voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:56

heb je geprobeerd met enkel de dubbeldikke inlages (zonder de busse pad)?, téveel inlages maken het ook weer breed :D

maar kblijf het apart vinden dat het ook op de ruin te breed is, op kalo kan ik erbij komen, hij is gewoon plat :D
had gemaild naar de cowboy, maar ben er ook niet zoveel wijzer uit geworden, hij raadde aan voor een roundszadel (maar de specialized is korter dan een gewoon roundskirt), en gewoon een goede pad eronder, dan zou het geen kwaad kunnen dat die wat te lang is volgens hem...

Zouden er antisliphoezen bestaan voor een singel?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:03

Duhelo schreef:
heb je geprobeerd met enkel de dubbeldikke inlages (zonder de busse pad)?, téveel inlages maken het ook weer breed :D
ik had er eerst je andere pad ook nog bij gelegd - het zadel leek wel een halve meter boven zijn rug te liggen _O-
zijn normale singel kon nog dicht, dus zo erg zal het wel niet geweest zijn :')

ik zal het nog eens proberen met alleen jouw pad, je weet nooit :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:08

haha, ik zie je echt al zitten, wiebel wiebel :D
vroeger had ik mijn dukspad met de dubbeldikke inlages, en een paar gewone, onder mijn niet vps zadel was dat perfect. als ik dat echter onder mijn VPS-ers leg, dan zit ik héél hoog, héél onstabiel, en nog breder!
dus nu ligt het zadel met een protectorpad uit de hkm pads, en een gewone relatief zachte inlage, en dat is goed.

(mijn arizona blijft trouwens naar rechts schuiven op die kleine ..., moet echt strak aansingelen ..°.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:24

Wanneer je wat smaller wilt zitten moet je inderdaad wel oppassen dat je niet alleen maar gaat verhogen :P

Je hebt in principe een O, als je daar alleen maar gaat verhogen dan wordt het als een ware een omhooggerekte O, nog even breed of zelfs breder om op te zitten doordat de laagjes niet alleen tussen billen en paard maar ook tussen benen en paard gaan.

De verhoging moet eigenlijk alleen onder je zit zijn, dus vrij smal :)

Daarom zijn de inlages ook voorzien van een inkeping ter hoogte van je bovenbeen, het moet daar vrij smal blijven en als je nog wat meer een A-zadelzit van een O-rug wilt maken moet je het dus echt als een A opbouwen, dus een smal strookje langs de ruggengraat leggen en geen normale "brede" inlage of hele pad zeg maar :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:08

Waarom zijn Barefootzadels eigenlijk niet in gewone ruitersportwinkels ( die zadels verkopen) te koop?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:14

Poep!! Net een Bob Marshall aan mijn neus voorbij laten gaan......
't Was toevallig ook precies het type wat ik moest hebben..... :x

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:26

Pmarena, er zit een granderpad met schoftuitsparing bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:43

Jannepauli schreef:
Waarom zijn Barefootzadels eigenlijk niet in gewone ruitersportwinkels ( die zadels verkopen) te koop?

Bij de wederverkopers zitten wel een paar ruitershops hoor, bvb. ook hier op Bokt aanwezig nickyskeet.nl en horsetopshop.nl :)

Maar vanwege het bedroevend lage kennisniveau van veel ruitershops willen we niet zomaar iedereen de zadels laten verkopen zodat klanten niet verkeerd voorgelicht worden, zoals je bij andere merken wel veelvuldig ziet gebeuren (denk aan "past altijd" en "geen speciale pad nodig" enz.) dus vandaar dat je ze niet bij elke ruitershop kunt bestellen zoals zoveel andere artikelen. Er zouden zo wel meer Barefoots verkocht kunnen worden waarschijnlijk, maar je krijgt dan ook een groter aantal ontevreden klanten omdat die maar wat aanrommelen, en dat willen we niet.

Bovendien is het voor de verkopers zelf ook minder interessant om een Barefoot te verkopen dan een ander merk zadel, omdat er op de Barefoots een kleinere marge zit dan op veel andere zadels.

