[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:21

Nala schreef:
Alleen online (via foto's en filmpjes), omdat zij wegens corona niet komen. Conclusie: kan gebeuren, zadel ligt goed, niks aan te doen. Maar daar leg ik me niet zomaar bij neer. Die haren boven haar nieren heeft ze nodig om warm en gezond te blijven.
[/quote]

Herkenbaar. Een te lang zadel is gewoon nooit goed, ook al zit je er niet op. Ik heb die discussie ook jaren geleden gehad met diverse zadelpassers.... Ghost is voor mijn ruin gewoon veel te lang.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:56

Ik heb sinds deze zomer tweedehands een Ghost aangeschaft. Ik vindt het een superfijn zadel. Maar gisteren kwam de osteo en zij vindt dat er niet genoeg ruimte is bij de schoft. Mijn paard is al wat ouder en heeft een vrij hoge lange schoft.
We hebben het samen proberen aan te passen maar er bleef volgens haar toch te weinig ruimte tussen de schoft en het zadel en tegelijk te weinig vulling vlak achter de schouder.ik heb een pad met wol en vullingen maar als ik deze gebruik is de ruimte bij de schoft nog minder. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Is anderen kussens bestellen een optie? En zo ja welke?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:14

Lizzii schreef:
Ik heb sinds deze zomer tweedehands een Ghost aangeschaft. Ik vindt het een superfijn zadel. Maar gisteren kwam de osteo en zij vindt dat er niet genoeg ruimte is bij de schoft. Mijn paard is al wat ouder en heeft een vrij hoge lange schoft.
We hebben het samen proberen aan te passen maar er bleef volgens haar toch te weinig ruimte tussen de schoft en het zadel en tegelijk te weinig vulling vlak achter de schouder.ik heb een pad met wol en vullingen maar als ik deze gebruik is de ruimte bij de schoft nog minder. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Is anderen kussens bestellen een optie? En zo ja welke?

Begin eens met een wigje tussen basis en kussens, van 1-2cm. Ghost verkoopt die ook, maar je kunt best even zelf prutsen om te kijken of het werkt.... en stuur eventueel foto's naar een Ghost dealer of passer, voor meer gericht advies

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:58

Lizzii schreef:

Welke kussens heb je er onder? Oude, of no3/no4?
Wigjes tussen de oude kussens is een optie, maar nieuwere kussens (als je oude, dunne hebt) zou ook zeker een optie kunnen zijn om de boel wat op te hogen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:02

Twiggy2008 schreef:
Nala schreef:
Alleen online (via foto's en filmpjes), omdat zij wegens corona niet komen. Conclusie: kan gebeuren, zadel ligt goed, niks aan te doen. Maar daar leg ik me niet zomaar bij neer. Die haren boven haar nieren heeft ze nodig om warm en gezond te blijven.

Herkenbaar. Een te lang zadel is gewoon nooit goed, ook al zit je er niet op. Ik heb die discussie ook jaren geleden gehad met diverse zadelpassers.... Ghost is voor mijn ruin gewoon veel te lang.

Welke model had je, en welke maat?

Twiggy2008

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:13

@Buitenzinnig, even voor de goede orde; met jou heb ik alleen prima ervaringen. Ik heb zelf dus nooit een Ghost gehad, omdat jij dat gelukkig ook netjes aan gaf dat dat nooit ging passen op mijn extreem korte ruin.

Wel voorheen met twee Barefoots Cheyennes (maat 0 én maat 1) gedoe gehad bij twee andere BF verkopers/passers. Plus wat discussies hier op bokt.

Ben gelukkig al jaren blij met mijn Trekker True Talent. Kort, licht en schoudervrijheid. Die heb jij zelfs destijds nog afgesteld voor mij en de laatste keer Ella van Zadelwijzer (ook een topper). Wat mij stoort is de mening, dat te lang best ok is, als je niet op dat stuk zit. Een zadel hoort goed te passen, niet te lang of te massaal of te strak of wat dan ook te zijn. Op een paard zitten brengt verantwoordelijkheden mee. En een écht goed passend zadel (en daar valt een te lang zadel niet onder) is gewoon een vereiste. Bij mijn paard was destijds zo duidelijk te zien, dat het niet goed zat. En dan toch verkopen en maar blijven hangen in dat verhaal. Dat is 13 jaar geleden, ik was een nono op boomloosgebied. Inmiddels weet ik wel beter. Het is een lastig probleem, want het lijkt wel of er steeds meer paarden met extreem korte ruggen zijn in vergelijking met vroeger. Toen waren ruggen gemiddeld ook wat langer, heb ik laatst geleerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:16

