[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:44

De afdruk had droge plekken (ook met andere pads en de kussens anders). Ik heb hier nooit wat achter gezocht omdat ik niks aan haar merkte en ze niet gevoelig was op die plekken. Droog hoeft niet altijd een probleem te zijn. Nu had ze een dag rust gehad en waren de plekken ineens wit en opgezet...
Hierbij beeld...

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil nogmaals onderstrepen dat ik verre van denk dat er iets scheelt aan het zadel... Ik ben echt een super mega fan namelijk en nog steeds en ken er genoeg die er super veel plezier van hebben en er geen problemen mee hebben. Hafdame heeft gewoon echt oprecht een moeilijke rug en helaas blijkt nu gewoon dat het zadel voor ons geen match is.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:44

Ah, Wubwub, wat vervelend zeg! :(:)
Om die reden moest ik ook nog wachten met het kopen van een Ghost, omdat het nog zo'n "jong" ontwerp is. En mijn paard is qua bouw ook echt niet de makkelijkste.

Ik heb nog even een vraagje: Mijn zadel kiept nog steeds wat voorover, ook nu ik een goed passende pommel erin heb (smaller dan de vorige). Ook vind ik de pommel erg dicht bij de schoft komen. Ik kan er nog een vinger tussen steken zonder dat hij wordt geplet, maar ik twijfel of het genoeg is om echt veilig te kunnen rijden. Nu wil ik dus de voorkant van de pad wat meer opvullen, maar waar laat ik de vulling (inlage) stoppen? Mijn paard heeft een ietwat holle rug, dus als ik het alleen onder de pommel doe dan ben ik bang dat het zadel gaat "bruggen"? Met de inlage tot 2/3 ben ik bang dat het randje achterin misschien gaat drukken? Iemand tips?

PSje. Er worden beugels van Barefoot op facebook aangeboden in de ruil/verkoop groep voor Barefoot en boomloos, die met korf en gedraaide beugelophanging (niet door mij!)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:01

Ziet er niet prettig uit idd die plekken wub..
Balen zo.

Ja die beugels zijn mooi, jammer dat ze niet aan de brede beugelriemen passen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:06

De beugels zijn alweer verkocht zie ik haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:18

Wubwub schreef:
De afdruk had droge plekken (ook met andere pads en de kussens anders). Ik heb hier nooit wat achter gezocht omdat ik niks aan haar merkte en ze niet gevoelig was op die plekken. Droog hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Balen dat ze bij jou toch net verkeerd uitpakten. :(
Weet je nog welke inlages/pad dit is gebeurd, en welke heb je onder het zadel geprobeerd?
Zelf ben ik altijd drukverdelend-fan van de heavy duty van Barefoot geweest, maar ook die zijn absoluut niet zaligmakend, dus ben ik altijd erg benieuwd naar andere inlage-ervaringen. De keuze is gewoon zo idioot groot!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:19

Mijn fjord had zowel van de Barefoot als nu van de Ghost witte haren. Ik ga eens wat uitproberen met de kussens. Overigens had ze van de boomzadels ook witte haren. Bij de Ghost is het net een heel klein wit randje en als ik vergelijk precies de rand van de pad onder het zadel. Gelukkig heb ik nog wat verschillende inlages liggen. En misschien vraag ik Teteltee om nog keertje mee te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:33

xyzutu2 schreef:
Balen dat ze bij jou toch net verkeerd uitpakten. :(
Weet je nog welke inlages/pad dit is gebeurd, en welke heb je onder het zadel geprobeerd?
Zelf ben ik altijd drukverdelend-fan van de heavy duty van Barefoot geweest, maar ook die zijn absoluut niet zaligmakend, dus ben ik altijd erg benieuwd naar andere inlage-ervaringen. De keuze is gewoon zo idioot groot!

Ik heb de ghost pad (sympanova EN wol, dikke en dunne inlages van ghost zelf), de kifra pad met kifra inlages én de christ pad met christ inlages er onder gehad. Bij allemaal droge plekken.

