voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:04

Vandaag m'n testzadel binnengekregen :) . Had een tijdje geleden de London getest maar die beviel me niet zo. Heb nu de Cheyenne en die zit zalig! Gelijk maar een bosritje gemaakt :P
Wel heb ik een veel bredere pommel nodig want deze sluit niet goed aan. En dat verbaasd me want het is gewoon een warmbloedpaard. Overigens wel heel compact, breed en rond waardoor ik dacht dat een L mogelijk wel zou passen. Maar niet dus, volgende keer maar een grotere proberen.
Ik zou dan graag de Arizona testen (rijd immers western) maar daar kan ik niet een maat 1 testzadel van vinden. Wel andere westernmodellen maar die zijn me in aanschaf te prijzig. Arizona maat 2 testen is geen optie, te lang voor het paard en te groot voor mij. Dus wie weet waar ik een Arizona maat 1 kan testen?

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:31

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:45

Die Nut is toch een kruising tussen de Arizona en de Moussouri (of zoiets :P ). Dan weet ik alsnog niet hoe de Arizone zit of is het verschil dan heel minimaal?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:17

de barefoot verdeler in hellouw heeft/had een arizona...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:55

Hoi,

Even een vraagje. Ik heb de barefoot stella met als singel die lederen (dressuur denk ik) singel erbij. Nu heeft de mijne
bij deze singel in de winter erg last van kale plekken... eigenlijk vanaf zijn haar een beetje lengte heeft als die begint
wintervacht te krijgen. Ik vermoed dat het blijft steken tussen dat rubber/zacht (spul) aan de zeikant.

Nu zag ik net de stretch en breath (nieuw zeker ? ) staan op de barefoot website. Deze is van neopreen aan de zeikant
en gladder rondom. Zou dit kunnen die kale plekken vermijden ? Verder rijd veel door modder, plassen en regen... dus
daar in heeft die wel een groot voordeel tegenover mijn huidige singel.

Wat denken jullie ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:31

Pasterza schreef:
Die Nut is toch een kruising tussen de Arizona en de Moussouri (of zoiets :P ). Dan weet ik alsnog niet hoe de Arizone zit of is het verschil dan heel minimaal?
~

De Arizona Nut is gewoon een Arizona, maar dan met een toplaag van tuigleder i.p.v. nubuckleder, dat geeft geen enorm verschil, is prima om gewoon het Arizona-model te testen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:33

hetlevenwint schreef:
Hoi,

Even een vraagje. Ik heb de barefoot stella met als singel die lederen (dressuur denk ik) singel erbij. Nu heeft de mijne
bij deze singel in de winter erg last van kale plekken... eigenlijk vanaf zijn haar een beetje lengte heeft als die begint
wintervacht te krijgen. Ik vermoed dat het blijft steken tussen dat rubber/zacht (spul) aan de zeikant.

Nu zag ik net de stretch en breath (nieuw zeker ? ) staan op de barefoot website. Deze is van neopreen aan de zeikant
en gladder rondom. Zou dit kunnen die kale plekken vermijden ? Verder rijd veel door modder, plassen en regen... dus
daar in heeft die wel een groot voordeel tegenover mijn huidige singel.

Wat denken jullie ?

Meestal ontstaan er plekjes als de singelgespen achter de ellebogen liggen i.p.v. hoger op het lijf.
Kan dat hier ook het probleem zijn?

Dan zou de oplossing namelijk gewoon een langere singel zijn :)

Ja de S&B singel is er nu net een maandje ofzo, heel erg fijn ding, eigenlijk een Westip / FRA supersingel met een zacht laagje er overheen :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:40

pmarena schreef:
Pasterza schreef:
~

De Arizona Nut is gewoon een Arizona, maar dan met een toplaag van tuigleder i.p.v. nubuckleder, dat geeft geen enorm verschil, is prima om gewoon het Arizona-model te testen :)

Oh dan heb ik me ooit verkeerd ingelezen :o .Zal het straks maar eens aanvragen met een grotere maat pommel :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:46

Het is niet van de gespen, die wonden liggen er niet in de buurt. Die zou zelfs vlugger een maatje
kleiner kunnen gebruiken van singel (heb "maar" 2gaatjes over aan elke kant om naar boven te verstellen).
Het is echt dat zachte spul die haren meetrekt, ze blijven er tussen zitten (halve haarcollectie daartussen uit gehaald).