Tel dat bij die onkunde op en de op zich goede naam van Barefoot zou daar niet van opknappen :n

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:25

Jannepauli schreef:

Je ziet bij de reguliere ruitersportzaak sowieso weinig boomloos - gerenommeerd merk of niet. Hooguit die van FRA of Pfiff, maar een Divoza zie ik geen Trekker verkopen (om nou maar even iets te noemen) Kennelijk is boomloos iets voor bepaalde mensen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:33

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen - jammer dat de twee shops die je noemt voor mij (Veluwe) wel erg ver weg zitten. Toch wil ik zo'n zadel weg graag zien, voelen.. zonder meteen een testexemplaar te bestellen. "Past altijd".. tja, dat denk/dacht ik dus ook.. en ik raak dus ook best in verwarring met al die informatie over extra inlages, dik of dun..
ik wil een boomloos zadel omdat twee paarden hier ( Fries en KWPN) beide in de dieet-modus zijn en ze van vorm veranderen. Dus dacht ik naief: boomloos is de oplossing! Nu snap ik best dat de pommel wel aan de bouw van het paard gepast moet worden, en ik zal voor de holle rug van mijn KWPN dame wel een oplossing moeten zoeken. De Fries heeft een kort ruggetje, is nog van het ouderwetse baroktype.
Dus hoe ga ik dat oplossen met één zadel ( twee pommels sowieso denk ik) maar van al die inlages snap ik niet zoveel :)
Ik zou het best fijn vinden als een ervaren persoon mij daarin kan adviseren!

Mijn gedachten gaan uit naar óf een dressuurmodel, óf een ander niet-westernachtig zadel.

BZ: Ik kom nooit bij de Divoza..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:15

Jannepauli: op zich is altijd het beste wat je kunt doen: zelf heel veel informatie tot je nemen zodat je zelf de juiste keuzes kunt maken en niet op iemand anders hoeft te vertrouwen :)

In jouw geval, als je interesse uitgaat naar Barefoot, is wat mij betreft de beste aanpak om eerst (kom ik weer) eens bij de FAQ op de website te kijken en daar de info tot je te nemen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Dan kun je vaststellen welke maat pommel je paarden nodig hebben, wellicht vallen ze onverwachts wel rond dezelfde schoftbreedte? :)

En dan kun je de info over pads en inlages enzo lezen, over hoe je een (test)zadel kunt beoordelen op de ligging en pasvorm, je kunt de zadels bekijken en de omschrijvingen lezen en zo een voorkeur ontwikkelen voor een model dat je het meeste aanspreekt, zelf bekijken welke maat je nodig hebt a.d.h.v. alle info op de website en dan een testzadel daarvan bestellen.

Op zich is het zelf bewust worden van de basis en zelf proberen veel beter en duurzamer dan maar hopen dat een zadelpasser alles op de juiste manier voor je oplost :)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:27

pmarena schreef:
Maar vanwege het bedroevend lage kennisniveau van veel ruitershops ...

}:0 Nou he? En dan vinden mensen het gek dat ik minstens een half uur rijd naar de ruitershop, terwijl er in de nabije omgeving / fietsafstand ook een zooi zijn.

Mocht ik de 10 miljoen winnen, dan begin ik zelf wel een zaak :+ met vragenlijst voor aspirant personeel:
- wat is het verschil tussen een hackamore een een bitloos hoofdstel?
- wat is de beste kleur dekje voor bij een stekelharige vos? En welke peesjes kunnen daarbij?

Als ze het antwoord op vraag 2 weten komen ze er al niet in he? :D

Ontopic: paard besloot toch schuurplekjes van mijn leren singel te krijgen - de elleboog duwde een huidplooi over de singel heen, en die kwam dan klem. En de niet-voorgevormde neopreen singel trekt mijn zadel naar voren... Ik weet nog even niet of het kwam doordat de singel schoongemaakt moest worden (en dus wat stugger was) maar ik denk toch een voorgevormde (iets-banaan) neopreen singel te willen...

En ik ben bezig zo'n drukplek-vind-pad te scoren, dan kan ik mooi checken waarom paard blij is met startrekk maar niet met cheyenne...
En boomlievende buren een pietsje inzicht te gunnen "goh, met m'n nieuwe zadel zweet m'n paard niet meer zo" :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:54

PM: Ik heb de site uitgebreid gelezen maar toch blijf ik met vragen zitten - ik ben dus een goed-geïnformeerde vragensteller ! Goede site trouwens, zeer informatief.
Eén en dezelfde pommel gaat 'm niet worden: de Fries is breed en klein (circa 1.60), de KWPN is héél groot ( 1.76), en ook breed maar op de schoft toch anders dan de Fries.

Wat te doen met de holle rug? Het laatste zadel heb ik helemaal op maat laten maken maar dat kostte me duizenden euros - echter, het paard heeft door ziekte lang stil gestaan, is de rugbespiering grotendeels kwijt en dat hele dure zadel ligt voorlopig te verstoffen totdat ik er weer wat spiertjes op getraind heb en de rug weer wat 'optrekt'. Ik wil dat trainen niet doen met m'n WOW maar met een zadel dat haar nergens in de weg gaat zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:56

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:10

Nou....hebben wij weer...