Nu gebruik ik alleen de christ pad, maar ik betwijfel dat het daar aan ligt. Als de droge plekken altijd al zijn geweest bij iedere pad met alle verschillende inlages dan is het toch een gevalletje zadel past niet goed op mijn pony lijkt me zo :oo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:35

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Ah balen man, en je was juist zo ontzettend enthousiast.... :(:)

Ik heb er eerlijk gezegd al meerdere mensen over gehoord, misschien toch nog een beetje aan het ontwerp sleutelen Don...? Y;(

Kan bvb. Wubwub niet helpen om te ontdekken waardoor die plekken ontstaan....?

Doet Barefoot dat eigenlijk ook op basis van de klachten van alle mensen die juist overstappen van BF naar Ghost en andere merken?
En hoor je dit soort verhalen over Ghost zoveel vaker dan over Barefoot? Ik zie namelijk ook juist veel mensen van Barefoot naar Ghost overstappen vanwege hun problemen met BF.

Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat niet elk boomloos zadel, pad en inlage bij elke paard-ruiter-combi past, zonder dat er meteen gehint hoeft te worden in de richting van mogelijke problemen in een concurrerend zadelontwerp?

Uiteraard, redenen van mensen om over te stappen naar een ander merk zijn altijd verstandig om mee te nemen in het verbeteren van je product :j

Bij mij liggen bijvoorbeeld de problemen met de Sympanova Grandeur pads nog vers in mijn geheugen #) Als je over zo'n soort probleem meerdere mensen hoort dan is het gewoon verstandig om dat snel serieus te nemen, zeker bij een nieuw product, voordat je straks ineens allerlei problemen krijgt die niet nodig waren geweest.

Zo zijn er nu nog steeds mensen die zeggen dat ze drukplekken van Barefoots gekregen hebben terwijl dat dan van die irritatie-plekken van de Sympanova pads waren.... de ellende is dat je dat pas weet als meerdere mensen het melden, en daarvoor moet je er eerst een heel aantal verkocht hebben, die moeten weer een poosje in gebruik zijn voordat de eerste klachten komen...

Als je dan snel handelt dan kan je de schade proberen te beperken voordat mensen je hele merk afkeuren.

Barefoot heeft door die problemen met die stomme pads echt een flinke knauw gehad en ik zou het zonde vinden als door iets dat simpel te verbeteren is, Ghost ook zo'n knauw krijgt want ik vind het ècht oprecht leuke zadeltjes :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:45

Wubwub, denk je niet dat het kan zijn dat je vrij lang met de Sympanova Ghost pad hebt gereden en dat daardoor de huid een beetje rauw is geworden zeg maar, en je daarvan nu pas de witte haren ziet...?

Ik denk ook maar hardop een slag in de rondte Y;(

Aan de andere kant heb ik zelden echt witte plekken gezien van de zachte soort Sympanova zoals ze deze ook onder de Ghost gebruiken....

Roosyes: had je onder alle zadels op dezelfde plekken witte haren?
En zijn die altijd weer weggetrokken of blijven staan?
Verder niet snel witte haren op randjes van halsters / dekens / beenbeschermers / teugels enzo...?

Was het maar zo'n feest dat er 1 zadel was dat voor elk paard / ruiter / gebruiksdoel geschikt was.... dat zou heerlijk zijn :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:45

Zou goed kunnen dat de vorm van de singel/stijgbeugeldrukverdeelplaten van de Ghost voor jouw pony gewoon net de verkeerde vorm hebben - ook al zijn die juist bedoeld om de druk te verdelen. Bij Ghost zijn die extra breed, maar volgens mij zie je die volledige breedte ook terug in de droge plekken van jouw pony. en die breedte is erg gunstig als het om wervelbelasting gaat, maar je paard moet die plaatjes wel kwijt kunnen op zijn rug en daar niet te hol/bol zijn.