Dan kun je alle westernzadels wel overboord gooien, want dan zijn die altijd te lang. Terwijl op dat laatste deel, dat soms wel 10 cm is, geen gewicht zit. Dat is alleen leer, maar maakt geen onderdeel uit van het draagvlak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:28

Dan rijd ik al 20 jaar op een 'te lang' zadel en geen van de paarden heeft er ooit last van gehad :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:11

Buitenzinnig schreef:
Wigjes tussen de oude kussens is een optie, maar nieuwere kussens (als je oude, dunne hebt) zou ook zeker een optie kunnen zijn om de boel wat op te hogen.

Bedankt voor de reactie ik heb italy kussens eronder. Het zadel was nog zo goed als nieuw toen ik het kocht. Pasdiensten zijn hier niet spijtig genoeg (ik woon een beetje in een uithoek in het zuidwesten van Frankrijk).

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om dit zadel. Ik kan je vanavond eventueel fotos sturen hoe hij op de rug van mijn paard ligt. Want mijn osteo heeft wel geen ervaring met boomloze zadels.
Ik hoop mss door aanpassen van kussens of een iets anders dat ik het inorde krijg want ik vindt het een superfijn zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:19

DubbelFun schreef:
Dan rijd ik al 20 jaar op een 'te lang' zadel en geen van de paarden heeft er ooit last van gehad :)

Heb jij een paard met extreem korte rug?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:41

Een paard hoeft geen extreem korte rug te hebben om een zadel te dragen wat te lang is :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:31

DubbelFun schreef:
Een paard hoeft geen extreem korte rug te hebben om een zadel te dragen wat te lang is :)

As true as a pineapple!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:54

Twiggy2008 schreef:
@Buitenzinnig, even voor de goede orde; met jou heb ik alleen prima ervaringen. Ik heb zelf dus nooit een Ghost gehad, omdat jij dat gelukkig ook netjes aan gaf dat dat nooit ging passen op mijn extreem korte ruin.

Wel voorheen met twee Barefoots Cheyennes (maat 0 én maat 1) gedoe gehad bij twee andere BF verkopers/passers. Plus wat discussies hier op bokt.

Ben gelukkig al jaren blij met mijn Trekker True Talent. Kort, licht en schoudervrijheid. Die heb jij zelfs destijds nog afgesteld voor mij en de laatste keer Ella van Zadelwijzer (ook een topper). Wat mij stoort is de mening, dat te lang best ok is, als je niet op dat stuk zit. Een zadel hoort goed te passen, niet te lang of te massaal of te strak of wat dan ook te zijn. Op een paard zitten brengt verantwoordelijkheden mee. En een écht goed passend zadel (en daar valt een te lang zadel niet onder) is gewoon een vereiste. Bij mijn paard was destijds zo duidelijk te zien, dat het niet goed zat. En dan toch verkopen en maar blijven hangen in dat verhaal. Dat is 13 jaar geleden, ik was een nono op boomloosgebied. Inmiddels weet ik wel beter. Het is een lastig probleem, want het lijkt wel of er steeds meer paarden met extreem korte ruggen zijn in vergelijking met vroeger. Toen waren ruggen gemiddeld ook wat langer, heb ik laatst geleerd.

Dankjewel! Ik vatte het ook niet verkeerd op hoor. Fijn dat je nog steeds blij bent met de Trekker!
Bokt namen herkennen is vaak lastig, dan weet ik niet of ik bij jullie geweest ben of niet, haha.

De ruggen van paarden zijn anders tegenwoordig, tov vroeger, dat hoor ik ook vaker inderdaad.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:54

Lizzii schreef:
Buitenzinnig schreef:

Bedankt voor de reactie ik heb italy kussens eronder. Het zadel was nog zo goed als nieuw toen ik het kocht. Pasdiensten zijn hier niet spijtig genoeg (ik woon een beetje in een uithoek in het zuidwesten van Frankrijk).

[ [url=m/afKE0z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FHT0ro.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het gaat om dit zadel. Ik kan je vanavond eventueel fotos sturen hoe hij op de rug van mijn paard ligt. Want mijn osteo heeft wel geen ervaring met boomloze zadels.
Ik hoop mss door aanpassen van kussens of een iets anders dat ik het inorde krijg want ik vindt het een superfijn zadel.

