[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:46

Klopt, daar is het ook :j En ook daar trekken dekjes vaak strak over schoft / ruggengraat ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:47

[***] schreef:
Dat is wel waar. Langs de andere kant is dat met een boomzadel toch ook? Dan heb je ook eerst je dekje en dan de ruggengraatvrijheid door het zadel .. Of is dat nog anders?

Ik trek mijn dekje wel wat op in de kamer bij boomzadel
Kijk een Ghost heeft kussens dus meer vrijheid dan bijvoorbeeld Barefoot. Dus ik zou liever wel direct op de rug leggen voor de vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:49

Had nog een stukje bijgevoegd over het waarom :)
Maar bij mijn dressuurzadel trok ik het dekje inderdaad ook vooraan & achteraan omhoog :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:50

Met het omhoog trekken van het dekje tussen de kussens / inlages maak je het gootje tussen die kussens / inlages minder breed en diep :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:54

Klopt, maar je zorgt toch wel dat het niet allemaal rechtstreeks op de ruggengraat ligt, niet?
Wat is dan het beste om te doen? Want ik kan me niet voorstellen dat elk paard met een boomzadel, waar het dekje gewoon de rug ligt, daar last van heeft?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:55

pmarena schreef:
De Lexington ligt wel netjes inderdaad :j

Dan blijven als meest voor de hand liggende oorzaken van tegen de pommel liggen over: te kleine zitting voor kont of beenlengte, zelf wat te veel naar voren in het zadel zitten, beugelriemen wat kort waardoor de dijbenen wat te hoog naar voren komen te liggen of gewoon het te hoge lichtrijden in de categorie STA-zit-STA-zit zeg maar, in plaats van net maar minimaal jezelf door de beweging van het paard omhoog laten veren.

Dat lusje zal ik ook eens aanpassen idd heel strak trekken en dan goed in het midden vast zetten.

Ik heb een maat 3 en broek maat 38 dus opzicht past mijn kont er prima in.
Ik heb wel wat een holle rug dus op m'n houding moet ik ook wat letten.

Je zou denken dat wanneer ik de beugels korter doe ik automatisch meer omhoog kom tijdens het lichtrijden, dus ik kijk er nog even naar. Of m;n beugelophanging juist wat verder naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:59

Ik had in het begin ook problemen dat ik tegen de pommel aankwam :j En toen ik een tijd op een dressuurzadel had gereden en dan terug naar het boomloos had ik dat weer ... Hier is het echt de manier van lichtrijden, als ik een tijdje rij dan lost zich dat vanzelf op.

Enige wat ik nu nog voel is dat ik in draf weinig steun lijk te hebben, in de zin van wiebelbenen ... maar dat ligt misschien aan mijn beugels, deze zijn flexibel om mijn gewrichten te sparen .. dus moet eens kijken wat er gebeurd met vaste beugels, al heb ik dan wel weer schrik dat ik last ga krijgen ... Nu stap ik doorgaans 90% van de tijd, dus is het geen groot probleem. Maar het zou wel fijn zijn om het op te lossen :)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:24

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag ivm mijn inlages in mijn pad voor onder mijn boomloos zadel. Ik heb deze pad voor het moment, met extra inlages erin: https://www.agradi.nl/kerbl-zadelpad-vo ... t-full.htm en ik vraag me af of deze genoeg ruggengraatvrijheid bied, hiermee bedoel ik dat de plek waar er geen druk is dankzij de inlages breed genoeg is. Hoe breed moet deze eigenlijk ongeveer zijn? Enkel de breedte van de ruggengraat of best wat breder?
En kan ik dan gewoon mijn inlages wat bijknippen om die plek breder te maken of is dat niet zo'n goed plan?
Alvast bedankt!

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:38

Als ik een barefoot cheyenne zonder VPS koop, moeten er dan nog speciale aanpassingen gedaan worden?(mbt de pad?) Er zit een barefoot pad bij. Mijn pony is een fjord, dus wel rond en haar ruggengraat steekt niet uit. En is zonder vps een groot nadeel?

Ik lees me heel veel in over barefoot zadels, maar ik kom hier nog niet echt over uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:34

Ik zou wel voor vps gaan maar das persoonlijk.
Als je zonder neemt, ga dan voor goede inlagen.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:59

Aan wat voor inlages moet ik dan denken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:01

Hd inlages bijv

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:37

Volgens mij worden alle zadels al sinds 2008 met VPS gemaakt. Een zadel zonder VPS is dus ook al niet zo jong meer, dat is al een nadeel wat ik me kan bedenken, al ligt het er ook aan wat je precies wilt doen met het zadel.

Als je er HD inlages bij in koopt, hoef je verder denk ik niet zoveel te veranderen aan de pad.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:04

Door het serienummer zag ik dat het zadel uit 2005 komt, het zadel ziet er wel erg netjes uit. Ik rijd gewoon recreatief, in de zomer zo'n 3/4 keer in de week.

Dan ga ik HD inlages aanschaffen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:34

Zou iemand mij kunnen helpen met de verschillen tussen een barefoot halfpad en die van grandeur? Welke heb jij gekozen en op basis waarvan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:43

Ik de grandeur
Op basis van de onderzijde
Namelijk gewoon katoen ipv Sympanova met stukje schaap

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:26

Iemand hier dé tip om de haren te verwijderen uit een sympanova pad? Wat een enorm k*twerkje is dat zeg. Al vanalles geprobeerd, tot nu toe is plukken met de hand het beste maar dat duurt echt suuper lang en ik krijg er bovendien nog eens kramp van ook :+ De haren zitten echt cm's diep in de pad.. Ga proberen om een andere pad aan te schaffen want zie het niet zitten om na elke rit met de vingers de haren uit te pulken :=
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:42

Reden waarom ik de pad ook weggedaan heb. Niet alleen zitten de haren echt diep, maar ze werden er ook met wortel en al uitgetrokken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:49

Mijn BBP (FRA Marcus) is nochtans van hetzelfde materiaal en daar heb ik dit probleem niet zo erg. Maar daar rijd ik uiteraard ook niet zo intensief mee.

Ik vind het spijtig, want de pad op zich is wel fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:06

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe lang het haar van je paard is. Die van mij zitten zeker 'winters erg lang in hun vacht. Mijn andere merrie werd er gewoon chagrijnig van als ik die pad gebruikte.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:20

Ik heb 2 fluffy Tinkers dus lijkt me geen fijne combi :o En voor in de zomer is het al een best dikke pad. Dan geeft lamswol volgens mij wel meer verluchting dan zo'n dikke pad.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:44

Afbeelding

Iemand enig idee waarom mijn lm achter wat omhoog ligt?
De fork ligt netjes maar achter sluit het niet mooi aan

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:48

Kan zijn dat ie nog wat meer ingereden moet worden en naar je paardje moet gaan vormen. Verder had ik het zelf ook bij de Arizona. Singelbevestiging zit natuurlijk aan de voorzijde, en het zadel is flexibel, dus niet heel gek dat het iets af staat als er niemand op zit.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:07

Kan geen kwaad dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:00

Zinzi_jewel schreef:
Ik de grandeur
Op basis van de onderzijde
Namelijk gewoon katoen ipv Sympanova met stukje schaap

Hmm ok, en zijn die van Grandeur allemaal gewoon katoen of kan dat nog verschillen?
Ik kan "kiezen" tussen beiden, zijn allebei 2e hands maar die van Grandeur is echt wel gebruikt en zonder inlages en die van Barefoot is nog zo goed als nieuw met inlages .. (die van Barefoot is dan ook wat duurder uiteraard). En nu weet ik niet wat ik moet doen :+