Maar goed, dat is maar speculatie als ik jouw foto's vergelijk met de ghost die hier ligt. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is eens de Heavy Duty inlages te proberen, omdat die extra dik zijn en een plastic plaat in het midden hebben waardoor punt/randbelasting van het zadel verdwijnt. Het zit alleen wel anders, meer zadelig.

Mocht je dat eens willen proberen, ik heb twee HD inlages die ik ooit versmald en verkort heb voor de Christ Iberica, misschien dat die ook in de 'kussens' van de Ghost Piccolo passen? Als je wilt mag je ze lenen, ik heb ze toch pas over een jaar nodig. :) Maar eerst moeten die plekken natuurlijk weer kalmeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:50

Dat snap ik zeker Pmarena. En als je dergelijke klachten veel krijgt is dat zeker een punt wat verbeterd dient te worden.

Het blijft bij zadels (boom of boomloos) altijd lastig, geen enkel zadel past op 100% van de paarden. Als een zadel niet goed ligt kan dit zorgen voor drukpunten. Zoals bij ons blijkbaar het geval is.
Nu maar hopen dat de Arizona het beter doet... anders de pas service langs laten komen, wil liever niet overstappen naar een boom zadel...

En nee, ik heb langer en meer met de wollen pads gereden dan met de sympanova. Eigenlijk zo lang als ik de roma seat heb hem ik alleen maar schaapjes er onder gehad. Dat kan het dus onmogelijk zijn.

Zelf denk ik dat het de combi van hooooge schoft met holle rug is. Dan krijg je een beste put net op de plek van de beugelophanging... wat misschien weer voor extra druk heeft gezorgd?? Ik roep ook maar wat hoor, maar dat klinkt voor mij het meest logische. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:52

xyzutu2 schreef:
Zou goed kunnen dat de vorm van de singel/stijgbeugeldrukverdeelplaten van de Ghost voor jouw pony gewoon net de verkeerde vorm hebben - ook al zijn die juist bedoeld om de druk te verdelen. Bij Ghost zijn die extra breed, maar volgens mij zie je die volledige breedte ook terug in de droge plekken van jouw pony. en die breedte is erg gunstig als het om wervelbelasting gaat, maar je paard moet die plaatjes wel kwijt kunnen op zijn rug en daar niet te hol/bol zijn.

Maar goed, dat is maar speculatie als ik jouw foto's vergelijk met de ghost die hier ligt. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is eens de Heavy Duty inlages te proberen, omdat die extra dik zijn en een plastic plaat in het midden hebben waardoor punt/randbelasting van het zadel verdwijnt. Het zit alleen wel anders, meer zadelig.

Mocht je dat eens willen proberen, ik heb twee HD inlages die ik ooit versmald en verkort heb voor de Christ Iberica, misschien dat die ook in de 'kussens' van de Ghost Piccolo passen? Als je wilt mag je ze lenen, ik heb ze toch pas over een jaar nodig. :) Maar eerst moeten die plekken natuurlijk weer kalmeren!

Ja nou dat dus precies!! Dat is exact wat ik dus als redenatie in mijn hoofd heb, alleen jij verwoord het beter haha!

Ik ben zelf een beetje klaar met prutsen om eerlijk te zijn, lief dat je het aanbied! Maar dit zadel is niet de juiste match. Heb genoeg met die kussens en de pads en inlages gespeeld inmiddels dus nu wil ik echt kijken naar iets anders.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:53

Hmm. De ghost inlages en de christ inlages lijken volgens mij erg op elkaar. Nu ken ik de kifra inlages niet. Maar is heavy duty of stevige vilt inlages niet nog de moeite waard van het testen? Als je zelf verder zo tevreden bent...

