Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:07

Bij mijn bijrijdpaard zit de Presteq super (x full), vriendin heeft m ook voor haar tinkers en bij 1 vind ik het hoofdstel niet mooi zitten.
De kwaliteit vind ik mooi. Qua pasvorm moet je een beetje geluk hebben, maar dat heb je al snel bij anatomisch vind ik.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:20

Bij mijn paard valt de Presteq mooi, maar hij reageerde er niet echt fijn op. Of dat kwam doordat hij door vakantie een paar weken weinig had gedaan, het weer dat wisselvalliger is doordat het herfst wordt, pasvorm en druk die hij niet fijn vindt of dat hij gewoon wennen moet, weet ik niet. Maar voorlopig rijden we hem weer met zijn oude vertrouwde Harry's Horse hoofdstel. De Presteq hangt voorlopig dus ongebruikt, in het voorjaar kijken we nog een keer of hij het echt niets vindt. Als dat zo is dan ga ik hem verkopen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:08

Iemand ervaring met mooi anatomisch gevormde kopstukken, en dan liefste nog in een mooie cognac bruine kleur?
Met keelriem en bakstukken ( of evt een Hoofdstel dat een fijn kopstuk heeft en waar de neusriem dan af kan..)

_nfcd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:55

Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan.
Is er iemand die een PS of Sweden nirak te koop heeft ? Of een look a like idee weet ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:31

Even vraagje hier. Niet perse over anatomisch, maar weten jullie welk merk echt super zacht is qua leer?
Mijn paard krijgt overal plekjes van. Ik rij al met een kinbescherner, maar heb nu ook kaal plekje bovenop de neus. Mn huidige hoofdstel is niet super zacht en wilde toch al wat anders kopen. Iemand fijne suggesties? Ben niet zo'n fan van bont op de neus.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:34

manzano schreef:
Even vraagje hier. Niet perse over anatomisch, maar weten jullie welk merk echt super zacht is qua leer?
Mijn paard krijgt overal plekjes van. Ik rij al met een kinbescherner, maar heb nu ook kaal plekje bovenop de neus. Mn huidige hoofdstel is niet super zacht en wilde toch al wat anders kopen. Iemand fijne suggesties? Ben niet zo'n fan van bont op de neus.

Alle hoofdstellen van Kramer hebben echt boterzacht leer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:07

Different1 dat wou ik net zeggen. Echt super mooi leer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:41

manzano schreef:

Ligt aan je budget.

Mijn Antares en mijn Stubben zijn super zacht en heel mooi soepel.

Maar ik vind de meeste goedkope hoofdstellen net karton.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:24

Ik heb een hooks en vind die ook mooi zacht qua leer

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:10

Ik vind dat Schockemöhle ook echt heel fijn en zacht leer heeft :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:11

Nou, over de Equitus was ik niet zo te spreken. Ik vond die absoluut niet zacht of soepel.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:27

Avalanche schreef:
Nou, over de Equitus was ik niet zo te spreken. Ik vond die absoluut niet zacht of soepel.

Ik heb de Equitus Alpha en die is echt boterzacht. Daarvoor ook andere van Schockemöhle gehad en die waren ook allemaal van heel fijn en zacht leer. Ik ben in ieder geval nog geen fijner leer tegengekomen :)

Ben nu trouwens wel ook benieuwd naar het leer van Krämer, jammer dat hun winkels zo'n stuk rijden zijn voor mij. Want om nou alleen een hoofdstel te bestellen puur om het leer te voelen is ook zoiets :')

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:31

Nika horseproducts heeft ook een paar extra zachte modellen als ik dat goed heb onthouden

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:09

Olympia, kan je het onderste riempje bij het bit niet een gaatje meer geven, dat past nog wel

Meeste schockemohle hoofdstellen zijn heel zacht leer, de drie in een niet idd

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:25

XladyX schreef:
Nika horseproducts heeft ook een paar extra zachte modellen als ik dat goed heb onthouden

Nika is zacht, maar heb ik terug gestuurd. Vond hem niet mooi.

Had bij Kramer wel een mooie gezien, dus zal die eens testen! Tnx!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:26

En wellicht een hoofdstel met de gespen achter de oren Ipv opzij? Weet niet waar hij precies wondjes krijgt?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:47

MarjanB schreef:
En wellicht een hoofdstel met de gespen achter de oren Ipv opzij? Weet niet waar hij precies wondjes krijgt?

Op zn neus op dit moment.
Maar is geen gek idee om daar ook nog even naar te kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:53

Let wel op dat er dan een goed onderlegd stuk onder de gespen zit. Dat is namelijk erg vervelend achter de oren vaak. Zonder onderlegd zou ik het nooit meer gebruiken, vroeger wel gedaan maar met nieuwe inzichten en ervaring doe ik dat nooit meer. Zelfs met onderlegd stuk vermijd ik het liever, want vaak geeft het alsnog meer druk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:58

MyWishMax schreef:
Let wel op dat er dan een goed onderlegd stuk onder de gespen zit. Dat is namelijk erg vervelend achter de oren vaak. Zonder onderlegd zou ik het nooit meer gebruiken, vroeger wel gedaan maar met nieuwe inzichten en ervaring doe ik dat nooit meer. Zelfs met onderlegd stuk vermijd ik het liever, want vaak geeft het alsnog meer druk.

