WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:26

Ik ben erg tevreden over heleen van dijk, ik moet eerlijk zeggen dat ik haar werk als wowfitter nog niet kan beoordelen.maar haar zadelpassessies en manier van werken,inzet en eerlijkheid geven me wel een idee hoe ze ook wow aanpast. Bij mij komen de dames van schwung, die nemen geen nieuwe mensen meer aan. Maar als ik hun niet had zou ik nr heleen v dijk gaan

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:30

waar zit heleen van Dijk,
heb je gegevens voor mij via pb eventueel?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:56

Yellomofoon schreef:
zal er eens extra op letten om het achter de schouder te leggen, bedankt!
(en mijn fitter is anderhalve maand geleden geweest, maar omdat ik van de fitter nu (weeral) slechte dingen hoor dacht ik, zal eens foto's laten zien of mijn zadel er wel goed uitziet, ik ken spijtig genoeg niets tot zeer weinig van zadels, dus neem alles wat de fitter zegt ook zo maar aan...)

Welke slechte dingen had je ervoor dan al gehoord? Ben nu wel benieuwd...
Ik bedoel dit overigens niet rot, maar is het dan geen idee om je wat meer in te lezen over zadels? Alleen al op youtube vind je een schat aan informatie! Mss dat je je dan gesterkt voelt om kritisch over de schouder van je fitter mee te kijken. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat deze fitter je graag extra uitleg geeft.

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:43

Bij mijn paard is de mening vant "publiek" gelijksprekend, de boom is te smal en het zadel knelt schoft en schouders in. Dat is al wat ik vermoedde, maar soms hebben we toch een extra zetje nodig om er zeker van te zijn :-D
Van fitter veranderen is volgens mijn mening wel ok als je een ouder zadel hebt of tweedehands gekocht, maar een slecht aangemeten nieuw zadel.. Dat kost op den duur het dubbele en past het nog niet..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:05

Zappertje84 schreef:
Bij mijn paard is de mening vant "publiek" gelijksprekend, de boom is te smal en het zadel knelt schoft en schouders in. Dat is al wat ik vermoedde, maar soms hebben we toch een extra zetje nodig om er zeker van te zijn :-D
Van fitter veranderen is volgens mijn mening wel ok als je een ouder zadel hebt of tweedehands gekocht, maar een slecht aangemeten nieuw zadel.. Dat kost op den duur het dubbele en past het nog niet..

Dan vind ik dat je met het zadel terug moet gaan naar die fitter. En uitleggen dat jij er niet tevreden over bent hoe het ligt.
Ze horen dan je zadel alsnog aan te passen, net zo lang dat het goed ligt.. zonder extra kosten.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:35

Wij hebben gelukkig nu een hele goede fitter op stal en dat merk ik wel echt! Mijn paardje is zoveel fijner geworden met het WOW zadel, vriendinnetje die haar een tijdje niet had gezien was zelfs verast over de vooruitgang (in combi met goede les). Het Wow zadel wordt wel echt "gemaakt" door je fitter!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:40

Is ook zo zappertje! Jij moet het met de eerste fitter zien op te lossen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:47

Precious20 schreef:
Yellomofoon schreef:
zal er eens extra op letten om het achter de schouder te leggen, bedankt!
(en mijn fitter is anderhalve maand geleden geweest, maar omdat ik van de fitter nu (weeral) slechte dingen hoor dacht ik, zal eens foto's laten zien of mijn zadel er wel goed uitziet, ik ken spijtig genoeg niets tot zeer weinig van zadels, dus neem alles wat de fitter zegt ook zo maar aan...)

Welke slechte dingen had je ervoor dan al gehoord? Ben nu wel benieuwd...
Ik bedoel dit overigens niet rot, maar is het dan geen idee om je wat meer in te lezen over zadels? Alleen al op youtube vind je een schat aan informatie! Mss dat je je dan gesterkt voelt om kritisch over de schouder van je fitter mee te kijken. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat deze fitter je graag extra uitleg geeft.