Of de inlages op bepaalde plekken verhogen (in midden) als je paars kuipjes vorm heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:58

Denk dat je daarin ook wel gelijk hebt, want als je paard in die regio echt te hol is voor de singelplaten, dan blijf je dat denk ik ook houden met stijvere pads - dan krijg je weer het risico dat het zadel dan gaat bridgen over de holte heen. Lastig probleem!
Misschien is het bij zo'n vorm rug handig om er gewoon meteen een zadelpasser bij te halen en niet zelf verder te zoeken? Dan heb je ook meteen advies op maat over welke inlages & pads je bij die rug nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:01

Stevige vilt inlages zaten volgens mij sowieso in de ghost toch? Of was dat geen vilt?
Daar heb ik namelijk zowel dikke als dunne van geprobeerd.

HD inlages lijken mij met een holle rug niet echt handig juist omdat ze zo stijf zijn. Gaat hij dan niet lichtjes bridgen?

Eventueel in het midden een dubbel laagje zou nog best een idee kunnen zijn, maar werkt dat zo handig ja? Zorgt dat niet voor ongelijke druk?

Xyzutu, ja dat ga ik ook zeker doen als de arizona niks is. Als ik daar ook droge plekken onder krijg is het gewoon niks en komt er een passer.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:17

Net dat ik mij bedacht had om miss toch eens eens ghost te gaan proberen. Kwam ik erachter dat ze te lang gaan worden. Zelfs de piccolo zal thv de heup eindigen. Dus voor mij blijft er dan toch semi boomloos over. Maar die mogen zeker niet voorbij de 18e rib komen? De bf cherokee maat 1 is 49 cm waar ik nu mee rijd en die komt daar overheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:23

pmarena schreef:
Uiteraard, redenen van mensen om over te stappen naar een ander merk zijn altijd verstandig om mee te nemen in het verbeteren van je product :j

Maar het voorbeeld wat je noemt was toch helemaal geen probleem van de Barefoot, maar van Grandeur (de pads waren toch niet van Barefoot zelf?)
Dus dan is dat geen voorbeeld voor het verbeteren van je merk/je eigen producten op basis van het koopgedrag van je klanten. Als dat als voorbeeld voor productverbetering bedoeld was, dan zou je moeten kijken naar de problemen die Barefoot zelf in het verleden met zijn zadeltjes bij paarden en kopers heeft veroorzaakt en hoe die het product verder hebben geholpen.

Begrijp me niet verkeerd, Barefoot maakt erg leuke zadeltjes, maar andermans pad heeft niets te maken met het fysiek verbeteren van je eigen product, dus dat is niet helemaal een goed voorbeeld. Terwijl er genoeg voorbeelden te vinden zijn waarbij Barefoot zijn zadeltjes wél aan moest passen. Net zoals elk merk dat zichzelf continu wil verbeteren. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:27

Laatst vroeg hier iemand over de blauwe barefoot pad die op facebook stond, of deze echt is. Heb hem nu in mijn bezit. Wat een fijne pad! Was ooit al super tevreden over de barefootpad die ik onder een cherokee gehad heb. Deze vind ik ook weer super fijn! Blijf alleen het een wereldopgave geven om inlages er in te stoppen... Vind ik bij de HKM pad en een grandeur die ik gehad heb weer velen malen fijner.

Afbeelding
Hier met mijn (semi) boomloze zadel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:29

Hd inlages zijn flexibel genoeg dat dat niet gaat bridgen. Als ik jou was zou ik dat zeker nog proberen!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:32

Nee die van ghost zijn niet van vilt. Over het opvullen van bepaalde plekken (het midden in jouw geval?) weet ik niets, misschirn kunnen anderen je hiermee helpen?
Ik zag overigens op je verkoop foto's dat je de gesp van de beugelriem boven draagt. Misschirn dat dat nog uitmaakt? Geadviseerd wordt ze naar beneden te dragen ivm druk plekken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:38

Weet iemand of er toevallig een adres is waar je pads kunt bestellen waar je kan kiezen voor HD inlages als vulling?

