebben eindelijk een toltje + drafje kunnen doen :)
Zal volgende keer even foto's schieten *-:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:47

pmarena schreef:
Duhelo schreef:

Gut ja, volgens mij verkocht ik destijds de Dubbeldikke voor 25 euro en de Flex voor 35...?
Maar is echt al aardig wat jaartjes geleden dat de laatste verkocht zijn dus heel zeker weet ik het niet meer :o

super! dank je! ik heb hier nog een setje liggen dat ik echt amper gebruikt heb (2-3 keer mss). ik doe wat opruiming dus alles dat ik niet gebruik gaat de verkoop in :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:54

Kwetal, amai, dat verwachtte ik ook niet :') Ik stuur alles door dat ik me nog herinner, en bijkomende info die je graag zou willen weten in PB meteen. Altijd welkom om de foto's te delen, geen probleem! Geeft denk ik ook een beetje een beter totaalbeeld mits je het nodig hebt, denk ik :P

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:19

Runa schreef:
turtlelito schreef:
Hebben mensen hier ervaring met de Engel pads? Ik ben op zoek naar een nieuwe pad voor ander mijn Startrekk (Shorty) en dit lijkt een goede optie (ik heb echt iets met lamsvel/wol nodig ivm gevoelig huidje van paardje), maar ik zie nog niet veel ervaringen hiermee.

Ik heb een engel roundpad gehad voor onder mijn Arizona. Ik vond het een prima pad, maar de inlagevakken zijn vrij smal in vergelijking tot bijvoorbeeld de Barefoot pad. Barefoot inlages passen er dan ook niet in en misschien zijn ghost inlages zelfs al te groot. Het zijn echt lange, smalle stroken, die inlages. Dat vond ik wel jammer, dat je er niet zo makkelijk andere inlages in kon doen. Maar de inlages die erbij zitten zijn ook wel goed :)

Dank je wel voor je antwoord Runa! Ik heb hem besteld, met inlagen, een kijken of het werkt. Onder de Startrekk zitten toch ook al kussens en hij is natuurlijk vrij smal, dus ik denk dat het wel moet lukken. Als ik de inlagen die er bij geleverd worden niet stevig genoeg vind kan ik altijd nog een paar Barefoot inlagen op maat knippen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:49

Hallo allemaal. Ik heb wat vraagjes.

Ik heb momenteel een 'zielige periode' dus ik mag weer iets grotere aankopen doen van mezelf. :') Ik vraag me daarom dus af hoe het zit met een RWC zadel. Heeft deze nu ook een verplaatsbare beugelophanging? en wat kan er eigenlijk fout gaan met zo'n zadel? Stel dat hij niet lekker past? Moet je dit zadel ook nog helemaal inrijden zodra hij nog zo goed als nieuw is? Dat je eigen dekjes kan gebruiken vind ik ook erg leuk. Al twijfel ik ook of dit het wel zal zijn, misschien is dit ook nog iets te lang of niet precies wat ik zoek.

Ik heb nu een justadjust. Maar ik vind hem zelf zo ontzettend groot ogen. En het inrijden duurt zo lang... Of blijft het altijd wel een beetje een torentje? Ik weet ook niet of dat het aan mij ligt of aan het zadel of aan de pony. Maar ik krijg het idee dat ze ergens voor weg loopt. Nu deed ze dit met een niet passend boomzadel ook. Maar dan lang niet met zulke ruime passen als nu.

Ik blijf gewoon een beetje twijfelen aan de lengte van het zadel en dat komt soms met vlagen opzetten als ze weer eens kuren heeft gehad... :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:53

van mijn rwc is de stijgbeugelophanging verplaatsbaar. er zitten geloof ik een 8-tal verschillende pommels bij van heel erg smal tot heel erg breed (de breedste is te breed voor mijn breedste trekpaard) dus je kan echt goed aanpassen. Ook in de pouch zit er nog ruimte genoeg over om eventueel extra inlages te plaatsen.
Het geheel is minder flexibel dan een normale barefoot, maar is toch wel beweegbaar, dus ik denk bij geen extreme ruggen dat het niet echt een probleem zou moeten zijn. De lengte van het draagvlak is 48 cm, ik begreep dat die niet erg lang is, maar ook niet erg kort.
Ook op mijn ronde paarden schuift het zadel niet (en bij de jongste schuift het ook niet over de schoft, wat mijn flexee wel deed).
de zitting is gevuld met een dikke laag "foam" ik denk dat dit foam hem nog een stuk zal zetten en aanpassen. De basis zelf is hetzelfde als een gewone bf dus zal zich ook nog verder laten inrijden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:11

sorry wel gelezen maar niet gereageerd (is zo lastig op de telefoon soms).

