[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:27

Yvankaxx schreef:
Mijn instructrice vind dat het zadel (torsion) niet zo goed meer past op Serena (naast dat hij voor mijn komt ook niet geweldig is). Eerst had ze heeft veel vet op haar schouders en rug. Dat vet is nu weg, waardoor de pommel wat drukt in de schouders. Kunnen we dat nog enigszins aanpassen (sokken/handdoek whatever)? Of is t niks meer? Dan ben ik de banketstaaf :|.

Foto's??? Gebruik je er een pad voor boomloos onder, waar en hoe ligt hij? Kortom: foto's van bloot en gezadeld paard.

Yvankaxx

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:38

Kwetal, er ligt een torsion pad onder. Ik weet niet welke inlages erin zitten, maar daar wil ik (mits dit zadel passend gemaakt kan worden) andere inlages inhebben.
Foto's heb ik nu niet, maar zal ik komende week (woensdag of zondag) even maken.
Ik weet niet of je wat hebt aan een foto van zo'n 2 maanden geleden? Pony is nog erg veranderd in de tussentijd. En haar spieren komen door het grondwerk ook weer wat terug.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:57

Geen idee Yvanka, wat ik met een foto van 2 maanden geleden kan, jij kunt beter beoordelen of dat representatief is voor dit moment. Het kan zijn dat de huidige inlagen wat versleten (dun geworden) zijn

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:11

Mwah, denk niet dat je daar veel mee kan nee. Ze is best nog afgevallen en qua bespiering veranderd. Ik zal deze week even nieuwe foto's maken.
Zadel is 2e hands, dus denk dat ze idd wat versleten zijn.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:53

HIer ook rond de 1,35. M pommel is dus te smal
Ik ga ook de sok constructie gebruiken tot de flexibele en de l binnen zijn denk ik
Kan de bijrijder tenminste lessen morgen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:27

Mag ik hier een vraag stellen..?

Hoe is een boomloos zadel voor de rug van je paard?
Ik ben zelf helaas geen maatje 36 en weet van boomzadels dat de kussens de druk verdelen.
Dus hoe zit dat als er geen boom is?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:37

De speciale dekjes bij boomloos zorgen voor drukpunt vermindering. Ook heb je boomloze zadels met kussens. Heel veel soorten en maten. Combinatie ruiter en paard kloppen die dan is boomloos of een zadel met boom prima voor de paardenrug.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:39

Ahh daar zijn die speciale dekjes dus voor.. Weer wat geleerd!
Dankjewel voor je snelle antwoord :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:47

Die vraag is uiteraard al meerdere keren beantwoord. Maar vuistregel is dat het boomzadel moet passen wil het ook echt de druk verdelen, in elk ander geval is het alleen maar slecht voor de rug van je paard.
Boomloos gaat met elke stap mee. Natuurkundig gezien zijn de mensen met een flink achterwerk en dijen in het voordeel, want die hebben een groot zitvlak, wat dus vanzelf al het ruitergewicht over een groter oppervlak verdeelt. Je kunt uiteraard wel te zwaar zijn voor je paard... (maar dat is een andere discussie) Van belang is de bouw van je paard, op een spekrug zal je minder beschermende maatregelen nodig hebben dan op een spierloos volbloedje. En het type zadel dat je wil aanschaffen.... neem je een boomloos zadel met kussens, of meer het "Barefoot/Torsion type"?
Het zwakke punt van elk zadel is de beugelriemophanging. (ja, OOK van een boomzadel!!) want wanneer de ruiter veel in de beugels staat, komt daar al het gewicht. Bij een boomzadel zal dat betekenen dat het zadel dan wat naar voor kiept en alle druk dan daar komt, bij boomloos zit het dan onder de ophanging. Het is dus van belang dat die ophanging op de goede plek zit (vaak is de gehele ophanging te verplaatsen of je hebt keus uit 2 opties) Dan kom je als ruiter wat meer in balans te zitten en wanneer je er dan ook nog op let dat je niet doorlopend in je beugels staat, is er niets aan de hand.
Verder is er nog winst te behalen uit de vulling van eventuele kussens (dikte, hardheid) en is het van belang er een passende boomloze pad bij aan te schaffen, die liefst ook nog bijgevuld kan worden waar dat nodig is.