HD inlages zijn inderdaad erg flexibel,dus van bruggen kan dan geen sprake zijn..Ik zag trouwens ook op de verkoop zadel dat je de gespen omhoog had..Dat kan zowiezo problemen veroorzaken denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:44

Mooie pad! Idd bij de BF pads is het een hels karwei met die inlages hahaha wat heb ik lopen vloeken en tieren vroeger. :')

Ennu xyzutu2, Barefoot heeft zo veeeeel verbeteringen gedaan aan de zadels door de jaren heen. Daar valt imo niks op aan te merken en dat zal vast en zeker ook n.a.v. opmerkingen van klanten gebeurd zijn. Wat je zegt over dekje en dat dat niet aan BF lag klopt dan natuurlijk wel, maar BF verkocht ze wel dus in die zin snap ik Pmarena ook wel weer.
Ghost heeft trouwens ook al een aantal verbeteringen gehad sinds ze het nieuwe model hebben. Zo weet ik dat ze een 2e bevestigingsring hebben toegevoegd voor de stijgbeugelriemen en is de padding onder de singelstoten verbeterd. En dus minder dikke inlages in de pad zo uit mijn hoofd.

Weet verder de details niet maar dat zijn de dingen die mij opgevallen zijn sinds ze terug zijn. En natuurlijk hebben ze nog super veel extra opties gekregen, western singel systeem, sweat flaps, modellen, maten, wol op en onder, inkeping pad etc. :j

Raamzicht en Geryon, persoonlijk heb ik er een super hard hoofd in dat het aan A de inlages en B de gesp boven ligt. Dit omdat al gebleken is dat ik ook droge plekken krijg (op exact de plaatsen die inmiddels wit zijn) met alle andere pads en inlages die ik er tot dusver onder heb gehad.

Zoals ook al gezegd is zijn die plekken exact zoals de 'plaat' van de beugelriem ophanging, niet alleen onder de gesp maar over de gehele lengte van de 'plaat'. De gesp heb ik in het begin aan de onderkant gehad, ook toen had ik droge plekken. Dus ook dat zegt dat het daar ook al niet aan ligt. :n

Ik vind het heel lief dat jullie mee denken echt waar +:)+ , maar de ghost komt er waarschijnlijk gewoon niet meer op. De pasvorm is beduidend geen match met de rug van de hafdame en ik ga écht niet nog meer prutsen met het risico nog grotere/pijnlijkere plekken te krijgen want die kans zit er dik in natuurlijk. ;(
Ghost bevalt me heel erg, ben er heel blij mee, maar ik zal vast en zeker ook blij zijn met een ander zadel wat wel een goede match is met haar rug. :j

Het enige wat ik nog ga doen is morgen even babbelen met BZ zelf, waar ik toch al mee had afgesproken op HE. Mogelijk dat ik mijn zadel ook gewoon mee sjouw dat we daar ter plekke nog even kijken maar buiten dat is het genoeg zo. Als we daar nog een wondermiddel vinden dan is het awesome, anders gaan we echt verder zoeken.

Pleiada, bij becidor kan dat voor zover ik weet! :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:46

Dank je!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:53

Wubwub schreef:
Stevige vilt inlages zaten volgens mij sowieso in de ghost toch? Of was dat geen vilt?
Daar heb ik namelijk zowel dikke als dunne van geprobeerd.

HD inlages lijken mij met een holle rug niet echt handig juist omdat ze zo stijf zijn. Gaat hij dan niet lichtjes bridgen?

In principe niet hoor :)

Rena heeft best een hol ruggetje waar de schoft best een eindje uit komt, wordt ook een dagje ouder en loopt eigenlijk alleen maar door de wei te wandelen en af en toe een sprintje te trekken... hier zie je het een beetje hoewel de rugzak het aardig maskeert:

Afbeelding

Afbeelding

En op haar heb ik in principe due een Christ roundskirt westernpad met HD inlages er in, en daarop dan mijn knutselzadel met Arizona basis, en dat ligt echt heel erg fijn :j

Afbeelding

Humm deze toont niet echt, zadel is hier nog nieuw en (zo goed als) onbereden.... moet nodig eens nieuwe foto's maken als hij hier weer terug is :j Maargoed, voor het idee....

