voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:33

@duhelo , vind het echt een grappig zadeltje om te zien :D
lijkt me ook redelijk lekker zitten
wat ik me wel afvraag (misschien heb je het al eens gezegd hoor , maar ja ben blond van oorsprong :o )
hoe breed is die in vergelijk pommels ? boomzadels engels of western ?
was niet te verstellen toch ? of wel ?

mocht ik iemand tegen komen waar het misschien interessant voor is , is het wel handige info
je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt ,

de rug lengte gaat voor de pony iig (helaas) te groot zijn

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:12

romyloverrr schreef:
ik zoek een goed zadeltje
om de kinderen die kunnen rijden en bij ons op vakantie zijn een rondje te laten stappen.
maar die hebben niet allemaal een rijbroek bij zich, dus ze gaan met de gewone broek in het zadel = krassen
en mjin broertje die met bp rijd, die niet gewoon af kan stappen omdat hij dan echt een stuk naar onder valt.
en aan de onderkant van de bp zit iets van ijzer zodat, elke keer als hij afstapt krassen maakt.

ik zou mijn zadel graag ( redelijk ) krasvrij houden, vandaar ik een goedkoop ( max. 200 euro ) zadeltje zoek
en die van die prijsklasse zijn in maat 0 eigenlijk bijna niet te krijgen en als ze te krijgen zijn zjin ze binnen no time verkocht

ik heb nog een (blauw/zwarte) barefoot kids die ligt te verstoffen.
mag weg voor 150 € excl. verzendingskosten (verzending vanuit België).
nylon beugelriemen en kunststof beugels met veiligheidskapje inbegrepen.
het zadeltje is weinig gebruikt dus in prima staat.
foto's wil ik je wel bezorgen, maar het zadel ligt nu even bij mijn moeder dus dat kan een paar dagen duren.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:26

Safiera schreef:
Ik heb een oud model seatsaver met dijwrongen liggen die je wel zou mogen testen, woon je in de buurt?

Ik woon in het noorden van het land, dus dat gaat hem niet worden helaas. Maar bedankt voor het aanbod.

Rider01

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:28

Duhelo, denk dat hij te lang is (en de meeste fenders zijn te lang voor mijn korte pootjes)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:32

nickyu schreef:
.. hoe lang ben je zoek? en welke maat miss nut heb je ?

ben zelf 158 met korte pootjes
heb zelf de miss.nut maat 1 in gebruik gehad en soms echt kort kort gezeten
ivm mijn vaak zo fantastisch meewerkend lijf %)

volgens de o zo informatieve site van pmarena :D is de kortte stand van de endurance fenders ca.50cm
en zijn de western fenders ook in de maat 0 verkrijgbaar waarbij de kortste stand ca.44cm is

als je de fenders van de miss.nut op meet kan je vergelijken :Y)

..

Ik heb de maat 2 omdat hij voor mijn man is, ik had makkelijk de maat 1 kunnen hebben :( en maar net 1.65 lang met korte pootjes en kom er niet eens bij op de kortste maat....
Ga vanavond eens meten, bedankt voor het mee denken!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:40

nickyu schreef:
@duhelo , vind het echt een grappig zadeltje om te zien :D
lijkt me ook redelijk lekker zitten
wat ik me wel afvraag (misschien heb je het al eens gezegd hoor , maar ja ben blond van oorsprong :o )
hoe breed is die in vergelijk pommels ? boomzadels engels of western ?
was niet te verstellen toch ? of wel ?

mocht ik iemand tegen komen waar het misschien interessant voor is , is het wel handige info
je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt ,

de rug lengte gaat voor de pony iig (helaas) te groot zijn

Dank je :D
Zadel is idd een grappig ding (zeker op mijn huge trekpaarden :P)
Het zit idd erg comfortabel, maar helaas ligt het op mijn paarden geen meter (ze zijn veel te rond zonder schoft ervoor, en het zadel blijft glijden.paard met wat minder spek ligt het wel goed op)
ik denk niet dat het ding te verstellen is. als ik opmeet (op de ondersteboven foto, de eerste vijsjes die erin zitten) kwam ik aan 13 cm dacht ik, maar ding loopt nog breder uit naar beneden toe.
Als je toont op de foto waar je het gemeten wil hebben kan ik het wel nakijken :).
de fenders zijn niet echt heel lang, ik zelf zat op het derde laatste gaatje van langsonder. indien gewenst kan ik ook eens nameten wat de lengte op de kortste en langste stand is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:43

Rider01 schreef:
Duhelo, denk dat hij te lang is (en de meeste fenders zijn te lang voor mijn korte pootjes)

ik dacht net dat 55 cm kort is?(gemeten vanaf het voorste punt van de fork tot het achterste punt van het zadel) (mijn paarden hebben eigenlijk een vrij korte rug, en daar heb ik veel plaats over)
dingetje is boomloos, kussens zijn afneembaar. (ik heb het een tijdje zonder kussens met een barefootpad gebruikt) dus er komt enkel druk waar je zit.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:53