Daarom mijn vraag, ik denk dat met die S&B dat zou opgelost zijn door dat zijn haren niet kunnen blijven steken.
En met als voordeel dat die makkelijker is in onderhoud, ik rij veel door de regen, plassen, modder, ... en mijn singel ziet er dan na een ritje nogal vies uit maar kan er niet even water over gieten, het is leer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:16

In dat geval kan dat best een betere keuze zijn zo te horen :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:25

Anoniem schreef:
de barefoot verdeler in hellouw heeft/had een arizona...

Ze heeft alle westernmodellen eruit gedaan dus helaas heeft ze geen Arizona meer.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:56

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:02

Pmarena@ Ik krijg net te horen van iemand dat die nieuwe singel van jullie snel kapot zou gaan ? Wat ik raar vind, die is amper een maand op de markt en zij heeft deze enkel eens getest (wss bij een testzadel ahoewel me dat ook sterk lijkt).
Ze zij dat die kapot was en het "gespje overschiet" ik begreep haar totaal niet. Ik heb gelezen op jullie site dat die af en toe eens best word gedraaid voor die elastistiek recht te houden (zie je dit snel?) dat wel.

Mag ook via pb :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:25

Ik heb ook geen idee waar dit over gaat? Zou niet weten wat er aan de nieuwe singel kapot zou moeten gaan, en hij is echt nog maar nèt in de verkoop dus het lijkt me sterk dat het hier over gaat.

Zou er ook wel meer over willen weten, snap niet goed wat ik me me voor moet stellen bij een overschietend gespje en hoor het uiteraard graag als er klachten zijn :)

Ik heb volgens mij ook nergens iets op de website staan over het draaien van het elastiek, hoor deze aanbeveling voor het eerst, heb nooit klachten gehad over elastiek dat vervormt en we verkopen toch al bijna 10 jaar singels met dergelijk elastiek :)

De allereerste singels konden nog wel eens kapot gaan doordat die anders in elkaar zaten waardoor er teveel trekkracht op het leder kon komen te staan bij erg strak aansingelen, maar die singels worden al zo lang niet meer gemaakt dat ik niet eens precies meer weet hoe lang dat geleden is dat we die verkochten, zeker langer dan 5 jaar geleden in ieder geval :)

Ik ben dus heel erg benieuwd naar het preciese verhaal van diegene, als er echt iets aan een Barefoot-artikel mankeert dan kunnen we er wat aan doen :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:43

Wacht heb even nagekeken op je website stond het bij die singel als tip. Dat deze na verloop van tijd kan gaan vervormen (omdat die naar het paard gaat gaan staan) en als je die af en toe omdraait je dat kan voorkomen.. zo iets.

Ik ga het volledige verhaal eens navragen bij haar. Ga ook eens vragen of ze met een foto of iets even wil aantonen wat ze bedoeld en of ze wel zeker is dat het om die singel gaat.

Het leek mij ook sterk dat die "kapot" zou zijn direct. Als ik meer weet laat ik het je even weten :).
Het lijkt me verder een prima singel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:27

Ja graag, ik ben altijd wel benieuwd naar het hele verhaal in een duidelijke versie :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:41

Grrrr mn pony heeft een paar flinke witte haren-strepen net naast de ruggegraat, dat zullen wel drukplekken zijn van mn nieuwe barrydale :( ik zou een grotere pommel kunnen proberen, maar zou dat echt schelen? Heb er maar twee keer mee gereden en dan al zulke plekken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:46

Arme kim, zit het op de plek van de pommel dan?
Ik denk misschien dikkere inlages, als ik even aan kim's bouw denk
Maarja van achter een scherm kan ik sowieso niks echt zeggen :o

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:49

Het zijn strepen over de breedte dus richting staart. Zeker 10 cm aan beide kanten. Ik maak wel een foto, ik baal er zo van.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:49

nickyu: mooie foto's, ik begrijp uit je reactie en je foto's dat je een hele heftige periode doormaakt, het zal wel weer heerlijk gevoeld hebben ff te rijden!(de dag erna misschien niet wa spierpijn?hihi)
Maar wat heeft je paard, dat zijn haar weer terug moet groeien?

Mooie boomloosje! ik rij ook meestal te kort op mn arizona, maar op de een of andere manier zit dat lekkerder..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:38

Miss Charlie:

Ook lange strepen langs de ruggengraat heb ik wel eerder gezien jaren geleden, dat waren ook irritatie-plekken / schuurplekken, die eigenlijk alleen onder Sympanova pads ontstonden en weer wegtrokken wanneer die pad niet meer gebruikt werd. Lenneke haar Anouar had dergelijke plekken toen, en ik heb het nog wel 2 of 3x gezien destijds. Staan nog wel ergens foto's van op Bokt denk ik.... Met wat voor pad rij jij?