Klinkt logisch. Is dat ook met dit soort kopstukken?

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... .C...SS%3e

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:06

Zal je moeten uittesten. Het is iig goed onderlegd, maar zat paarden die er alsnog wel op reageren. Ik hoef het niet te proberen, paard reageert niet op druk achter de oren als je het met handen voelt. Zo'n hoofdstel wel weer :+

Daarbij zie ik niet waarom gespen daar voor minder wondjes zouden zorgen, want zit nog steeds gewoon neusriem.

Qua zachtheid is het ook voelen. Ik heb vaak zat hoofdstellen en singels terug gestuurd of gelegd die aangeraden werden omdat ze zacht en soepen zouden zijn, maar veel harder en stugger waren als degene die ik al had. Ik heb nu bridle2fit wat een stuk zachter was als de andere die ik gevoeld had. En soms wisselt het per partij om het nog makkelijker te maken. :+

Soms kan een wondje ook komen van iets wat te los zit en beweegt. Wat weer lastig is want je wilt ook niet te strak, te strak kan ook voor wondjes zorgen. Daar kan je ook nog naar kijken. Met onderlegger moet je vaak strakker aantrekken om ze op de plek te houden en geeft toch ook nog wat wrijving als het beweegt. Mijn ervaring is dat een onderlegger niet op de plek blijft als je je houdt aan de regel qua strakheid. Hoewel je ook moet kiezen uit 2 kwaden dan met een wondje. Tenzij je tijdelijk een neusriem kan gebruiken die er niet opvalt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:14

MyWishMax schreef:
Zal je moeten uittesten. Het is iig goed onderlegd, maar zat paarden die er alsnog wel op reageren. Ik hoef het niet te proberen, paard reageert niet op druk achter de oren als je het met handen voelt. Zo'n hoofdstel wel weer :+

Daarbij zie ik niet waarom gespen daar voor minder wondjes zouden zorgen, want zit nog steeds gewoon neusriem.

Qua zachtheid is het ook voelen. Ik heb vaak zat hoofdstellen en singels terug gestuurd of gelegd die aangeraden werden omdat ze zacht en soepen zouden zijn, maar veel harder en stugger waren als degene die ik al had. Ik heb nu bridle2fit wat een stuk zachter was als de andere die ik gevoeld had. En soms wisselt het per partij om het nog makkelijker te maken. :+

Soms kan een wondje ook komen van iets wat te los zit en beweegt. Wat weer lastig is want je wilt ook niet te strak, te strak kan ook voor wondjes zorgen. Daar kan je ook nog naar kijken. Met onderlegger moet je vaak strakker aantrekken om ze op de plek te houden en geeft toch ook nog wat wrijving als het beweegt. Mijn ervaring is dat een onderlegger niet op de plek blijft als je je houdt aan de regel qua strakheid. Hoewel je ook moet kiezen uit 2 kwaden dan met een wondje. Tenzij je tijdelijk een neusriem kan gebruiken die er niet opvalt

Inderdaad, ik heb die anatomical vision space gehad voor mijn merrie maar die vond het absoluut niks, ofwel lag het aan het brede kopstuk ofwel aan de gespjes bovenop. Het kopstuk was wel echt enorm zacht onderlegd moet ik zeggen. Ik heb de mijne ook nog altijd liggen en die mag voor een prijsje weg.
Maar het is niet zo gek om dat een neusriem te kiezen die dan net iets lager valt zodat die niet op het wondje komt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:25

Tnx! Ken paard nog niet zo lang, dus geen idee...
Zat oorspronkelijk over deze te denken.
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... .C...SS%3e
Heb nu een super standaard hoofdstel met gecombineerde neusriem waar ik de sperriem af heb gehaald en op zich werkt dat prima. Kreeg dus alleen plekjes onder de kin. Dus beschermer eronder gedaan en nu op de neus.
Maar is gewoon super gevoelig huidje. Van de zomer zag ik ook kalige plekjes bij de oren van vliegenmasker. Dus tja...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:04

Jullie hebben een ander idee van zacht als ik. De dingen die jullie zacht noemen vind ik nog steeds veel te hard. Manzano: ik weet niet of je de Antares Precision kunt uitproberen, die is echt echt super fijn en zacht.

Maar dan heb je het dus over hoofdstellen van 300, 400 euro. Die zijn ook niet stijf, dat zit meteen goed, en zijn veel mooier op het hoofd van een paard gemaakt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:36

Heb jaren geleden een kramer besteld en herinner me wel dat die idd heel zacht was en super soepel. Leek bijna nepleer. Daarom twijfelde ik wel over de kwaliteit.
Ik vind de Antares echt spuuglelijk. Dat vind ik een beetje lastig voor dat geld om me daar overheen te zetten merk ik :=

Zal nog eens naar stubben kijken ook.
Zag net ook al kale plekjes aan 1 kant van bakstuk :roll:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:49

Stubben is super fijn ook idd. Mijn Engelse volbloed verkoos de Stubben boven wel anatomisch hoofdstel ook, omdat de Stubben veel zachter is en daarom veel fijner zat op haar super gevoelige hoofdje.