Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeDe

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:41

Ik heb het kopstuk en de neusriem met sperriem zelf gemaakt. De bakstukken en frontriem zijn van het hoofdstel dat het paard eerder droeg. Maar ook die zou ik zelf kunnen maken.
De neusriem/sperriem loopt door tot achter de jukbeenderen, dat boogje bedoel ik.
Op de foto kijkt het paard naar links waardoor het bit niet goed in de mond ligt. Daardoor wordt het bakstuk over het andere riempje getrokken. Normaal liggen ze keurig naast elkaar.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:44

JeDe schreef:
Ik heb het kopstuk en de neusriem met sperriem zelf gemaakt. De bakstukken en frontriem zijn van het hoofdstel dat het paard eerder droeg. Maar ook die zou ik zelf kunnen maken.
De neusriem/sperriem loopt door tot achter de jukbeenderen, dat boogje bedoel ik.
Op de foto kijkt het paard naar links waardoor het bit niet goed in de mond ligt. Daardoor wordt het bakstuk over het andere riempje getrokken. Normaal liggen ze keurig naast elkaar.

Lees ik het nou goed dat jij zelf tuig kunt maken???

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:47

Euhm ja, ik ben zadelmaker :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:52

Ook niet echt mijn ding. Vind de Micklem veel mooier! Ook mooier en handiger dan een normaal hoofdstel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:13

Ik vind die laatste ook niet direct aansprekend....
Moet nog eens goed kijken hoe hij zit

Edit: de neusriem en het bakstuk vind ik vreemd zitten bij het kopstuk maar ook de neusiem oogt vreemd? Zoals hij achter het bit langs zit...
Maar goed ik denk dat voor mij het beeld wat vertekend omdat het bit ook niet erg ergonomisch verantwoord naar 1 kant getrokken word ... het gejeel ziet er toch gespannen uit waatdoor het heilzame effect van een ergonomisch hoofdstel niet echt naar voren komt,

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:29

Ik heb het idee dat de foto juist laat zien wat de micklem tegen gaat. Dat het bit te veel naar links of rechts kan bewegen en dat de druk dus over gaat op de neus. Wat daarom niet slecht is. In tegendeel, mijn paard vind de micklem net fijn omdat het bit fijn stabiel ligt. Dit bit ligt nu nog steeds even los, de neusriem is dan alleen gevormd om de zenuwen te ontlasten. Maar in mijn ogen heeft dit dan geen andere werking dan een normaal hoofdstel naast de zenuwen ontlasten.

Overigens wel netjes gemaakt, en anatomisch is het wel. Maar voor mij zou dit de werking van micklem niet kunnen evenaren.
Heb je niet het idee dat het riempje onder de kin wat smal is? Ik had hem persoonlijk wat breder gemaakt voor een fijnere drukverdeling.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:34

JeDe schreef:
[ [url]Afbeelding[/url] ]
Een (mooier) alternatief voor de Micklem?

Oh wouw, ik ben echt fan van die neusriem, het ziet er lekker zacht uit. Behalve dat het hoofdstel een beetje uit zn geheel getrokken is omdat het paard naar links kijkt, vind ik hem zeer elegant! *\o/*

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:36

xxVon schreef:
JeDe schreef:
[ [url]Afbeelding[/url] ]
Een (mooier) alternatief voor de Micklem?

Oh wouw, ik ben echt fan van die neusriem, zeer elegant! *\o/*

Er loopt ook zelfs een topic over: [HAR] Ervaring PS of Sweden hoofdstel
Die van JeDe is wel zelf gemaakt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:41

Westhof schreef:
Staat heel gaaf JeDe! Als het geen $342 zou kosten zou ik het wel weten :=

Goeiendag even! -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:41

Op de foto's in de openingspost ziet het er al een stuk fijner uit,
Is ook beter te zien , of mooier?
Hoe het zit

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:45

Sonja, ik vond het verschil veel te weinig bij mijn paard maar bij vele anderen zit het inderdaad mooier dan een normaal hoofdstel.

Heb je het filmpje van Micklem bekeken? Vergt veel duidelijkheid :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:45

S_uus schreef:
Westhof schreef:
Staat heel gaaf JeDe! Als het geen $342 zou kosten zou ik het wel weten :=

Goeiendag even! -O-

Oh inderdaad, daar is niet even wat geld af te halen met een stickerkorting :=

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:43

xxVon schreef:
Oh inderdaad, daar is niet even wat geld af te halen met een stickerkorting :=

Hahahah nee dan mag er wel 80% af :') _O-

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:42

Sonja_vR schreef:
Ik vind die laatste ook niet direct aansprekend....
Moet nog eens goed kijken hoe hij zit

Edit: de neusriem en het bakstuk vind ik vreemd zitten bij het kopstuk maar ook de neusiem oogt vreemd? Zoals hij achter het bit langs zit...
Maar goed ik denk dat voor mij het beeld wat vertekend omdat het bit ook niet erg ergonomisch verantwoord naar 1 kant getrokken word ... het gejeel ziet er toch gespannen uit waatdoor het heilzame effect van een ergonomisch hoofdstel niet echt naar voren komt,

Op de foto kijkt het paard naar links waardoor de teugeldruk niet gelijk is en het bit niet recht in de mond blijft. Uiteraard is dit tijdens het rijden niet zo en liggen de riempjes keurig naast elkaar...
Ik zal binnenkort een betere foto plaatsen...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:54

Heb een nieuwe besteld! Momenteel bij Agradi 122,50 inclusief verzendkosten voor de micklem :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:01

JeDe, ben idd wel benieuwd naar nog een foto, vind het sowieso knap dat je hem zo genaakt hebt .
Ben ook wel benieuwd hoe je het neus en bakstuk gefabriekt hebt , omdat die me op die eerste foto zO opviel
Hoeveel uur zit er in zo een hoofdstel?