Kort samengevat: koop gerust een boomloos zadel en laat je adviseren over de mogelijkheden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:04

Ook bedankt! Dan ben ik natuurkundig in het voordeel dus :+
Ik zit dan wel aan een dressuurgericht zadel te denken, heb je naast de BF London nog andere goede opties?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:56

berdien85 schreef:
Ook bedankt! Dan ben ik natuurkundig in het voordeel dus :+
Ik zit dan wel aan een dressuurgericht zadel te denken, heb je naast de BF London nog andere goede opties?

Waarom heeft iedereen het bij boomloos steeds over Barefoot :o Kijk eens bij BuitenZinnig voor Ghost, of een van haar andere conculega's ...er zijn zo veel andere merken boomloos.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:00

Trekker, Hidalgo, Ghost, Freeform, Libra, Startrekk, Barefoot, Deuber, Torsion, Sensation enz. En vast ben ik nog wel wat vergeten. :+

Allemaal hebben ze vaak diverse modellen zadels. :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:20

Gewoon de openingspost van dit topic??? Daar staan de meest gangbare in.... ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:37

Oh er zijn wel ietsiepietsie meer mogelijkheden, sorry ik ben er (nog) niet zo in thuis...
Tnx ik ga speuren/lezen/etc...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:46

Succes Berdien :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:50

Dankjewel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:33

Trekker heeft kussens, zeker geschikt voor mensen die geen maat 36 hebben als je het mij vraagt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:16

En Ghost heeft kussens, Startrekk, Freeform heeft dat als optie, Hidalgo heeft kussens, het zadel van Heather Moffet.... etc. etc. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:36

Juist niet, met kussens moet je altijd maar oppassen dat die aan de achterkant niet in de rug gaan drukken, helemaal als je een beetje zitvlees hebt :P

In principe is er ook weinig verschil tussen kussens onder je zadel of inlages in je pad, komt op hetzelfde neer :)

Mijn voorkeur gaat echter uit naar inlages in je pad omdat je dan het voordeel hebt dat zadel en inlages langs elkaar heen kunnen bewegen waardoor het geheel zich flexibeler aan de rondingen van de rug aan kan passen.

En omdat je dan de inlages als laagste punt hebt met de rugbies van het dekje er bovenop.
Bij een zadel met kussens waar je nog een dekje onder legt, gaat de rugbies van het dekje tussen de kussens zitten waardoor je ruggengraatvrijheid minder wordt. Of het dekje trekt strak over schoft & ruggengraat.... werkt in mijn beleving gewoon veel minder efficiënt :)

Daarom zie je ook zo vaak dat mensen bij zadels met kussens alsnog een pad met inlages er onder gebruiken :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:46

pad met inlagen adviseer ik sowieso altijd bij zwaardere mensen of graatmagere paarden. En ik vind het van de kussens afhangen (vorm/dikte) in hoeverre dat kan irriteren. Trekker/Hidalgo komt soms met hele korte kussens, wat fijn lijkt, maar in enkele gevallen inderdaad onder de rand kan drukken zoals Bianca hierboven omschrijft. Dat van die rugbies is een beetje afhankelijk van het type dekje. Flexibele beetje zachte kussens zijn wel prettig - niet dat er een deegroller op de rug ligt (wat je ook met boomzadels helaas tegenkomt - van die ronde knalharde worsten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:47

Die zo lekker "bijgevuld" worden....letterlijk :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:01

eerder al de vraag gesteld over mijn probleem met mijn hidalgo.
Het is me niet gelukt om van mijn probleem af te komen dat ik met de bovenkant van mijn laars tijdens het rijden inhaak onder het zweetblad. ik heb gewoon net de lengte dat het niet werkt jammergenoeg :( Ben zo gek op de hidalgo verder.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:03

Stukje van het zweetblad halen? Daphne?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:06

Kwetal schreef:
Stukje van het zweetblad halen? Daphne?

ook aan zitten denken, of juist een stuk aan laten zetten waar ik normaal blijf in haken. Maar dat vind ik zo een zonde van het zadel. Stel.. ik zou hem ooit moeten verkopen.
Probeer nu om te kijken of iemand met een engels model ruilen ziet zitten. Heb met de engelse versie nooit problemen gehad.
Als dat niet lukt misschien toch maar laten vermaken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:19

Ik weet niet waar je zit, maar er zijn zadelmakers/leerbewerkers die dat heel mooi kunnen hoor