Vorige week hebben we een heerlijk buitenritje gemaakt met onze stella,zadel zit echt super lekker!
Bij thuiskomst zadel afgedaan en toen schrokken we nogal een beetje.
Ruggengraat was mooi vrij ,maar aan de ene kant daarvan was het bezweet en de andere kant kurkdroog.
Heb er helaas geen foto van.

Heb dit nog nooit gehad zolang ik al BF rijd.
Heb ook de harde inlages erin zitten vanwege mijn gewicht ,maar de drukverdeling is altijd goed geweest.
Iemand mss een idee waar dit aan kan liggen?

We hebben trouwens alleen gestapt en mss de laatste 100/150 wat gedraafd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:51

pmarena schreef:
Wanneer je wat smaller wilt zitten moet je inderdaad wel oppassen dat je niet alleen maar gaat verhogen :P

Je hebt in principe een O, als je daar alleen maar gaat verhogen dan wordt het als een ware een omhooggerekte O, nog even breed of zelfs breder om op te zitten doordat de laagjes niet alleen tussen billen en paard maar ook tussen benen en paard gaan.

De verhoging moet eigenlijk alleen onder je zit zijn, dus vrij smal :)

Daarom zijn de inlages ook voorzien van een inkeping ter hoogte van je bovenbeen, het moet daar vrij smal blijven en als je nog wat meer een A-zadelzit van een O-rug wilt maken moet je het dus echt als een A opbouwen, dus een smal strookje langs de ruggengraat leggen en geen normale "brede" inlage of hele pad zeg maar :)

dat is inderdaad mijn probleem :j
op brede paarden wordt de zitting van het zadel een O, terwijl ik met mijn smalle bekken eigenlijk een A nodig heb.
de meeste engelse zadels zijn smal genoeg, maar op een malibaud bijvoorbeeld kom ik ook in de problemen.

in die pad van duhelo zitten van die inlages met een inkeping, die ga ik nu nog maar eens proberen zonder mijn eigen pad eronder
zelf een inlage gaan opbouwen is inderdaad ook nog een mogelijkheid, daar had ik nog niet eens aan gedacht :o
(en dat terwijl ik met de specialized wél zelf de pasvorm optimaliseer dmv shims |o dus ik voel me nu even een beetje :o? )

ff een wild idee: zou een corrector pad eronder misschien een goeie oplossing zijn?

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:03

Jannepauli schreef:
PM: Ik heb de site uitgebreid gelezen maar toch blijf ik met vragen zitten - ik ben dus een goed-geïnformeerde vragensteller ! Goede site trouwens, zeer informatief.
Eén en dezelfde pommel gaat 'm niet worden: de Fries is breed en klein (circa 1.60), de KWPN is héél groot ( 1.76), en ook breed maar op de schoft toch anders dan de Fries.

Wat te doen met de holle rug? Het laatste zadel heb ik helemaal op maat laten maken maar dat kostte me duizenden euros - echter, het paard heeft door ziekte lang stil gestaan, is de rugbespiering grotendeels kwijt en dat hele dure zadel ligt voorlopig te verstoffen totdat ik er weer wat spiertjes op getraind heb en de rug weer wat 'optrekt'. Ik wil dat trainen niet doen met m'n WOW maar met een zadel dat haar nergens in de weg gaat zitten.

Ik zou je dan adviseren om sowieso twee pads te kopen bij je zadel. Ik begrijp goed dat je maar één zadel wilt?

Niet omdat je er dan eens een kunt wassen, maar gewoon omdat je dan per paard een pad kunt aanpassen qua inlages. Voor het ene paard een pad met (ik zeg maar iets) een stevige en een bijgeknipte zachte inlage om de holling wat op te vangen, voor het andere paard alleen een zachte bijv. Net wat nodig is.

Het is namelijk geen doen om inlages regelmatig te gaan wisselen. Je kunt de zachte redelijk makkelijk kapot trekken, moet ze goed in het midden hebben wanneer je ze bijknipt enz enz.

Als je in de buurt woont ben je welkom om mijn zadels eens te bekijken :) Heb een Cherokee maat 1 en Cheyenne drytex maat 0, beiden met VPS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:41

Paintlinger schreef:
Poep!! Net een Bob Marshall aan mijn neus voorbij laten gaan......
't Was toevallig ook precies het type wat ik moest hebben..... :x

Die op Marktplaats van 950 euro?

Ik heb ook jaren lang wel een BM gewild voor erbij, maar die beugelophanging zit altijd zo idioot ver naar voren, bij deze ook weer....vind jij dat niet vervelend? :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:55

Ja inderdaad Pmarena :j die van MP....

