Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:41

Dat oogje zit los, dus die kun je dan aan een andere frontriem doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:54

Peppertree schreef:

Ja maar hoe maak je die aan een gewone frontriem? Want die hebben meestal een dicht oog. Dat was beetje mijn bezwaar.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:01

manzano schreef:
Peppertree schreef:

Ja maar hoe maak je die aan een gewone frontriem? Want die hebben meestal een dicht oog. Dat was beetje mijn bezwaar.

Frontriem met een drukknoopje?
Die zie je tegenwoordig ook steeds vaker zoals bijv. Montar, zie het ook steeds meer bij bedrijfjes die zelf frontriemen maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:07

Oooh die was ik in mn zoektocht nog niet tegen gekomen. Niet goed gekeken dus.
Nou ja, heb gisteren een ander hoofdstel besteld, dus denk dat het voor nu niet nodig is maar ga het even onthouden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:37

Willen jullie eens met ons mee denken.

Ik heb het hoofdstel van Kramer de vision space.
Afbeelding

Dat kopstuk zit super fijn. Helaas vind hij een neusriem dus echt helemaal niks.

Dus de Lingus van Hooks gekocht.
Afbeelding
Geen vaste neusriem. Dus helemaal top. Maar nu zit dit kopstuk een heel stuk minder mooi.

Dus vandaag het hoofdstel van Kramer aan gedaan zonder de neusriem vast te maken.

En daar liep hij super mee.

Ik zoek nu eigenlijk bakstukken die aan dit kopstuk kunnen. Maar dat lijkt wel niet te vinden.

Of een vergelijkbaar kopstuk met bakstukken of een zwevende neusriem.

Jullie ideeën?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:46

Heb ik ook zitten denken, maar denk dat je dan zelf iets moet maken als je handig bent met losse riemen zoals keelriem. Maar dan ben je wel het anatomische deel kwijt op het hoofd..
Als iemand de tip heeft.. ik heb al veel veel, dus wie weet kan ik dan dat kopstuk alsnog gebruiken bij een andere neusriem :))

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:59

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:50

Misschien heb iemand hier tips voor een hoofdstel.

Ik heb een merrie met een beetje een onrustige aanleuning. Bij mijn lage neusriem wil ze graag spelen met het bit omdat het niet stabiel genoeg ligt.

Met deze hoofdstel ligt het bit mooi rustig maar ze vindt het fijner als ik de neusriem zeg maar onder het bit dot dan over. Zou dit erg zijn? Of is er een hoofdstel die een fijn stabiel ligging geef zonder een riem over het bit? https://www.agradi.nl/harrys-horse-hoof ... igQAvD_BwE

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:09

Je kan kijken naar een hoofdstel waar de bitriempjes aan de neusriem vasthangen. Dat geeft in mijn ervaring echt een heel stabiele ligging van het bit

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:38

Phonix schreef:
Misschien heb iemand hier tips voor een hoofdstel.

Ik heb een merrie met een beetje een onrustige aanleuning. Bij mijn lage neusriem wil ze graag spelen met het bit omdat het niet stabiel genoeg ligt.

Met deze hoofdstel ligt het bit mooi rustig maar ze vindt het fijner als ik de neusriem zeg maar onder het bit dot dan over. Zou dit erg zijn? Of is er een hoofdstel die een fijn stabiel ligging geef zonder een riem over het bit? https://www.agradi.nl/harrys-horse-hoof ... igQAvD_BwE

Als het echt gaat om stabiele ligging zou ik idd kijken naar een hoofdstel met vaste bakstukken. Maar als ze voorkeur geeft aan het riempje niet voor het bit langs, vraag ik me af of ze de vastere ligging niet juist vervelend vindt?
En als ze met het hoofdstel wat je nu aangeeft met het riempje onder langs vast gemaakt zou ik die gewoon lekker houden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:49

Het lijkt voor mij dat ze de speer riem niet fijn vindt.

Ik heb zitten kijken naar verschillende hoofdstelen met vaste bakstukken maar de meeste lijken best hoog. Ze heb helaas vorige jaar haar hoofd opengehaald en de litteken zitten precies waar veel van de neusriemen vallen.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:51

Misschien heb je iets aan deze neusriem? Is van equibling
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:39

Phonix schreef:
Het lijkt voor mij dat ze de speer riem niet fijn vindt.

Ik heb zitten kijken naar verschillende hoofdstelen met vaste bakstukken maar de meeste lijken best hoog. Ze heb helaas vorige jaar haar hoofd opengehaald en de litteken zitten precies waar veel van de neusriemen vallen.

