Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:39

Ja ik heb hetzelfde met de kwaliteit.. Paard is er wel blij mee, is zacht onderlegd. Die van PS is echt heel gaaf.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:16

Ik twijfel nog steeds of ik hem ga aanschaffen en dan vooral welke maat, nu ej korting heeft is het wel heel aantrekkelijk natuurlijk alleen die wisselende verhalen zijn iets minder ik vind 100 voor een hoofdstel best duur als ie niet bevalt haha

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:03

Ik heb gisteren voor het eerst gelongeerd met de multi bridle en ik moet zeggen ze deed het er super op! Ze vind galoperen erg moeilijk aan de longeerlijn en nu sprong ze plots wel aan toen ik haar aanmoedigde (of dit komt door het hoofdstel weet ik niet.. ik was hoe dan ook super blij)

Vind het ook fijn dat ik niet in haar mond trek nu als ze wel 'uit de bocht' vliegt.

Maar ze had het bit wel in, die bakstukjes zijn nog zo stug dat ik grootste moeite heb om ze eraf te halen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:28

Ik kan mijn vorige post niet meer wijzigen :( wil namelijk nog wat toevoegen.

Vanavond had ik dressuur les en mijn instructrice zijn heel lief en eerlijk dat ze als dressuur m*ts er wel aan moest wennen maar na de les vond ze wel dat het bit veel stabieler lag en was ze al veel positiever
Ook omdat de pony er goed op liep *\o/*

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:10

Ik heb hem toch maar besteld vanavond in maat paard. Ik hoop wel dat ie gauw binnenkomt want hij is beperkt leverbaar alweer

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:52

Kan iemand me even advies geven? Sinds kort helpt iemand van op stal me met het rijden/grondwerk,... (trainde vroeger 'probleem'paarden op natuurlijke wijze)
Ze was erg te spreken over mijn hoofdstel, maar vond dat het bit te hoog zat. Ik heb het nu eentje lager gedaan, paard loopt er opzich niet veel anders op. Maar voor mijn idee hangt hij nu echt veel te laag.
Hij heeft ook zijn wolfstandjes nog, bit komt er nu net niet tegen, maar ik heb zo het idee dat zijn lip wel tussen tandje en bit in kan komen. Ik had het natuurlijk tegen haar ook al gezegd maar ze zei dat hij hoe hij nu hangt het beste hangt.
Afbeelding

Afbeelding

Even een ideetje hoe ik hem had hangen:
Afbeelding

Edit: nu staat hij op het grootste met de 'paard' riempjes, ervoor 1 gaatje aan beide kanten korter.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:04

Ik kan er weinig van maken zo.. te ver af.
Hoeveel 'rimpeltjes' zitten er in de mondhoek?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:19

Tja dat is het net, zelfs al hangt die praktisch op zijn snijtanden, dan heeft die nog rimpels :+ Op het gaatje wat ik hem had had hij 1 dikke plooi, nu heeft die zo een kleinere plooi.
Zijn mondhoeken zitten gewoon erg laag denk ik.
Ik zal morgen eens foto's maken van dichtbij, had er nu voor het moment geen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:22

Ik vind het moeilijk beoordelen, de eerste foto kan je niet zien. Op de onderste foto vind ik hem denk ik wel beter dan op de middelste foto.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:27

Ja ze verschillen natuurlijk ook in wat ik doe, bij de laatste staat hij gewoon stil. Maar ik maak morgen nieuwe foto's :)
Overigens ben ik erg blij dat het ringetje op de neus er af is, heb me er ook nog niet aan gestoord dat er nu een klein gaatje in de neusriem zit :)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:49

Ik vind het ook lastig te zien, ben benieuwd naar de nieuwe foto's.
Dat ringetje is juist handig met longeren :j maar das maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:04

Wij hadden nu de met steentjes variant besteld, deze werd wel aangeleverd met clips, maar de clips passen niet om de ring heen.. Meer mensen die daar last van hebben?

De clips zijn zo helemaal niet bruikbaar en dit was toch wel eigenlijk voor mij het grote voordeel om voor de micklem te kiezen..

