Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manzano schreef:Even vraagje hier. Niet perse over anatomisch, maar weten jullie welk merk echt super zacht is qua leer?
Mijn paard krijgt overal plekjes van. Ik rij al met een kinbescherner, maar heb nu ook kaal plekje bovenop de neus. Mn huidige hoofdstel is niet super zacht en wilde toch al wat anders kopen. Iemand fijne suggesties? Ben niet zo'n fan van bont op de neus.
manzano schreef:Even vraagje hier. Niet perse over anatomisch, maar weten jullie welk merk echt super zacht is qua leer?
Mijn paard krijgt overal plekjes van. Ik rij al met een kinbescherner, maar heb nu ook kaal plekje bovenop de neus. Mn huidige hoofdstel is niet super zacht en wilde toch al wat anders kopen. Iemand fijne suggesties? Ben niet zo'n fan van bont op de neus.
Avalanche schreef:Nou, over de Equitus was ik niet zo te spreken. Ik vond die absoluut niet zacht of soepel.
MyWishMax schreef:Let wel op dat er dan een goed onderlegd stuk onder de gespen zit. Dat is namelijk erg vervelend achter de oren vaak. Zonder onderlegd zou ik het nooit meer gebruiken, vroeger wel gedaan maar met nieuwe inzichten en ervaring doe ik dat nooit meer. Zelfs met onderlegd stuk vermijd ik het liever, want vaak geeft het alsnog meer druk.
MyWishMax schreef:Zal je moeten uittesten. Het is iig goed onderlegd, maar zat paarden die er alsnog wel op reageren. Ik hoef het niet te proberen, paard reageert niet op druk achter de oren als je het met handen voelt. Zo'n hoofdstel wel weer
Daarbij zie ik niet waarom gespen daar voor minder wondjes zouden zorgen, want zit nog steeds gewoon neusriem.
Qua zachtheid is het ook voelen. Ik heb vaak zat hoofdstellen en singels terug gestuurd of gelegd die aangeraden werden omdat ze zacht en soepen zouden zijn, maar veel harder en stugger waren als degene die ik al had. Ik heb nu bridle2fit wat een stuk zachter was als de andere die ik gevoeld had. En soms wisselt het per partij om het nog makkelijker te maken.
Soms kan een wondje ook komen van iets wat te los zit en beweegt. Wat weer lastig is want je wilt ook niet te strak, te strak kan ook voor wondjes zorgen. Daar kan je ook nog naar kijken. Met onderlegger moet je vaak strakker aantrekken om ze op de plek te houden en geeft toch ook nog wat wrijving als het beweegt. Mijn ervaring is dat een onderlegger niet op de plek blijft als je je houdt aan de regel qua strakheid. Hoewel je ook moet kiezen uit 2 kwaden dan met een wondje. Tenzij je tijdelijk een neusriem kan gebruiken die er niet opvalt