[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:18

Ik ook al helaas...kan ze niet op 2 paar handen tellen :D

Maar voor nu blij met de cheyenne en voor dat wat wij doen perfect

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:21

CarovdG schreef:
Lees hier nog steeds regelmatig bij. Mogelijk heb ik de kans een BF Nevada over te nemen. Alleen twijfel ik enorm of dit met 57 cm past op een paard met een korte rug. Een Barrydale maat 1 past goed maar is slechts 51 cm. Nu heeft de Nevada wel het grootste oppervlak. Wie kan mij hierover advies geven?

Nog een andere vraag: wat zijn de ervaringen/mogelijkheden voor een boomloos zadel op een paard met Kissing Spines?

Sorry geen ervaring mee!

Even een vraagje aan iedereen hier die boomloos rijdt: hoe goed krijgen jullie je zadel recht op je paard en blijft het dan netjes in het midden liggen of schuift het van links naar rechts?
Ik kreeg mijn leenzadel vandaag niet goed, we hebben ons buitenritje scheef gereden :+

Afbeelding

Het zadelconsult van Hidalgo is verzet dus vandaag heb ik nog even met een zadel van iemand anders gereden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:27

Hinke vraag me af wat je heb gedaan dat het zadel dus zo scheef lig. :=

Afbeelding
Even mijn lichtblauwe geverfd halster showen. :D

De eerste 230 cm teugel is zo goed als schoon gemaakt. :+ Vandaag heerlijk gereden in de bak met de barefoot Cheyenne met gewone beugels en niet met de EZ-rides en dat viel dus vies tegen als je een verend voetbed gewend ben. :o

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:30

Ik heb inmiddels met 3 verschillende type Barefoots gereden maar alleen bij de laatste, een nauwelijks ingereden London schoof het zadel wat opzij als ik een singel gebruikte waar elastiek in zat. Anders lagen ze gewoon stil, geen geschuif van links naar rechts...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:32

Die van mij ligt er ook als een zuignap op, vooral bij warm weer zakt hij zo heerlijk in haar vetjes weg ...

Mooi Marcella, staat hem goed !

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:32

karev schreef:
Nou ahum..spuit elf had de singel dus verkeerd om haha..

gister is de smid geweest en savonds liep karev moeilijk. Ik dacht aan vernageling. Vanochtend liep ze beter maar wel stijf. Vanavond kwam ze weer in volle galop eraan. Schrikken dan hoor.

had ipv een uur, 2,5 uur gereden dus die zal wel wat last van de spiertjes gehad hebben denk ik.

Hij loopt wel weer goed nu? :) Had je met de bolle kant naar achteren gedaan? Helpt ie nu beter? :D

Hinke, bij mij schoof een barefoot links-rechts bij een te kleine pommel. Is dit een cheyenne model? Wellicht heeft het ook te maken met dat er nog een extra pad onder ligt? Laag op laag op laag gaat ook sneller schuiven. Zou persoonlijk niet nog een extra shabrak/pad onder de boomloze pad leggen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:36

Mijn zadels schuiven ook, maar ik begin meer en meer te denken dat mijn paard gewoon heel scheef is. Binnenkort maar weer wat meer mee bezig gaan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:46

Een Randolls schoof toen ook maar daar zat een zachte pommel in.

Hinke zo te zien lag het wel heel erg scheef :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:57

Leuk Marcella!
Hinke, ligt inderdaad wel erg scheef! Nu staat je paard ook nog een beetje gebogen, maar daarvan moet het zadel niet zo scheef gaan..
Kan natuurlijk ook zijn dat je paard scheef is, heb je het ook met andere zadels?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:08

Moeilijk te zeggen van deze foto Hinke, maar ik zou eens proberen met alleen de pad eronder te rijden. En het kan zijn dat de foto vertekend, maar het lijkt of je zelf ook een beetje naar 1 kant zit?

Hier geen schuivend zadel, kan zelfs opstappen zonder aangesingeld te hebben. (ben overigens zowiezo niet zo van het insnoeren)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:08

Klein vraagje aan mensen met ervaring met trekker zadel.
Heb een trekker op onze pony. Echter ligt dit niet helemaal naar mijn zin. Van voor prima. Maar hij ligt iets achterover. Maak ik zadel van voor nog wat breder, zakt het zitgedeelte teveel naar de schoft.En is daar geen ruimte meer.
Zou ik nog wat kunnen stoeien met een pad met inlages oid. Om het zadel recht te krijgen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:14

Nee niet met andere zadels hoor, alleen met dit boomloze zadeltje :) Het speelt ook erg mee dat hij vanaf het begin al scheef ligt omdat zo'n boomloos zadel niet netjes recht gaat liggen als je het op de rug legt, erg lastig te zien wanneer hij nou precies recht ligt! De ene keer ligt ie naar links, de andere keer weer naar rechts :P Maar niet zo extreem als vandaag, ik had hem in het begin meteen wat rechter moeten leggen.
Hopen dat het met de hidalgo minder erg is :D Boomzadels schuiven naar voren, boomloze zadels schuiven niet naar voren maar wel naar links of rechts.

@kirsha; bij jou schuift hij wel altijd naar 1 kant? Heb je er al eens een fysio bij gehad?