De cheyenne is dacht ik ook 55 cm. Dus zo lang is dat inderdaad niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:36

duhelo .. denk dat je 2 dingen door elkaar haalt , zie net dat rider t ook over fender lengte had , sorry

zoek had de vraag over de fenders

en romylover vroeg toch naar een maat 1 ?
die heeft nu een maat 0 .. dat is TOTALE ruglengte 48cm
groter gaat niet passen

maat 1 is 52cm TOTALE ruglengte
jouw zadel is wel klein maar niet zo klein (55 cm)
zal ondanks de geen kussens en een bf pad ook lang nog niet zo flexibel zijn
(iig nog niet daar die nog vrij nieuw is en dat inharent is aan lederen "boom" )

Rider01 zocht een goedkoop inrij zadel
rider mochten de fenders te lang zijn kan je de fenders verder in snijden waardoor ze korter kunnen
(zeker als je der toch vanuit gaat dat het geheel gesloopt gaat worden :o anders kunnen er altijd
de korte barefoot fenders onder
Citaat:
en zijn de western fenders ook in de maat 0 verkrijgbaar waarbij de kortste stand ca.44cm is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:54

ik reageerde op rider 01 die zei:
Duhelo schreef:
Rider01 schreef:

ik dacht net dat 55 cm kort is?(gemeten vanaf het voorste punt van de fork tot het achterste punt van het zadel) (mijn paarden hebben eigenlijk een vrij korte rug, en daar heb ik veel plaats over)
dingetje is boomloos, kussens zijn afneembaar. (ik heb het een tijdje zonder kussens met een barefootpad gebruikt) dus er komt enkel druk waar je zit.

haha, het is ingewikkeld :D
Maargoed, Rider01: moest je geinteresseerd zijn kan ik de fenders wel eens op het langste en het kortste opmeten. Prijs is wel een beetje bespreekbaar, zadel ligt erg in de weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:23

pmarena schreef:
Marcella: ik heb het idee dat ik de vraag misschien niet helemaal snap :?

Barefoot heeft altijd gewoon normale beugelriemen die dus ook gewoon normaal te verstellen zijn? :)

O wacht even! Je bedoelt denk ik de beugelophanging van klittenband! Nee dat heeft hij niet, hij is van vorig jaar en toen was dat er nog niet :)

Ja dat bedoel ik volgens mij niet helemaal duidelijk neergezet. Maar dacht dat ik vanmiddag ook gereageerd had op mijn mobiel en dat staat er ook niet. :? Zal wel de warmte zijn. %) Aan de andere kant de maat 1 heeft de beugelophanging op de goede plek voor mij. Ga je zo even pb sturen. ;)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:12

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen, maar ik heb een vraag en misschien kan iemand hier me helpen.
Ik ben benieuwd hoe de beugelophanging van Barefoot in elkaar zit, en of iemand misschien een foto hiervan heeft of kan maken?
Ik ben namelijk opzoek naar een boomloos zadel, en ik had iemand gemaild over een merkloos zadel, maar schrok van de beugelophanging. Nu vraag ik me dus af of Barefoot dit op dezelfde manier heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:14

Blijheid schreef:
Hierbij een foto van de beugelophanging (bovenaan zie je de uiteinden van de pommel, dit zit dus onder de seatsaver)
[ Afbeelding ]

Alsjeblieft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:36

Duhelo schreef:
ik reageerde op rider 01 die zei:
.

had het al door :D

zo de misterie wonden op de rug van mijn paardje zijn eindelijk zo goed als genezen
is er niet meer gevoelig op en met mij gaat het weer ietsjes beter
komende 1,5 week ff niet maar hoop daarna ook weer eens op mijn boomloosje OP het paard te stappen :D

zijn bespiering is enorm afgenomen door het lekker lui land leven
toch wel erg fijn idee dat de pasvorm van het zadel nog gewoon goed is 8-) pommel maat had ik al gecheckt
die is het zelfde gebleven ..

hoop dat die na zolang stilstand even braaf als altijd is :o :=

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:07

nickyu schreef:
hoop dat die na zolang stilstand even braaf als altijd is :o :=

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:13

Citaat:
Boomloos past niet altijd hoor, ook al wat dat wel gezegt. Je hebt nu wel verschillende maat pimpels erbij maar in het begin niet.

