voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:24

Bij KNHS / dressuur mag er gestart worden met zadels die lijken op een Engels zadel , dus sowieso de Cheyenne / Cherokee / London / Lexington / Stella (niet meer nieuw te koop) mits hier natuurlijk gewone riemen en beugels aan gebruikt worden.

Bij westernwedstrijden moet het zadel weer op een westernzadel lijken , dus met fenders en een knop.
Dat zijn van Barefoot dus alle varianten van de Arizona , de Nevada en de Nut en Rose.

Als het er op de site niet bij staat dan is dat stomtoevallig eigenlijk :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 15:51

Vandaag rit van 2 en een half uur gemaakt... Heb het idee dat mijn zadel een beetje scheef is, dat ie neigt naar rechts. Waardoor ik ook het gevoel heb dat ik scheef op mijn paard zit (zit ik wss ook...) meer mensen hier last van? zadel nieuw gekocht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:27

Een boomloos die scheef is? Kan dat überhaupt? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Pad er netjes recht onder? Zat er wel netjes een droge plek langs de ruggengraat?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:34

Er zit niet een droge plek langs de ruggengraat nee. Het is ook te zien als er natte plekken zitten, bij de ene kant zit ie echt tegen de ruggengraat aan, aan de andere kant er net iets vanaf.... Het is ook heel irritant, voor mijn gevoel zit ik constant scheef...

heb er wel is eerder over gelezen, die had hem van mp gekocht maar de pommel was toen scheef.

edit

het is dus niet dat hij nog wat scheef schuift, maar dat ie zonder dat ik erop zit al scheef ligt. Dan moet ik hem eerst goed recht trekken, terwijl ik hem er naar mijn idee niet scheef opleg. Dit 'schuiven' kan bij het aansingelen misschien gebeuren. Maar daarna heb ik er tijdens het rijden dus ook constant last van.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:21

is je paard niet toevallig scheef milanka? dan zet hij jou op 1 kant en zak je dus scheef weg met zadel en al.. dit is makkelijker te voelen met een boomzadel vind ik persoonlijk, want Apinc zet mij heel erg op rechts..
dan moet je rechtrichten en voel je precies of het zadel en jij recht in de midden op de rug van je paard zitten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:28

zat ik ook al aan te denken dat Mastro zelf misschien scheef is inderdaad... Maar vind het altijd zo moeilijk om dit soort dingen uit te zoeken waar het aan ligt. Ik ga het uitzoeken ;)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:30

ik denk ook eerder dat het aan je pony ligt. :j

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:32

vraagje aan jullie allemaal: vinden jullie dat deze pommel goed ligt??
is de L pommel
1e foto staat paard met zn hoofd aan het gras,
2e foto staat hij gewoon normaal,

Afbeelding

Afbeelding

graag hoor ik reactie's... Pmarena jij hebt er veel verstand van.. wat vindt jij??

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:42

Ik vind hem aardig smal nog..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:50

Millanka: je zou het zadel voor de zekerheid eens kritisch kunnen bekijken , net wat scheef in elkaar zetten kan altijd natuurlijk , zadels blijven handwerk en foutjes kunnen overal gemaakt worden. Maar de controles tijdens de productie bij Barefoot zijn erg streng waardoor er geen scheve zadels in de verkoop terecht zouden moeten kunnen komen dus de kans is erg klein dat het zadel echt scheef is hoor !

Meestal zijn paard en / of ruiter gewoon scheef. Je zou het zadel eens kunnen nameten links en rechts of de afstanden tussen verschillende stukken leer gelijk zijn. Of een andere ruiter / paard het zadel laten proberen is ook altijd interessant :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:52

Ivonne: ik vind hem acceptabel, maar een maatje groter zou mooier passen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:06

uudje schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Ik denk dat ze beetje gevoelig loopt op haar voorhoeven. Ze brokkelen en zit een scheurje in. En ze groeien ook in een boogje heel raar. Maar de hoefsmid komt vanmiddag. Ik denk aan gevoeligheid dus zou ze er ijzers onder moeten. Maar haar hoefjes zijn belangrijker dan het zadel. Ik ga ze maandag kreupel is even mailen of ik het zadel voor een kleine bijdrage niet een week extra mag lenen. Hopenlijk kan dat.

Weet niet precies, wat je met een boogje bedoelt, maar als het is wat ik denk en omdat er scheuren in de hoef zitten, denk ik dat de hoeven wel veel te lang zijn.