Wel maf dat er nu ineens 2 mensen zich hier melden met van die typische irritatie-plekken die ik al zeker 5 jaar niet meer gezien heb (sinds de Sympanova pads), waar dat nou weer vandaan komt :?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:56

julius_juut schreef:
@Niwla: Zador had op dezelfde plek witte plekken, welke verdwenen toen ik een dun dek onder het inlagedek ging gebruiken. Blijkbaar was de vuiligheid van het oude dek (voornamelijk huidvet) al genoeg om last van te krijgen. Blijkbaar hebben Fjordjes gewoon een teer huidje. :P

Bedankt voor de tip, dat ga ik eens proberen! Wat voor dun dek gebruik jij dan? Gaat dat niet ten koste van de ruggegraadvrijheid?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:05

Fjordjes en Haffies kwamen wel het meeste voor met die rare plekken ten tijde van de Sympanova pads :j

Ik kan me een stuk of 5 Fjorden en Haffies herinneren, en een stuk of 3 Arabiertjes met hele nare witte plekken over een wat grotere oppervlakte, niet het beeld van een drukplek zeg maar van een paar vingers breed, maar echt zo'n irritatieplek / schuurplek van een grotere oppervlakte.

Een paar keer een streep langs de ruggengraat, 1 keer heb ik zelfs de hele inlages in wit stekelhaar in een vacht "gestempeld" gezien, hier op Bokt nog iemand waarbij de inlages ook in witte haartjes door begonnen te schemeren na slecht een paar dagen rijden met een testzadel dacht ik...maar dat vind ik nog steeds een heel vreemd verhaal eerlijk gezegd, ik geloof er niet in dat er in een paar dagen tijd ineens haren wit kunnen worden...

En dan ook een paar keer onder de beugelophanging / pommel, omdat op die plek natuurlijk meer druk komt dan elders waardoor het materiaal daar het stevigst op de huid gedrukt wordt. Of juist aan de achterkant van het zadel omdat daar wat minder druk staat en de heupen er wat onderdoor rolden.

En helemaal in het begint, een jaar of 8-9 geleden, een keer een paardje dat het hele patroon van het dekje in witte haren kreeg....op de stikselnaadjes, dus echt die hokjes van een dekje in witte haren... je hebt er gewoonweg enorm gevoelige beestjes bij :=

Ik geloof wel dat bij al die beestjes na 1 of 2 verharingen de witte haren weer weggetrokken zijn, wat ook weer klopt met irritatie / schuurplekken in tegenstelling tot echte drukplekken die kleiner, effen witter en definitiever zijn.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:25

nav. het probleem dat de zit van mijn barefoot atlanta te breed is voor mijn bekken, vooral op mijn bolronde tinker en de ronde halve arabier van mijn moeder, maar sinds kort ook op mijn oude ruin (hij was lang te mager, ik heb hem nu eindelijk weer op gewicht).

nickyu schreef:
wat voor inlages heb je der nu onder liggen ? al geprobeerd een "dakje" te maken ?
ik heb geprobeerd om een dakje te maken met mijn eigen busse pad én de pad met dubbeldikke inlages (van Duhelo) daar bovenop.
ik had het gevoel dat ik op een dromedaris zat :+ maar helaas bleef de zit even breed ^)
dat is dus geen oplossing.

nickyu schreef:
zit je volgens boekje , of heb je je zit aangepast aan je paard in combi met jouw lijf ..

zit je met je knieschijven op 85% ongeveer naar voren gericht
of probeer je tegen beter weten in, terwijl je te breed zit , je tenen naar voren te houden
daar heb ik dus ook eens bewust op gelet.
bovenbeen naar binnen draaien om je tenen naar voor te houden, daar moet ik zelfs niet aan beginnen.
ik zit dus met mijn knieën een stuk naar buiten gericht, maar ook dan raak in mijn paard maar met een stuk van mijn bovenbenen.
vanaf een stukje boven de knie heb ik geen contact meer met mijn paard, terwijl ik met mijn andere zadel (specialized saddle model eurolight) wel goed contact heb, ook met mijn knie.
mijn onderbenen liggen sowieso niet tegen mijn paardje, daar zijn mijn benen te lang en mijn paardje te klein voor :P