[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:50

Ik zou Eva Roemaat hier een berichtje over sturen via instagram, want zij heeft deze! Wel gesponsord door Edix, maarja.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:57

Ik heb geen Instagram en lees graag objectieve meningen..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:22

Samantha89 schreef:
Naja ik wilde zakken voor de mandriana naar 300 en voor de toscana 425. Zonder de beugelriemen, want de meeste willen die er toch niet bij, maar als ze dit lezen dan zeggen ze oh ja ik wilde er 200 voor geven. Terwijl ik de nieuwprijzen erbij gezet heb. Dan denk ik echt jeetje, ik snap dat ze in waarde zakken, maar het lijkt wel steeds erger te worden dan mensen er een habbekrats voor willen geven. En dan nog zo asociaal doen! Ik kan er echt met mijn verstand gewoon niet bij.

Heb je de vp ook in de advertentie staan? Merk dat dat vaak wel scheelt, ook zeker in het aantal pb's sturen. Succes!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:43

Muze schreef:
Zijn hier al meer ervaringen met de edix tudor zadels?
Dus de flex zadels?

Ik heb erop gereden met een passessie, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat tegen vond vallen, was even 'stug' als een boom zadel.

Paard gaf ook duidelijk aan dat het niet zijn zadel was, ben er zelfs bijna met zadel en al vanaf gegleden :+

Aan de andere kant ken ik ook voldoende mensen die er echt mega blij mee zijn, en het is dan ook een heel mooi zadel, maar helaas niet ons zadel

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:46

Ik vind het zo ontzettend jammer dat jouw mandriana een normale maat is. Mijn arab heeft een piccolo rug. :+ We zitten ook nog eens dichtbij elkaar.

Hopelijk komt er snel iemand die de waarde wel begrijpt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:09

Is het echt zo’n groot verschil dan tussen een piccolo en een normale maat in van de bbp versie? Ik weet niet van waar je bent, als het heel dichtbij is mag je wat mij betreft passen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:54

Samantha89 schreef:
Is het echt zo’n groot verschil dan tussen een piccolo en een normale maat in van de bbp versie? Ik weet niet van waar je bent, als het heel dichtbij is mag je wat mij betreft passen.

Ongeveer 5cm

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:56

Ik zit in Dordt. Paard in Streefkerk. Volgens mij is dat best een verschil. Bij mijn passessie 1,5 jaar geleden was het bij een normale maat echt zadel waar ga je met dat paard naartoe. :+

Ik vind het wel een lief aanbod!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:07

Ik twijfel over de verkoop van mijn Freemax en over een paar maanden een koop van een ander zadel.
Mijn Freemax geeft witte plekken achter de schoft. Scintigrafie (voor iets anders, maar had bijvangst) liet zien dat de schoft geïrriteerd was. Hij heeft nooit wat laten merken van slecht liggen overigens. Hij lijkt niet slecht te liggen, test met de PLIPpad wees ook niets geks uit.
De druk zit vooral op de fork of de beugelophanging. Hij is nu geblesseerd (staat los van het zadel of rijden) en de vraag is of we sowieso nog kunnen rijden.
Dus ik denk er over om mijn Freemax toch te verkopen. Nu wil ik eigenlijk niet terug naar een boomzadel als hij straks hoop ik weer onder het zadel mag, maar ik zoek dus wel iets wat de druk beter verdeelt.

Goed om te weten: ik ben geen lichtgewicht. Nu hij geblesseerd is, gebruik ik de tijd om wat kilo’s kwijt te raken. Maar door een hormonale aandoening zal dat rond de 80kg uitkomen. Verder afvallen is zo goed als onmogelijk.
Als hij goed uit de blessure komt, dan zal hij niet meer heel fanatiek bereden worden. Wat basistraining in de bak om hem soepel te houden en buitenritten met heel veel stap.

Nu zag ik de Trekker True Talent. Met kussens. Zou dat beter zijn qua drukverdeling?

Afbeelding

Maar ook de Barefoot Happy Valley/Lazy Mountain. Ook met kussens. Alleen de ene heeft ene pommel, de ander een fork. Wat is dan het handigst?
Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:50

Daihyo schreef:
Nu zag ik de Trekker True Talent. Met kussens. Zou dat beter zijn qua drukverdeling?

[ [url=m/mCNLSp.png]Afbeelding[/url] ]

Maar ook de Barefoot Happy Valley/Lazy Mountain. Ook met kussens. Alleen de ene heeft ene pommel, de ander een fork. Wat is dan het handigst?
[ [url=m/HOEeBZ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZoltnZ.png]Afbeelding[/url] ]

Voor zover ik weet heeft de Barefoot Lazy Mountain geen kussens zoals jij dat bedoelt. Dus geen kussens aan de onderkant, zoals die Trekker. Ze bedoelen daar vermoedelijk de zachte cantle en pommel in die advertentie.