Ik heb fotos in ander topic geplaats die zal ik even quoten:

Anne_mieke88 schreef:
Nou hier komt het verhaal van het zadel:
Dat is er niet haha, Eelkje loopt weer kreupel. Dus ik heb het zadel niet kunnen testen :(
Wel even een foto van gisteren even snel passen:
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je ook dattie achter een stuk van haar rug af ligt!
Nou dus weer 26 euro door de plee :D

Over het kreupel zijn, vorige week was ze dus kreupel. Hoefsmid langsgeweest. Ik had dus te lang gewacht met bekappen (10wkn *schaam) ze had last van haar zolen. Hij heeft haar netjes bekapt, en ze liep weer top. Nu haal ik haar dus uit de wei weer kreupel. haar hoeven zien er dus zo uit:
Voor (voet waar ze kreupel op loopt) :
Afbeelding
Andere voor (hier zit dus een scheurtje in :o? )
Afbeelding

achterhoeven: deze zien er nog tiptop uit, hoe haar voorhoeven er dus ook uitzagen vorige week)
Afbeelding

Ik heb 1 buitenritje gemaakt gewoon in de berm, de boer zegt dat het land heel hard is en dat ze daarom zo snel zijn gesleten.
Wat denken jullie, kan het zijn door gevoeligheid of zou het een hoefzweer wezen. naar mijn gevoel is haar "kreupelhoef" bovenin beetje warmer dan de andere. Maar niemand voelt dat behalve ik.
-O- ;(

Hoefsmid heeft dus gekeken en kon niets vinden. Dus hij raadde aan om paar dagen in de soda te doen uit voorzorg en dan in de loopt van de week te kijken of het beter word. Misschien heeft ze zich verstapt. En als ze vrijdag nog zo loopt dan proberen we hoefijzers. En als dat niet werkt komt de da.

Ik ga het test zadel maandag of dinsdag terug sturen. En dan ga ik het na de vakantie nog eens proberen :(

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:09

Pmarena , is de XL harde pommel dan beter??
Want dan moet ik die bestellen??
|(
is die echt te smal??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:42

Even quote uit mijn PB , dan ziet de rest het ook ;)

pmarena schreef:
Hoi ,

tja ik vind hem wel acceptabel op zich hoor , in de praktijk moet het raar lopen wil je hier problemen mee krijgen. Maar een maatje wijder past natuurlijk net even wat mooier.

Ga je met dubbele inlages rijden ?

Dan kun je altijd nog de bovenste inlage een stukje inkorten zodat de pommel nèt vrij ligt , dan heb je een zwevende pommel die dus absoluut geen problemen kan geven , terwijl je toch gewoon overal waar het er toe doet die dubbele inlages hebt zitten :)

Groetjes Bianca.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:47

Nee was niet echt van plan om met dubbele inlages te gaan rijden, ik rij wel met de stevige inlages i.p.v. de zachte inlages.
Hmmm :n heoveel wijder is de XL pommel?
Want hij moet ook nog wel aardig afvallen :o namelijk.
Bij ons boomzadel hadden we ook de extra wide boommaat. ( kent & masters de witte boom )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:53

Net weer PB terug gestuurd :P

Als hij nog moet (gaat :P ) afvallen en je verwacht dat hij net wat minder rond wordt naast de schoft , en het zadel ligt goed , dan zou ik het fijn even zo laten hoor , ik vind hem echt heel acceptabel zo , de puntjes sluiten goed aan en prikken niet zo te zien. Het is alleen jammer dat de bovenkant niet wat mooier aansluit.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:01

Ja hij moet zeeeeeeeer streng afvallen .... :P en dat wordt erg lastig met een volle wei met gras...
Ik denk dat ik het dan nog ff zo laat.
De punten prikken inderdaad niet.. het is net naast de schoft aan de binnenkant zeg maar dat het niet helemaal aansluit.
Ik wacht Marcel's bericht ook nog ff af..
Dan kan ik hem misschien nog wel ruilen tegen de XXL
We zijn wel fanatiek aan het rijden, Maar ja ... haflinger.. gras.. eten.. rijden
Het gaat er niet zo makkelijk af zeg maar.
Ik weet alleen niet of hij echt minder rond wordt naast de schoft... zadel ligt erg goed vind ik persoonlijk
Afbeelding

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:04

Ik meld me hier ook. Las net iets over scheefheid. Ik heb een arizona die naar links lijkt te trekken.. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:07

