[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:27

Hhhmm word nu toch wel hebberig en aan de andere kant heb maar 1 paard en wil ook nog een westernzadel. Dat zou dus 3 zadels voor 1 paard nee we doen het niet zou een beetje erg overdreven zijn en dan word toch mijn zadelkast te klein en heb al een hele grote kast. :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:31

Al sla je me dood, jokari ...
Deze is het :Afbeelding

En die bruine Libra is dus ook een soort JustAdjust ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:39

Haha Shirley! En dan ook nog het liefst zelf alles willen houden _/-\o_ Als ik een zadel wil kopen moet ik er van mezelf altijd weer een verkopen :P

jokari

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:44

Oeh leuk ! Maar, gelukkig voor mij, in het bruin en ik heb alles in het zwart & rood. En ik ben dan wel zo'n trut die alles een beetje bijpassend wil, dus iets bruins dat gaat het echt niet worden. :D

't Is wel een heel knap ding !

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:46

ik heb mn zadeltick overwonnen.

en een voltigesingel overgenomen :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:51

jokari schreef:
Oeh leuk ! Maar, gelukkig voor mij, in het bruin en ik heb alles in het zwart & rood. En ik ben dan wel zo'n trut die alles een beetje bijpassend wil, dus iets bruins dat gaat het echt niet worden. :D

't Is wel een heel knap ding !

Het is wel een heerlijk excuus om weer verder te zoeken naar dingen die mooi bij bruin staan *\o/*

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:55

Wahaha nee joh, laat het uit, dan vlieg ik hier buiten. _O-
Ik denk ook niet dat bruin mooi gaat staan op mijn zilverappel zwarte.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:05

Geryon schreef:
suuske schreef:
Ik heb ook een vraag ik rij sinds kort op mijn paard met mijn barefoot cherokee met de normale barefoot pad voor de cherokee. Nu vroeg ik me af of de ruggengraad vrij genoeg lag. Dus il heb de halstertouw test gedaan en kreeg het touw er niet tussen uit. Conclusie niet genoeg vrijheid. Ik had bij mijn zadel meteen HD inlages besteld, deze zijn dikker dus beter geschikt in mijn geval. Dus ik heb de originele inlages eruit gehaald en de HD erin gestopt maar deze zijnwat kleiner dan de originele welke erin zaten dus is het breder bij de ruggengraat maar ze schuiven wat in de pad (Lees vooraan in pad zit zo'n 4 Tot 5 cm niks) ben bang dat mijn paard hier last van krijgt. Nu heb ik nog geprobeerd een combinatie te maken van beide inlages dus originele + HD op deze manier liggen de inlages wel mooi vast en egaal lijkt me dus wel een optie. Maar wordt dit niet te dik en wat is dan beter combinatie van beide of de HD alleen maar dan ruimte waar niks zit. Zou graag de HD gebruiken om op deze manier de druk zo goed mogenlijk te verdelen.
Iemand die dit herkent zoja wat kan ik het beste doen?
Pfff heel verhaal geworden :o

Wat apart zeg, mijn HD inlages steken juist een cm uit als ik ze niet eerst 10 min lang door douw.. Scheelt een grotere maat pad (neem aan dat je die hebt, van maat 2?) dan zoveel?

De originele inlages stellen niet zoveel voor vind ik dus die kan je er echt wel boven doen. Van die harde dikke inlages die gaan schuiven lijkt me niet fijn voor het paard.

Ik reed op het gegeven moment met HD inlages in de barefood pad en dan daarop nóg een half pad met de originele inlages erin. := Pony was heel arm bespierd dus had het nodig. Nu rijd ik enkel met de HD inlages.

Heb je enig idee waar het zadel de ruggegraat en/of schoft belemmert? Op zich zou er gewoon ruggegraatvrijheid moeten zijn als zijn ruggegraat niet uit steekt namelijk.. Of is ie arm bespierd?

Ja ik heb een maat 2 snap ook niet hoe het kan dat er zoveel ruimte over is.
Het belemmerd daar waar zijn rug overgaat naar zijn schoft. Want bij begin en het einde van het zadel heeft hij wel nog ruimte over. Hij heeft wel wat schoft maar is toch ook redelijk bespierd. Maar hij is nog jong en hij loopt pas onder het zadel dus zijn nog spieren aan het opbouwen.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:11

Ik heb geluk Shirley, niet mijn maat :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:17

Wat gaat de torsion kosten? Ojee, zadeltic hier ook aanwezig.

Alleen doe ik altijd eerst de ene weg, en haal dan de andere :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:39

Dat telt niet mee, Maritje :n
Je moet bij voorkeur niks wegdoen natuurlijk ;)

Ik zit nog een beetje te dubben over de prijzen...

En even voor de duidelijkheid: het bontje is van de Barefoot-familie, dat komt niet mee !
De Torsion komt met zijn eigen originele seatsaver.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:44

hihi, helaas.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:16

shirley was is dat voor zadel die maat 0? Heb je foto's?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:26

Dat is een merkloos zadeltje, type nep-Cheyenne :D
Zal er morgen even foto's van maken.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:55

Dank je, wil ik meteen je vraagprijs.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:34

Hallo,
Ik vraag me af of hier iemand ideetjes heeft om de pony's meer comfort te bieden. Het gaat om 9 pony's met een boomloos zadel.