Het oppervlak van Kussens is wat kleiner dan de hele vlakke onderkant van de Barefoot, dus eventueel meer druk per cm2. Bij paarden zonder oplggende wervel is dat ook prima te doen.
In het geval van Barefoot is het hebben van een flink achterwerk en steeg dijen wel een voordeel - ook minder druk per cm2 ;)

Lange manier om uit te leggen dat elk voordeel zijn nadeel heeft en dat het afhankelijk is van de combinatie wat het beste werkt. :) Dus ik zou tegen die tijd een testzadel aanvragen of een zadelpasser langs laten komen die nog meer modellen en merken heeft. Ook de Trekker heeft - net als jouw FreeMax - een harde pommel en dat zou problemen kunnen geven wanneer je paard daar gevoelig voor is. De Lazy Mountain heeft (dacht ik) geen harde pommel en er zijn nog meer merken die dat niet hebben.... :)*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:16

Ik ben heel blij met mijn trekker, maar niet zo vergelijkbaar denk ik.. Ik ben wel 'lang', 176 maar 58 kilo en ik rij een ev met nog mesh 3 inlages nog onder de kussens

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:23

Bij mij zit het vooral op billen en dijen. Ik heb een haflinger, met wel wat schoft maar geen opliggende ruggengraat.

Wat is het verschil tussen de pommel en fork bij de Lazy Mountain en Happy Valley? In ons geval zou een harde fork dus juist minder geschikt zijn, gezien de Freemax?

Sintara: mesh inlages extra zegt me even niets. Wat is dat? Ik rij met de Freemax met een pad met vaste inlages, omdat hij bijvoorbeeld een Kifrapad met wilvolten inlages te dun vond. Hij liep daar veel minder lekker onder.

Testzadel en passer komt er sowieso tegen die tijd. Vind het alleen wel fijn om dan een idee te hebben wat beter zou kunnen zijn dan de Freemax. Zodat ik wat richting aan kan geven zeg maar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:30

Dat is gewoon een soort inlages, dit spul:
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:37

Daihyo schreef:
Bij mij zit het vooral op billen en dijen. Ik heb een haflinger, met wel wat schoft maar geen opliggende ruggengraat.

Wat is het verschil tussen de pommel en fork bij de Lazy Mountain en Happy Valley? In ons geval zou een harde fork dus juist minder geschikt zijn, gezien de Freemax?

.

Ik werd even teruggefloten door BuitenZinnig - die harde pommel van de Lazy Mountain zit verborgen onder een fluffy bontje :o

Voor meer informatie over de Barefootmodellen moet je dus duidelijk bij een Barefoot verdeler zijn - niet bij mij -O-

Je moet in elk geval opletten dat je niet op de cantle kunt gaan zitten - bij alle modellen! Dus wellicht toch een barebackpad-achtig model kiezen? Zonder pommel... er zijn meerdere modellen waarbij het zo geconstrueerd is, dat je er (met beschermende pad en voorzichtigheid) gewoon mee kunt rijden......

Dat past mogelijk probleemloos op je Hafje en jouw derriere kan er dan ook nog in - maar nogmaals - haal er iemand bij en laat je adviseren!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:28

Bij de Freemax moet ik ook niet op de cantle gaan zitten :D
Ik pas wel nog in een 18/18,5 inch zadel. Zo erg is het nu ook weer niet. En dan liefst met een vlakke zit. Ik hou niet van opgesloten zitten.

Barebackpad heb ik ook aan gedacht. Ook al eens met de christ iberica gereden. Zat zeker heel fijn. Maar ik miste voor mijn zekerheid toch wel steun van beugels. Hij kan nog wel eens schieten of opzij springen en dan vind ik een beugel wel prettig :=
En krijg je met een BBP geen probleem met de drukverdeling?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:49

Omdat ik aan de Ghost bbp van mij beugels wilde hangen heb ik ervoor gekozen om er een extra pad met inlages eronder te leggen(ook al heeft de pad van de bbp zelf al inlages). En ik wilde deze bbp vanwege de optie beugels omdat mijn ruin soms ook nogal rare bewegingen kan maken :'). Ik heb maat 40, ben 1.73, en een redelijke achterwerk(niet enorm ofzo hoor haha) en ik hield nog meer dan genoeg ruimte over in de bbp met normale maat.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:03

Ik heb ook een ghost mandriana normale maat met broekmaat 42/44, past prima hoor!
Christ iberica heb ik ook gehad, na 3x mee gereden te hebben weer verkocht, weinig steun, glad wol en niet een degelijke singel/beugel ophanging... Voor zo veel geld wel wat beters verwacht!
Mijn ghost gaat net als mijn barefoot ride on pad niet meer weg, beide zitten heerlijk <3
Maar als je wat intensiever rijdt zou ik echt een zadel aanraden, net wat meer stevigheid en betere drukverdeling (bij juist gebruik!) :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:15