Ik ben ook al boeken gaan lenen in de bieb en weet in principe wel hoe een zadel moet liggen, maar ik kan niet zeggen of die kussens te hard of te zacht zijn opgevuld of dat de boom te smal/te breed is. Tenzij het echt overduidelijk is. Maar ik heb natuurlijk ook geen speciale cursussen en opleidingen gevolgd zoals de fitter normaal gezien, en ik verwacht ook gewoon dat die weet wat hij doet. Net zoals een veearts moet weten wat hij doet. Ik lees ook heus wel boeken over ziektes en verwondingen maar ik vertrouw er ook op dat de veearts dit juist uitvoert zonder dat ik het extra moet controleren...
Vandaag wou mijn paard zelfs niet meer doorlopen en normaal kan het nog al een drammer zijn. Ben beginnen voelen rond haar schoft en het drukte echt hard langs de zijkant op haar schoft, toen eventjes zonder zadel verder gereden en toen liep ze wel netjes door, gisteren aan de longe met de gogue liep ze ook super!

De fitter komt nu vrijdag, heel fijn dat het zo snel kan!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:47

Ik ben even benieuwd naar jullie mening :)
Zoals ik al eens heb aangegeven zit mijn ruin tussen een 1 en 2 in kwa hp, nu heb ik een bontje geprobeerd maar vind dit niet het juiste resultaat geven. Ik kreeg de tip er een dunnen gelpad tussen te doen of deze direct op de rug te plaatsen en dan het dunne dekje en zadel. Nou ben ik bang dat het door de gel die er tussen zit de werking van de lucht wegvalt of zal dit wel mee vallen?
Laatst bijgewerkt door Seven op 05-01-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:49

Die van mij zit nu ook tussen 1 en 2 in (is teruggekomen van een 3) doordat ze enorm is afgevallen...

Ik heb wat dikke dekjes (Eurostar) daarvoor aangeschaft en gebruik die nu ipv de dunne dekjes die ik er altijd onder had, dat gaat goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:53

Ik ben zelf geen fan van de dikke dekjes :o Ik heb dan ook alleen maar Br events die blijven goed liggen en vind ik zelf het prettigste kwa pasvorm. Ik heb voor concour ook een dunne van eskadron maar vind die ondanks de goede pasvorm toch niet fijn en gebruik hem daarom nooit.

Bij ons is het inderdaad ook gekomen door blessure en daardoor niet trainen dat hij is terug gevallen kwa boommaat.

Ben sowieso trouwens even vol twijfel vind het zadel nu nog niet optimaal liggen heb steeds het idee dat er voorin te weinig lucht zit hoewel dat bijna niet kan want fitter is nog geen 3 maand geleden geweest.
Zou ik garantie op die fitbeurt hebben dat het nogmaals word aan gepast?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:22

Kan die lucht trouwens ook uit het zadel komen? Een soort van lekkage zeg maar?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:25

Ja de kussens kunnen lek zijn, maar dan zou ik in mijn geval verwachten dat ze helemaal leeg lopen en dat is niet het geval. Ze zijn enkel voor dit paard nu wel te leeg en hierdoor zakt hij iets over de schoft of ik nu een 1 of 2 er in doe zelfde effect.

Zo bloot op het paard is de 1 te krap en 2 te ruim, dus heb er nu een 2 in met een bontje tussen het dekje en zadel maar zelfs hiemee zakt hij al snel naar het losstappen toch in de voorkant. Naar mijn mening zou wat meer lucht voorin dit een stuk verbeteren :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:31

Uit mijn kussens is nog nooit lucht weg gelekt in ieder geval, alleen toen ik 'm net had 1x, toen was er een ventieltje lek...

Dikkere dekjes is voor mij ook even een tijdelijke oplossing om op te vullen en kans te geven om weer te groeien, zou ik er een 1 in doen met dunne dekjes kan ze minder makkelijk weer bij ontwikkelen...

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:42

Dag experts!

