[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:16

Nou het zou voor ons paarden-eigenaren wel lekker zijn als je gewoon "een zadel" zou kunnen kopen, er maar 1 soort is die gewoon heel mooi is en die gewoon altijd perfect past en heerlijk zit onder alle omstandigheden....niet al dat gedoe en al die keuzes die je nu hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:57

Ik vroeg me even af of er hier veel mensen zijn die met een halfpad & gewone dekjes rijden.
En onder welk zadel dan? Hoe bevalt het?

Ik wil wel weer eens wat nieuws (niet meteen, maar eens :+ ) en ik twijfel voor een nieuwe boomloze pad, of gewoon een halfpad en dat ik dan mijn dressuurdekjes kan gebruiken (en eventueel nieuwe kan kopen). Ben pas op equitana geweest en ik voelde mij serieus buitengesloten _O-

Maar dan vraag ik me vooral af of het wel praktisch is. Want het is toch weer een extra laag...
En ik vraag me ook vooral af of het wel uitziet, zo'n mooi dressuurdekje onder een (ook mooie :P ) Barefoot Stella ... Dus als iemand foto's heeft, graag :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:33

Afbeelding
Met halfpad eronder en barefoot Cheyenne.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:07

Hier onder m'n Barrydale, deze halfpad is tevens te koop zie boktmarktAfbeelding

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:13

BopjeBo, hoe is het ondertussen met je Wellington? Is hij al wat meer ingereden? Ben je er nog blij mee?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:50

Tja de Wellington... die is na 1x rijden direct terug gegaan en is nu testzadel bij Lilianne.
M'n paard waar dat zadel voorlopig voor zou zijn is vrij rond vanwege pensioen (slijtage etc) en daardoor niet meer in training, die krijg ik niet meer dunner. De onderzijde van de wrongen aan de Wellington zijn gemaakt van hard en onbuigzaam materiaal, hierdoor knapte na 1x rijden de singelbevestiging aan de onderzijde van het zweetblad (niet stoot zelf maar strap langs zweetblad). Omdat het paard zo rond is komt er dus teveel druk te staan op de delen die niet meebuigen. Via de verkoper aan Barefoot doorgespeeld, en die zouden de harde wrongen gaan aanpassen hierdoor. Zou nog op de hoogte gehouden worden wanneer er Welllingtons met aangepaste wrongen leverbaar zouden zijn. Verder vind ik het enorm netjes hoe hiermee gehandeld en opgelost is door alle partijen, super service. En fijn dat ze er voor openstaan te sleutelen aan hun ontwerp om het nog meer te perfectioneren.
Moet eerlijk zeggen dat maat 2 toch heel anders zat dan maat 1 die ik als testzadel had geprobeerd, reed daar zo op weg als op elk ander boom dressuur zadel (mt 2 was toen nog niet als testzadel beschikbaar dus niet uit kunnen proberen alleen maat 1). Maat 2 heeft meer ruimte waardoor ik minder steun had van wrongen, lagen veel meer voor m'n knieen, rij graag met lang been (dressuur he), zat gewoon erg los. Leer moest natuurlijk ook nog soepeler worden, was spekglad nog. Aangezien m'n Barrydale toen nog niet verkocht was rij ik daar weer mee, die zit dan toch nog het beste en geeft meeste steun (zie bovenstaande foto). Heb besloten dat ik m'n jonge paard ook met de Barrydale ga beleren, als ik dan nog wat anders wil kijk ik dan wel weer verder als hij onder het zadel is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:57

[***] schreef:
Ik vroeg me even af of er hier veel mensen zijn die met een halfpad & gewone dekjes rijden.
En onder welk zadel dan? Hoe bevalt het?

Ik wil wel weer eens wat nieuws (niet meteen, maar eens :+ ) en ik twijfel voor een nieuwe boomloze pad, of gewoon een halfpad en dat ik dan mijn dressuurdekjes kan gebruiken (en eventueel nieuwe kan kopen). Ben pas op equitana geweest en ik voelde mij serieus buitengesloten _O-

Maar dan vraag ik me vooral af of het wel praktisch is. Want het is toch weer een extra laag...
En ik vraag me ook vooral af of het wel uitziet, zo'n mooi dressuurdekje onder een (ook mooie :P ) Barefoot Stella ... Dus als iemand foto's heeft, graag :Y)

Ik had hetzelfde op equitana!
Gelukkig al daarvoor een Grandeur half pad besteld. Zit nu op 2 weken en geloof dat er gemiddeld 4 weken levertijd is. Ben benieuwd :D

Hopelijk bevalt dit. De Kifra is me zo enorm tegen gevallen dat ik dat niet echt meer een optie vind.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:27