Ja dat gaat sowieso de vraag zijn. Of hij nog mag rijden en zo ja, hoe intensief dat gaat zijn. Hij heeft dan een jaar stil gestaan, moet weer rustig gaan opbouwen en is dan 17. Dus de topconditie en enorm lange ritten die we maakten zie ik niet zomaar gebeuren. De blessure die hij nu heeft, zal een zwakke plek blijven. Dus als hij weer mag lopen, zullen dat geen enorme ritten worden en veel stappen.
Maar daarom vond ik de barefoot dus wel mooi. Toch iets meer zadel, niet de harde fork die de freemax heeft, maar ook niet het stugge van een boomzadel.

De Mandriana is ook een bbp toch? Ik vind ghost niet zo mooi. Niet mijn smaak :o

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:46

Dit is de mijne, maar Samantha89 had die van haar met suede zitting te koop dacht ik?
Ik vond ghost eerst ook niks, totdat ik hun bbp had uitgeprobeerd, nu heb ik ook een zadel van ghost :')
Persoonlijk vind ik voor rustige buitenritten mijn bbp veel fijner dan een zadel, zit veel zachter en uit ervaring weet ik dat je er echt niet zo maar naast ligt :+
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:27

Oh zo met schaap is hij een stuk mooier :D
Die beugels zijn wel fijn. En de drukverdeling?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:47

Ik heb ze beide!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had de mandriana voor mijn merrie, die was altijd wat makkelijker, en de toscana voor mijn ruin laten maken omdat dat wat stroever is, vergelijkbaar met suède, omdat mijn ruin nog wel eens uit de bocht kan komen :')

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:51

Daihyo schreef:

Mijn pony reageert er prima op, wel met barefoot pad en moosgummi en pu schuim inlagen :D
Gebruik hem toch ook wel vaak zonder beugels, omdat hij zo lekker stevig zit :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:06

Daihyo schreef:

In de VS een druktestje gedaan -weliswaar in stilstand, maar met een man er op van minstens 80 kilo - die ging in de beugels staan en ook heen en weer bewegen... geen pieken (dus extreem hoge druk) het bleef allemaal binnen de grenzen... dus voor lekker rustig naar buiten, doe je jezelf en je paard wel een plezier hiermee.... (Hoor ik van anderen)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:58

Daihyo schreef:
Ik twijfel over de verkoop van mijn Freemax en over een paar maanden een koop van een ander zadel.
Mijn Freemax geeft witte plekken achter de schoft. Scintigrafie (voor iets anders, maar had bijvangst) liet zien dat de schoft geïrriteerd was. Hij heeft nooit wat laten merken van slecht liggen overigens. Hij lijkt niet slecht te liggen, test met de PLIPpad wees ook niets geks uit.
De druk zit vooral op de fork of de beugelophanging. Hij is nu geblesseerd (staat los van het zadel of rijden) en de vraag is of we sowieso nog kunnen rijden.
Dus ik denk er over om mijn Freemax toch te verkopen. Nu wil ik eigenlijk niet terug naar een boomzadel als hij straks hoop ik weer onder het zadel mag, maar ik zoek dus wel iets wat de druk beter verdeelt.

Goed om te weten: ik ben geen lichtgewicht. Nu hij geblesseerd is, gebruik ik de tijd om wat kilo’s kwijt te raken. Maar door een hormonale aandoening zal dat rond de 80kg uitkomen. Verder afvallen is zo goed als onmogelijk.
Als hij goed uit de blessure komt, dan zal hij niet meer heel fanatiek bereden worden. Wat basistraining in de bak om hem soepel te houden en buitenritten met heel veel stap.

[ [url=m/mCNLSp.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HOEeBZ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZoltnZ.png]Afbeelding[/url] ]

In de Facebook groep "ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos producten" zoekt iemand een freemax ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:20

Kwetal schreef:
Daihyo schreef:

In de VS een druktestje gedaan -weliswaar in stilstand, maar met een man er op van minstens 80 kilo - die ging in de beugels staan en ook heen en weer bewegen... geen pieken (dus extreem hoge druk) het bleef allemaal binnen de grenzen... dus voor lekker rustig naar buiten, doe je jezelf en je paard wel een plezier hiermee.... (Hoor ik van anderen)

En dat is de Mandriana?

Nala: bedankt voor de tip! Er is zoveel vraag naar de zadels dat ik niet bang ben dat ik ‘m niet kwijt raak :D
Moet ‘m alleen even poetsen en op de foto zetten. En prijs bepalen. :))