Weten jullie misschien het verschil tussen de echte eerste generatie WOW's en die van nu? Behalve de usual (kwaliteit leer, andere zitting, meer mogelijkheden). Passen de headplates bijvoorbeeld gewoon in de oude WOWs? En kussens wisselen? M.a.w. is er qua samenstelling (mogelijkheid tot wisselen v onderdelen) wat veranderd in de oude vs. nieuwe wows?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-01-12 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Stuk tekst weggehaald het is geen verkooptopic!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:45

Pfff, ik heb een hele middag Wowpassen achter de rug om mijn probleem van het naar voren vallen te verhelpen en na 4 verschillende samenstellingen toch uitgekomen op mijn eigen kussens met wat extra lucht aan de voorkant en mijn beugels op de voorste haak. Over dat laatste had ik nog helemaal niet nagedacht. Ik heb nu al 5 jaar Wowzadels en heb de beugels altijd op de achterste haak gehad, maar met mijn oma Duckfiguur is dat helemaal niet ideaal :D De komende dagen gaat blijken of dit echt de oplossing is.

Ik heb ook een paar vz-zweetbladen van haar geleend om tijdens de volgende springles te proberen. Heeft iemand al ervaring met het regelmatig wisselen van bladen? Valt dat mee in de praktijk? ALs iemand nog een set springbladen of vz-bladen 'over' hefet, hbe ik grote interesse om ze over te nemen :o

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:47

Ik val ook gemakkelijk voorover en gebruik daarom ook de voorste haak, veel fijner :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:51

ik had juist op de voorste haak heel erg dat ik soort in stoelzit ging zitten (benen trokken naar voren) en dan ging ik mijn evenwicht weer compenseren door zelf ook voorover te gaan zitten, op de achterste haak heb ik dat veel minder...

ik heb zelf ook een oud type trouwens, volgens mij kun je het meeste wel combineren, maar dat weet ik niet zeker...

ik twijfel wel eens of ik er een oudere bij zal kopen voor het paard dat ik bij rijd, maar dan vind ik het weer lastig om het passend te krijgen en betaalbaar te houden...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:57

ik ik heb juist met ee achterste haak dat ik wat ruimte verder achter in het zadel mis met doorzitten. wilde hem nog eens proberen op de voorste haken... :p

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:25

hoe kan je nu alleen meer lucht van voren doen,
is het niet 1 systeem dan?

volgens mij zitten er bij een ouder type andere kussens,
heb er net 1 uit elkaar gehaald voor mijn buurjongen en die had kussens waar je als het ware een metalen plaat die op de zitting zat moest inschuiven (volg je me nog)

en mijn kussens hebben een plaat eraan vast

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

het zijn een voor kussen en een achter kussen India ;)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:41

@Nouvel, ik zit het tegenovergestelde van stoelzit. Meer als een tuimelaar met de hakken achter mijn kont. De beugels op de voortse haken geven mij geen stoelzit, naar wel net een tikkie de goede kant op.

@India: in totaal heeft een Wow 4 kussens, links, rechts, voor, achter. Je kunt de voor- en achterkant dus los van elkaar opvullen. gelukkig maar want anders was er haast niet aan te passen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:52

mrijn, oke dan kan de voorste haak inderdaad wel helpen...

je hebt inderdaad 4 aparte kussens...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:45

De oudere types kussens zijn idd met een metalen plaat die je op de onderkant van de zitting schroeft, waarna het kussen er deels overheen geschoven wordt. Ik heb nu het nieuwe model kussen onder mijn oude model zitting, waardoor die extra metalen plaatjes niet meer nodig zijn, die heeft de fitter er dus afgehaald en bij de oude kussens gehouden.

M.b.t. de beugelhaken gebruik ik altijd de achterste haak. Ik heb het wel eens geprobeerd, dacht bij springen en buitenritten dat dat misschien beter was, maar dat zat voor mij voor geen meter. Ik spring (niet hoog) en dressuur nu altijd met dezelfde beugellengte en op de achterste haak.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:53

Nou ik heb een fitter geregeld donderdag kan ze al , zooo blij mee :D Dan kan ik weer heerlijk met mn manneke aan t werk.