Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:59

3/4 x per jaar, mooie norm maar dat zie ik niemand doen hoor.
Sommige paarden zijn al blij als er eens in de 2 jaar iemand naar het zadel komt kijken..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:09

De norm is dan ook rijden met een niet-passend zadel...........

En het gros van de zadels is niet aanpasbaar. Dus de meeste zadelmakers laten je ook rijden met een niet-passend zadel omdat ze je anders 3 a 4 keer per jaar een nieuw zadel moeten verkopen. En dat gaan ze hun klanten natuurlijk niet vertellen, want dan houden ze er geen meer over.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:52

Idd Aimee, het is eigenlijk een zieke bedoeling dat dat zo gebeurt.
Mijn zadels worden minimaal 2 keer per jaar gecheckt.
Soms vaker.
Zie helaas genoeg ruiters die jaren met zelfde zadel rijden zonder enkele controle.
Arme paarden, dieren zijn veel te braaf

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:21

Tuurlijk , ik weet ook dat je je zadel regelmatig na moet laten kijken! En dat gebeurd ook! Maar ik heb dit zadel een half jaar gehad (bij mijn nieuwe paard gekocht) en heb er in een half jaar voor 500 euro aan onkosten aan gehad en dat vind ik veel geld!

Ik heb nu een op maat gemaakt zadel van Ninon Schutte en dat bevalt super! Ninon is zeker ook zeer kundig en laat je ook niet met een niet passend zadel rijden! En ja ook dit zadel zal regelmatig worden nagekeken, maar dat kost me geen 250 euro per keer!!

Poe Aimee, ik vind het nogal wat wat je zegt/beweerd!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:55

Ja ach... De waarheid is nou eenmaal vaak hard en het heeft geen nut om daar met meer subtiele uitspraken omheen te blijven draaien :)

In andere landen is het overigens heel normaal dat een onderhoudsbeurt door de zadelmaker kosten met zich meebrengt van (omgerekend) een paar honderd euro en dat dit meerdere keren per jaar moet gebeuren.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:09

Ik neem aan dat jij neem aan dat jij zadelpasser/ fitter whatever bent!
Begrijp dat je dan een leuke boterham wil verdienen! :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:24

Het is helaas bij sommige merken dat de kosten de pan uitreizen.
Het zou een minder hoge drempel zijn als alles wat betaalbaar blijft.
Meeste onder ons zijn hobby ruiters. Die net als de zadelmaker hard genoeg moeten werken voor de centjes.
Snap goed als je telkens 250 kwijt bent, je een keer zegt nu klaar..
Eens welk merk zadel je rijdt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:10

KarinLF schreef:
Ik neem aan dat jij neem aan dat jij zadelpasser/ fitter whatever bent!
Begrijp dat je dan een leuke boterham wil verdienen! :+

Nee, dat ben ik niet. Het heeft niets met een leuke boterham verdienen te maken.
Je kunt als klant gewoon niet verwachten om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.
Er zijn hele zadelmerken die zich niet op de Nederlandse (of zelfs Europese) markt willen begeven omdat dit de Nederlandse mentaliteit is.
Dat zijn merken die het gros van de zadelproblemen op zouden kunnen lossen. Maar daar staat wel een prijs tegenover, simpelweg omdat zulke zadels ook hogere productiekosten, ontwikkelingskosten, onderhoudskosten en dergelijke met zich meebrengen.
In Nederland wordt dat dan als niet-betaalbaar gezien en dat houdt de markt op slot.

Ik snap het zelf heel goed, moet ook elke cent omdraaien. Dat kan betekenen dat je concessies moet doen. Ik doe dat op heel veel dingen, maar op een aantal posten niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:15

Die heel veel merken proberen het niet eens!! Als ze werkelijk goed zijn is het niet erg dat aanschaf duur is.
En je 2 x per jaar na moet laten kijken.
Maar als je 2 x per jaar nog eens 300 kwijt bent aan aanpassingen.
Dat is wel erg.
Een normaal gereden paard veranderd toch niet zo abnormaal dat er vreselijk veel veranderd moet worden..!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:18

Jawel hoor..een paard kan dusdanig in het lijf veranderen dat je echt min. 2x per jaar je zadel aangepast moet worden. Het hoeft trouwens maar een minimale verandering in het lijf te zijn en je zadel ligt niet meer goed. Een goed passend zadel luistert nou eenmaal heel nauw.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:32

Dat bedoel ik Esther een minimale aanpassing. Maar niet het kopijzer 2 maten verwijden of heel ander kussen of what ever.
Grote veranderingen die je kapitaal gaan kosten.

Ik heb een paard met IR. Deze veranderd ook per seizoen. Haar zadel is nu zo dat als ze in slanke periode zit ik het kan opvangen met een dikkere pad.
Verder wordt er elke 6 mnd de zadelmaker bij gehaald.
Maar dit gaat wat off topic wb wow zadel, want die heb ik geen meer :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:08

Zinzi_jewel schreef:
Die heel veel merken proberen het niet eens!! Als ze werkelijk goed zijn is het niet erg dat aanschaf duur is.
En je 2 x per jaar na moet laten kijken.
Maar als je 2 x per jaar nog eens 300 kwijt bent aan aanpassingen.
Dat is wel erg.
Een normaal gereden paard veranderd toch niet zo abnormaal dat er vreselijk veel veranderd moet worden..!