Nu zal ik niet zo snel voor dat type hoofdstel gaan , wil zelf pogem bitloos te gaan en twijfel momenteel tussem micklem mulit en evt een barefoot of iets dergelijks

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:12

tanjaatjuhh schreef:
Heb een nieuwe besteld! Momenteel bij Agradi 122,50 inclusief verzendkosten voor de micklem :)

Oeioei! Had je mond gehouden. :=
Nu moet ik ook daar winkelen. Wel hopen dat ze deze keer wel echt maat pony sturen. En anders weet ik dat ik eerst moet kijken voordat ik gaatjes prik. :7

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:10

Loretteeee schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Oeioei! Had je mond gehouden. :=
Nu moet ik ook daar winkelen. Wel hopen dat ze deze keer wel echt maat pony sturen. En anders weet ik dat ik eerst moet kijken voordat ik gaatjes prik. :7

Haha oeps! En toen kon die niet meer terug

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:47

Sonja_vR schreef:
JeDe, ben idd wel benieuwd naar nog een foto, vind het sowieso knap dat je hem zo genaakt hebt .
Ben ook wel benieuwd hoe je het neus en bakstuk gefabriekt hebt , omdat die me op die eerste foto zO opviel
Hoeveel uur zit er in zo een hoofdstel?

Ik had alleen een foto van het hoofdstel en mijn paard als voorbeeld. Net als een zadel hoort een hoofdstel ook op maat te zijn, dus het was wel even passen en meten.
Als je bedenkt dat ik begin met een lap leer, dan kun je wel nagaan dat zo'n hoofdstel niet in een dag gemaakt is...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:07

nee daarom ben ik er juist benieuwd naar , lijkt me best een monnikenwerkje, zeker omdat het geen recht toe, recht aan verhaal is,
kan me voorstellen dat een simpel hoofdstel niet zo heel lang hoeft te duren, maar dit is natuurlijk wel even een ander verhaal

wat betreft die neus/bakriem vraag, het viel me op jouw foto op dat het punt waar de bak en de neusriem het kopstuk uitkomen ze een soort van over elkaar heen lopen :?
kan ook vertekenen op de foto natuurlijk, maar op het origineel lijkt het bakstuk+die riemen 1 geheel te zijn :? of in ieder geval echt naast elkaar te blijven liggen...vandaar dat ik het me afvroeg :)

ben zelf ook wel van het prutsen met tuigage, maar dit is toch wel even een aantal niveautjes verder zeg

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:10

heeft er ook iemand ervaring met de micklem maat pony? en dan voor een smal welsh hoofdje

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:32

Dat de maat pony als full werd geleverd en dat ik daar te laat achter kwam.. :')

Ik zit toch hard te overwegen om een nieuwe in maat pony te bestellen. Ben alleen nog niet uit over de kleur.

Mijn pony heeft ook een fijn hoofdje. De full vond ik toen wel erg grof en groot. (maar dat is logisch) misschien dat een bruin hoofdstelletje niet zo erg afsteekt als een zwarte. :)

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:55

Sonja_vR schreef:
nee daarom ben ik er juist benieuwd naar , lijkt me best een monnikenwerkje, zeker omdat het geen recht toe, recht aan verhaal is,
kan me voorstellen dat een simpel hoofdstel niet zo heel lang hoeft te duren, maar dit is natuurlijk wel even een ander verhaal

wat betreft die neus/bakriem vraag, het viel me op jouw foto op dat het punt waar de bak en de neusriem het kopstuk uitkomen ze een soort van over elkaar heen lopen :?
kan ook vertekenen op de foto natuurlijk, maar op het origineel lijkt het bakstuk+die riemen 1 geheel te zijn :? of in ieder geval echt naast elkaar te blijven liggen...vandaar dat ik het me afvroeg :)

ben zelf ook wel van het prutsen met tuigage, maar dit is toch wel even een aantal niveautjes verder zeg

Het maken van een simpel hoofdstel duurt toch wel een dag of 2. Een hoofdstel dat zacht onderlegd is kost wat meer tijd. Kijk maar eens wat je allemaal moet doen om van een lap leer een hoofdstel te maken. Alles op maat snijden, netjes afwerken, gespen en passanten aanbrengen, enzovoorts.

Zoals ik in een eerder bericht al heb geschreven kijkt het paard naar links op de foto. Daardoor staat er veel druk op de teugel en ligt het bakstuk te ver naar achter. Tijdens het rijden blijft alles netjes naast elkaar liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:28

Toch wel joh... twee dagen voor een simpel iets ? Pittig :)

Ik ben heel benieuwd naar je andere foto, ik blijf het alleen al heel gaaf vinden dat je hem zo zelf gemaakt hebt :j

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:11

Kijk mijn knappe merrie eens met haar nieuwe NEPpert :P

Afbeelding