Zo met zadel vind ik de voorkant al behoorlijk laag liggen , dan zou ik niet voor een nog lagere pommel gaan en het helemaal lekker zo laten :)

Liesje: kritisch naar je zadel kijken of het niet daar aan ligt is iets dat je natuurlijk altijd kunt doen :)

Maar over het algemeen in een zadel dat wat opzij neigt een hele goede hint om eens een goede les te volgen van iemand die zich bezighoudt met rechtrichten van paard en ruiter want vrijwel ieder paard en mens is van nature iets scheef en dat is dan ook vrijwel altijd de oorzaak van het scheef zakken van een zadel :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:10

oke dankje wel pmarena .. dan laat ik de L pommel er gewoon in zitten :)
als we jou hier op bokt toch niet hadden gehad ... dan wisten we niet wat we allemaal moesten met onze boomloze toestanden :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:11

Liesje89 schreef:
Ik meld me hier ook. Las net iets over scheefheid. Ik heb een arizona die naar links lijkt te trekken.. :\

Is je paard rechtsgebogen?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:18

ja rechtrichten is heel belangrijk.. en inderdaad wat pmarena al zegt.. meestal als je zadel naar 1 kant neigt te zakken.. dan is je paard scheef.. hij zet jou en het zadel dan op 1 kant.
Als je meer wilt weten over rechtrichten weet ik een heel goede site: http://www.stalmireille.nl
of http://www.paardenrecht.org ... http://www.hoefkatrol.com

http://www.rechtpaard.nl/klassieke_rijk ... 20Bodt.htm

Zelf heb ik met mijn vorige haflinger een aantal keren les gehad van Mireille den Hoed. TOP instructrice en geeft les volgens de methode de Bodt.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:19

als je paard linksgebogen is: dan zakt je zadel naar rechts
" " rechtsgebogen is: dan zakt je zadel naar links

het gaat erom dat je je paard verticaal l rechtricht

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:07

Laura_x_ schreef:
Over dat beugels verliezen.. Ik let er constant op dat ik mijn beugels niet verlies, het gebeurt ook vooral aan één kant. Ik heb schoenen met goed profiel, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Maar als ik bijvoorbeeld buiten ga rijden, wil ik niet constant mijn beugels hoeven zoeken (het duurt dan even voor ik ze erin heb weer), daar heb ik het paard niet voor. (je moet haar constant in de gaten houden)

Als je vooral aan een kant de beugel verliest zit je waarschijnlijk scheef, je hangt dan te veel naar een kant en aa de kant waar jij scheef te veel naar toe held verlies je de beugel dan niet, maar aan de andere kant dus wel, omdat je dan je voet niet goed in de beugel hebt zitten en je voet niet goed kunt uitdrukken.
Heb zelf dit probleem ook gehad, maar nu niet meer omdat ik heel erg bezig ben geweest met mijn houding, om dus maar recht te zitten, niet op mijn paard letten hoe hij loopt, maar alleen maar op mij zelf.Heb nu nergens meer problemen mee en Udo loopt ook veel beter, omdat ik hem nu niet meer stoor door naar een kant te hangen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:18

Millanka schreef:
Vandaag rit van 2 en een half uur gemaakt... Heb het idee dat mijn zadel een beetje scheef is, dat ie neigt naar rechts. Waardoor ik ook het gevoel heb dat ik scheef op mijn paard zit (zit ik wss ook...) meer mensen hier last van? zadel nieuw gekocht.

Is het niet zo dat je andere zadel scheef was of jij scheef zit/zat en nu je een recht zadel hebt kan het dus lijken of je scheef zit, zelf heb ik jaren scheef gezeten op een boomzadel, maar dacht zelf altijd dat recht zat, toen ik een andere instructrice kreeg wees ze me er op en hoe ik moest zitten, had zelf toen het idee dat ik juist op dat moment scheef zat, wat niet zo was, maar zo leek omdat ik dat scheef zitten gewent was.
Alle paarden die ik reed zate rechts vast puur omdat ik scheef zat.
Nu met barefoot zit ik wel recht, als ik nu op mijn boomzadel stap, merk ik hoe scheef ik al die tijd heb gezeten, want het zadel is scheef geworden daardoor.En zit nu dus ook echt niet lekker meer en Udo loopt nu als een zonnetje en zit ook rechts niet meer vast.
Misschien kan dit dus ook wel jou probleem zijn, maar zeg natuurlijk niet dat het zo is hoor.Alleen even een voorbeeld en eventueel ook een tip.