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:47

Waar passen ze niet om de ring?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:00

Omdat de ringen denk ik dikker zijn dan die van de normale competition variant. Hierdoor krijg ik ze niet om de ring heen geduwd..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:11

Gewoon heel stug door trekken, eerst 1 kant van het klipje en dan de andere kant/hoek er ook op duwen. Bij mijn multi gaan ze ook heeeeeel stroef er op nog.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:26

Het gekke vind ik het verschil tussen de gewone competition en de brede variant met steentjes.

De gewone competition had veel soepeler leer en paste de clips makkelijk.

Deze brede is een stuk stugger, kom niet door gaatjes heen geprikt, en krijg die clips niet om de ringen. Horen er blijkbaar ook niet bij te zitten? Met als argument dat een dressuurruiter een stille hand heeft van nature? >;)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:38

Ik had bij mijn multi ook moeite om de clips eromheen te krijgen en de pennetjes van de sluiting door het leer te prikken.
Dit wordt nu wat makkelijker naarmate het leer wat soepeler wordt.
Met die bitclips moet je ook niet alleen duwen maar een beetje een aparte beweging maken. Van links naar rechts zegmaar.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:25

Hierbij de foto's

Links is telkens het langste, overigens het maatje wat ik nu gebruik om te rijden en waar ik over twijfel of het niet te laag is. Rechts is hoe ik ervoor reed.
Ik heb ook geprobeerd om een foto van het bit in verhouding met zijn wolfstandjes te maken, maar dat wou niet lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Deze is met lichte druk op
Afbeelding

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:00

Tijdens een bitpasclinic die ik een tijdje geleden gevolgd heb heeft de bitfitter bij de grote meerderheid het bit 1 of 2 gaten lager gehangen. Ruiters zijn snel geneigd om het bit echt in de mondhoeken te willen hangen, terwijl het degelijk zou moeten kunnen rusten op de lagen, was haar uitleg als ik me niet vergis.

In jouw plaats zou ik het nog even in de lange stand proberen, en kijken hoe je paard er verder nog op reageert. Als de lip tussen het bit en de wolfstand komt zal je dat wel snel merken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:58

Ik heb juist geleerd dat hoe lager je het bit hangt hoe scherper het inwerkt, dus dat je in principe zo hoog als netjes mogelijk is moet beginnen en je altijd kunt zakken als dat nodig is qua inwerking.
Maar dat je op moet passen voor de tanden met te laag gaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:35

Oh mij is altijd verteld hoe hoger, hoe scherper omdat de mondhoeken dan al strak staan en je er druk op geeft dus dan krijgt die nog eens druk op de mondhoeken ook.

Maar zijn mondhoeken zijn altijd geplooid, zelfs als ik het bit voor zijn wolfstanden hang (wat ik overigens niet van plan ben om echt te doen, ik wil er alleen maar mee zeggen dat de regel van 2 plooitjes bij hem niet geldt aangezien die er altijd zijn).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:56

Iemand ervaring met barefoot hoofdstel(physio??) In combi met de kaptoom neusriem, vooral hoe stabiel hij ligt met longeren?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:52

Ik zie nu pas dat de tandjes die hij heeft, geen wolfstandjes zijn. Dacht altijd dat die zo genoemd waren, maar wolfstanden zitten blijkbaar tegen de kiezen aan en dus boven het bit.

Zulke tandjes heeft hij ook. Maar alle andere paarden op stal niet, bij hem heb ik het idee wel dat ze wat hoger zitten.

Afbeelding

edit: haaktanden of ruinentanden heten ze dus...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:40

Mijn Micklem is binnen! :D Ben alleen net terug van de paarden en moet zo werken. Misschien vanavond maar eens passen. Lijkt zo op het oog wel de goede maat

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:34

Kan iemand mij vertellen of de maat van de nep hetzelfde valt als de maat vd echte en of er verschil zit id maat vd multi en competition? Mijn paard heeft nu de nep variant multi en past deze op zich wel maar t is allemaal net aan.