die burioni pads zijn echt gaaf , als ze die nou ook in het 4kant gaan maken ala dressuur dekjes dan ben ik zeker vaste klant :+ ik vind de kleuren echt super en die wollen vind ik zo cuddle baar :o :D

die blauwe van duhelo staat ook erg mooi op je beesie.

en ik maar denken dat de bank het zwaar krijgt met de aankoop van het zadel }>

wat betreft alle zadel "problemen" daar brand ik me niet aan.
ik heb ook een barefoot lexington gereden (2 dezelfde 3 verschillende paarden) toch gebruikte ik altijd mijn eigen zadel op de 3 paarden. gewoon om dat ik dat prettiger vond zitten en minder last kreeg.
maar BF is te breed voor mij dus ben met BF. gestopt.
en veel verder dan dat gaat mijn verstand van boomloos niet eigenlijk O:)

oh ja , ik zag dat agradi ook half pad's heeft (weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar bij MP staan ze boven aan als je half pad intypt ).
wat zijn daar de bevindingen van ?
vanuit de tekst lijken ze alleen geschikt voor boom zadels ... of ben ik niet zo snugger ? :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:12

Skyefate schreef:
Absoluut niet per se, Tiwi! Ik wil zeker graag een pad met inlages rijden, maar ik weet niet of je een paar pagina's geleden hebt meegelezen, toen zijn er ook foto's gepost. Die foto's gaven exact hetzelfde zweetpatroon aan met HD inlages.

:)* Zou het bij jouw paard niet zo kunnen zijn dat de huid/weefsel inmiddels daar wat beschadigd is? En dat je daardoor bij de hd-inlages ook droge vierkantjes krijgt. Net zoals je spieren bij de schoft weg kunnen zijn bij een te krappe kopijzer. Zo is de doorbloeding bij jouw paardje op die plek misschien ook nu niet voldoende? Ik kan het mij namelijk nog steeds echt niet voorstellen dat een vierkantje dwars door het kunstofplaatje van een hd inlage droge plekken zou kunnen veroorzaken met zulke rechte kanten :o Met welke pad/inlages heb je gereden voordat je de hd inlages gebruikte? En reed je toen met de ghost? Of bv met barebackpad met beugels oid?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:20

Bedankt Duhelo! :)

Ik heb net eventjes het draagvlak voor een boomzadel gemeten bij haar.. dus 3 vingers na de schouder en dan tot het einde van de achterste rib. Ik kom dan uit op een krappe 42 cm... Dit had ik dus niet echt zien aankomen. :o had het ook nog nooit gemeten.

Kan dit dan eigenlijk nog wel met een zadel van 52 of 48 cm? Is dit niet een te groot verschil en dus te lang? Of waar zou ik anders op moeten letten of eventueel naar over moeten stappen wat wel zou passen bij haar?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:22

Ik heb zoiets ook nog nooit gehad met mijn ghost, geen droge plekken, ik reed met hd inlagen in een kifra pad. Nu had ik wel een kwpn met behoorlijke schoft. Dus geheel ander type paard . :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:25

Loretteee: ik heb altijd begrepen dat je met een boomloos zadel wel een cm of vijf mag zeuren, maar dat laat ik liever over aan de experts om daarover te oordelen.
42 is wel vrij kort. Zijn er wel zadels die zo kort zijn?
Ik heb wl detailfotos en fotos op een vrij korte haf van de rwc. Stuur me je facebook eens in pb, dat is simpeler om fotos te sturen.

Cherell:
Die burioni hebben ze in vierkant en engels model ook hoor. Even kijken op kifrahorse.nl
De agradipad heb ik ook op overschot liggen. Er zaten geloof ik geen inlages in maar er eijn wel vakken voorzien. Met een setje barefootinlages werkt hij prima. Pad is prima kwaliteit voor die prijs :)