Ik heb een neusriem laten maken door Nikon Schutte die volgens mij precies doet wat jij zoekt. Hij is te koop 9mdat hij eigenlijk net te krap is voor mijn paard.

Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:12

Dit is inderdaad precies wat ik zoek! Enige is dat ik net een heel dure dierenarts rekening heb gehad en gisteren had vriendin weer koliek. Dus pot is aardig leeg op dit moment :/

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:06

Hi,

Ik breek even in in het topic haha. Heeft iemand ervaring met het Passier Spirit hoofdstel en hoe de maatvoering zo’n beetje valt?

Ik hoor het graag!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:33

Hootje: helaas geen ervaring met dit hoofdstel sorry.

Ik had nog een vraag aan de kenners bier, Wat zijn jullie gedachtes op hoofdstellen zonder neusriem? Mij lijkt het geen neusriem gegeven wel fijn maar komt dan niet al het gewicht van het bit achter de oren terecht? aka niet erg anatomisch? Mij lijkt dat als je een neusriem eraan hebt dat het gewicht van het bit meer verdeeld wordt over het hoofd ofzo? het kan nu ook wel gewoon zijn dat ik te ver doordenk hierin hoor, maar ik vroeg me af wat jullie gedachtes hierover zijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:03

Lijkt me niet. Je bit wordt niet ineens zwaarder zonder neusriem. Ik ben al jaren blij met mn hooks lingus

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:10

Waidida schreef:

Ik had nog een vraag aan de kenners bier, Wat zijn jullie gedachtes op hoofdstellen zonder neusriem? Mij lijkt het geen neusriem gegeven wel fijn maar komt dan niet al het gewicht van het bit achter de oren terecht? aka niet erg anatomisch? Mij lijkt dat als je een neusriem eraan hebt dat het gewicht van het bit meer verdeeld wordt over het hoofd ofzo? het kan nu ook wel gewoon zijn dat ik te ver doordenk hierin hoor, maar ik vroeg me af wat jullie gedachtes hierover zijn

Nee, bit zit op geen enkele manier verbonden met de neusriem. Het enige wat een neusriem doet is maken dat een bit iets stabieler ligt, door de mond dicht te knuppen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:09

Avalanche schreef:
Waidida schreef:

Nee, bit zit op geen enkele manier verbonden met de neusriem. Het enige wat een neusriem doet is maken dat een bit iets stabieler ligt, door de mond dicht te knuppen.

Er zijn genoeg (anatomische) hoofdstellen waarbij de bakstukken aan de neusriem vastzitten. En dan is het bit dus wel degelijk met de neusriem verbonden.
Maar over wat dat verder over de evt verdeling van het gewicht van het bit zegt, durf ik niet echt iets te zeggen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:59

Ja ik had het voornamelijk over hoofdstellen met vaste bakstukken, was ik even vergeten zeggen. Met losse is dat idd logisch want het bit is dan niet met de neusriem verbonden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:02

Maar hoofdstellen met vaste bakstukken zullen dan nooit zonder neusriem zijn? :?

Overigens is zonder neusriem rijden iets heel normaals en komt er niet meer of minder druk op de oren dan met welk ander hoofdstel dan ook.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:09

Nee dat weet ik haha, ik bedoelde dus het verschil tussen een hoofdstel met neusriem en vaste bakstukken, en een hoofdstel zonder neusriem.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:40

Aangezien ze totaal anders aanvoelen voor het paard is dat appels met peren…

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:45

Onze merrie is heel subtiel als ze iets niet prettig vind, wat best lastig kan zijn soms :=
Het type niet l*llen maar poetsen zeg maar :+

Nu heeft ze op de hoogte van een hoge neusriem een kaal plekje/litteken zitten op de neusbrug, ik wil dit vrij houden omdat de huid daar heel teer is.
Tot nu toe heeft ze het prima gedaan met een simpele recht toe, recht aan lage neusriem.
Maar ze verdiend beter :j
Afbeelding

Ze heeft een wat lastig hoofd, erg recht en d'r neus is lang.
Kan ik de neusriem zo houden of toch wat omhoog, waar hij zeer waarschijnlijk op het litteken komt?
Hoofdstel is van Kramer, boterzacht leer en ze heeft veel meer ruimte achter haar oren, heel fijn!
Vandaag even kort mee gereden en ze liep heerlijk, maar ja, dat is bij haar een lastige graadmeter :')
Afbeelding

Ik kan morgen wel een betere foto van opzij maken als dat nodig is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:04

Welke is dat van Kramer? Ziet er mooi uit!