Hebben jullie deze al eens eerder gehoord? Pommel(s) is blijkbaar moeilijk te onthouden :')

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:14

jaaaaah, die had ik ook zien staan!
hilarisch :')

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:44

hihi, pimpels... :D

Ik heb even een vraagje aan jullie: vandaag mijn tweedehands barefoot (arizona) binnen gekregen *\o/* en daar zit een hi-tech pad bij. Ik ben niet bekend met deze pads en ben benieuwd naar ervaringen. Ook vraag ik me af of de inlages wel 'passen' bij het vps. Ze zijn best dik namelijk (2 cm ongeveer) en vrij stevig. Bedankt alvast!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:27

hehe, pimpels :D

Ik heb trouwens nog ergens een kapotte pimpel liggen. het ding zat altijd in mijn london, nooit gevallen of niks, gewoon op paard gelegen, en het is gewoon overlangs gebarsten. kan er ook wel eens een foto van maken voor de liefhebbers :D

@jippie: veel plezier met je arizona!
inlages van 2 cm dik klinken als dubbeldikke (zit er in het bovenste gedeelte een soort van uitsparing zeg maar?), dat maakt wel al een hele toren op je paard, maar kan me voorstellen als je geen zon uberbrede bank (euhm, paard) als ik heb dat het wel kan passen.

@ nickyu: weet je ondertss de oorzaak van die wondes?
knollie zal vast wel lief voor je zijn :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:20

vind pimpel ook wel een leuke, maar heb er nog 1 iemand vroeg me welke maat piemel ik had voor mijn zadel, ik pardon??? Ja zei ze zo heet zo'n ding toch die voor in een boomlooszadel zit, waarop ik natuurlijk in lachen uitbarste en vertelde dat zo'n ding een pommel heet.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:36

ik heb sinds een barefoot london test zadel..vind het persoonlijk wel fijn zitten al moet ik erg wennen aan de pommel haha

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 04:24

@uudje ... waar het hart van overloopt :') _O- hoe komen ze der op

Duhelo schreef:
hehe, pimpels :D

Ik heb trouwens nog ergens een kapotte pimpel liggen. het ding zat altijd in mijn london, nooit gevallen of niks, gewoon op paard gelegen, en het is gewoon overlangs gebarsten. kan er ook wel eens een foto van maken voor de liefhebbers :D
...

das gewoon echt knap ... die moet behoorlijke klapper gemaakt hebben :=

dat is boik met rodeo op de stenen plaats , en uiteraard met zadel en al op zijn plaat ging niet eens gelukt
alleen de rits had het niet gehouden maar verder ..

er zal iets geirriteerd hebben , de achtelijke ideoot .. hij stond weer op en ik heel droog "zo weer klaar met dat ge-eikel ? lompe fl..."
mooiste vond ik nog de koppen van de stalgenoten
toen ik de rolstoel op zij zette , paard naast trapje en opstapje en rustig weg reed

"daar stap je toch niet op ? hij is helemaal gestoord :?
YEP :)) ik ook :D zolang die dat niet doet als ik er op zit vind ik alles best :D
heeft geen stap verkeerd gezet , de malloot

nouwwww. als ik 2 a 3 maanden niet had gereden en ik stapte op is er nooit iets aan de hand geweest
als een ander dat probeerde liep t meestal anders af :o maar heb nu wel erg lang slecht gelegen en niet gereden
en vrij weinig geweest ... , na maanden weer bitje en bitloos beetje grondwerk beetje longeren
alleen longeren was voor mij toen og iets te veel .. werd beetje dissie en en stuimelend bleef ik net overeind
toen deed hij wel ff stapje op zij .. (gewoon stapje hoor geen gekke dingen of voorwaarts verder) maar had die niet mogen doen

moest na maanden afwezigheid weer ff wennen aan t idee dat ik echt boven m sta :Y)
maar ondertussen als ik kom roept die gelijk , komt direct aanlopen , volgt die braaf ,
naar waar ik de spullen bewaar om braaf zoals ik er bij kan stil blijft staan voor zjin halster etc :+:
tot irritatie bij mijn man O:) die soms echt ff bezig is m appart in de stal te krijgen om hem beetje bij te voeren
:') terwijl die als die zonder mij komt , toch wel paar keer per week , puur komt om biksies te geven , en ik toch die trut ben
die m vaak kwam wassen bv en andere vervelende dingen doet soms ,
andere keer ga ik gewoon zitten kijken en dan merk je het nadeel van 3 paarden beesten
die alle 3 tegelijkertijd komen knuffen , heb toch echt maar 2 handen waarvan er 1 beetje dienst weigerd ..

deze week zal het er niet van komen maar eerst maar eens zadeltje der op , kieken hoe die reageerd