Ik had een halfpad voor m'n wedstrijddekje. Rij geen wedstrijden meer voorlopig vandaar ik de halfpad weg wil doen. M'n paard vond het materiaal van de onderzijde niet prettig, vandaar ik er ook niet meer mee rij met andere dekjes. Heb 2 Kifra square pads die prima bevallen, nog niet gewassen trouwens. Het echte lamsvel blijft superschoon in combi met zo'n kattenborsteltje. Heb ook een Grandeur pad laten maken, maar deze heeft een kunstvacht onderzijde wat me toch niet bevalt, is slechter schoon te houden en 'vervilt' sneller. En als ik dan het opgedroogde vuil eruit wil kammen trek ik veel kunstvacht haar mee. De Grandeur heb ik wel met antislip bovenzijde laten maken, deze is daarom iets dikker als de Kifra pad en m'n paard reageert hierdoor beter op de Grandeur of originele Barefoot pad. Barefoot pad heeft wel echt wol maar geweven op stof dus geen vacht, deze blijft hierdoor ook niet mooi en vervilt ook snel. Maar m'n paard heeft een behoorlijke weke rug waardoor hij misschien gevoelliger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:12

Ik vind het moeilijk wat ik moet doen .. mijn pony reageert namelijk heel erg op wol (denk soort allergie, hij krijgt er in ieder geval heel veel jeuk van). Bij de barefoot-dekjes heeft hij dat niet .. maar andere dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb (singelhoes, mattes-look-a-like bontdekje, ..) wel, dus ik heb wat schrik als ik een nieuwe pad koop dat hij daar ook op gaat reageren. Daarom dat ik misschien minder risico heb met een halfpad en dan gewone dekjes, kan ik ook wat meer afwisselen ...

Heb vandaag eens een gewoon dekje onder het zadel gelegd, dacht dat het raar zou uitzien maar het valt me op zich nog mee. Hij leek alleen een beetje krap aan de achterkant maar dat zal misschien merkafhankelijk zijn, en denk niet dat hij daar echt last van gaat krijgen (immers reed ik daar ook mee met mijn dressuurzadel, maar die was wel korter..).

Afbeelding

(foto beetje uit schuine hoek want had verkeerde lichtinval en anders zag je helemaal niets :+ )

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:20

Weet iemand of er losse wrongen zitten bij de start comfort shorty? Ik heb een tweedehands gekocht maar zonder wrongen. Dacht ergens te hebben gelezen dat ze ook met wrongen zijn?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:29

Fabster schreef:
Bij mij ook die met inkeping slechter dan zonder. Maar zal ook aan je paard liggen.

Er zit een inkeping, maar wil die breder/ruimer maken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:09

Volgens mij heeft de nieuwe Comfort wrongen, maar de oude had dat beslist niet

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:17

Bij deze de foto's van hoe de ligging van m'n Lexington is (aangesingeld)

Naar mijn idee ligt het zadel goed en is het niet de rede dat ik tegen de pommel aan kom. Morgen ga ik de beugel ophanging nog eens veranderen. Ik dacht alleen als ik die te ver naar achteren doe, kom ik dan nog wel met m'n knieeen tegen de wrongen?

Verder vind ik het jammer dat die aan de achterkant zo lelijk zit, zadel is vervormd omdat die altijd te strak aan het dekje heeft gezeten volgens mij :-(

Afbeelding

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:17

Kwetal schreef:
Volgens mij heeft de nieuwe Comfort wrongen, maar de oude had dat beslist niet

Ok,dan vergis ik me. Dankje!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:23

Heb je mosschien een filmpje van jezelf in draf? Pommel ook los gepast?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:29

Nee, pommel wel los gepast. Kan prima al zou een L net wat beter zijn. Maar qua er tegen aan komen maakt dat denk ik geen verschil..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:10

Ik vind dat dekje eigenlijk wel leuk staan, leuk die lichte bies bij de lichte manen van de pony +:)+
Dat kleine stukje tekort dat zou ik zelf geen probleem vinden. Wel wijst de achterkant net een beetje de vacht in als het ware, dat zou wel wat sneller kunnen schuren eventueel.

De Lexington ligt wel netjes inderdaad :j

Dan blijven als meest voor de hand liggende oorzaken van tegen de pommel liggen over: te kleine zitting voor kont of beenlengte, zelf wat te veel naar voren in het zadel zitten, beugelriemen wat kort waardoor de dijbenen wat te hoog naar voren komen te liggen of gewoon het te hoge lichtrijden in de categorie STA-zit-STA-zit zeg maar, in plaats van net maar minimaal jezelf door de beweging van het paard omhoog laten veren.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:42

mirijam schreef:
Bij deze de foto's van hoe de ligging van m'n Lexington is (aangesingeld)

Naar mijn idee ligt het zadel goed en is het niet de rede dat ik tegen de pommel aan kom. Morgen ga ik de beugel ophanging nog eens veranderen. Ik dacht alleen als ik die te ver naar achteren doe, kom ik dan nog wel met m'n knieeen tegen de wrongen?