@philipa: nee geen cheyenne, het is een merkloos zadel geleend van een stalgenoot. Misschien wordt het idd beter als ik het blauwe shabrak weg haal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:21

Ja phillipa ze loopt weer goed nu..gelukkig.
singel nu met bolle kant naar achter idd...haha

mooi halster marcella!

Mijn bf schuift ook niet links of rechts..apart.

gaat een drytex ook helemaal vormen zoals een lerenn bf?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:30

Zinzi_jewel Ik heb een trekker pro gehad.
Je heb het over een pad met inlagers. Heb je geen kussens onder het zadel zitten?

Anders zou je daar iets mee kunnen doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:37

Jawel heb kussens.
Het is een Kids versie het zadel.
Kussens verleggen dan nog? Kan bijna niet. Eigenlijk.
Kids versie heeft dunnere kussens als grote mensen uitvoering ;-)

Daarom zat ik aan een schaap met inlage vakken te denken

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:23

@Hinke, op deze foto staat je paard scheef en jij knikt in je heup. Controleer jezelf en je paard even zonder zadel of jullie alle twee recht zijn. Zo niet, is er werk aan de winkel ;)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:34

Ik heb vandaag op een motormarkt zo'n kokervormige dik leren gereedschapstas gekocht. Eens kijken of ik die op een nette manier achter mijn zadel kan binden. Die dingen zijn stukken goedkoper dan lederen zadeltassen. Enige jammere is dat hij zwart is en m'n zadel bruin. Misschien ook maar aan het verven slaan dus...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:05

Kwetal schreef:
@Hinke, op deze foto staat je paard scheef en jij knikt in je heup. Controleer jezelf en je paard even zonder zadel of jullie alle twee recht zijn. Zo niet, is er werk aan de winkel ;)

Zie mijn laatste reply :) En mijn paard is zoals alle paarden scheef, maar naar welke kant verschilt van tijd tot tijd en dat is nooit zo erg dat je het ziet en dat het zadel daardoor naar 1 kant gaat.

@tjaakje: je hebt ook speciale zadeltassen, die misschien wel de goede kleur hebben (en makkelijk te bevestigen zijn) :)

@karev: en je hebt ook geen problemen met hem precies recht te krijgen als je opzadelt? En het dan zo recht te houden bij het opstappen? Het zou kunnen dat ik gewoon iets fout doe :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:18

@Hinke, wellicht ga ik iets te kort door de bocht, maar naar links of rechts hangen is toch vaak een balansding. Het kan geen kwaad en doet geen pijn om even te checken of je paard scheef is en zo ja aan welke kant en waar. Mogelijk zit die scheefheid niet in de training of natuurlijke scheefheid, maar is er ergens een wervel scheef, waardoor hij niet anders kan. Met boomloos kan het zijn dat je het dan meer merkt, zeker wanneer jij de zelfde kant op scheef bent. Je zadel heeft als het goed is een ring aan de achterkant (en dus een duidelijk midden) zorg dat dit boven de middennaad van de pad zit en dat weer midden boven de wervelkolom. Als hij scheef zakt bij het opstappen, gebruik dan een opstaphulp en trek je in geen geval aan je zadel omhoog.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:01

Iemand vroeg of onze zadels ook schuiven.

Ik kan niet opstappen zonder dat het zadel gigantisch schuift. Spring altijd vanaf het hek zo op het zitvlak. Met het rijden heb ik er alleen in de galop last van. Zou niet weten hoe het komt! Misschien omdat ik zo hoog ligt (nog niet helemaal ingereden + hd inlages).

Overigens niet naar een bepaalde kant. Het zadel ligt wel altijd achter meer naar rechts van de voorkant, waardoor de pommel ook niet helemaal horizontaal is. Zal vast met scheefheid te maken hebben.. Hierdoor kom ik soms met mijn linkerbeen tegen de pommel aan.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 06:01

karev schreef:

mooi halster marcella!

Uhm :o bij een C-singel moet de bolle kant richting de voorbenen toch? Ergens een x een mooi plaatje van geweest in dit topic :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:56

Dacht ik ook. Leek mij het meest logische maar dan ligt ie echt beroerd. Andersom ligt ie mooi en zijn de oksels ook vrij

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:52

Ja, de bolling zit richting voorbenen, de gespen zitten meer naar achteren. Volgens mij is die singel bedoelt voor paarden die de singelplaats maar naar voren hebben liggen en als je dan je singel aan de singelstoten vast maakt komt het middels punt van het zadel eigenlijk automatisch op de juiste plaats. (Bij ons in ieder geval)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:56

Hinke schreef:
@tjaakje: je hebt ook speciale zadeltassen, die misschien wel de goede kleur hebben (en makkelijk te bevestigen zijn) :)

Klopt, maar ik wilde heel graag een leren tas. En die zijn als zadeltas heel erg duur. Dit ding kostte een tientje, dus als het niet netjes gaat passen, is er nog niks aan de hand.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:05

Phillipa schreef:
karev schreef:

mooi halster marcella!

Uhm :o bij een C-singel moet de bolle kant richting de voorbenen toch? Ergens een x een mooi plaatje van geweest in dit topic :)

Bedoelde je deze ?

Afbeelding