WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:58

wat ik zie komt t niet echt vanuit je zadel maar zou je meer je bekken mogen kantelen. het lijkt erop of je meer op de voorkant van je onderkant zit zeg maar je mag meer gaan zoeken naar je zitbeenknobbels. en dan in je bovenlichaam naar achteren gaan zitten [ik zeg altijd zoek de hoofdsteun op met je hoofd]
op foto 1 ligt je been ok maar op de 2e foto is je been wat teveel naar achter wat ook het naar voren gaan zitten kan beinvloeden.
dan je armen meer voor je uit plaatsen en niet je ellebogen vastzetten bij je lichaam ,die moeten scharnierend blijven,ook daarmme krijg je dat je naar voren gaat zitten [de balans uit je armen halen] probeer maar eens licht te rijden terwijl je je armen ontspannen op je boven been laat rusten

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:59

De wowfitter is pasgeleden ook bij mij geweest en hoopte eigenlijk ook dat het probleem hiermee verholpen was.
Dit is helaas niet zo |(
Wel heb ik altijd een beetje het idee dat ik al voor een gedeelte op de lepel zit, dus waar het al schuin omhoog loopt.
Terwijl mn zitting niet te klein is.

@ Knollentuin
Ik zit volgens mij ook meer met "het midden" :+ op mn paard dan echt op mn kont. Maar meer op mn kont zitten lukt op de één of andere manier niet echt...
Er stond vorige week trouwens wel op mn protocol dat ik mn bekken meer naar achteren moet kantelen.
Hoe doe ik dit? En zijn er oefeningen om dit te verbeteren?
Laatst bijgewerkt door Jenn_Mellow op 17-04-11 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:59

Jenn_Mellow schreef:
Hoi Dames,

Ik heb al best een tijdje een enorm probleem met mijn houding.
Nu hoor ik dus van steeds meer mensen dat dit door mn zadel komt (het duwt mij als het ware schuin naar voren).

Ik zal er even twee foto's bij doen voor de beeldvorming:
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn gevoel zit ik helemaal niet zo krom, maar als ik het zo terug zie op de foto's is het behoorlijk confronterend en snap ik waarom ik altijd lage punten haal voor mn houding.

Zijn er hier mensen met hetzelfde probleem icm de Wow? En hoe is het bij jullie opgelost?
Ik wil namelijk graag van dit probleem af :+

Ik zat precies hetzelfde.. :o
Ben er achter gekomen om eens een zitles te nemen.. eerst zonder zadel, toen zat ik keurig rechtop..
Toen met de wow erop, en ja hoor.. ik dook gelijk naar voren, vanaf de eerste pas.. :(
Nu ik bijna niet meer op een wow rij is mijn houding erg verbeterd.. ;)

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:04

@ femmefatale
Ik ben ook een beetje bang dat het aan (de zitting van) mn Wow ligt.
Bij andere zadels heb ik het niet/nauwelijks.

knollentuin

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:10

hihi ik zit juist erg mooi rechtop op de wow. je kon laatst van die platte gymkussentjes kopen bij de lidl, erg goed om te eren kantelen met bekken. maar een skippybal werkt ook . de bal onder je heen en weer rollen is een goede oefening

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:15

Ik wissel het nu af... dan een paar dagen met de prestige (springzadel) en dan weer een paar dagen met de wow ;)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:16

Mijn gevoel van zit op een WOW is ook totaal verschillend dan dat van m'n vroegere Prestige.

Femmefatale: Herkenbaar! Omdat m'n paard erg veranderde lag m'n WOW niet zo goed meer en kreeg ik ook het gevoel meer op m'n kruis en minder op m'n billen te zitten, net zoals ik op jouw foto's zie. Misschien kan wat meer / minder lucht voorin/achterin al een verschil maken voor je? (Heb ik toch ervaren) Zo hoef je je niet in een houding te wringen om toch maar mooi recht en op die billen te zitten, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een wow is makkelijk aanpasbaar dus moet je er maar gebruik van maken van die optie vind ik dan.

