Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:01

THHIRZA schreef:
Ik heb me een zadel door mn fysio & de zadelmaker aan laten meten [dus ik neem aan dat het een goed zadel is]

& allebei zeiden ze als nog; doe er een bontje onder, dat kan alleen maar beter zijn.
Maar het ligt er wel aan op welke dekjes je het doet. Sommige dekjes drukken met een
bontje er bij nl vreselijk op de schoft.

Daar kan ik dan echt niet met mijn hoofd bij. Hoe je het ook went of keert, een zadel moet gewoon passen ZONDER dingen eronder. Een dekje bijv is alleen maar ter bescherming van het zadel tegen zweet en zand.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:57

Ik heb een bontje met ruggengraatvrijheid. Mijn zadel passte voorheen perfect en het bontje heeft er echt geen invloed op. Bij de schouders of de schoft knelt die absoluut niet. Ik gebruik hem vooral met springen.

Viootjuh

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:06

Ik gebruik momenteel ook een bontje, dit omdat mijn paard wat bespiering op haar rug had verloren. Nu ze weer is bijgekomen ligt het zadel bijna goed. Binnenkort kan het bontje dus weer lekker de kast in!

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:46

ik vind met.
het staat mooier ..
maar als het zadel een klein beetje klappert ook wel verstandig ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:51

Als je zadel klappert past het absoluut niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:54

echt,dat mensen nog steeds alleen aan het uiterlijke aspect denken........

ik kreeg gister een vraag van een manege kindje waarom ik niet zo'n vachtje onder het zadel had,want dat had bijna ieder pensionpaard toch?

kun je nagaan dat mensen het er te pas en te onpas onder doen

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:28

voor mijn vzh heb ik er wel een, omdat die anders niet blijft liggen. Mijn dressuurzadel is perfect, geen bontje voor nodig.
Ik gebruik meestal ook een bontje als ik mijn 17 inch zadel op een D pony leg, want dat is ook een beetje te groot anders. :+

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:33

Niet nodig vind ik, Als je een goed zadel hebt, aangepast en al, dan kun je ook zonder dekje rijden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:04

dekjes zijn in weze alleen bedoeld om je zadel te beschermen tegen zweet,haren ed

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:30

Niet nodig, maargoed de meeste mensen hebben het ook alleen maar ''omdat het er mooi uitziet''.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:59

Ik rijd sinds een paar maanden een nieuwe merrie, op het eerste gezicht paste het hulsebos dressuurzadel van de eigenaar goed op de merrie. Na wat maandjes training en dus verandering in haar bespiering lag het zadel niet meer goed en heb ik Hulsebos erbij gehaald. Ik heb in overleg met Hulsebos het zadel dusdanig aan laten passen zodat het perfect ligt met bontje. Hier heb ik bewust voor gekozen, omdat ik het 1 mooi vind en 2 ik vind het fijner. Ik merk verschil in "schokken" wannneer ik met en zonder bontje rijd..

Edit: Wel een bontje met ruggegraat vrijheid.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:46

_Mayo_ schreef:
Een bontje is om het net niet goed passende zadel aan te vullen. Paarden die in zware training zijn veranderen qua lichaamsbouw nog al snel, ze worden snel gespierd.

Als de ruiter merk dat het zadel niet meer optimaal licht kan hij een bontje gebruiken om dit verschil op te vangen, een bontje is beter dan een gelpad of schuimrubber omdat het minder snel vervormt. ( een bontje is stugger ).
Een bontje vormt naar de rug van het paard en niet naar het zadel waardoor de rug geen last heeft van de kleine verandering in het zadel. De ruiter kan dan gewoon blijven trainen totdat de zadelmaker tijd heeft om het zadel aan te passen. ;)

Het is dus een tijdelijke oplossing zodat de training niet stop gezet hoeft te worden

Gelpads veranderen mee naar het zadel omdat de gel heel vormbaar is. Hierdoor word het probleem niet geheel opgevangen, de vorm van het zadel komt gewoon door de gelpad weer op de rug.

Dat is de reden dat ik nu ook (tijdelijk) een bontje onder mijn zadel heb :) ik heb er wel een gekocht met echt lamswol, want die neppe dingen vertrouw ik niet zo.. En een bontje waarbij de ruggengraat vrij ligt :j

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:49

ik heb ook een bontje waarbij de ruggengraat vrij ligt, pas nieuw zadel gehaald maar aangezien mijn paard nog heel mager is ( van manege geweest, weinig bespiering enz. ) adviseerde ze me om eerst nog met een bontje te rijden en als hij wat meer aangekomen is het er ondervandaan te halen.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:57

ik heb wel een bontje maar vind me zadel er dan niet meer goed opliggen dus gebruik ik hem niet
vind het wel mooi maar als het zadel er niet goed meer op ligt dan moet je hem niet gebruiken

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:55

heb je ook gewoon bontjes voor de zier dus dat ze niet dik zijn? gister zag ik wel een site alleen daar zaten ze aan de dekjes vast :(. mijn zadel ligt perfect dus wil ik er niet zoon wollen dik ding onder hebben :)

groeten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:44

bij ooteman hebben ze die,een showbontje zegmaar

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:17

kan jij mij misschien uit leggen waar ze dan onder staan of naja de link geven? ik kan hem niet vinden :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:33

ik kan hem op ooteman eigenlijk ook niet vinden!

een bokker heeft een mooie webshop waar je hem in verschillende kleuren kan bestellen,en van een goed kwaliteitsmerk:
www.hipponet.be

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:38

maar zit dat dan aan het dekje vast of kan je ook gewoon zoals gewoone bontjes kopen zeg maar want daar zie ik alleen maar aan het dekje en ik wil gewoon een los bontje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:40

wat bedoel je precies met een los bontje?dit zit alleen vast aan een stukje dunne stof zodat het wel netjes blijft zitten onder je zadel,en het er precies zo uitziet alsof je een gewoon zadelbontje gebruikt.

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:43

maar zit dit vast aan het dekjes of niet? ik bedoel een gewoon bontje alleen dan niet de werking van het bontje dus gewoon aan de voorkant bont aan de achter kan bont en dan niet onder het bontje dus dat dan een dekjes stof is zeg maar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:45

dat stofje is een dun dekjes stofje,met dus alleen een bontrandje aan de voor- en achterkant,en dus niet aan de onderkant,zodat het geen invloed heeft op de ligging van je zadel.

het zit niet vast aan een groot dekje zegmaar,het is alleen het stuk wat onder je zadel valt,net zoals bij een gewoon zadelbontje.

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:46

oke dankjewel! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:48

geen probleem :)
ik vind het zelf ook mooi,ik zit er ook aan te denken er eentje te bestellen bij hipponet

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:54

ik rijd zelf altijd zonder bontje, omdat het vaak alleen maar gaat knellen.Ik laat wel mijn zadel om het half jaar checken.

Bij mij op stage hebben we wel altijd een bontje onder het zadel omdat we maar 3 zadels voor 12 (handels)paarden hebben.
Dan moet het ook wel vind ik.