Nee, ik zit er eigenlijk prima op :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:04

Heb jij lange benen dan soms :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:14

Oke van dat singel probleem verder niets mee gehoord van die gene die dat zij (dat ze "snel" kapot gaan). Ik heb wel bij iemand een neopreen singel kunnen regelen om eens te proberen op Jack, dan kan ik eens kijken of mijn zadel wel of niet blijft liggen (test het liever). Zo nee kan ik altijd nog kijken naar die van barefoot zelf.... hebben jullie daar ook "test" modellen van ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:19

Ik heb zelf helemaal niks van test-materialen, dat is gewoonweg niet bij te houden naast alle vragen en leveringen en al het werk er omheen :)

Alle beschikbare test-artikelen staan op deze lijst:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Testzadels-Aanvragen/

En retourneren van spullen kan natuurlijk ook, zie hier de voorwaarden:
http://barefoot-saddle.nl/shop/index.ph ... 5.81791361

Maar de singel van Barefoot is wel wat anders dan een gewone neopreensingel hoor, doordat hij geheel elastisch is zoals een FRA supersingel (Westip singel) en als extra een neopreen hoesje heeft. Dit type singels scoort over het algemeen het allerbeste bij schuif-gevoelige paardjes :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:32

Nu ga gewoon die neopreen testen, weet dat die van barefoot nog wat anders is. Heb zo iets van als ik die test kan ik zelf merken of mijn zadel daar mee blijft liggen of niet... zou anders als ik een singel koop de vraag regelmatig hebben "had die andere....". Heb de kans om 'm te testen dan doe ik dat liever eens.

Als mijn zadel er mee schuift kan ik altijd alsnog kijken voor die van barefoot :).

Ga je linkjes eens bekijken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:40

.. niet alles bijgelezen ..

@ duhelo
heuvel bouwen is iets anders dan een a vorm :D :D
zou onder de vps beginnen met 1 x zachte inlages aan paard kant en dan
beginnen met 1 stevigere inlage van barefoot niet genoeg ? dan een 2e die zijn maar 12,50 oid ff uit mijn hoofd
de HD zijn iets hoger als 2 stevige bf !

zijn de BF nog te breed , hebben we ook nog dunne inlage die je makkelijk op maat kan knippen

lijkt me allemaal goedkoper dan die inlage die jij had gevonden ?

@hetlevenwint (leuke naam trouwens :D )
ene neopreen is de andere niet ! mensen noemen zo ongeveer alle kunststof neopreen tegen woordig

de een is heel zacht de ander hard de een glad de ander juist remmend
weet niet wat voor soort je nu hebt maar de een geeft dus niet automatisch de zelfde wering als de ander

@pmarena (zo is die goed toch? :o )
zag je mailtje voorbij komen en zag er nog 1 binnen komen
doe die straks beantwoorden , (of laat mart straks ff antwoorden)
ben weer plat :Y) dan weet je dat ik je niet negeer maar dat k m gezien heb ;) en ga reageren
Laatst bijgewerkt door nickyu op 28-08-12 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:45

nickyu schreef:
.. niet alles bijgelezen ..

@ duhelo
heuvel bouwen is iets anders dan een a vorm
zou onder de vps beginnen met 1 x zachte inlages aan paard kant en dan
beginnen met 1 stevigere inlage van barefoot niet genoeg ? dan een 2e
die zijn maar 12,50 oid ff uit mijn hoofd
zijn de BF nog te breed , hebben we ook nog dunne inlage die je makkelijk op maat kan knippen

@hetlevenwint (leuke naam trouwens :D )
ene neopreen is de andere niet ! mensen noemen zo ongeveer alle kunststof neopreen tegen woordig

de een is heel zacht de ander hard de een glad de ander juist remmend
weet niet wat voor soort je nu hebt maar de een geeft dus niet automatisch de zelfde wering als de ander

hetgene dat je naar mij stuurt moest naar Fojoe :D

Maar met dat ik je toch zie:
kan jij aan converters raken om een dressuursingel aan westernzadel te maken? (dan kan ik mijn Fra ook aan de western gebruiken :).
en indien niet: kun je aan een neopreen (oid) westernsingel van 110 raken? (langste dat ik bij je vind is 90 cm, of 36 inch dacht ik, ook op google vind ik niks groters. of mss een antisliphoes voor rond mijn huidige singel?
een bonten onderkant pad + nepbont singel op rond paard is het nog net niet, heb toch ietsjes antislip nodig vrees ik, en denk dat het met de singel zou opgelost kunnen raken. MAar heb niet veel zin om er weer tegen de 100 euro aan uit te geven :D (want ik heb nog een nieuwe billy allen nodig, en straks ook weer een nieuwe hkm pad voor onder de london, want de huidige is aan het slijten, en ... het stopt dus niet :D )