Ik doe regelmatig na het inrijden de beugelriemen bij m'n WOW eraf ( gaat echt makkelijk ) en ga dan zonder rijden. Dat heeft enorm geholpen om het gevoel ( qua balans en onafhankelijke zit) wat ik had op m'n Prestige terug te vinden op m'n WOW.

Als je terug met beugels wil rijden kan je die gemakkelijk vanop je paard er terug aan doen. ( Leg ik m'n beugelriemen met beugels wel op de rand van de bak zodat ik niet moet op en af stappen weeral. Ben maar een ukkepukje met een heel groot paard :+ ).

Waar ik zelf nog wel met sukkel is wiebelende onderbenen. Die had ik absoluut niet met m'n Prestige. Het is iets beter nu ik meer m'n zit en dus m'n balans gevonden heb op m'n WOW maar ik vind wiebelbenen vreselijk. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:33

caro_vt schreef:
Mijn gevoel van zit op een WOW is ook totaal verschillend dan dat van m'n vroegere Prestige.

Femmefatale: Herkenbaar! Omdat m'n paard erg veranderde lag m'n WOW niet zo goed meer en kreeg ik ook het gevoel meer op m'n kruis en minder op m'n billen te zitten, net zoals ik op jouw foto's zie. Misschien kan wat meer / minder lucht voorin/achterin al een verschil maken voor je? (Heb ik toch ervaren) Zo hoef je je niet in een houding te wringen om toch maar mooi recht en op die billen te zitten, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een wow is makkelijk aanpasbaar dus moet je er maar gebruik van maken van die optie vind ik dan.

Ik heb 2 jaar lang lopen tobben (samen met de fitter), maar kan nog steeds mijn zit niet vinden.
Nu staat mijn zadel te koop.. ;)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:40

Da' s jammer femmefatale.

Ik hoop dat je nog een mooie prijs voor je zadel krijgt en dat je een zadel hebt - treft waar je wel fijn op zitten kan. Niks zo vervelend als zitten op een zadel dat voor jouw gevoel niet lekker zit. Dat werkt niet en dan houdt het op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:49

Ik zal nooit genoeg krijgen voor mijn zadel.. zeker niet gezien de staat.. :o
En ik heb wel het wow gevoel gehad hoor, maar dan moet ik een compleet nieuw zadel kopen.. en dat is me te gortig..
Ik blijf wel uitkijken naar een goeie 2e handse ;)
Das het voordeel als je weet wat je nodig hebt..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:51

Dus het ligt aan de zitting of zweetbladen dat je niet goed kan zitten, begrijp ik ?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:51

Denk dat dit met aanpassen van de lucht wel aan te passen zou moeten zijn, vóór een pompje erbij, achter een pompje eraf, dan komt het zwaartepunt weer in het midden van het zadel i.p.v. voorin. Als ik je paard zie in je profiel, zonder zadel, dan lijkt hij ook wel overbouwd, waardoor je sowieso door je paard zelf al iets verder voorin je zadel wordt gezet.
Als je 'pech' hebt, heb je andere kussens nodig :$ , met tab, om de voorkant iets omhoog te brengen (als die er tenminste nog niet onder zitten), dat kan ook nog verschil uitmaken voor de ligging van je zadel. M'n fitter heeft het bij mijn zadel wel eens laten voelen, en daarna de lucht aangepast, dat is echt een wereld van verschil.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 17-04-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:54

@ caro_vt Misschien is dat veranderen van de lucht wel een optie. Ik ga daar nog wel even naar informeren! Het is alleen spijtig dat de fitter net geweest is en hier niks over gezegd heeft. Maar ik kan het allicht nog eens vragen :D

Bij mij gaan mijn beugelriemen heel erg lastig weer aan het zadel, dus die haal ik er het liefst zo min mogelijk van af. :P