De HD zijn soepel genoeg om gewoon goed de rondingen van de rug te volgen, je kan ze alleen niet oprollen zeg maar.

Citaat:
Eventueel in het midden een dubbel laagje zou nog best een idee kunnen zijn, maar werkt dat zo handig ja? Zorgt dat niet voor ongelijke druk?

Mja je kan het altijd proberen. Ik ben er zelf niet zo'n fan van, losse stukjes inlages in je pad.
Maar het werkt vaak wel gewoon heel goed om putten op te vullen. Natuurlijk wel de inlages waarmee je uitvult, bovenop andere inlages leggen zodat aan de kant van de paard de inlages uit 1 stuk liggen, dat scheelt al bij potentiële plekjes van randjes van inlages.

Citaat:
Xyzutu, ja dat ga ik ook zeker doen als de arizona niks is. Als ik daar ook droge plekken onder krijg is het gewoon niks en komt er een passer.

Mja, hopen dat de Arizona wat is dan... hoewel je nu sowieso denk ik wel een poosje droge plekken zult houden gezien de huid gewoon beschadigd is, dat zie je wel vaker dan de zweetplek daar anders is.
Vandaar ook dat ik zat te denken of de schade niet al eerder ontstaan was :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:01

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:

Maar het voorbeeld wat je noemt was toch helemaal geen probleem van de Barefoot, maar van Grandeur (de pads waren toch niet van Barefoot zelf?)
Dus dan is dat geen voorbeeld voor het verbeteren van je merk/je eigen producten op basis van het koopgedrag van je klanten. Als dat als voorbeeld voor productverbetering bedoeld was, dan zou je moeten kijken naar de problemen die Barefoot zelf in het verleden met zijn zadeltjes bij paarden en kopers heeft veroorzaakt en hoe die het product verder hebben geholpen.

Begrijp me niet verkeerd, Barefoot maakt erg leuke zadeltjes, maar andermans pad heeft niets te maken met het fysiek verbeteren van je eigen product, dus dat is niet helemaal een goed voorbeeld. Terwijl er genoeg voorbeelden te vinden zijn waarbij Barefoot zijn zadeltjes wél aan moest passen. Net zoals elk merk dat zichzelf continu wil verbeteren. :)

Nou, het was wèl het meest serieuze euvel, de categorie witte plekken dat is niet bepaald goed voor je merk Y;( Het waren gewoon de pads die Barefoot met de zadels mee leverde, dat er dan toevallig het merkje Grandeur op stond dat zegt niet zoveel...ze werden in principe in opdracht van Barefoot gemaakt net zoals de huidige pads in opdracht van Barefoot gemaakt worden...maar daar staat dan een ander merkje op :P

Andere dingetjes zijn lang niet zo spannend geweest. Van wat meer schoftruimte, fenders met gespen onder, singel- en beugelophanging wat anders en die VPS... die is er eigenlijk ook alleen maar gekomen omdat er af en toe een combinatie was met problemen maar dat kwam veelal door rijden zonder goede pad of met beugelriemen met de gesp boven of dat soort dingen.

Zadeltjes zonder VPS zijn in principe prima en het VPS is er vooral om grof gezegd de zadels wat meer "hufterproof" te maken zodat de mensen die nergens aan denken en er gewoon een zadel op gooien zonder zich er in te verdiepen qua toebehoren, niet gelijk hun paard een vervelend gevoel bezorgen.

Dankzij het VPS is de pad wat minder belangrijk geworden en dat is wel heel fijn natuurlijk.... maar echt brood nodig was het ook weer niet :=