[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:29

[***] schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik de grandeur
Op basis van de onderzijde
Namelijk gewoon katoen ipv Sympanova met stukje schaap

Hmm ok, en zijn die van Grandeur allemaal gewoon katoen of kan dat nog verschillen?
Ik kan "kiezen" tussen beiden, zijn allebei 2e hands maar die van Grandeur is echt wel gebruikt en zonder inlages en die van Barefoot is nog zo goed als nieuw met inlages .. (die van Barefoot is dan ook wat duurder uiteraard). En nu weet ik niet wat ik moet doen :+

Als je die van grandeur nieuw besteld kan je de materialen van onder en boven kant helemaal zelf uitkiezen (wol, anti slip, katoen etc) Die van barefoot heeft standaard sympanova met wat wol aan de achterkant.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:37

Even afwachten dan wat de verkoper zegt, had het al gevraagd omdat ik niet wist hoe het zat ;)
Kan je zo'n pad goed wassen? Stond wel bij dat het in de wasmachine kon dacht ik, maar krijg je die dan ook echt zuiver? Of is het meer voor het idee? ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:51

Jackytje schreef:
Iemand hier dé tip om de haren te verwijderen uit een sympanova pad? Wat een enorm k*twerkje is dat zeg. Al vanalles geprobeerd, tot nu toe is plukken met de hand het beste maar dat duurt echt suuper lang en ik krijg er bovendien nog eens kramp van ook :+ De haren zitten echt cm's diep in de pad.. Ga proberen om een andere pad aan te schaffen want zie het niet zitten om na elke rit met de vingers de haren uit te pulken :=
[ [url=m/M7RxdL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pluizenroller of een vochtig microvezeldoekje

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:16

Barefoot heeft geen sympanova onderkant hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:42

Ik heb een massimo pas met sympanova en die zit nu ook helemaal onder t haar

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:02

Kwetal schreef:
Jackytje schreef:
Iemand hier dé tip om de haren te verwijderen uit een sympanova pad? Wat een enorm k*twerkje is dat zeg. Al vanalles geprobeerd, tot nu toe is plukken met de hand het beste maar dat duurt echt suuper lang en ik krijg er bovendien nog eens kramp van ook :+ De haren zitten echt cm's diep in de pad.. Ga proberen om een andere pad aan te schaffen want zie het niet zitten om na elke rit met de vingers de haren uit te pulken :=
[ [url=m/M7RxdL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pluizenroller of een vochtig microvezeldoekje

Pluizenroller had ik al aan gedacht :)* Ben benieuwd of dat gaat werken, want de haren zitten echt IN de pad. Microvezeldoekje kan ik ook eens proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:15

PluiS roller werkt niet vind ik

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:21

Plakband dan??? Maar ik zou me niet zo druk maken over die haren...lekker zacht toch? En als ze klaar zijn met verharen is het weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:32

Maartje1990 schreef:
Barefoot heeft geen sympanova onderkant hoor

De halfpad wel toch? Dat staat toch bij de beschrijving dacht ik...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:13

Oh sorry had niet door dat je de halfpad bedoelde!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:44

Maar ik heb mijn halfpad wel op mijn zadeldek loggen en niet recht op de rug
Maar dit gaat ook prima bij mijn brede volle merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:54

Kwetal schreef:
Plakband dan??? Maar ik zou me niet zo druk maken over die haren...lekker zacht toch? En als ze klaar zijn met verharen is het weer over.

Haha ja het is een soort schaapje bij mij.
Ik ga m van de week maar even epileren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:55

Rubberen handschoen aantrekken en er over heen gaan?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:03

Rubberen handschoen gaat 'm ook niet worden vrees ik. De haren zitten echt cm's in de pad. Ik heb zo'n rubberen borstel gebruikt die ze vaak bij dekjes gebruiken om de haren eruit te halen, dat ding werkt normaal gezien top, maar in dit geval dus niet.

Ik denk dan dat epileren of een heel goed plakkende plakband dan nog de beste opties zijn. Ga het nog eens proberen. Ik vind die haren erin niet heel fijn, lijkt mij op den duur ook storend voor 't paard. Zeker als het de haren dus compleet 'opzuigt' in de pad lijkt het me dus wel te trekken.. Ik ben sowieso niet zo heel fan van kunststof icm paarden, heb de pad dan ook gekregen. Zou niet mijn persoonlijke keuze zijn geweest, maar uiteraard beter dan niets! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:04

Zinzi_jewel schreef:
Maar ik heb mijn halfpad wel op mijn zadeldek loggen en niet recht op de rug
Maar dit gaat ook prima bij mijn brede volle merrie

Dat zou ook een optie zijn natuurlijk.. dan kan hij sowieso geen last krijgen van de halfpad ;)

Zijn er nog redenen om dat niet te doen? Heeft het met type en bouw paard te maken? Of andere dingen misschien?