Andere merken proberen het weldegelijk. Maar niet in een markt waar men niet wil betalen voor daadwerkelijke kwaliteit en service.
En dus zijn die zadels alleen verkrijgbaar in andere werelddelen. Veelal merken waar we in Nederland nog nooit van gehoord hebben.

Een normaal gereden paard verandert weldegelijk dusdanig dat regelmatige aanpassingen nodig zijn. Mits het paard gereden wordt met passend zadel, want met een niet-passend zadel is er vaak geen mogelijkheid om te veranderen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:36

Natuurlijk veranderd een paard. Maar toch niet zodanig dan je van een Medium kopijzer ineens naar een wide zou moeten of ineens heel andere kussens.
Ik vindt het een zeer zeer slechte zaak dat NL meer onkundig zadel makers rijk is als kundige mensen.
Je koopt je als paarden eigenaar 4/5 x scheel op een zogenaamd passend zadel.
In het dan raar dat je op gegeven moment geen heel duur zadel meer durft of kunt kopen. En al helemaal als je voor controle nog hopen geld moet neerleggen.
Dat is wat ik bedoel, kocht zeker 4 keer een nieuw zadel en niet van de minste merken in NL. Op gegeven moment is budget en vertrouwen op..
En merken die beweren goed te zijn, zijn amper tot niet te krijgen hier.
Hoe raak je daar dan aan??

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:51

Ik heb dat zeker wel gehad Zinzi :j, 3 maanden zit ertussen en blauw is de nieuwste lijn;

Afbeelding

De schoft is er meer uit gekomen, veel meer bespiering aan de basis van de schoft en paar kilootjes eraf. Paar maanden later werd hij door een groeispurt omhoog weer smaller. Zeker bij jonge paarden is dat écht niet gek.

Denk dat vanaf een jaar of 6/7 heus wel stabieler zal worden maar je zeker nog wel qua seizoenen en trainingscurves verschillen zal zien.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:01

Hier ook een merrie die veel veranderd is. Gister is zadelmaker geweest en paard is van kopijzer 3, naar kopijzer 1 gegaan. Enorm verschil dus. En zij wordt dit jaar 21.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

Zinzi_jewel schreef:
Hoe raak je daar dan aan??

Allereerst begrijp ik je frustratie. Dat is precies waar ik op doel. Als consument moet je nu te vaak nieuwe zadels kopen. Terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn als er meer kundige zadelmakers en betere producten op de markt zouden zijn.
Ik heb bovenstaande vraag eruit gepikt :)
Daar is namelijk maar één antwoord op te geven: daarvoor moet de mentaliteit veranderen.
Dat is geen makkelijke opgave en ook geen hele dankbare. Ik hoop er wel een bijdrage aan te kunnen leveren.

Remember schreef:
Denk dat vanaf een jaar of 6/7 heus wel stabieler zal worden maar je zeker nog wel qua seizoenen en trainingscurves verschillen zal zien.

Leuk dat je die tekening zo mooi digitaal beschikbaar hebt!
Ik heb hier twee volledige formulieren met metingen van mijn paard liggen. Hij is nu 20. De eerste vastgelegde meting is van april 2013, de tweede is van november 2013. Hij was toen dus 19 jaar. De verschillen zijn gewoon shockerend.
Een jong paard verandert inderdaad nog veel. Maar juist paarden vanaf een jaar of 7 die meer verzameld werk gaan doen, veranderen enorm in het schoudergebied.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:43

Was wel even pielen om dat zo voor elkaar te krijgen hoor haha, op de grond gelegd, van allebei een foto gemaakt, de foto's in Word gezet op dezelfde grootte, lijntje overgetrokken en daarna de lijntjes bij elkaar gezet in een leeg document }:0

Ik bedoelde bij de wat oudere paarden dat je dan denk ik wat minder snel echt hele andere kussens etc nodig hebt, zoals Zinzi opmerkt, maar dat ik dat bij jonge paarden zo gek niet vind dat dat gebeurt. Op een gegeven is de conformatie wel zoals hij is, en zal het inderdaad meer van bespiering/conditie af gaan hangen.

Waarin waren de verschillen bij jouw (wat oudere) paard zo groot? Puur bespiering?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:46

Ik ben er van overtuigd dat het WOW zadel erg duur is in onderhoud(en aanschaf!) . Even 2 luchtzakjes, of hoe heten die dingen, laten vervangen (nee joh die gaan nooit stuk zei de eerste wow-fitter die ik erbij had) Ketsjing ff 260 neer tellen! En je hebt geen keus anders heb je helemaal geen zadel meer om te rijden!