Citaat:
@ nickyu: weet je ondertss de oorzaak van die wondes?
knollie zal vast wel lief voor je zijn :+

dan was het geen mistery :D

denk dat die gewoon te flexibel is voor zijn eigen goeddoen
heeft lichte zomer exceem en ineens hadden ze de smaak te pakken
gaat maanden goed en een op andere dag lag deken echt in wel 50 stukjes
(hoor mijn zoontje nog lachend tellen de stukjes , midden op de wei , op rapend..)
ach ja goede vrede direect nieuwe deken er op, en de dag er na weer. en de dag er na weer -O-
na week de hoop maar opgegeven en gedacht dan maar niet ..
over hoe wat waar maar gestopt te peinzen , als het nu bij een schuur punt hek wat even ws geweest
maar echt centrum schone weide ..geef de shetters maar de schuld , als vermoed ik dat die niet de oorzaak
zij geweest , gevolg van de ravage misschien .. :+

ging 2 weken prima en na 2 weken 1 op andere dag schuren

maar okee ineens op 12 uur , pas pech staart weg manen geschuurd
en dus ook schuur plekken tot bloedens toe ! OP dus echt boven op de billen , ruggengraat , rug naast de graat
niet normaal meer , en waaraan ??? :roll:
gras weide en plaatselijk zandplek in bak , zand pad naar water
zonder puin steen wat ever nog nooit iets tegengekomen
hij moet echt zijn rug zo gedraaid hebben dat die tegen de stalen container heeft staan schuren
al hebben we ook daar geen schuur aanwijzingen kunnen vinden
sindsdien dien elke dag wondjes verzorgt en is nu zo goed als weer gezond

glimt weer , ziet er steeds beter uit

maar der weer op straks , ben'k toch wel beetje nerveus over ..
denkend aan de 1e 2 jr en wetend hoe leip en lomp die kan doen (bij andere nu nog)

passend tuigage maak ik me geen zorgen over , der op komen word weer sport :D
hij is wel veel afgevallen , maar ik ook kilotje of 25 kwijt, zal die vast niet erg vinden
maar mag echt niks breken .. tandarts/chirurg willen ook liever geen kies trekken
en word er gered wat er te redden is echt top als je al bang van de tandarts bent , jippieh -O- en dan
en al slecht gebit hebbend en door de omstandigheden nog sneleer slijtend, vaak aanslag etc . o joy :\
omdat de vlees wonde in mijn mond er al heeeeeeeeeeel lang over doet om te genezen
(laatst getrokken kies is meer dan 2 jr terug , de huid is dicht .. het gat nog niet )
zo ook het bot dat gaat niet meer herstellen , kan normaal wel halfjaartje duren maar na 2,5 kan je der
wel van uit gaan dat dat m niet meer worden gaat , ze zijn bang de kaak te breken bij het trekken ..
doen we dus maar niet dan ..
wil dus ook echt niet meer vallen :=
heb maar 1 keer iets gehad bij het vallen , was ik 12 .. vergiste me in de hoogte en eindigde met een gekneusde rib
maand daarvoor had ik geprobeerd een hindernis paal te koppen , resultaat kan je nu helemaal mooi zien :')
zit mooie deuk waar precies paaltje in past ,maar verder met vallen nooit iets gebroken ..
schijn nu sneller te kunnen breken ..
al weet dat als ik zelf gewoon zelf verzekerd gaat zitten dat die dan echt
geen (te) gekke dingen zal doen maar toch ..

hoe ging dat riedeltje ook al weer
" Een mens lijdt dikwijls het meest door/van het lijden dat hij vreest'

houd je op midden in de nacht enzo :o van zenuwen banketstaaf je teveel enzo ... :o
gaat maar weer liggen , staren hier 8 ogen naar me met GEK je houd ons wakker ga slapen :')

pimpel ding :') blijft mooi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:16

Een pimpel, piemel.... ik kom ook echt de meest bizarre benamingen tegen :')

Maar zag wel ergens een berichtje van je langskomen Nick waarin je volgens mij voor het eerst mijn nickname (pmarena) goed geschreven had, haha *\o/*

Nou doe maar voorzichtig dan als je er weer op klimt. Alhoewel....niet te voorzichtig misschien want dan roep je het over jezelf af :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:37

aan je verhalen te lezen denk ik dat je er met een hééél gerust hart mag erop kruipen! :D
(alhoewel dat iemand op de grond mss geen slecht idee is :D )
doe je geen zon opblaasbaar protectorjasje aan?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:03

@Nickyu: spannend weer voor het eerst erop. Maar klinkt alsof jullie elkaar wel vertrouwen :) .

Duhelo schreef:
inlages van 2 cm dik klinken als dubbeldikke (zit er in het bovenste gedeelte een soort van uitsparing zeg maar?), dat maakt wel al een hele toren op je paard, maar kan me voorstellen als je geen zon uberbrede bank (euhm, paard) als ik heb dat het wel kan passen.

Nou, het is een tinker die nog lekker breed gaat worden.. Dus dan zou het beter zijn wat dunnere inlages aan te schaffen? Of gewoon maar een normale bf pad of grandeur..