Pony 1:
Randolls zadel, singelnijd en als singel niet heel strak vast zit zakt zadel eraf.

pony 2:
Barefoot, lichte singelnijd, maar verder oke.

pony 3:
Barefoot, geen singelnijd, zadel in haar nek, moet zeer strak aangesingelt anders zakt zadel scheef.

pony 4:
barefoot, Bokt/draait kont toe bij opleggen zadel, krijgt nu lichte singelnijd (door osteopaat wordt het eerst even minder en dan erger dus ik verdenk kissing spines).

pony 5:
barefoot Geen nadelen met het zadel

pony 6:
barefoot, Bijt met zadelen, singelen en opstappen, krijgt schuurplekken achter en onder zadel witte haren.

pony 7:
barefoot, singelnijd, verder oke

pony 8:
barefoot, opzadelen braaf, bokt met rijden fel en hoog, ook wel eens bij opstappen of beugels op maat maken.

pony 9:
barefoot, Vertoont wel eens singelnijd.

Er zijn er dus eigenlijk maar twee die het er wel aardig mee doen. Waar kan ik op letten zodat het voor de andere fijner wordt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:56

-alle dieren met singelnijd, wat voor singel hebben die?
is de singel wel lang genoeg?
-zadel in de nek > banaansingel/anatomische singel er aan?
-dieren met schuurplekken aan het eind van het zadel , is het zadel niet te lang, of de pad te lang? ander materiaal aan de onderzijde van de pad? (schapenvel pad ipv ?)
-en sowieso eventueel de pads eens nalopen ivm de inlages, zijn het wel de juiste inlages voor die combi pony/zadel/pad? zijn de inlages al ouder? gewoon nieuwe nodig in sommige gevallen?
- word er door te korte singels of verkeerde vorm singels niet te strak aangesingeld?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:05

Ik vind het wel frappant dat bijna alle pony´s singelnijd hebben... Ik ben zelf enorm fan van de westip/fra vol elastische singels, ook voor de stabiliteit van het zadel.
Als er zoveel van je pony´s zijn waarbij het zadel niet werkt zou ik toch eens gaan rondkijken voor wat anders. Ik begrijp dat je niet zomaar voor 9 pony´s een ander zadel koopt maar wellicht kun je een ander model proberen voor de ergste ´probleem gevallen´? Ik vind Barefoot hele fijne zadels maar voor Haflinger en mij werkt het echt niet. Bij ons werkt een Trekker zadel super maar wat werkt is voor elk paard en ruiter natuurlijk anders...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:31

Hebben ze allemaal een eigen zadel of heeft iedereen problemen met hetzelfde zadel ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:15

+:)+ Sonja +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:25

allemaal een eigen. Er is er een met boomzadel, die heeft nergens last mee.

Singels, bij de meeste tot enkele gaatjes van boven alleen net die zinder singelnijd een iets kortere. Er zijn anatomische, neopreen en banaan singels, zal ze eens uitwisselen.

pads en inlages echt geen idee, wat kan je daar precies mee doen? Voel wel altijd die met schoft ruimte na, die trekken na de schoft vaak op de rug en moet je echt goed omhoog doen (en hopen dat ze omhoog blijven).

Kwa modellen zijn er maten x0, 0, 1, 2 van kiddies, chayenne, een met bling en een dressuurmodel.

Bij sommige resulteerd niet zeer strak aansingelen met kind op de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:32

Zeer strak aansingelen moet echt niet nodig zijn :)

Heb je niet de mogelijkheid om eens wat foto's te plaatsen van elke pony met een probleem?
Vaak zie je daar direct al wat punten van verbetering aan :j

Singels, dekjes en inlages enzo moeten wel even met wat aandacht goed gekozen worden, af en toe even kritisch kijken naar het 1 en ander blijft altijd belangrijk.

Een Barefoot is in principe een stuk makkelijker dan een boomzadel, maar ook die zijn (zoals je merkt) geen wonderzadels die je er willekeurig op kan gooien en niet meer naar om hoeft te kijken :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:36

Misschien toch eens de vulling van je pads controleren? Dat wordt na verloop van tijd minder veerkrachtig, waardoor er druk en warmteophoping op de ruggengraat kan ontstaan. Nieuwe inlages zijn niet duur, sommige pony's kunnen misschien beter dubbele inlages of heavy duty inlages hebben. Je moet gewoon wat uitproberen. En zijn de pommels allemaal van de goede maat? Dat een pad schoon moet zijn, dat weet je natuurlijk ook wel, een vuile pad kan harde stukken hebben op cruciale punten. Er zijn genoeg mogelijkheden om te zien of je het comfort voor je pony's kan verbeteren. Singelsoorten heb je genoeg, zie ik. Zelf gebruik ik graag de elastische singel van Barefoot.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:43

Ik wil het niet over pommels hebben. Dat hoofdstuk heb ik afgesloten.
Ik kan niet zomaar foto's plaatsen maar wel pben, en ook heb ik niet over alles wat te zeggen, maar als er kleine dingen zijn zoals singels... Ik ga ook eens kijken of die zonder singelnijd het met een ander ook goed doet, hij heeft een 0 op en is een grote pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:45

pmarena schreef:
Zeer strak aansingelen moet echt niet nodig zijn :)

Heb je niet de mogelijkheid om eens wat foto's te plaatsen van elke pony met een probleem?
Vaak zie je daar direct al wat punten van verbetering aan :j

Singels, dekjes en inlages enzo moeten wel even met wat aandacht goed gekozen worden, af en toe even kritisch kijken naar het 1 en ander blijft altijd belangrijk.

Een Barefoot is in principe een stuk makkelijker dan een boomzadel, maar ook die zijn (zoals je merkt) geen wonderzadels die je er willekeurig op kan gooien en niet meer naar om hoeft te kijken :)

Ik zou hier nog aan willen toevoegen dat ook de pommels goed passend moeten zijn.
Zeker als je zegt dat de dekjes snel strak trekken over de schoft.

Oh, sorry, tegelijk gepost Y;(
Dan neem ik aan dat de pommels passen :)