@ Maartje1990 : maakt niet uit hoor ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:05

En lukt het niet met een stofzuiger met een beetje 'zuigkracht'? Over 'opzuigen' gesproken :P

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:07

Ik heb de stofzuiger hier al geprobeerd, maar dat ding is wel al aan vervanging toe :+ Misschien dat het wel lukt met eentje die nog goed hard zuigt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:18

Zou een epileer-apparaatje niet handig zijn? :+

Ik ben sowieso geen liefhebber van sympanova, dit is 1 van de redenen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:35

het hangt volgens mij erg van de sympanova af hoor, vroeger had ik de physiopad van barefoot geloof ik, en die was ook stugger en ruwer, daar had ik hetzelfde probleem. Nu met de burionipad eigenlijk totaal geen last, ik gooi hem 3 keer per jaar onder de tuinslang en that's it, geen haren die blijven steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:57

De Sympanova van Grandeur vind ik sowieso prut. Het wat grovere / dikkere / zachtere Sympanova van tegenwoordig is een stuk zachter voor de huid maar het blijft een structuurtje dat ik persoonlijk gewoon niet wil.

De afdrukken die je er ook van ziet, dat de structuur helemaal in het paard gestempeld staat na het rijden... ik vind dat niks, mij teveel over-stimulatie van de huid. En dan het er uit trekken van de haren dat komt er nog bij -O-

Maar genoeg mensen die er wel heel erg tevreden mee zijn, zo heeft ieder toch zijn voorkeuren :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:26

De barefood halfpad die ik heb heeft een laag nylon stof achter het sympanova zodat de haren niet in de inlages kunnen komen, wat vreemd dat het bij Jackytje wel gebeurd, zit daar geen laag stof achter dan?

En als je paard zo reageert op een bepaalde onderzijde van een dekje, zou dat dan meer kunnen liggen waarmee de wol of stof gewassen/behandeld zou kunnen zijn? Want vacht is in principe al heel zacht, natuurmateriaal en wordt voornamelijk toegepast om irritatie en schuren te voorkomen. Lijkt me dan heel goed kunnen dat als vacht met een bepaalde stof behandelt is daar de irritatie vandaan komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:10

Wat ik allemaal niet geprobeerd heb om die haren er uit te krijgen.....
En je moet nog voorzichtig zijn met die achterkant ook, want bij te ruw behandelen slijten de bolletje er af (en daar was niet eens zóveel voor nodig).

Overigens had ik het dus ook met de zomerharen, niet alleen de winterharen. Paard in kwestie had bij langdurig gebruik 2 kale schuurplekken op de kont.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:08

Goh, mijn paard is er niet bizar gevoelig voor ofzo maar vind het sowieso geen fijne gedachte. Laat ook geen afdruk achter wat je dus wel vaak ziet bij die Ghost pads.

Of er een laag stof achter zit, heb ik geen idee van eigenlijk? Het is een pad van Silverado zelf.

Ik heb wel nog paar dagen geleden bij een buitenrit van 20km voorgehad dat mijn merrie haar vacht helemaal af is geschuurd door een lamswollen singel.. Heb ik nog nooit meegemaakt. Had de singel te leen, dus was geen ramp. Nu met mijn mohair roper geen problemen meer gehad. Maar echt bizar gewoon. Lijkt of ze geschoren is :=
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 04-04-17 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:15

Was de singel vies? Wat kan gebeuren dat opgedroogd zweet en zand etc. schuurplekken kan veroorzaken. Vervelend zeg!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:18

Heb er nu niet uitgebreid naar gekeken, ik was al blij dat ik een singel mocht lenen. Ze heeft die dag ook wel enorm veel gezweet, dus denk dat er wat wrijving op moest gezeten hebben. Was een oerdegelijk ding, eigenaar heeft dat nog nooit meegemaakt ook.

Ik heb de singel achteraf wat afgeborsteld maar merkte niets bijzonders. Gelukkig heeft ze geen wonden, is gewoon puur haar dat afgeschuurd is.