Verder vind ik het jammer dat die aan de achterkant zo lelijk zit, zadel is vervormd omdat die altijd te strak aan het dekje heeft gezeten volgens mij :-(

[ [url=m/NigBpM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CQxtZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Barefoot had de zelfde achterkant, nadat ik mijn pony had ingereden. Dit kwam niet door het dekje toen, maar ik vermoed eerder omdat mijn pony en ik allebei uit balans waren en dus scheef bespierd. Mijn vermoeden is dus dat het komt dat daardoor het zadel is vervormd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:54

Het klittenbandje lijkt ook wel een beetje rechts uit het midden te zitten, dan gaat het randje van het zadel toch zoeken naar een uitweg voor die druk zeg maar. Kan je het klittenbandje niet wat verder naar links schuiven en daar goed stevig aantrekken zodat de rand wat meer bovenop naar beneden getrokken wordt en hopelijk weer wat netter gaat staan? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:01

De D ring achter op t zadel is toch een lastig ding
Ik kan maar amper het klittenbandje er door krijgen van mijn pad .
Zit fractie te ver onder t zadel .

Denk als je t klittenbandje een tijd lang op de juiste plaats doet t verwrongen stukje van je zadel wel Weer op de plaats komt .

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:54

BopjeBo schreef:
Tja de Wellington... die is na 1x rijden direct terug gegaan en is nu testzadel bij Lilianne.
M'n paard waar dat zadel voorlopig voor zou zijn is vrij rond vanwege pensioen (slijtage etc) en daardoor niet meer in training, die krijg ik niet meer dunner. De onderzijde van de wrongen aan de Wellington zijn gemaakt van hard en onbuigzaam materiaal, hierdoor knapte na 1x rijden de singelbevestiging aan de onderzijde van het zweetblad (niet stoot zelf maar strap langs zweetblad). Omdat het paard zo rond is komt er dus teveel druk te staan op de delen die niet meebuigen. Via de verkoper aan Barefoot doorgespeeld, en die zouden de harde wrongen gaan aanpassen hierdoor. Zou nog op de hoogte gehouden worden wanneer er Welllingtons met aangepaste wrongen leverbaar zouden zijn. Verder vind ik het enorm netjes hoe hiermee gehandeld en opgelost is door alle partijen, super service. En fijn dat ze er voor openstaan te sleutelen aan hun ontwerp om het nog meer te perfectioneren.
Moet eerlijk zeggen dat maat 2 toch heel anders zat dan maat 1 die ik als testzadel had geprobeerd, reed daar zo op weg als op elk ander boom dressuur zadel (mt 2 was toen nog niet als testzadel beschikbaar dus niet uit kunnen proberen alleen maat 1). Maat 2 heeft meer ruimte waardoor ik minder steun had van wrongen, lagen veel meer voor m'n knieen, rij graag met lang been (dressuur he), zat gewoon erg los. Leer moest natuurlijk ook nog soepeler worden, was spekglad nog. Aangezien m'n Barrydale toen nog niet verkocht was rij ik daar weer mee, die zit dan toch nog het beste en geeft meeste steun (zie bovenstaande foto). Heb besloten dat ik m'n jonge paard ook met de Barrydale ga beleren, als ik dan nog wat anders wil kijk ik dan wel weer verder als hij onder het zadel is.

Zonde, nog een geluk dat je de Barrydale nog had dan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:26

Ja echt heel suf en balen met de WELLington... maar door deze ene ervaring is voor de zekerheid toch nog een aanpassing gemaakt in de productie, daardoor duurt het wat langer tot hij leverbaar is.

Maargoed de mensen die er op wachten krijgen dan wel gewoon meteen de aangepaste versie dus dat is wel fijn. Hoewel er tijdens de testfase geen problemen waren is het toch wel fijn om meteen iets aan te pakken dat blijkbaar toch beter kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:44

pmarena schreef:
Ik vind dat dekje eigenlijk wel leuk staan, leuk die lichte bies bij de lichte manen van de pony +:)+
Dat kleine stukje tekort dat zou ik zelf geen probleem vinden. Wel wijst de achterkant net een beetje de vacht in als het ware, dat zou wel wat sneller kunnen schuren eventueel.

Ja, het is even kijken .. Als ik het gewoon erop leg is het wel ok, maar als ik dan de voorkant naar boven trek de pommel in dan gaat het net een tikje naar voren. Denk dat ik het even ga proberen, merk het vanzelf wel of het problemen gaat geven of niet. En als het stuk gaat is dat jammer, moet ik een nieuw kopen .. :P

Zo'n halfpad wordt als ik het goed begrijp in principe tussen paard & dekje gelegd toch hé? Stel nu dat hij last zou hebben van de onderkant, kan je het dan ook tussen dekje & zadel leggen of is dat geen goed idee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:20

Mja je profiteert optimaal van de dikte van de inlages, als deze zo direct mogelijk op de rug liggen zonder materiaal er onder. Dus dat het kanaaltje tussen de inlages echt de ruimte boven de ruggengraat vrij houdt. Leg je daar eerst een dekje onder dan ligt dat al op de ruggengraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:45

Dat is wel waar. Langs de andere kant is dat met een boomzadel toch ook? Dan heb je ook eerst je dekje en dan de ruggengraatvrijheid door het zadel .. Of is dat nog anders? Het is maar gewoon omdat ik niet weet hoe hij gaat reageren op zo'n halfpad (hij is nogal een moeilijk geval soms :P ) en dat ik dan nog een optie heb .. niet dat het dan weer weggegooid geld is ..