En ik wil zeker niet voor een duppie op de eerste rij zitten!
Ik wil gewoon een goed passend zadel voor mijn paard en een goede prijs voor mijn portemonnee!
En dat heb ik mijn zadel van Ninon Schutte gevonden, en ook dat zijn zeker niet de duurste zadels maar ook zeker niet de goedkoopste.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat een Schutte zadel een top zadel is en dat de service erg goed is en de onderhoudskosten(vergeleken met een WOW zadel) een heel stuk lager is!

En daar komt nog bij dat mijn paard sinds ik het Schutte zadel heb een heel stuk fijner (meer schouder vrijheid oa heeft) loopt!

En ik geloof niet dat er verschil zit in het consumenten gedrag zit tussen nederlands ruiters wbt de aanschaf/onderhoud van zadels dan ruiters uit andere Europese landen.

Weetje vroegah (ben 46 :(:) ) ging je "gewoon" naar een ruitersport zaak en daar kocht je een zadel omdat je die mooi vond, of omdat je hem lekker vond zitten (en dan pastte je het zadel op een zadelbokkie :D en niet op je paard :)) )
Zeg niet dat dat goed was hoor, maar tegenwoordig pfff als ik soms lees hoe moeilijk mensen zelf ook kunnen zijn met een goed passend zadel. Er is altijd wel een puntje van kritiek!

Nou moet je kijken waar mijn opmerking toe geleid heeft, ik zei alleen maar dat ik het WOW zadel duur vind in onderhoud en daar blijf ik bij!
Maar het is fijn om te weten dat WOW Engeland ook wat gaat doen aan die woekerprijzen die hier in Nederland gevraagd worden en dat is mij via mail bevestigd door Maggie van WOW engeland!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:49

En dat is wat ik wel meegemaakt heb. Totaal ander kussen. Boom maat breder /smaller en bedenk het maar.
Tot zadelmaker die je willen laten proefrijden op een jong pas beleerd paard met een zadel wat maar liefs 3 maten te smal is.
En vervolgens nog voorrijdkosten laten betalen ook.
Nederland is een drama qua zadels. Je moet zelf vaak haast expert zijn wil je je niet laten bedonderen waar je zelf bij staat. En toch dik betalen voor een of andere pipo die de kennis uit een boekje haalt ofzo.

Ben nu zeker ook blij met mn schutte zadels. Onderhoud is geen 3 ribben uit het lijf.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:56

Dan heb ik denk het geluk een hele kundige fitter te hebben en zulke gekke dingen heb ik dan ook niet meegemaakt. Toen mijn zadel voor reparatie van een los plaatje waar de HP aan komt naar WOW terug ging heb ik enkel verzendkosten hoeven te betalen. Reparatie is keurig gedaan en de seat kwam terug met tevens een hele nieuwe set schroeven, voor alles +:)+

Mijn paard doet het bijzonder fijn onder een Wow en ja, soms zou ik heel graag weleens willen weten hoe dat zou zijn een passende Schleese :9 , maar dat zit er helaas (nog) niet in. Verder heb ik geen enkele aanleiding om nu mijn Wow de deur uit te doen! En als ik het topic zie waarin de bedragen genoemd worden voor controleren van 'reguliere' zadels vind ik dat ik ook zeker niet te veel betaal. De reacties van 'lucht kost niks' dús alles is eigenlijk al te duur kan ik niks mee.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:57

He wat grappig Zinzi-jewel wat grappig dat jij nu ook een Schutte zadel hebt, wist ik niet.

Maar ik geloof dat wij het wel met elkaar eens zijn

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:35

Misschien dat het al eerder gemeld is, maar heb na behoorlijk wat pagina's spitten het niet kunnen vinden dus stel de vraag maar eens: Ik woon in Stompwijk regio Leidschendam, welke fitter zit er bij mij het dichtst in de buurt en hebben jullie positieve ervaringen mee? Ivm re-organistatie waar ik ook al over las?
Ik heb een Wow waar waarschijnlijk een grotere headplate in moet, een 3, maar wil meteen ook weer eens een check omdat m'n paard enorm veranderd is en het zadel niet meer lekker ligt. M'n huidige fitter is er sowieso al een poos mee gestopt dus misschien tijd eens een andere fitter te vragen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:00

BopjeBo schreef:
Misschien dat het al eerder gemeld is, maar heb na behoorlijk wat pagina's spitten het niet kunnen vinden dus stel de vraag maar eens: Ik woon in Stompwijk regio Leidschendam, welke fitter zit er bij mij het dichtst in de buurt en hebben jullie positieve ervaringen mee? Ivm re-organistatie waar ik ook al over las?
Ik heb een Wow waar waarschijnlijk een grotere headplate in moet, een 3, maar wil meteen ook weer eens een check omdat m'n paard enorm veranderd is en het zadel niet meer lekker ligt. M'n huidige fitter is er sowieso al een poos mee gestopt dus misschien tijd eens een andere fitter te vragen.

Eleonora westerbring rekent voorrijkosten vanuit Leiden dus miss wel een optie voor je..En ben heel erg tevreden over haar..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:57

Thanx! Hoe kom ik aan haar gegevens? Te vinden op de Wowsite?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:02