Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:16

Gimli_ schreef:
Stelvio schreef:
Ik mag van mezelf de Iberica bestellen als ik mijn D&P westernzadel verkocht heb, vanavond een advertentie maken :D
@Don als het meezit ben je binnenkort een Iberica maat pony lichter *\o/*

Euhh en die ga je dus NIET aan mij laten zien en ook zéker niet laten proberen, want dan ben ik weer 'n voor niks aan 't werken. :')

En ja, ik lees ook al vanaf pagina 1 mee, pijnlijk.. :+

Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen, waarom zou jij gespaard blijven :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:55

:')

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:45

Vraag me eigen af of deze zadels niet strafbaar zijn, want iedereen die zo'n zadel koopt is er aan verslaaft :P
Even over de wol kleur, denk dat het ook te maken kan hebben dat ze alleen witte schapen gebruiken, omdat zwarte wol een heel andere structuur heeft, is veel losser.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:26

Zo zie je maar weer dat zwarte schapen ècht anders zijn :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:30

Tja.. .. wat zal ik zeggen.......
*\o/* *\o/* *\o/*

(let niet op mijn prachtige 'schabrak' :+ )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wacht even, zei ik... ik moet even het fototoestel gaan halen....
_O-

Afbeelding

De goden waren mij gunstig gezind, want na ontvangst van het zadel was het een uurtje droog en kon ik het dus even passen.
Voor het eerst geen boos paard met opzadelen. Toeval? *voelt beetje hoop groeien*
Ponymaat blijkt inderdaad perfect voor haar.

Normaal gesproken moet ik tijdens het aansingelen het zadel meerdere keren recht duwen. Dit bleef echter keurig liggen.
In de wei kan ik alleen stappen vanwege gladheid e.d. dus heb wat rondgestapt, wat bochten gemaakt (ze buigt veel makkelijker in), tussen bomen gezigzagd en bergje op en af. Tot dusver vol lof. Het blijft keurig liggen.
Beugels nog niet gebruikt omdat ze te lang bleken en het is lastig om die dingen op maat te maken als ik erop zit.
Maar goed, op de barefoot had ik ze standaard net iets te lang, omdat het zadel anders veel te veel schoof.
Toch probeer ik het nog een keer met de beugels ietsje meer op maat (ze dienen bij mij als noodhulp) en wil ik dit weekend ermee het bos in.
Maar het zit heel erg lekker en stabiel... *\o/*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:37

:j :j :j :j :j :j (ik heb het je wel gezegd) :D

Het staat haar leuk, ondanks je "sjabrak"

Hier ook een goed uurtje door het bos getuft en dat was weer heerlijk. Zelfs als ik aan 1 kant moet hangen om lage takken te ontwijken, sschuift het niet en als ik afstap kan er makkelijk nog een hand tussen de buik en de singel.

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:42

Jeej ! Heeft ie eindelijk de weg naar Zweden gevonden. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:58

Ja don, je had het gezegd... :) Ik ben behoorlijk enthousiast, maar moet van mijn echtgenoot nog even nuchter blijven totdat ik het met iets kortere beugels en in het bos heb getest. Ik had het inderdaad ook niet zo heel strak zitten....
Ik leg hem ook eens een keer op Sil... voor de leuk... :))

Jep, hij heeft het noorden bereikt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:06

Ik ben benieuwd naar de verdere avonturen :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:08

Nou dus hij is er eindelijk!Paard lijkt er trouwens best trots op :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:19

Ze was volgens mij best tevreden. Ze wist het gaspedaal aardig te vinden in de wei :+.. We hebben alleen gestapt, maar niet echt dankzij haar.... :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:27

Zo typisch al die paarden...als ze zo'n soepel hupseflupje op de rug hebben, kunnen ze ineens bewegen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:30

Ik kan mij dat best voorstellen. Haar lijf is uuuuhhhh beetje heel erg rond, maar kort. Ik merkte veel verschil bij het draaien van een volte. Ze werd altijd een beetje boos als ik vroeg ietsje in te buigen en dat had ze nu niet. Logisch, als geen stijf ding je lijf als een harnas in model houdt.