Je mag altijd even foto's sturen, hoe het ligt en wat voor pad met inlagen jullie gebruiken. Kijk ik even mee!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:36

Ella is geweest, bij thuiskomst had ik blauwe lippen van de kou... maaaar! De freemax, love it! Dus nu nog kijken of ik deze 2e hands op de kop kan tikken. Helemaal happy. Andere zadel paste helemaal niet en nu denk ik, weet ik bijna zeker, dat ze daardoor telkens weg vloog. Nu op naar fijne lessen (na een zadel gevonden te hebben). Tot die tijd eerst grondwerk
Mocht iemand nog iets weten hoor ik dat graag!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:20

Is de opbouw van Bv een freemax zo anders dan een boom dressuurzadel?
Daarvan kan ik van Bv een wintec dressuur Max 17 inch kwijt ( pas ik te krap in).
Maakt freemax dan wel kans? Weet iemand dat?
Das T enige boomloze zadel dat ik nog eens zou willen voelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:37

Muze: 17" engels is 15" western en krap zitten in een westernzadel wil je echt niet :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:38

Nee daarom was ik benieuwd of je dan automatisch bij een freemax ook op zo’ n maat uitkomt of dat je dat helemaal niet een op een kan vergelijken met elkaar ( Engels western)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:28

Meestal moet je gewoon 2" van de engelse seatsize afhalen om op een westernmaat te komen. Maar het ene zadel kan ruime zijn dan de ander, dat ligt er aan op de pommel wat naar voren of recht omhoog staat. Als ik de maat van mijn Bob Marshall vergelijk (17" maar rechte pommel) met een Silverado van Colorado Saddlery die ik gehad heb zat daar een flink verschil in. In de Silverado paste ik nl in een 14,4" met dezelfde broekmaat 38 :) , maar daar stond de pommel duidelijk meer naar voren.
Al moet ik er wel bij zeggen dat de BM eigenlijk qua zitruimte net een 1/2" tot 1" te ruim is voor me, maar de extra ruimte heb ik nodig om niet tegen de knop aan te komen met lichtrijden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:57

Wat is het draagvlak van de Wintec in cm? Als je dat weet, dan weet je ook of een Freemax past, want die maat staat op de site van Kifra.
Zeker de short versie is echt wel korter dan de round.

Voor het beeld.
Short 16 inch
Afbeelding

Round 17 inch
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:23

@Daihyo: Uhh ja, maar dat gaat niet helemaal op.
Ik zie zo dat een westernzadel 62 cm is daar, een wintec is met maat 17 inch een draagvlak van ongeveer poeh 42/44 cm(denk eerder 42 cm dan 44) Maar die zadels vallen compléét anders.
De vraag is dus, wat is de draagvlak van een vergelijkbare maat western-zadel, en dat is nog niet zo makkelijk te beantwoorden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:26

Ik heb namelijk geen zin om een zadelpasser voor best veel geld te laten komen voor alleen de freemax als T toch niets is..

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:52

Buitenzinnig schreef:
Je mag altijd even foto's sturen, hoe het ligt en wat voor pad met inlagen jullie gebruiken. Kijk ik even mee!

Ik heb er een barefoot pad onder met foam inlagen (niet erg dik). Ik heb ook nog een halfpad met wol maar die gebruik ik niet omdat er door de wol aan de schoft te weinig ruimte over is.
Voor de foto's ligt het zadel gewoon los.
Aan beide kanten onderaan in de kussens is er nog ruimte ( mijn paard heeft door blessure wel veel bespiering verloren en we zijn pas sinds 2 maand rustig terug aan het opbouwen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:02

Muze schreef:
Is de opbouw van Bv een freemax zo anders dan een boom dressuurzadel?
Daarvan kan ik van Bv een wintec dressuur Max 17 inch kwijt ( pas ik te krap in).
Maakt freemax dan wel kans? Weet iemand dat?
Das T enige boomloze zadel dat ik nog eens zou willen voelen.

Hier een wintec 17.5 dressuur (oud model) en een freemax short (17' maar dat verandert niks aan de lengte)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:34

@Daihyo: jammer dat die vergelijkingsfoto niet hebt met dezelfde pad. Dat geeft een goed inzicht in de lengteverschillen tussen de 2 zadels.