Van wiebelbenen heb ik dan weer geen last.
Misschien kun je het verminderen door je benen echt van je paard af proberen te houden.
Dus richting het afsteken van je benen.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:58

@ MarChak Bedoel je niet mijn paard?
Hij is inderdaad enigzins overbouwd.
Zoals ik al eerder genoemd heb is de fitter pas geweest en die zei dat het zadel gewoon helemaal goed lag (dus geen andere kussens nodig oid). Maar heeft helaas niets genoemd over voor meer lucht erin en achter iets eruit...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:00

Jenn_Mellow schreef:
@ MarChak Bedoel je niet mijn paard?
Hij is inderdaad enigzins overbouwd.
Zoals ik al eerder genoemd heb is de fitter pas geweest en die zei dat het zadel gewoon helemaal goed lag (dus geen andere kussens nodig oid). Maar heeft helaas niets genoemd over voor meer lucht erin en achter iets eruit...

8)7 klopt, zie het net en heb m'n post al gewijzigd :o
Vreemd dat de fitter er niks over heeft gezegd?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:03

Maris schreef:
Dus het ligt aan de zitting of zweetbladen dat je niet goed kan zitten, begrijp ik ?

Aan beide...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:40

ik ben veel rechterop gaan zitten op mijn wow dan hiervoor op mijn Passier, paard loopt er ook veel fijner onder en kan nu wel contragalop zonder overspringen, wat hiervoor ramp was

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:13

ik had met dde conventional zweetbladen precies de zelfde zit of ik duwde me uit de zitting om maar goed te gaan zitten mijn zit is hierdoor zo doende zo verslechterd dat ik daar nog wel eens in wil gaan hangen met mn bovenlijf :( maar nu met mn nieuwe zaddel zitten de benen in ieder geval al een stuk beter :)

of het bij jou aan de wow of je eigen zit ligt kan ik niet zeggen van 2 fotos

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:21

Iemand enig idee hoe het komt dat ik pijn in mijn *** krijg (en dan bedoel ik niet mijn kont)? Meer dames met een WOW die hier last van hebben?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:22

Te klein zitting? Of juist te groot waardoor je teveel beweegt in het zadel?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:33

18 inch...
Ik had eerst 17 inch, maar daarmee was het nog erger, en stootte ik met lichtrijden...nou ja, je snapt me wel :D
En ik heb toch een redelijk normale maat, 40.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:15

Zou toch bijna gaan denken dat jouw zadel dan misschien ook niet in balans ligt?
Ik heb ook een 18" en daar zit ik met m'n maat 42/44 gewoon makkelijk in, ik pas zelfs in de 17"van onze pony (maar dat is geen Wow). Bovendien heeft mijn paard ook zo'n oplopende ruglijn zoals die van Jenn_Mellow.

Edit: of heb je een extra diepe zit? Dan kun je er ook last van hebben, als je er alleen last van hebt met lichtrijden, zou je kunnen oefenen om zo min mogelijk uit het zadel te komen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:24

Volgens mij heb ik een extra diepe zit. Ik weet eigenlijk niet eens wat voor zadel ik nu precies heb :D. Zal het toch eens nakijken op de factuur.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:33

Ik heb een standaard diepe zit. Heb ooit een ondiepe (shallow) uitgeprobeerd, maar dat zat voor geen meter. Ben er wel achter dat een buitenrit van 2 uur in een 16" zadeltje qua comfort wel te wensen overlaat. :n

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:46

Nou, tijdens het longeren(met wow) liep mijn paard redelijk.. Ben er even opgegaan, dat was de laatste keer, hoe fijn die wow ook mogen zitten.. Paard wilde niet draven, was gelijk stokkreupel, drukte de rug weg en was als een idioot aan het bokken/rug bollen vond het zo doodzielig dat ik afgestapt ben en met mijn strada ga ik morgen weer rijden.. van de week maar eens rondje kliniek + zadelmaker