Ik heb zelf in het begin een stijve bodyprotector gedragen (dat verschrikkelijke roze ding in mijn profiel) en dan merk je gewoon dat het vervelend is, als je bv wilt buigen (of zelfs pijnlijk)
Wellicht voelt zij dat ook zo.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:30

WAUW! staat haar echt gaaf joh.. :j

Ben benieuwd wat je er van vindt als je er echt mee gereden hebt :))

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:35

Ik heb me ook altijd al afgevraagd hoe een paard in vredesnaam kan buigen met een boomzadel -O-
Boomloos is natuurlijk ook niet helemaal flexibel,dit wel..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:37

pleiada schreef:
Ik heb me ook altijd al afgevraagd hoe een paard in vredesnaam kan buigen met een boomzadel -O-
Boomloos is natuurlijk ook niet helemaal flexibel,dit wel..

Dat kan ik je nog wel eens uitleggen.... eerst maar eten gaan maken. :Y)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:43

Ok dat hoor ik dan graag!Eetse!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:51

hé dat wil ik ook wel eens horen. Ik heb altijd met een boomzadel gereden en heb daar ook niets op tegen, maar sta altijd open voor andere meningen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:59

Een paard is het stukje net achter de schoft niet zo heel erg buigzaam...maar schouders moeten ruimte hebben om te bewegen en aan de achterkant moet de wervelkolom zowel opwaarts als zijwaarts kunnen krommen. Daar waar wij zitten buigt er nauwelijks iets - niet opzij en niet omhoog. Dus als een boomzadel correct is aangepast en goede zachte kussens heeft, kan dat paard zich prima bewegen. Het gaat pas de fout in bij bolle ronde paarden, paarden met een holle rug, korte paarden, overbouwde paarden... (kortom, minimaal de helft van alle paarden :+ ) Mijn Haflinger heeft een enorme schouderpartij, is overbouwd en kort. Daar bestaan geen zadels voor. Ze laten nooit de schouders vrij - als je het zadel er wel achter legt, is het te lang, tenzij je een iel gebouwde kleuter bent die op een mini zadeltje past. Als het te lang is, kan de wervelkolom dat niet dragen en zich niet omhoog welven met iedere stap die het paard doet. Als het krap achter de schouders ligt, kan het paard geen pas meer maken. Zoek eens een wat ranker paard uit (dan kan je de schouderbladen tenminste zien :P ) , voel waar de ACHTERKANT van het schouderblad ligt, laat dat paard een stap voor uit doen en voel eens waar dat schouderblad dan heen gaat.... (ik wacht geduldig tot iedereen dit heeft gedaan) Kijk ook eens wat de billen/lendenen doen wanneer een paard een stap doet. Dan heb je nog de holle ruggen met de hoge schoften.... hoe mooi je een zadel ook kunt aanpassen, dat gaat dat zadel nooit redden. Je kunt wat knoeien met onderleggers en laagjes, maar helemaal leuk wordt het nooit. Dan kan je beter een zacht boomloos zadel nemen, dat ligt misschien wel ergens op, maar irriteert minder dan een hard zadel dat op 1 plekje drukt. Laat iemand maar eens met de onderkant van een beker op je dijbeen steunen (je scheen is nog fijner }> )

Conclusie - als we ZONDER zadel op een paardenrug zitten, zitten we een beetje (!!!) in stoelzit, sluiten de knieën niet aan en zitten we bovendien op het plekje waar het paard de minst beweeglijke wervels heeft met de meeste draagkracht. Dat is daarom niet zo irritant voor een paard.... dus een zacht en soepel zadel zal het minst irriteren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:33

Mijn paard voelt zich aangesproken; kort, rond, gewelfde rug, geen schoft, enorme schouderpartij, overbouwd, bolle buik en daardoor singelplek te ver naar voren. Inderdaad.... de meeste zadels drukken dan toch al snel ergens.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:39

:(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:00

ach, ze is verder perfect. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:36

Wauw liljebo, staat je paard goed zeg!!!
Waar heb je dat mooie dekje gekocht die er onder ligt, wil ik ook wel :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:52

Ik vraag me af.... rijden jullie de hele tijd paard netjes over de rug, ook in stress situaties etc ? want als ik dat niet doe is er echt amper op mijn paard te zitten met zadel, laat staan met bbp .... en dan nog zonder beugels. Ik vind het knap dat jullie allemaal zo netjes blijven zitten !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:29

uudje schreef:
Wauw liljebo, staat je paard goed zeg!!!
Waar heb je dat mooie dekje gekocht die er onder ligt, wil ik ook wel :P

Bedankt! Dat prachtige dekje komt uit een enorm dure designshop, alleen bedoeld voor hele erge rijke mensen zoals ik :P
Is ook nog speciaal voor ons ontworpen, dus een tweede zul je niet vinden. Helaas.... :+